Web Analytics Made Easy - Statcounter

موسی شهریاری، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، در رابطه با رسالت دانشجوی امروزی اظهار کرد: امروز یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین رسالت دانشجویان در کنار علم آموزی، مطالبه‌گری و نقش‌آفرینی در عرصه‌های مختلف اجتماعی، سیاسی و اقتصادی است. دانشجو اگر نتواند شرایط و وضعیت کنونی جامعه خود را بشناسد و به موقع تصمیم بگیرد، بسیاری از مسائل جامعه آنچنان که شایسته است حل و فصل نخواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: همان طور که در ابتدای انقلاب دانشجویان پیرو خط امام با بصیرت و عمل به موقع و انقلابی لانه جاسوسی را تسخیر کردند، امروز هم دانشجویان و جوانان با همان روحیه باید نقش آفرینی کنند. برخی از مسائل اجتماعی مثل سبک زندگی و عدالت طلبی، مبارزه با فساد، استکبارستیزی و جریان و گفتمان مقاومت از جمله مسائلی است که جریان دانشجویی هم در حوزه‌های تبیین و هم عملیاتی کردن مسائل می‌تواند به آن ورود کند و پرچمدار حل این مسائل در کشور باشد.

شهریاری افزود: وجود ظرفیت های فراوان در بدنه قشر دانشجو و دارا بودن ویژگی‌هایی نظیر مطالبه گری و آرمانخواهی سبب می‌شود که در جوامع مختلف نگاهی ویژه و خاصی بر قشر دانشجو باشد و از آنها به عنوان بازویی موثر در وقایع سیاسی کشور یاد شود.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر، افزود: مهم ترین ویژگی در دانشجوی انقلابی عنصر مهم و ارزشمند «بصیرت» است که با تکیه براین موضوع می تواند هدایت گر جریان‌ها و جنبش‌های متاثر از ارزش‌های انقلابی و اسلامی بوده و در راستای اهداف انقلاب اسلامی حرکت کند.

وی تصریح کرد: امام خمینی(ره) بنای اصلی حکومت و حرکت انقلابی خود را بر دوش جوانان گذاشت و نگاه ایشان این بود که جوان انقلابی پر شور، فعال و با نشاط مسلمان کسی است که می تواند بار انقلاب را بلند کند. جریان دانشجویی برای به دست آوردن انقلاب و به ثمر رسیدن این نهال زحمات بسیاری را کشیده و در این راه نیز شهدای بسیاری را تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.  پس جبهه اصلی دانشجو دفاع از اصل نظام و کلیت انقلاب اسلامی است.

شهریاری اظهار کرد: جنبش دانشجویی موثر و تحول آفرین بوده و در عین حال منشا آثار فراوانی نیز بوده است و همواره پرچمدار عدالتخواهی و آزادی خواهی، با اینکه در طول تاریخ، استکبار در برابر این جنبش قرار گرفته است اما امروز این جنبش پویایی خود را دارد. آمریکا با صرف هزینه‌های میلیاردی برای سرکوب نهضت دانشجویی نتوانست از این حرکت ممانعت کند و امروز دانشجویان پرچمدار استکبار ستیزی و مبارزه با ظلم ستیزی در بیداری اسلامی هستند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر، افزود: مهم‌ترین مسوولیت دانشجویان در شرایط فعلی جهاد فکری، علمی و عملی است امروز بیش از هر چیزی نیازمند علم و دانش هستیم که پایه و اساس همه پیشرفت‌هاست، در زمینه اقتصاد و معیشت مردم اقتصاد دانش بنیان جوابگوی نیاز جامعه است.

شهریاری در رابطه کرسی‌ های آزاد اندیشی و تاثیر آن بر دانشجویان گفت: بر اساس بیانات مقام معظم رهبری، برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها، روحیه پرسشگری و مشارکت سیاسی دانشجویان در زمینه‌های مختلف را فعال و سبب پویاتر شدن جامعه دانشجویی می‌شود.

