Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-23@17:21:44 GMT

۴ راهکار موثر برای مقابله با اضطراب و نگرانی

تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۶۷۴۷۴

۴ راهکار موثر برای مقابله با اضطراب و نگرانی

به گزارش اکسپرس، با صنعتی شدن جوامع و افزایش اشتغال ذهنی مردم، اضطراب و نگرانی به بخش جدایی ناپذیر زندگی انسان‌ها تبدیل شده است. اضطراب می‌تواند ناشی از ترکیب عوامل مختلف شخصی، محیطی، و فیزیکی باشد. علائم اضطراب و نگرانی می‌تواند شامل تپش قلب، وسواس فکری، و اجتناب از قرار گرفتن در موقعیت‌های بخصوص شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این حال، انسان‌ها می‌توانند بر اضطراب و نگرانی خود فائق آیند. متخصصان انگلیسی می‌گویند اضطراب چیزی فراتر از احساس نگرانی و استرس است. تحقیقات نشان داده است اضطراب می‌تواند منجر به گُر گرفتگی بدن، سرد شدن بدن، سفت شدن قفسه سینه، احساس تنش، پریشانی و تنش شدید شود.

متخصصان تاکید دارند با ۴ اقدام موثر ذیل می‌توان به میزان قابل توجهی اضطراب و نگرانی را کنترل و مدیریت کرد:

۱- هنگامی که دچار اضطراب شدید نفس عمیق بکشید و عمل دَم و بازدم را به طور مرتب تکرار کنید. در ابتدا سرعت نفس کشیدنتان بالا باشد، ولی به مرور سرعت دم و بازدم خود را کاهش دهید. می‌توانید در هر عمل دَم تا شماره ۳ شمرده و سپس عمل بازدم را با شمارش تا عدد ۳ ادامه دهید.

۲- عضلات خود را شل کنید. بهترین راهکار برای بهبود تنش بدن، شل کردن عضلات است. برای این کار، محیطی آرام و ساکت را انتخاب کنید، دراز بکشید و چشمان خود را ببندید. بکوشید همزمان با انجام نفس‌های عمیق، تک تک عضلات خود را از انگشتان پا تا سر شل کنید.

۳- زندگی سالمی داشته باشید. از جنبه فیزیکی فعال باشید، رژیم غذایی مناسبی را برگزینید، بیرون بروید و با دوستان مثبت اندیش خود معاشرت کنید. گذراندن اوقات با خانواده می‌تواند سطح اضطراب و نگرانی شما را کاهش دهد.

۴- جسور باشید. یکی از دلایل نگرانی و اضطراب افراد به ناتوانی آن‌ها در حضور در یک مکان خاص یا فعالیتی بخصوص مربوط می‌شود. برخی افراد همواره از قرار گرفتن در یک موقعیت بخصوص احساس نگرانی و اضطراب می‌کنند. این افراد همواره در ذهن خود از پیامد‌های قرار گرفتن در این موقعیت واهمه دارند. می‌توانید خود را در آن موقعیت قرار دهید. حتی ممکن است با این کار کمی دچار اضطراب شوید، اما یاد خواهید گرفت موضوعی که از آن نگران هستید آن قدر‌ها هم که فکر می‌کردید اضطراب آور نیست و باعث ناراحتی شما نمی‌شود. در بسیاری از موارد تفکر شما درباره موضوعی بسیار ترسناک‌تر از اصل موضوع است و زمانی که در موقعیت قرار می‌گیرید متوجه بی اساس بودن منبع اضطراب خود می‌شوید.

      

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: اضطراب و نگرانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۶۷۴۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قند خون بالا و چربی خون با افزایش خطر اضطراب و افسردگی مرتبط است

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیکال نیوز، برخی از افراد بیشتر از دیگران به بیماری‌های مزمن روانی مانند اضطراب و افسردگی مبتلا می‌شوند. اگر پزشکان تشخیص دهند که چه کسانی بیشتر در معرض خطر هستند و عوامل مؤثر را پیدا کنند، می‌توانند به ارائه درمان زودهنگام و رسیدن به نتایج مثبت سلامت کمک کنند.

