Web Analytics Made Easy - Statcounter

بشیرگنبدی با اعلام اینکه نتایج نشست کمیته های پیگیری نوزدهمین اجلاس همکاری‌های اقتصادی در قالب سند مجزا به تفاهم ایران و بلغارستان می‌رسد از افزایش ۶۰ درصدی روابط تجاری دو کشور در هشت ماه گذشته خبر داد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از وزارت راه و شهرسازی، کمیته پیگیری نوزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، بازرگانی، علمی، فنی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بلغارستان با هدف بررسی مفاد سند اجلاس نوزدهم و پیگیری تفاهمات وزرای جمهوری اسلامی ایران و بلغارستان تشکیل جلسه داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این جلسه با هدف اجرایی‌سازی بندهای اجلاس نوزدهم در حوزه‌های حمل‌و‌نقل، ترانزیت، ارتباطات، بانکی، همکاری‌های بین سازمانی، صنعتی، هوایی، ریلی، مناطق آزاد، سرمایه گذاری، فناوری و ارتباطات، نفت و... برگزار شده است که تا چهارشنبه ۱۲ آذر ادامه خواهد یافت.  

تیمور بشیرگنبدی مدیر دفتر توسعه امور بین‌الملل با اعلام اینکه امروز ۱۰ آذرماه کمیته پیگیری نوزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بلغارستان برگزار شد، در خصوص جزئیات این نشست و دستاوردهای آن توضیحاتی را ارایه کرد.

مدیرکل دفتر توسعه امور بین‌الملل وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه نوزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی بین جمهوری اسلامی ایران یکی از منظم‌ترین کمیسیون‌های مشترک ایران با کشورهای اروپایی است، یادآور شد:  نوزدهمین اجلاس در آوریل ۲۰۱۹ در صوفیا برگزار شد که همواره یکسال بعد کمیته پیگیری آن تشکیل می شود اما امسال با توجه به شیوع کرونا شش ماه از گذشت زمان مقرر کمیته پیگیری تشکیل جلسه داد که تا روز چهارشنبه ۱۲ آذرماه به طول می‌انجامد.

این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی توضیح داد: مهندس اسلامی وزیر راه و شهرسازی در کمیسیون مشترک با طرف بلغارستانی هشت تفاهم‌نامه مجزا و سند اجلاس را امضا کردند. تفاهم‌نامه‌های امضا شده تفاهمات گسترده‌ای در حوزه‌های صنعتی، تجاری، صنایع کوچک، حوزه گردشگری، حوزه کار و امور اجتماعی، حوزه سرمایه‌گذاری، همکاری‌های بانکی،   همکاری‌های حمل‌و‌نقل هوایی، ریلی، دریایی و بندری بود که لازم بود کمیته پیگیری بار دیگر همکاری های دو کشور ایران و بلغارستان را تنظیم و ترسیم کند.

بشیرگنبدی افزود: اگرچه هم‌اکنون شاهد شیوع کرونا هستیم اما با توجه به اینکه روابط تجاری ایران با بلغارستان از یکسری پارامترهای پایه ای نشات می‌گیرد،  توسعه همکاری‌های تجاری ایران با بلغارستان در هشت ماه گذشته به میزان ۵۰ تا ۶۰ درصد افزایش یافت که این خود آمار قابل توجهی است و نشان می‌دهد که در روابط تجاری دو کشور، یکسری تعاملات پایه‌ای وجود دارد.

وی تصریح کرد: وزارت راه و شهرسازی به عنوان بخشی از دولت وظیفه ایجاد هماهنگی و تسهیل در روابط تجاری بین دو کشور را برعهده گرفته است و انتظار است که این روان‌سازی و تسهیل روابط در حوزه‌های حمل و نقل، تجارت، ‌ صنعت، گمرک، گردشگری، کار و امور اجتماعی، IT، تمامی حوزه های بخش خصوصی و اتاق بازرگانی، به وجود بیاید.

بشیرگبندی گفت: کمیته بانکی، کمیته انرژی در حوزه نفت و گاز، حوزه همکاری‌های تجاری و اتاق‌های بازرگانی، حوزه گردشگری و IT، امروز ۱۰ آذر، تشکیل جلسه دادند و به بحث و تبادل‌نظر در خصوص همکاری‌های آتی پرداختند. فردا ۱۱ آذر نیز کمیته‌های حمل‌و‌نقل هوایی، حمل‌و‌نقل ریلی ایران و بلغارستان برگزار  خواهد شد.

مدیرکل توسعه امور بین‌الملل همچنین از تشکیل جلسه جمع‌بندی نشست در روز چهارشنبه ۱۲ آذر، خبر داد. به گفته وی، بعد از جلسه جمع بندی، نتایج این نشست ها در قالب سند مجزایی به تفاهم خواهد رسید.

وی تصریح کرد: بلغارستان یکی از شرکای تجاری و همکار روان جمهوری اسلامی ایران حتی در دوران تحریم است. بلغارستان جمهوری اسلامی ایران در دهه‌های گذشته حجم روابط تجاری تا ۵۰۰ میلیون دلار را با بلغارستان تجربه کرد. اگرچه اخیرا شرکای دیگر تجاری جای بلغارستان را گرفتند اما این به معنای کم شدن روابط تجاری با بلغارستان نبود. بلکه بلغارستان در مقعطی به منظور عضویت در اتحادیه اروپا، همکاری تجاری اش با ایران تحت تاثیر قرار گرفت.