وی ادامه داد: نام دانشجو و دانشگاه که به میان آید، مولفه‌های مطالبه‌گری و پرسشگری نیز در پیوند با آن به عنوان اصلی ترین ویژگی ها مطرح می‌شوند. پرسشگری حق اصلی دانشجو است و رعایت مرزها و چارچوب‌های قانونی در طرح مطالبات، نقش تعیین کننده‌ای در ثمربخشی آنها دارد.

شهریاری اضافه کرد: به عبارت دیگر، نام دانشجو و دانشگاه با انتقاد، مطالبه و حتی اعتراض پیوند خورده است و فضای دانشجویی و جوان‌گرایی؛ فضای پرسشگری، نقد، اعتراض و مطالبه‌گری است چرا که دانشجو در جست‌وجوی حقیقت و پی بردن به علل و چرایی پدیده‌های اجتماعی است  وبه سهم خود  تلاش می کند  برای حل مسایل راهکار ارائه دهد.

وی گفت: اینکه هر یک از سلیقه‌ها و افکار مختلف حاضر در دانشگاه حق بیان دارند اما گاهی این بیان و مطالبه گری‌ها به سوی بیراهه‌هایی رفته که نه تنها عرصه پیشرفت و فعالیت را بر دانشجویان تنگ می سازد؛ بلکه نظام آموزش عالی را نیز دچار چالش می کند. کرسی‌های آزاد اندیشی بهترین و مناسب ترین راه برای بیان نظرات و محقق شدن خواسته ها است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر، تأکید کرد: پرسشگری، عدالتخواهی و دردمندی نسبت به حوادث و مشکلات جامعه شرط فعالیت دانشجویی است و در غیر این صورت هویت دانشجویی زایل می‌شود. یک نظام صحیح دارای روابط اجتماعی، نظامی است که انسان‌ها در آن «دانشجو» هستند، همین انسان در یک تغییر ساختاری کوچک می‌تواند تبدیل به کسی شود که در او حس پرسشگری وجود ندارد و احساس نیاز برای پاسخگویی به او نیز در دیگران وجود ندارد؛ البته در این تبدل، صرفا نگاه افراد بالادست باعث تغییر وضعیت فرد نشده است، بلکه پیش از همه نگاه او نسبت به خویشتن باعث این دگرگونی شده است.

شهریاری افزود:  می توان گفت هویت دانشجویی در سرمایه اجتماعی، جهاد علمی، چشم‌اندازی امیدبخش، زبان حکمت و استدلال، فرزند زمان خویش نمود و ظهور پیدا می کند.

 وی ادامه داد: دانشجویان بزرگ‌ترین سرمایه اجتماعی کشور هستند؛ جمعیت متخصص و تحصیلکرده کشور که آینده اداره این کشور بزرگ بر دوش آنان است و ما باید قدردان آن‌ها باشیم. همچنین دانشجویان باید سنگر علم و دانش را سنگر مقدس خود برای کسب علم و آموزش بدانند. ایران آباد، آزاد، توسعه‌یافته و پیشرفته که در جهان جایگاه معتبری داشته باشد و روز به روز حلقه‌های وابستگی خود را به بیگانگان کم و کمتر کند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر، افزود: مسوولان کشور باید برای تحصیلات تکمیلی و عالی جوانان، اشتغال و به‌کارگیری آنان، حل معضل مسکن و فراهم‌کردن تسهیلات لازم برای ازدواج آنان که چهار مساله اصلی دانشجویان و جوانان کشور است اقدامات  جدی انجام دهند.

وی تصریح کرد: زبان دانشجویان؛ زبان عقل، خرد، استدلال و پرسش است. نقد، انتقاد، اعتراض و پرسشگری لازمه روحیه دانشجویی و جوانی است. جوانان و دانشجویان همواره باید زمان‌شناس باشند. دوست و دشمن را از هم به درستی جدا کنند، مرز اعتدال با اغتشاش و آشوب را به رسمیت بشناسند. در تحصیل علم و دانش نهایت تلاش خود را برای پیشرفت کشور به کار گیرند.

شهریاری گفت: بی‌تردید موتور محرکه و تاثیرگذار در پیروزی انقلاب اسلامی و دوران تثبیت و تحکیم آن و دوران جنگ و سازندگی همین جوانان و دانشجویان  کشور بودند که نقش اصلی را برعهده داشته‌اند. در ۴۰ سال دوم انقلاب، همین جوانان مخاطب اصلی رهبر حکیم انقلاب اسلامی برای کار، تلاش، سازندگی، توسعه، پیشرفت و آبادانی و سربلندی ایران هستند.

