Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-04-16@07:15:38 GMT

برنان ترور شهید فخری‌زاده را محکوم کرد

تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۶۶۴۸۵

برنان ترور شهید فخری‌زاده را محکوم کرد

 مدیر سابق سیا با اعلام اینکه «اسرائیل و ایران در حال جنگ نیستند»، ترور دانشمند هسته‌ای کشورمان را اقدامی غیرقانونی دانست و خواستار محکوم کردن آن شد.

 جان برنان، مدیر سابق سیا، در گفتگو با شبکه تلویزیونی ام‌اس‌ان‌بی‌سی درباره اهمیت «حیاتی» حضور جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا، در جلسات روزانه امنیتی و نگرانی‌هایش در خصوص ترور دانشمند برجسته هسته‌ای ایران، صحبت کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او درباره ترور محسن فخری‌زاده ، داشنمند هسته‌ای ایران، گفت: من نمی‌دانم چه کسی این حمله را انجام داد یا چه کسی دستور آن را صادر کرد. اما من دو نگرانی عمده و مهم دارم. نخست این که اگر کشوری دستور انجام این حمله را صادر کرده یا خودش این حمله را انجام داده باشد فکر می‌کنم این اقدام فراتر از معیار‌ها و قواعدی است که دولت‌ها -در ارتباط با ترور مقامات بلندپایه یک دولت دیگر- باید انجام دهند.

مدیر سابق سیا افزود: اسرائیل و ایران در حال جنگ نیستند و بنابراین با همان روشی که ما هر ترور انجام شده به دست روسیه و چین یا هر کشور دیگری را محکوم می‌کنیم، باید این کار را در زمانی انجام دهیم که مقام ارشد یک کشور مستقل ترور می‌شود.

برنان در ادامه گفت: دوم این که در حالی که ما در این دوره بسیار بسیار مهم انتقال قرار داریم، می‌خواهیم از این موضوع اطمینان حاصل کنیم که چرخه تنش‌ها در منطقه خاورمیانه تشدید و منجر به یک رویارویی نشود.

او که از منتقدان اصلی سیاست‌های رئیس‌جمهور آمریکاست در ادامه اضافه کرد: دولت اوباما در مقایسه با دولت ترامپ رویکرد بسیار متفاوتی را در قبال ایران اتخاذ کرد. اما در روز‌های پایانی ریاست جمهوری ترامپ، اگر آن‌ها چنین کاری را انجام دهند، ​این اقدام می‌تواند سبب تحریک ایران به انجام دادن اقدامی تلافی‌جویانه شود که به نوبه خود می‌تواند سبب تشدید بیش از پیش تنش‌ها شود؛ بنابراین پرهیز از تحریک دیگران و تشدید تنش‌ها در راستای منافع ما قرار دارد.

مدیر سابق  آژانس اطلاعات مرکزی در ادامه این مصاحبه اظهار کرد: بار دیگر می‌گویم من نمی‌دانم چه کسی این حمله را انجام داد یا این که آیا در این باره با آمریکا مشورت شد یا خیر. تنها فکر می‌کنم در این دوره زمانی، ما باید سبب کاهش تنش‌ها شویم نه این که آن را افزایش دهیم.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: ترور دانشمند هسته ای محکوم ترور فخری زاده برنان ترور شهید فخری زاده ترور دانشمند هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۶۶۴۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روسیه: غرب حاضر نیست حمله به نیروگاه زاپروژیا را محکوم کند

نماینده دائم روسیه در وین با اشاره به بیهودگی و غیرقابل تحقق بودن نظریه ایجاد منطقه امنیتی در اطراف نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا، هشدار داد: کشورهای غربی به دلیل ملاحظات سیاسی از محکوم کردن حمله پهپادی اوکراین به این نیروگاه خودداری می کنند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، میخائیل اولیانوف، نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین معتقد است که نظریه پیشنهادی برای ایجاد یک منطقه امنیتی در اطراف نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا بیهوده و غیر قابل اجرا است.

