Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی شریعتی منش روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با اعلام مشارکت مالکان بناهای تاریخی برای مرمت بناها ، نام آن بنا در فهرست مرمت بناهای مشارکتی قرار می‌گیرد و پس از دریافت اعتبار به همراه میراث فرهنگی در مرمت بنای خود مشارکت مالی می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: از محل اعتبارات سال جاری ۹۷۰ میلیون تومان اعتبار ملی برای بافت تاریخی چهار شهرستان و آسبادهای استان خراسان جنوبی تخصیص یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: این اعتبار در پنج پایگاه ملی بافت‌های تاریخی بیرجند، خوسف، بشرویه، تون فردوس و آسبادها هزینه می‌شود.

وی افزود: این اعتبار از محل اعتبارات پایگاه‌های جهانی و ملی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اختصاص یافته است.

شریعتی منش گفت: بافت‌های تاریخی ارزشمند شهرهای بیرجند، خوسف، بشرویه، تون فردوس از جمله آثار گرانبهای معماری بومی و سنتی استان به شمار می‌رود که هر سال اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با مساعدت وزارت متبوع نسبت به مرمت و بازسازی آنها اقدام می‌کند.

وی همچنین از تخصیص ۸۴۰ میلیون تومان برای ۲ اثر ثبت جهانی باغ و عمارت اکبریه در بیرجند و قنات بلده فردوس خبر داد و گفت: اولویت تخصیص اعتبارات با بناهای جهانی، بافت‌های تاریخی و پروژه‌های مشارکتی است.

خراسان جنوبی دارای پنج پایگاه ملی بیرجند، خوسف، بشرویه، تون فردوس و آسبادها است.

باغ و عمارت اکبریه بیرجند، مجموعه قنات بلده فردوس، بیابان لوت و توبافی روستای خراشاد چهار اثر ثبت جهانی این استان هستند.

برچسب‌ها باغ اکبریه بشرویه خراسان جنوبی مرمت میراث فرهنگی اعتبارات بنای تاریخی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: باغ اکبریه بشرویه خراسان جنوبی مرمت میراث فرهنگی اعتبارات بنای تاریخی باغ اکبریه بشرویه خراسان جنوبی مرمت میراث فرهنگی اعتبارات بنای تاریخی اخبار کنکور خراسان جنوبی میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۶۵۸۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رابطه مردم با حفاظت آثار تاریخی قطع شده است

مدیرکل حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی وزارت میراث فرهنگی گفت: دولتی کردن حفاظت از میراث فرهنگی باعث انقطاع رابطه مردم با حفاظت آثار تاریخی شده است.

به گزارش ایسنا، فاطمه داوری درباره اجرای شعار سال «جهش تولید با مشارکت مردم» در میراث فرهنگی و به‌ویژه حفاظت از بافت‌ها و بناهای تاریخی، اظهار کرد: اتفاقی در نظام برنامه‌ریزی کشور رخ داده است که از آن با عنوان دولتی کردن حفاظت از میراث فرهنگی یاد می‌کنیم و انقطاعی بین رابطه مردم با حفاظت ایجاد کرده است. بر همین اساس و در ارتباط با تحقق شعار سال گفت‌وگوهایی آغاز شده است. موضوع اقتصاد میراث فرهنگی و تأثیر آن بر تولید ناخالص ملی و توانمند کردن مردم در حفاظت از بافت‌های تاریخی نیز از جمله محورهای این گفت‌وگوها بوده است.

او سپس از تدوین دستورالعمل محافظت و مرمت آثار تاریخی و مدیریت بهره‌برداری با مشارکت بخش خصوصی خبر داد و گفت: دستیابی به این دستورالعمل می‌تواند چراغ راهی باشد. این دستورالعمل با همکاری بخش‌های دانشگاهی و در سطح ملی تهیه شده و دستورالعملی ملی است که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی متولی آن است تا در چهارچوب آن، بخش خصوصی را برای حفاظت از بناها و بافت‌های تاریخی فعال کنیم.

داوری افزود: در سال گذشته ۳۵ پروژه مشارکتی داشتیم که از منابع ملی به مردم کمک شد. هدف‌گذاری ما عامدانه، خانه‌های تاریخی بود تا اصل سکونت در آن خانه‌ها رعایت شود. سه بافت در سال گذشته با وجود برخی محدودیت‌ها انتخاب شد که شامل ماسوله، همدان و شیراز می‌شود. ما از مشارکت مردم برای حفاظت از این بافت‌ها حمایت کردیم و توجهمان را از سال گذشته به این بافت‌ها معطوف کرده‌ایم.

مدیرکل حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی وزارت میراث فرهنگی  اظهار کرد: مهمترین بحث میراث فرهنگی افزایش مشارکت مردم است. با توجه به همانندسازی‌ها، بهبود مؤثری در شرایط پیش ‌رو پیش‌بینی می‌کنیم. موضوع سرمایه‌گذاری در بناهای تاریخی با رویکرد احیا جوانب مختلفی دارد که متمایز از سایر حوزه‌هاست. نوید این را داریم که اتفاقات خوبی پیش ‌رو خواهد بود، هرچند توان اکنون ما با میزان بهره‌مندی تناسبی ندارد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ثبت ۱۸ اثر تاریخی همدان در فهرست میراث‌ملی کشور
  • ۳۵ بنا طی سال گذشته در اردبیل مرمت و بازسازی شد
  • ثبت ۲۵ اثر استان اردبیل در فهرست آثار ملی کشور و یک اثر در فهرست آثار جهانی
  • ثبت ۴ اثر خراسان جنوبی در فهرست میراث جهانی
  • ثبت ۲۰ اثر خراسان جنوبی در فهرست میراث‌ملی و ۴ اثر در میراث جهانی
  • ثبت ۲۰ اثر در فهرست میراث‌ملی کشور و ۴ اثر در میراث جهانی
  • رابطه مردم با حفاظت آثار تاریخی قطع شده است
  • مرمت ۵۰ اثر تاریخی در آذربایجان‌غربی
  • ۵۰ اثر تاریخی آذربایجان‌غربی ساماندهی و مرمت شد
  • تهیه مدیریت نگهداری از بناهای تاریخی/ضوابط اختصاصی برای بافت‌ها