وی در پاسخی به سوالی مبنی براینکه دانشجویان چقدر نسبت به محیط پیرامون خود حساسند؟ اظهار کرد: با مراجعه به نصوص و مبانی اسلامی، مشارکت سیاسی و حساسیت به امور جامعه، به عنوان یک حق، وظیفه و تکلیف همگانی، مورد اهتمام آموزه‌های دینی مبین اسلام است که در آموزه‌های متعددی نظیر مقام خلیفه الهی انسان، بیعت با حاکم، امر به معروف و نهی از منکر، عنصر مشورت، پاسخگوئی والیان و حاکمان به مردم و نظارت بر قدرت سیاسی و ...، تبیین شده است.

شهریاری یادآور شد: تبیین کارکردهای دانشگاه به عنوان یکی از مهمترین بخش‌های ساختار فرهنگی کشور و نقشی که دانشجو در این زمینه به عهده دارد؛ به خوبی مبین ضرورت مشارکت سیاسی دانشجویان است؛ از دیدگاه اندیشمندان علوم اجتماعی و سیاسی که به تبیین و بررسی ساختارهای نظام اجتماعی؛ کارکرد و رابطه آن‌ها با یکدیگر پرداخته اند، و به نظریه «ساختارگرا کارکردی» مشهور است.

وی تصریح کرد: دانشگاه کارکرد و نقش موثری برسایر ساختارهای جامعه ایفا می‌کند. چنانکه  پارسونز، با ترسیم یک نظام سلسله مراتبی  معتقد است که کار ویژه نظام فرهنگی، کنترل و نظارت از طریق تولید دانش و اطلاعات است؛ که با ایفای نقش فرهنگی مطلوب خویش، نظام سیاسی را جهت دهی و هدایت کرده و برای نظام اقتصادی نیز قابلیت‌های لازم را تامین و نیروی انسانی مورد لزوم را تربیت کند و ظرفیت انطباق نظام را با محیط افزایش دهد و برای نظام اجتماعی نیز الگو و راهنمای عمل خواهد بود.

شهریاری اضافه کرد: کارکرد نظام اجتماعی، حفظ انسجام و ثبات یک جامعه است و کارکرد نظام سیاسی تحقق اهداف تعهد آور یک نظام است و نظام اقتصادی به دنبال انطباق نظام با محیط اطراف است و دانشگاه محلی است که ظرفیت انطباق با محیط اعم از فیزیکی و اجتماعی را افزایش داده و موجبات تسلط و کنترل بر آن به منظور رفع نیازهای انسانی را فراهم می سازد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر، اظهار کرد: دانشگاه جزیره‌ای مستقل از جامعه نیست و ضمن تاثیرپذیری از نظام سیاسی، توانایی مهمی در تاثیرگذاری بخش‌های مختلف آن دارد. زمانی تحصیل کرده یک محیط علمی قادر خواهد بود برای سامان دادن به مدیریت نظام اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و...؛ کارایی علمی مطلوب و موثری داشته باشد که همگام با کسب دانشهای روز، نسبت به موضوعات اساسی کشور و نحوه مدیریت آن، حساسیت لازم را داشته باشد و از نزدیک با مشکلات و مسایل اجتماعی جامعه خود نیز آشنا شود و عملاً مشکلات را شناسایی کند.

وی تأکید کرد: بنابراین راه رسیدن به این مقصود، حضور و مشارکت فعال دانشجویان در دل اجتماع است؛ و در صورت آگاهی از مناسبات فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و به تبع آن احساس مسئولیت برای هدایت جامعه و انسان است که نهایتاً یافتن راه درمان دردها، با استمداد از آموخته‌ها و تجربیات نظری وعلمی برای دانشجو میسر می‌شود.