بشیر گنبدی گفت: بلغارستان یکی از اعضای اتحادیه اروپا در شرق اروپاست که با جمهوری اسلامی ایران همکاری مناسبی دارد و در حوزه های حمل و نقل و کریدورهای حمل و نقل، منافع مشترک بین دو کشور وجود دارد.

وی تاکید کرد: ایران همواره در صدد است به منظور ایجاد شرایط برد- برد همکاری خود را با بلغارستان افزایش دهد.

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: ایران و بلغارستان جمهوری اسلامی ایران ایران جمهوری اسلامی ایران وزارت راه و شهرسازی همکاری های اقتصادی ایران و بلغارستان نوزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک حمل و نقل کمیته پیگیری روابط تجاری تشکیل جلسه دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۶۸۲۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس‌جمهور: میز مذاکره را ترک نکرده و مقابل فشارها مقاومت کردیم

رئیس‌جمهور با اعلام شکست سیاست فشار حداکثری علیه ایران گفت: جمهوری اسلامی از سویی دیپلماسی و میز مذاکره را ترک نکرد و از سوی دیگر برابر فشارها و تحریم‌های آمریکایی‌ها گزینه مقاومت و ایستادگی را برگزید و از حقوق خود کوتاه نیامد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی عصر امروز _دوشنبه سوم اردیبهشت_ به وقت محلی، در ادامه برنامه‌های سفر رسمی به پاکستان، در دیدار «سردار ایاز صادق» رئیس مجلس ملی پاکستان که در محل اقامت رئیس جمهور انجام شد، با اظهار امیدواری نسبت به اینکه این سفر گامی در جهت توسعه روابط باشد، نقش مجالس دو کشور در تسهیل و تسریع ارتقای روابط فیمابین مهم و مؤثر عنوان کرد.

وی با بیان اینکه در برابر دشمنی‌های دشمنان ۲ راه تسلیم یا مقاومت وجود دارد، افزود: در فلسطین نیز عده‌ای راه سازش را در پیش گرفتند و عده‌ای راه مقاومت که هزینه سازش به مراتب از مقاومت بیشتر است؛ جمهوری اسلامی ایران از سویی دیپلماسی و میز مذاکره را ترک نکرد و از سوی دیگر در برابر فشارها و تحریم‌های آمریکایی‌ها گزینه مقاومت و ایستادگی را برگزید و از حقوق خود کوتاه نیامد، در نتیجه امروز شاهد رشد ۶ درصدی اقتصاد ایران هستیم و مقامات رسمی آمریکایی اعتراف می‌کنند که سیاست فشار حداکثری علیه ایران شکست خورده است.

رئیس‌جمهور با برشمردن برخی توانمندی‌های کشورمان از جمله در حوزه تولید خودرو، فعالیت بیش از ۱۰۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان و نظایر آن، از آمادگی ایران برای به اشتراک گذاشتن توانمندی‌ها و دستاوردهای خود در حوزه‌های مختلف با کشور دوست و برادر پاکستان و ارتقای روابط در عرصه‌های مختلف خبر داد.

هیچکدام از احزاب پاکستانی مخالف روابط دوستانه با ایران نیستند

سردار ایاز صادق رئیس مجلس ملی پاکستان نیز در این دیدار از طرف خود و احزاب مختلف پاکستانی به دکتر رئیسی خوش‌آمد گفت و اظهار کرد: هیچکدام از احزاب پاکستانی چه احزاب همسوی دولت و چه احزاب اپوزیسیون، مخالف روابط دوستانه با جمهوری اسلامی ایران نیستند.

وی همکاری، تفاهم و اشتراک نظر میان مقامات دو کشور را کم‌نظیر توصیف و با بیان اینکه گروه دوستی ایران بیشترین عضو را در مجلس پاکستان دارد، افزود: پاکستان هم علاقه‌مند به گسترش روابط و هم نیازمند توسعه همکاری‌ها در حوزه‌های انرژی، توسعه بازارچه‌های مرزی، همکاری‌های اقتصادی و تعاملات تجاری با جمهوری اسلامی ایران است و مجلس پاکستان آمادگی دارد در جهت رفع هر گونه مانع یا مشکلی در مسیر تقویت روابط فیمابین گام‌های عملی و مؤثر بردارد.

منبع: ایرنا کد خبر 747024

دیگر خبرها

  • زمینه‌های مساعد برای گسترش همکاری ایران و پاکستان در حوزه انرژی فراهم است
  • عزم مقام‌های عالی تهران - اسلام‌آباد برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی
  • عزم مقام‌های عالی ایران و پاکستان برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی
  • میز مذاکره را ترک نکرده و مقابل فشارها مقاومت کردیم
  • رئیس‌جمهور: میز مذاکره را ترک نکرده و مقابل فشارها مقاومت کردیم
  • حجم تبادلات تجاری ایران و پاکستان به ۱۰ میلیارد دلار می‌رسد
  • سفر رئیس‌جمهوری به پاکستان سبب ارتقای روابط دو طرف در حوزه انرژی می‌شود
  • مصمم به ارتقای روابط ایران و پاکستان هستیم/ افزایش سطح روابط تجاری به ۱۰ میلیارد دلار در گام اول
  • هدف‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری روابط تجاری ایران و پاکستان
  • هدف‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری تبادلات تجاری و اقتصادی میان ایران و پاکستان