در مطالعه اخیر، چندین نشانگر زیستی و ارتباط آنها با خطر افسردگی، اضطراب و اختلالات مرتبط با استرس در شرکت‌کنندگان بررسی شد.

محققان داده‌های بیش از ۲۱۱۰۰۰ شرکت کننده را بررسی کردند. آنها دریافتند که سطوح بالاتر قند خون و تری گلیسیرید (نوعی چربی خون) با افزایش خطر ابتلاء به این بیماری‌های روانی ۲۰ سال قبل از تشخیص مرتبط است.

در مقابل، محققان دریافتند که داشتن سطوح بالاتر کلسترول خوب HDL به نظر می‌رسد در برابر این بیماری‌های روانی محافظت می‌کند.

اضطراب، افسردگی و اختلالات مرتبط با استرس، اشکال رایج بیماری روانی هستند که می‌توانند پیشرفت افراد را در موقعیت‌های روزمره دشوارتر کنند.

شرکت‌کنندگان در ابتدا هیچ اختلال روانی نداشتند و حداقل یکی از نشانگرهای زیستی متابولیک که نویسندگان مطالعه روی آنها تمرکز داشتند، را دارا بودند.

محققان قند خون و تعدادی از نشانگرهای زیستی که اجزای مرتبط با چربی را اندازه‌گیری می‌کنند، از جمله کلسترول کل، کلسترول بد LDL، کلسترول «خوب» و تری گلیسیرید اندازه گیری کردند.

محققان به طور متوسط ۲۱ سال شرکت کنندگان را پیگیری کردند و به بررسی ایجاد اضطراب، افسردگی و اختلالات مرتبط با استرس، مانند اختلال استرس حاد و اختلال استرس پس از سانحه پرداختند.

این مطالعه نشان داد که سطوح بالاتر قند خون و تری گلیسیرید با خطر بالاتر برای هر سه اختلال روانی و سطوح بالاتر کلسترول خوب با کاهش خطر مرتبط است.

محققان همچنین دریافتند شرکت‌کنندگانی که دارای اضطراب، افسردگی یا اختلالات مرتبط با استرس بودند، در طول بیست سال قبل از تشخیص روانپزشکی، سطوح بالاتری از تری گلیسیرید، کلسترول کل و قند خون داشتند.

نتایج مطالعه نشان می‌دهد که کنترل و نظارت بر برخی از نشانگرهای متابولیک ممکن است برای چیزی بیش از سلامت جسمانی مفید باشد. مصرف مکمل‌های روغن ماهی امگا ۳ و همچنین ورزش‌های قلبی عروقی هم در پیشگیری مشکلات روانی موثرند. همچنین باید از غذاهای پرچرب مانند دونات، کلوچه، پای و غذاهای سرخ شده پرهیز شود.

کد خبر 6084908

دیگر خبرها

  • مدیریت اضطراب دانش آموزان کنکوری
  • این ویتامین‌ها اضطراب را کاهش می‌دهد
  • کاشت یک میلیارد درخت راه حلی موثر برای مقابله با بیابانزایی
  • علائم جسمانی انواع اضطراب‌/ اضطراب اجتماعی چیست؟
  • والدین چطور می‌توانند به کاهش استرس کنکور فرزندشان کمک کنند؟
  • ضرورت انسجام جهان اسلام برای مقابله موثر با هر گونه اجحاف به کشور‌های اسلامی
  • تنهایی موجب میل به شیرینی می‌شود!
  • اختلال اضطراب اجتماعی چیست و چگونه درمان می‌شود؟
  • تنهایی موجب میل به شیرینی می‌شود
  • قند خون بالا و چربی خون با افزایش خطر اضطراب و افسردگی مرتبط است