Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسین مختاری در گفتگو با خبرنگار مهر درخصوص اقدامات این دفتر در سال جاری گفت: دانشگاه شریف امسال به لحاظ حجم قرادادهای ارتباط با صنعت تا به این تاریخ در مقایسه با سال گذشته رشد خوبی داشته و از نظر نیز وصولی های قراردادها نیز افزایش قابل توجهی داشته است.

افزایش حجم قراردادهای ارتباط با صنعت/افزایش توجه به توانمندی های داخل

وی ادامه داد: از دلایل افزایش حجم قراردادها می توان به مشکلات واردات به دلایل مختلف نظیر تشدید تحریم ها، کاهش درآمدهای ارزی و همچنین کاهش بودجه صنایع، سازمانها و شرکت ها اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مسائل سبب افزایش توجه به توانمندی های داخل و استفاده از تولیدات داخلی شده است.

شرایط از سال قبل بدتر نیست/ارقام دریافتی پروژه ها خوب بوده است 

مختاری با بیان اینکه با وجود وضع نامناسب برخی سازمان ها، وصولی های دانشگاه شریف از محل قراردادهای ارتباط با صنعت تا این تاریخ از شرایط خوبی برخوردار بوده است، افزود: ارقام دریافتی های امسال ما تا این زمان، کمتر از وصولی های سال گذشته نبوده و تا حدی افزایش نیز یافته است. این در حالیست که انتظار ما این بود که شرایط از سال قبل بدتر باشد، ولی خوشبختانه اینگونه نشد.

دستگاه ها به جای پول، اسناد خزانه به دانشگاه می دهند

مدیر ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی شریف در خصوص مشکلات این دانشگاه در ارتباط با قراردادها گفت: متاسفانه در بعضی موارد بعضی از دستگاه ها و سازمانها در مقابل خدمات دانشگاه، اسناد خزانه به دانشگاه می دهند! این در حالی است که اسناد خزانه را قاعدتا باید به پیمانکاران خصوصی بدهند که امکان فروش آنها در بازارهای بورس را دارند.

استاد دانشکده برق دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به مصوبه سازمان برنامه و بودجه مبنی بر غیرقابل عرضه و فروش بودن اسناد ارائه شده به دستگاه های دولتی تا زمان سررسید، اظهار داشت: این موضوع، ما را با ۲ مشکل عمده روبرو ساخته است؛ اول اینکه ما به علت عدم امکان فروش این اسناد امکان پرداخت به دانشجویان و پرسنل درگیر در قراردادها و یا خرید مواد اولیه برای اجرای پروژه ها را نداریم. مساله دوم نرخ تنزیل اسناد خزانه حتی در صورت داشتن مجوز برای فروش اسناد است. از آنجایی که نرخ فروش این اسناد قبل از تاریخ سررسید، ارزانتر از مبلغ اسمی اش است؛ دانشگاه بسته به تاریخ سررسید اسناد، حتی تا ۲۰ درصد ضرر می کند.

درخواست از جهانگیری در خصوص نحوه فروش اسناد خزانه

مدیر ارتباط با صنعت دانشگاه شریف افزود: در این رابطه البته طی نامه ای به آقای جهانگیری معاون اول ریاست جمهوری درخواست کرده ایم که در چنین موارد خاصی، بتوانیم این اسناد را قبل از تاریخ سررسید آن به فروش برسانیم. از کارفرماها نیز خواسته ایم که تا حد ممکن بجای اسناد خزانه، پول نقد به ما پرداخت کنند.

به نیازهای صنعت به خوبی پاسخ داده ایم

وی با بیان اینکه با وجود این مشکلات، دانشگاه توانسته است پاسخ خوبی به نیازهای صنعت بدهد و البته امیدواریم که تا آخر سال، فشارها از حد کنونی فراتر نرود، درباره حوزه های فعالیت دانشگاه شریف در بحث ارتباط با صنعت گفت: ما تقریبا با همه صنایع و در تمامی حوزه ها از جمله محیط زیست، نفت و گاز و پتروشیمی، سلامت، سیستم های حمل و نقل، مواد و متالورژی، مدیریت و اقتصاد و ... قراردادهای خوبی داریم.

قرارداد دانشگاه با شرکت مناطق نفت خیز جنوب و ساخت تجهیزات درون چاهی

مختاری با بیان اینکه بخش عمده فعالیتهای ارتباط با صنعت دانشگاه شریف در راستای کاهش وابستگی به واردات است، به قراردادهای دانشگاه با شرکت مناطق نفت خیز جنوب در زمینه تامین تجهیزات درون چاهی و همچنین تامین تجهیزات مصرفی قطارهای متروی شهری در سالهای اخیر اشاره کرد.

چالش دانشگاه برای تحقق جهش تولید/ سرمایه گذاران برای تولید و توسعه محصول به میدان بیایند

مدیر ارتباط با صنعت دانشگاه شریف در رابطه با فعالیت های این دانشگاه در بحث جهش تولید هم گفت: دانشگاه شریف حداکثر توان خود را در جهت تولید دانش فنی مورد نیاز انجام می دهد. اما باید به این واقعیت توجه داشت که دانشگاه در واقع یک مرحله از یک زنجیره ارزشی در زیست بوم فناوری کشور است.

وی ادامه داد: دانشگاه نمی تواند صفر تا صد زنجیره ارزشی دانش تا ثروت را به تنهایی انجام دهد؛ یعنی بیاید هم دانش فنی را تولید کند، هم توسعه محصول و تولید را در مقیاس صنعتی بعهده بگیرد. تکمیل زنجیره دانش تا ثروت نیازمند ورود بازیگران دیگری نظیر سرمایه گذاران خطرپذیر است.