شهریاری گفت: مهم تر آنکه بسیاری از دانش آموختگان دانشگاه، وارد بازار کار، عرصه اجرایی و مدیریتی کشور خواهند شد؛ از این رو نوع رفتار و جهت گیری‌های آنان در قبال مسائل سیاسی کشور، از اهمیت بسزائی برخوردار است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر، ادامه داد: همواره نگاهی از بیرون تلاش داشته تا جریان دانشجویی را مصادره به مطلوب کند و سال‌ها است که یک نگاهی از بیرون در حال تزریق این تفکر است که دانشجو باید به همه موضوعات معترض باشد. این جریان در تلاش است تا انگ اعتراضی به جریان دانشجویی بچسباند و معتقد است جریان دانشجویی وقتی اصالت دارد که به همه چیز و همه کس اعتراض کند در صورتی که این با مبانی منطقی دانشجویی سازگار نیست.

وی افزود: جریان دانشجویی برای پیروزی انقلاب اسلامی تلاش کرده بعد چطور می تواند جریان اعتراضی را بر علیه اصل نظام و دسترنج  مطلوب خود سازماندهی کند، اینکه جنبش دانشجویی، رفتار سیاسی خودش را منطبق بر رفتار سیاسی احزاب و گروه‌های خارج از دانشگاه کند، باعث می‌شود استقلال فکری و رفتاری خودش را از دست بدهد.

شهریاری تصریح کرد: از آنجا که در مشارکت سیاسی مباحثی نظیر کسب قدرت، اعمال نفوذ و... مطرح است، دانشجوی سیاسی بدون ملاحظه نفوذها و فشارهای بیرونی و خواست مراکز قدرت، هدف و مسیر خود را به صورت مستقل و متناسب با نقش و جایگاه دانشگاه شناسایی و ترسیم کرده و به اتخاذ سیاست‌ها و خط‌ مشی‌های خویش می‌پردازد؛ و اجازه نمی‌دهد تا گروه‌های‌ فرصت‌طلب، فرصت نفوذ در دانشگاه و تغییر اهداف جریان‌های اصیل دانشجویی را پیدا کنند.

وی خاطرنشان کرد: جریان اصیل دانشجویی با تکیه بر عوامل سنجیده و خودآگاه تنها به جوشش و پویایی درونی دانشگاه و پیشرفت و کارآمدی نظام اسلامی فکر کرده و سخنگو و نماینده منافع عمومی مردم است نه ابزار گروه‌های سیاسی. بر این اساس دانشگاه به عنوان نهادی که متعلق به همه مردم است به هیچ وجه قابل مصادره توسط هیچ یک از احزاب و گروه‌ها و جریانات سیاسی نیست. چرا که در این صورت دانشگاه‌ها تبدیل به باشگاه‌های سیاسی می شوند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر، تأکید کرد: جریان اصیل دانشجویی که برخاسته از واقعیات و دانشگاه باشد به واسطه دارا بودن شجاعت، صداقت و نجابت به هیچ وجه حاضر نخواهد بود که با گره خوردن با قدرت و ثروت، منزلت، اعتبار و نقش خود را تنزل دهد. سیاسی بودن دانشجو و مشارکت سیاسی دانشجویان با توجه به مولفه‌هایی نظیر جایگاه، نقش و کارکردهای مهم دانشجو در سطح نظام سیاسی و جامعه از یک سو و توجه به آموزه‌های اسلامی پیرامون ضرورت و ضوابط مشارکت سیاسی و بالآخره حدود و مقررات قانونی، تبیین و لزوم آن اثبات می شود.

شهریاری خاطرنشان کرد: حد لازم سیاسی بودن به معنای حساسیت در برابر سرنوشت خود و جامعه خویش، داشتن بینش و تحلیل سیاسی پیرامون مسائل داخلی و خارجی و جریان‌های موجود و در مرحله بعد تلاش فکری و عملی برای بهبود و پیشرفت کشور از طریق فرایندهای مختلف علمی و پژوهشی، سیاسی، فرهنگی و...است. از این رو «افراط کاری سیاسی» و یا «انفعال و بی تفاوتی سیاسی» مغایر حقوق، وظایف و جایگاه دانشجو بوده و کاملاً با آموزه‌های اسلامی، اصول نظام، منافع و امنیت ملی، استقلال، توسعه و پیشرفت مادی و معنوی کشور در تضاد و ناسازگاری است.

