Web Analytics Made Easy - Statcounter

زعفران لرستان مرغوبیت بالایی دارد اما به دلیل نبود برند، به نام دیگر استان‌ها صادر می‌شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیرافلاک، موقعیت جغرافیایی، آب و هوایی و تنوع اقلیمی مناسب، شهرستان کوهدشت را به رویشگاه و محلی برای گیاهان دارویی تبدیل کرده است.

کشت زعفران در کوهدشت از سال ۸۲ با ۶۰۰ متر در روستای «پشم» شروع شد و در حال حاضر به ۶۰ هکتار رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایجاد شادی و طراوت در خلق‌وخوی انسان، آرامش، کاهش اضطراب، سلامت حافظه و مغز، کاهش فشارخون و… از خواص مهم زعفران به شمار می‌رود، این محصول به دلیل مقادیر بالای آنتی‌اکسیدان‌ باعث روشن‌تر و سفیدتر شدن رنگ پوست نیز می‌گردد.

نیاز آبی پایین، درآمدزایی بالا و برداشت ۱۰ کیلو در هر هکتار باعث شده علاقه کشاورزان کوهدشتی به کاشت طلای سرخ افزایش پیدا کند.

فرآیند سخت اعطای تسهیلات بانکی

مهدیه ابراهیمی، زعفران کار و کارشناس گیاهان دارویی در گفت‌وگو با خبرنگار سفیر افلاک، با اشاره به مرغوبیت زعفران کوهدشت اظهار داشت: امسال ۱۵ هکتار به سطح زیر کشت مزارع زعفران شهرستان افزوده‌شده و این ابلاغ به تعاون روستایی رسیده که مسئول خرید مستقیم این محصولات در شهرستان است.

وی افزود: عمده مشکل زعفران کاران کوهدشت در زمینه ارائه تسهیلاتی است که از سوی بانک‌های عامل بایستی اعطا شود ولی متأسفانه این بانک‌ها در این راستا همکاری لازم جهت تسهیل در کار را انجام نمی‌دهند.

این کارشناس گیاهان دارویی با اشاره به همکاری مطلوب پست‌بانک با متقاضیان، عنوان کرد: اولین مزرعه گل‌گاوزبان در استان لرستان در سطح یک هکتار، در کوهدشت کشت می‌شود.

برداشت ۲۰۰ کیلو زعفران از مزارع کوهدشت

محمدتقی امرایی، مدیر جهاد کشاورزی کوهدشت در گفت‌وگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: سطح زیر کشت زعفران در کوهدشت ۶۰ هکتار بوده و در هر هکتار ۱۰ کیلو زعفران برداشت می‌شود.

وی افزود: فصل سرما، زمان آغاز برداشت این محصول بوده و پیش‌بینی می‌شود امسال ۲۰۰ کیلو زعفران در شهرستان برداشت شود.

مدیر جهاد کشاورزی کوهدشت عنوان کرد: زعفران کوهدشت دارای بالاترین نوع خلوص در کشور است و در حال حاضر روستاهای سوری لکی، ضرون، باغ زال، پریان، آب باریکی و …کشت می‌شود.

وی تصریح کرد: کارگاه آموزشی و ترویجی محصول زعفران در چندین مرحله باهدف توسعه و ارتقای دانش بهره‌برداران در سطح شهرستان کوهدشت برگزارشده است.

توسعه سطح زیر کشت زعفران 

رضا علیزاده، مسئول باغبانی جهاد کشاورزی کوهدشت در گفت‌وگو با خبرنگار سفیر افلاک، اظهار داشت: دلایلی که زعفران کوهدشت درحال‌توسعه است و در آینده قائنات دوم در کشور خواهد شد بحث اقتصادی بودن، نیاز آبی کم، علاقه زیاد کشاورزان به این محصول، بازار فروش مطلوب و … است.

وی با اشاره به امکان همکاری اعضای خانواده در زمینه کشت زعفران، افزود: زعفران کاران در طول سال فقط یک ماه را در مزرعه فعالیت دارند و بقیه سال را استراحت می‌کنند زیرا به‌جز ضرورت حصار کشی به دلیل جلوگیری از پاکوب شدن و خسارت دام، نیازی به هیچ نوع نگه‌داری ندارد.

مسئول باغبانی جهاد کشاورزی کوهدشت عنوان کرد: پیاز زعفران یک دوره هفت‌ساله دارد و در کوهدشت فصل کاشت آن از شهریورماه آغاز و در آبان و آذر برداشت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه روستاهای «آب باریکی و سوری لکی» بیشترین کشت زعفران را دارند، تصریح کرد: هیچ نوع گیاه زراعی و باغی در کوهدشت به‌اندازه زعفران برای بهره‌برداران، سوددهی اقتصادی نخواهد داشت، زیرا یک خانواده پنج‌نفره با سطح زیر کشت دو هزار مترمربع زعفران هیچ‌گونه دغدغه اقتصادی در طول سال ندارد.

 علیزاده با اشاره به تنش آبی کوهدشت گفت: محصول زعفران شهرستان به‌صورت دیم کشت می‌شود و عملکرد مطلوب، کیفیت بالا، رنگ، عطروطعم مناسب از خصوصیات آن به شمار می‌رود.

با وجود اینکه زعفران لرستان یکی از مرغوبترین زعفران های کشور به شمار می رود اما هنوز این محصول برند ندارد وبه نام دیگر استانها صادر می شود.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: جهاد کشاورزی کوهدشت سطح زیر کشت کشت زعفران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۶۶۱۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توت فرنگی جویبار در سبد میوه مناطق مختلف کشور

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، رحیمی با اشاره به اینکه همزمان با فصل بهار برداشت محصول خوش‌طعم ورنگ توت فرنگی روانه منطق مختلف بازار شده است. گفت: پیش بینی تولید می‌شود تا پایان برداشت۳ هزار و ۲۲۰ تن توت فرنگی در این شهرستان روانه بازار مصرف شود.

مدیر جهاد کشاورزی جویبار با بیان اینکه ۵۱۸ بهره بردار جویباری در زمینه کشت و کار توت فرنگی فعالیت دارند، افزود: توت فرنگی از اولین میوه‌هایی است که در بهار به بازار عرضه و تا اوایل تیرماه برداشت آن ادامه دارد.

رحیمی تصریح کرد: کشاورزان جویباری به روش سنتی و با استفاده از نایلون کشی نسبت به پیش رس کردن این محصول اقدام می‌کنند به طوری که زمان برداشت آن از ۲۰ اسفند ماه آغاز تا هزینه‌های مازاد آن با عرضه محصول نوبرانه، قابل جبران باشد.

وی خاطرنشان کرد: تا اواسط خرداد برداشت این محصول در این شهرستان ادامه دارد

دیگر خبرها

  • امسال ۹۳ هزار تُن گندم در میاندوآب برداشت می‌شود
  • توت فرنگی جویبار در سبد میوه مناطق مختلف کشور
  • برداشت خاکشیر از قطب تولید این محصول در خراسان آغاز شد
  • برداشت ۴ هزار تن گندم در بوشهر + فیلم
  • پیش‌بینی برداشت بیش از ۷۰ هزار تن محصول از مزارع «گیلانغرب»
  • آغاز برداشت دانه‌های طلایی گندم در شادگان
  • برداشت یکهزار تن کلزا در رامهرمز
  • سطح کشت محصول سیر در طارم ۷۰ درصد کاهش یافت
  • رشد ۲۰۰ هکتاری سالانه مزارع طلای سرخ در اصفهان
  • آغاز برداشت گندم از مزارع عنبرآباد