این دیپلمات روس امروز، شنبه در گفتگو با خبرنگاران گفت: «مطالبی در این خصوص در مطبوعات و هم در بیانیه‌های شفاهی در این مورد مشاهده شده، ولی به نظر من این نظریه جدی نیست، برای اینکه در شرایط جنگ مدرن - موشک، توپخانه و همان پهپادها - همگی از  فواصل دور عمل می‌کنند و این منطقه امنیتی چقدر باید بزرگ باشد تا نیروگاه دیگر هدف حملات قرار نگیرد؟» 

او همچنین ابراز تردید کرد که کسی بتواند مسئولیت ایجاد چنین منطقه امنیتی را قبول کند. این دیپلمات روس یادآور شد: به ویژه مأموریت آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) چنین وظایفی را شامل نمی‌شود. بنابراین حتی آژانس هیچ مبنای قانونی برای انجام چنین کاری ندارد. اولیانوف افزود: «در مورد سازمان ملل هم باید بگویم با تمام احترامی که برای سازمان ملل قائل هستم، مطمئن نیستم که این سازمان بتواند نقش مناسب و مثبتی در خصوص وضعیت فعلی پیرامون نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا  ایفا کند. به عقیده من، همه این ایده‌ها دور از ذهن و غیرقابل تحقق هستند.»

عدم تمایل غرب برای محکوم کردن حملات پهپادی به نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا 

نماینده دائم روسیه در وین همچنین از غرب خواست تا بر کی‌یف در مورد ادامه حملات به سمت نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا تأثیر گذاشته و مانع از این کار شوند.  میخائیل اولیانوف گفت: اگر کشورهای غربی حامی کی‌یف از محکوم کردن علنی طرف اوکراینی پس از حملات اخیر به نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا می‌ترسند، می‌توانند این کار را از طریق کانال‌های دوجانبه انجام دهند.

او یادآور شد: من به موضع گیری قدرت‌های غربی که روابط نزدیکی با کی‌یف دارند، علاقه مندم. من در  نشست روز جمعه  شورای حکام نیز گفتم: اگر می ترسید علناً اوکراین را به حفظ این قانون مهم که نباید به نیروگاه هسته‌ای حمله کند، دعوت کنید، این کار را از طریق کانال های دوجانبه و بدون سرو صدا انجام دهید.

اولیانوف یادآور شد که امنیت هسته‌ای تعدادی از کشورهای اروپایی در معرض تهدید واقعی است و اگر کی‌یف غیرقابل قبول بودن اقدامات خود را درک نکند، غرب باید فعالانه تر در این زمینه عمل کند. نماینده دائم روسیه افزود: البته "عصای جادویی" در این رابطه وجود ندارد، اما باید از هر فرصت و امکانی برای انجام هر کار ممکنی در این زمینه استفاده کرد و این دقیقاً همان کاری است که طرف روسی انجام می‌دهد.

اولیانوف روز جمعه نیز  از این مسئله ابراز تاسف کرد که کشورهای غربی حاضر به محکوم کردن حملات طرف اوکراینی به نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا  نیستند. به  عقیده او، غرب حملات اوکراین به تاسیسات هسته‌ای را به دلیل ملاحظات سیاسی سرپوش می گذارد، زیرا برای آنها این مهمتر از ایمنی هسته‌ای در کل منطقه شرق اروپا است. این دیپلمات همچنین افزود که اوکراین در نشست فوق‌العاده شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا، تلاش کرد تمرکز را از خود به سمت مسکو تغییر دهد و این حملات را "عملیات روسیه تحت پرچم دروغین" خواند که مسلماً برای هیچکس قانع‌کننده نیست.

اوکراین دخالت در حملات به نیروگاه زاپروژیا را رد کردواشنگتن: نشانی از آمادگی روسیه برای استفاده از سلاح هسته‌ای وجود نداردتحولات اوکراین| گروسی: نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا باید محافظت شود / هزینه نظامی اوکراین در هر ماه

انتهای پیام/ 

دیگر خبرها

  • مقام‌های صهیونیست: ایران دیگر مستقیم به اسرائیل حمله می‌کند
  • ایران دیگر مستقیم به اسرائیل حمله می‌کند
  • استوری کاپیتان سابق استقلال برای ناصر حجازی؛ ایستاده‌تر از تو ندیده‌ام + عکس
  • نام و جای ضارب شهید صیاد شیرازی افشا شد
  • اسرائیل بر خلاف همه هیاهو‌ها نشان داد کاملاً آسیب‌پذیر است
  • اسرائیل بر خلاف همه هیاهوها نشان داد کاملاً آسیب‌پذیر است
  • فرزند شهید فخری‌زاده: عملیات دیشب به ما آرامش داد
  • جنگ سایه ایران و اسرائیل علنی شد
  • فرزند شهید فخری زاده: عملیات دیشب به ما آرامش داد
  • روسیه: غرب حاضر نیست حمله به نیروگاه زاپروژیا را محکوم کند