انتهای پیام/

حبیبه رحیمیان کد خبر: 1082162 برچسب‌ها رسالت دانشجو هویت دانشجویی تشکل‌های دانشجویی موسی شهریاری

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی رسالت دانشجو هویت دانشجویی تشکل های دانشجویی جریان دانشجویی انقلاب اسلامی مشارکت سیاسی نظام اجتماعی نظام سیاسی مطالبه گری مهم ترین گروه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۶۶۶۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دوم اردیبهشت و روایتی از خانه‌تکانی که در دانشگاه‌ها اتفاق افتاد

بر خلاف تصور عده‌ای که انقلاب اسلامی را امری صرفاً سیاسی می‌دانند، باید به این نکته توجه داشت که مقوله «فرهنگ» در تاریخ انقلاب اسلامی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده و بر این اساس دانشگاه‌ها یکی از مهم‌ترین بسترها برای تحقق این امر بوده‌اند و دوم اردیبهشت ۱۳۵۹، شروع توجهی ویژه به این امر بود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بر خلاف تصور عده‌ای از افراد که پیروزی انقلاب اسلامی را امری صرفاً سیاسی می‌دانند، باید به این نکته توجه داشت که مقوله «فرهنگ» در تاریخ و روند پیروزی انقلاب اسلامی از جایگاه ویژه و پایگاه ممتازی برخوردار بوده، به‌طوری که تصور تغییر در نظام بدون تغییر در فرهنگ حاکم بر آن، امری ناممکن است.

باید به این نکته توجه داشت که پس از فروپاشی نظام پهلوی و شکل‌گیری نظام جمهوری اسلامی، نهادهای مختلف سیاسی و فرهنگی یکی پس از دیگری شکل گرفت اما احیای فرهنگ حاکم بر نهادهای جامعه و به‌خصوص نهادهای فراگیری مانند آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها، مسئله ساده‌ای نبود که بتوان در مدت کوتاهی تحولات لازم را در آن‌ها به وجود آورد و بر این اساس صدور پیام نوروزی امام خمینی در اول فروردین ۱۳۵۹ نقطه عطفی در تاریخ انقلاب فرهنگی است.

ایشان در بند «۱۱» این پیام بر ضرورت ایجاد انقلاب اساسی در دانشگاه‌های سراسر کشور، تصفیه اساتید مرتبط با شرق و غرب، تبدیل دانشگاه به محیطی سالم برای تدوین علوم عالی اسلامی و … تأکید کردند؛ این موضع‌گیری در اول اردیبهشت ۱۳۵۹ نیز با قاطعیت بیشتری مورد تاکید قرار گرفت و بر همین اساس در این روز امام خمینی (ره) در جمع دانشجویان عضو انجمن اسلامی دانشگاه‌ها و سازمان‌های دانشجویی مسلمان سراسر کشور ضمن برشمردن معایب دانشگاه‌های عصر پهلوی، آن‌ها را دانشگاه‌های وابسته و استعماری خواندند و خواستار ایجاد تحول در نظام دانشگاهی کشور شدند و در ادامه مسیر این سخنان مقدمه حرکتی شد که به «انقلاب فرهنگی» معروف شد؛ انقلابی که با اعتراض دانشجویان دانشگاه‌ها علیه جریان‌های غیر اسلامی و اساتید وابسته در تهران و شهرستان‌ها و حمایت مردم از این حرکت آغاز شد.

فرهنگ استعماری که باید کنار می‌رفت

در چنین شرایطی ضرورت تغییر بنیادین در برنامه‌ها و شیوه‌های تدریس و تربیت و اهداف آن از سوی عده‌ای مطرح می‌شد و در نتیجه این حساسیت‌ها بود که انقلاب فرهنگی در دانشگاه‌ها صورت گرفت و برای مدتی تمام دانشگاه‌های کشور تعطیل و به فرمان امام خمینی (ره) ستاد انقلاب فرهنگی به منظور ساماندهی امور فرهنگی مدارس و دانشگاه‌ها تشکیل و این فرمان در تاریخ ۱۳۵۹/۰۳/۲۳ صادر شد.