مختاری با بیان اینکه در زنجیره ارزشی مورد اشاره دانشگاه باید دانش فنی را احصا کند، گفت: از اینجا به بعد، باید سرمایه گذاران بیایند و این دانش را تحویل گرفته و ضمن توسعه و تبدیل آن به شرکتهای دانش بنیان و ورود به مرحله تولید، مسائل جهش تولید را حل کنند. هرچند در بعضی موارد محدود خود اساتید این کار را انجام می دهند، با این وجود اما باید دقت داشت که در یک فرایند قانونمند و منطقی، این وظیفه استاد نیست که درگیر مسائلی نظیر سرمایه گذاری و تولید بشود. 

کد خبر 5084841 مهتاب چابوک

منبع: مهر

کلیدواژه: دانشگاه شریف ارتباط دانشگاه با صنعت دانشگاه ها جهش تولید در دانشگاه حسین مختاری محسن فخری زاده دانشگاه ها وزارت علوم تحقیقات و فناوری دانشگاه های علوم پزشکی حمله تروریستی ویروس کرونا آزمون دکتری تخصصی سازمان سنجش دانشگاه پیام نور منصور غلامی دوره دکتری دوره های فراگیر ارشد دانشگاه خوارزمی ارتباط با صنعت دانشگاه دانشگاه شریف اسناد خزانه دستگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۶۶۲۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی برگزیدگان رویداد مدیریت مصرف آب در صنعت نساجی

نخستین رویداد «فناوری‌های نوین در مدیریت مصرف آب در صنعت نساجی» (فن‌آب) با هدف حمایت از ایده‌های برتر و با حمایت شرکت شهرک‌های صنعتی اصفهان در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد و در این رویداد ۲۹ طرح از سراسر کشور به دبیرخانه این رویداد ارسال شد که پس از ارزیابی‌ها اولیه ۹ طرح در بخش دانشجویی و ۲ طرح از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور به مرحله نهایی راه یافتند.

برگزیدگان رویداد فن‌آب پس از داوری نهایی مشخص شدند و مقام اول بخش دانشجویی به علی شاکر از دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی اصفهان، رتبه دوم به فرزانه علی حسینی و عبدالله رحیمی از دانشکده مهندسی نساجی دانشگاه صنعتی اصفهان و جایگاه سوم به زینب بخشی نفوتی و گلنسا برادران کوکانی از دانشکده مهندسی نساجی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تعلق گرفت.

همچنین شرکت تولیدی دانش‌بنیان توسعه فناوری ازن تجهیز نوین و شرکت مهندسی کاشفان نیلفام در این رویداد مورد تقدیر قرار گرفتند. 

مدیر اجرایی رویداد فن‌آب در مراسم تجلیل از برگزیدگان گفت: هدف اصلی از برگزاری این رویداد، رشد اقتصاد دانش‌بنیان در صنعت نساجی و حرکت در مسیر منافع ملی کشور است.

سید مهدی حجازی با بیان اینکه نساجی یکی از ۱۱ صنعت پیشران کشور است، افزود: اقتصاد دانش‌بنیان صنعت نساجی دچار ضعف‌هایی است و سرمایه‌های انسانی در دانشگاه‌ها می‌توانند این ضعف‌ها را برطرف کنند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی اصفهان هم گفت: این استان در صنعت نساجی به‌ویژه ابتدای زنجیره ارزش این صنعت سرآمد است، اما باید با کمک دانشگاه برای ارتقا و رفع محدودیت‌های آن تلاش شود.

رسول سواری با اشاره به اهمیت کمک‌های بخش دانش‌بنیان به صنعت، افزود: مشکلات صنعت با مشارکت اعضای هیات علمی و دانشجویان حل می‌شود.

او تصریح کرد: امکانات زیرساختی شهرک‌های صنعتی در حد نیاز ایجاد شده، اما همین توسعه در برخی موارد محدودیت‌هایی ایجاد کرده است به همین دلیل در بخش تامین زیرساخت‌ها به‌ویژه در بخش آب و برق با مشکلاتی مواجهیم.

سواری، یکی از راهکار‌های رفع این مشکل را بهینه‌سازی و مدیریت مصرف دانست و افزود: دانشجویان در بسیاری از موارد با ایده‌های خلاقانه خود، مسائل صنایع را حل کرده‌اند و در بخش مدیریت بهینه و همچنین فناوری پذیرای دانشگاه و افراد فعال در حوزه نوآوری و فناوری هستیم.

او خاطرنشان کرد: برگزیدگان رویداد فن‌آب مورد حمایت شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان مانند ارائه تسهیلات استقرار و کمک هزینه ثبت برند تجاری، تجاری‌سازی و ایجاد بازار ایده‌ها قرار می‌گیرند.


باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • معرفی برگزیدگان رویداد مدیریت مصرف آب در صنعت نساجی
  • تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه مشکلات اقتصادی را حل می‌کند
  • انعقاد تفاهم‌نامه همکاری دانشگاه صنعتی شریف و شرکت ایرانول
  • ۸۰ دانش‌آموز در آزمون فریلنسری قبول شده‌اند
  • تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه با انعقاد تفاهم نامه شرکت ایرانول و دانشگاه شریف
  • رشد ۱۷ درصدی قراردادهای ارتباط با صنعت دانشگاه شاهد در ۲ سال
  • ایرانول با دانشگاه شریف هم پیمان شد
  • برگزاری رویداد فن‌آب برای صرفه‌جویی مصرف آب در صنایع نساجی
  • تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران
  • ۱.۵ میلیارد دلار صادرات واحد‌های صنعتی استان تهران در سال گذشته