اگر بخواهیم در خصوص لزوم اهمیت و اجرای چنین موضوعی صحبت کنیم، باید گفت که پس از پیروزی انقلاب اسلامی، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی به محل برخورد افکار و عقاید سیاسی گروه‌های مختلف تبدیل شده و دیگر فرصتی برای کارهای علمی و آموزشی باقی نمانده بود و بر این اساس نظام آموزشی ایران در آن زمان به ۲ تغییر بنیادین نیاز داشت؛ اول ارتقای سطح آموزش با هدف کاستن از میزان نیاز دانشگاهیان به بیگانگان و مورد دیگر مصون ساختن فضای دانشگاه‌ها از تعرض احزاب و گروه‌های سیاسی و بر همین اساس دانشجویان دانشگاه‌ها خواستار پاکسازی دانشگاه از این گروه‌ها شده و از سویی به‌دنبال دگرگونی نظام آموزشی بودند چرا که معتقد بودند فرهنگ حاکم بر مراکز آموزشی کشور، فرهنگی استعماری و بازمانده از دوران حکومت پهلوی است و نتیجه آن غرب زدگی و وابستگی به قدرت‌های بزرگ است.

ستادی که تبدیل به شورا شد

در این روند و با پافشاری بسیاری از گروه‌ها بر فعالیت‌های حزبی در داخل دانشگاه‌ها باعث شد که شورای انقلاب اسلامی برای تخلیه دانشگاه‌ها به آنان سه روز مهلت بدهد و مهلت شورای انقلاب روز اول اردیبهشت سال ۱۳۵۹ به اتمام رسید اما از سویی درگیری‌های شدیدی میان موافقان و مخالفان تعطیلی این دفاتر، در اطراف دانشگاه تهران رخ داد و در نهایت یک روز بعد به دعوت شورای انقلاب، مردم و اعضای این شورا در دانشگاه تهران گرد آمدند و خروج گروه‌های سیاسی – نظامی را از دانشگاه جشن گرفتند.

در این مسیر روند تعطیلی دانشگاه‌ها و تدوین نظام جدید آموزش عالی کشور بیش از آنچه که پیش‌بینی شده بود به درازا کشید و سرانجام در ۲۷ آذر ۱۳۶۱ دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور پس از گذشت بیش از ۲ سال تعطیلی‬ بازگشایی شد و ستاد انقلاب فرهنگی نیز بعدها با تغییراتی در ترکیب اعضا به فعالیت خود در نظارت بر جریان فرهنگی و آموزش عالی کشور، با عنوان شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد؛ به‌دنبال بازگشایی دانشگاه‌ها آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای رئیس جمهور وقت کشورمان در تاریخ هشتم شهریور ۱۳۶۲ در نامه‌ای به رهبر انقلاب اسلامی بر لزوم ایجاد تحرک مضاعف در روند پذیرش دانشجو در نظام آموزش عالی و رفع مشکلات باقی مانده تاکید و در نامه‌ای به امام خمینی (ره) خواستار ترمیم و تکمیل اعضای ستاد انقلاب فرهنگی شدند و امام نیز با درخواست ایشان موافقت کردند و در پاسخ به درخواست نوشتند: «با تشکر از زحمات اعضای محترم ستاد انقلاب فرهنگی و تمام کسانی که برای اسلامی و انسانی نمودن دروس و محیط دانشگاه‌ها زحمت کشیده‌اند، امید است با ترمیم ستاد محترم و کوشش دانشجویان عزیز و متعهد و هماهنگی اساتید محترم و تلاش ‎‏تمامی دست اندر کاران مؤمن و پشتیبانی ملت معظّم، این پایگاه اسلامی ملی، که سرنوشت کشور در آتیه دور و نزدیک به آن پیوستگی دارد، با استقلال و شایستگی به خدمت خود ادامه دهد و امروز که کشور از استقلال شایسته برخوردار است و قید و بند غرب و شرق و غرب‌زدگان و شرق زدگان از کشور و دانشگاه گسسته شده است، جوانان عزیز دانشگاهی هرچه بیشتر در کسب علوم و فنون در اعتلای کشور معظم خود کوشش نمایند؛ و از نفوذ عناصر منحرف و وابسته به چپ و راست قاطعانه جلوگیری کنند، و نگذارند محیط مقدس دانشگاه آلوده به اغراض منحرفان و وابستگان به اجانب گردد. و اگر انحراف و گرایشی به شرق و غرب خدای نخواسته از اساتید یا دانشجویان مشاهده کردند، به ستاد فرهنگی اطلاع دهند، و در رفع آن با ستاد همراهی لازم را بنمایند.‌»

در ادامه فعالیت دانشگاه‌ها در نظام سیاسی جدید، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در ۱۹ آذر ۱۳۶۳ بار دیگر بر ضرورت توسعه و اصلاح مراکز آموزشی و انقلاب فرهنگی تاکید کردند و با انتصاب اعضای جدید به ستاد انقلاب فرهنگی هم بستر دستیابی ۱۰۰ درصدی به این هدف و سایر اهداف ترسیم شده را به وجود آوردند و هم با تأسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی موافقت کردند.

امروز هم دانشگاه‌ها سنگر است

اما باید به این نکته توجه داشت که هرچند بیش از ۴ دهه از سالروز اعلام انقلاب فرهنگی گذشته اما امروزه نیز مسائل و نکات قابل توجهی در این باره مطرح است که همچنان نیازمند تأمل و اقدام است چرا که رهبر انقلاب همچنان از شورای عالی انقلاب فرهنگی این درخواست و انتظار را دارند که به مسئله تهاجم فرهنگی توجهی ویژه داشته باشند و در این راستا بیان می‌کنند: «انتظار و خواهشم از شورای عالی انقلاب فرهنگی این است که مسئله تهاجم فرهنگی را بحث کنید. اصلاً این موضوع را مورد مطالعه قرار دهید. البته به نحو حمل شایع صناعی، قطعاً مسائلی هست که مربوط به تهاجم فرهنگی است و الان بحث می‌شود؛ شکّی نیست. مثلاً بحث در مورد همین مسئله اسلامی کردن دانشگاه‌ها به حمل شایع، بحث از تهاجم فرهنگی است؛ ولی باید به حمل اوّلی و ذاتی درباره‌ی خود تهاجم بحث کنید! آیا واقعاً آن‌که بنده در قضیه تهاجم فرهنگی می‌فهمم، اصلاً درست است یا نه؟ این را مناقشه کنیم؛ اگر دیدیم که درست است، اگر دیدیم که حقیقتاً ارزش‌ها، اصول، پایه‌ها و مبانی، مورد تهاجم قرار دارد، ستاد اصلی مقابله با این تهاجم، این‌جاست و این‌جا نبایستی از این قضیه و این کار غفلت کند. باید ان‌شاءاللَّه با جدّیت دنبال فرمائید.»

کد خبر 746129

دیگر خبرها

  • وزیر علوم: تشکل‌ها باید برای محیط دانشگاه برنامه داشته باشند / انتظارات رهبری از تشکل‌های دانشجویی چیست؟ +فیلم
  • بیماری فردگرایی و افول جنبش دانشجویی
  • طعنه سنگین روزنامه جمهوری اسلامی به رئیسی و پرونده چای دبش: در کشوری که یک فسادبزرگ را «فسادنمایی» می‌نامید، می‌شود دم از عدالت زد؟
  • وزیر علوم: تشکل‌ها باید برای محیط دانشگاه برنامه داشته باشند / انتظارات رهبری از تشکل‌های دانشجویی+فیلم
  • وزیر علوم: انتظارات رهبر انقلاب از تشکل‌های دانشجویی / تشکل‌ها باید برای محیط دانشگاه برنامه داشته باشند+فیلم
  • «خاستگاه خود» و «آرمان‌های نظام اسلامی» را نباید فراموش کنیم
  • ۲ استان فارسی در جمع دانشجویان نمونه کشوری
  • دوم اردیبهشت و روایتی از خانه‌تکانی که در دانشگاه‌ها اتفاق افتاد
  • پذیرش ۴۰۰ دانشجوی عراقی در دانشگاه ایلام
  • پذیرش ۴۰۰ دانشجوی عراقی در ایلام