Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-20@06:11:41 GMT

علائم کمبود ویتامین C در بدن

تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۶۸۳۷۲

آفتاب‌‌نیوز :

ویتامین‌ها موادی هستند که بدن در مقادیر کم برای حفظ سلامتی خود به آن‌ها نیاز دارد. ویتامین ث یکی از این مواد است و با نام اسید اسکوربیک (ascorbic acid.) هم شناخته می‌شود. بدن قادر به ساخت این ویتامین نیست، بنابراین نیاز خود را از طریق رژیم غذایی تامین می‌کند. ویتامین ث برای ساخت کلاژن لازم بوده و بدن به این ماده برای سلامت و اصلاح بافت‌های مختلف بدن نیاز دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر کمبود این ویتامین در رژیم غذایی ادامه دار باشد، باعث ایجاد عارضه‌ای به نام اسکوروی (scurvy) می‌شود. علائم اسکوروی شامل آسان کبود شدن، خونریزی و درد عضلانی و مفاصل است. کمبود ویتامین ث با مصرف مکمل‌های دارویی ویتامین ث و یک رژیم غذایی سرشار از این ماده درمان می‌شود.
چه کسانی در معرض کمبود ویتامین ث

افراد معتاد به مواد مخدر و الکل که رژیم غذایی متعادل و سالمی ندارند، افرادی که رژیم‌های غذایی خاصی دارند که در آن گروهی از مواد غذایی حذف یا محدود شده، افرادی با درآمد پایین که توان خرید مواد غذایی سرشار از ویتامین ث را ندارند، افرادی که به دلیل بیماری‌های گوارشی مانند بیماری کرون و کولیت زخمی توان گوارش و جذب مواد غذایی را ندارند، افراد مسن که ممکن است رژیم غذایی متنوعی نداشته باشند، افرادی که سیگار می‌کشند و زنان باردار و شیرده از جمله افرادی هستند که بیشتر در معرض کمبود ویتامین ث هستند.

کمبود ویتامین ث دارای عوارضی مانند ضعف و خستگی، درد مفاصل و ماهیچه‌ها، به راحتی کبود شدن، نقاطی که همچون کبودی‌های کوچک قرمز و آبی روی پوست به نظر می‌رسند، خشکی پوست، مو خوره، ورم و تغییر رنگ لثه‌ها، خونریزی ناگهانی و غیرمنتظره از لثه‌ها، خون دماغ شدن، بهبود نیافتن زخم‌ها، مشکلاتی در غلبه بر عفونت‌ها، خونریزی مفاصل که باعث درد مفصل شدید می‌شود، تغییرات استخوانی، از دست دادن دندان و از دست دادن وزن است.

میزان نیاز روزانه به ویتامین ث در گروه‌های مختلف؛ سنی از از بدو تولد تا ۱ سالگی ۳۵ میلی گرم، از ۱ تا ۳ سالگی: ۳۵ تا ۴۰ میلی گرم، از ۴ تا ۱۲ سال ۴۰ تا ۶۰ میلی گرم، در دوره نوجوانی ۶۰ تا ۱۰۰ میلی گرم، در سنین بزرگسالی: ۶۰ تا ۱۰۰ میلی گرم، خانم‌های باردار و شیرده ۸۰ تا ۱۰۰ میلی گرم و افراد سیگاری ۱۲۰ میلی گرم است.

ویتامین C در اثر حرارت از بین می‌رود، پس مصرف سبزیجات و میوه‌ها به صورت خام بهتر از پخته آن است. از آنجا که بدن میزان زیادی ویتامین C در خود ذخیره نمی‌کند، توصیه می‌شود هر روز میوه و سبزیجات تازه بخورید. شواهدی مبنی بر مسمومیت با مکمل یا قرص ویتامین C وجود ندارد، اما مصرف بیش از ۲۰۰۰ میلی‌گرم ویتامین C در روز ممکن است باعث درد‌های شکمی، اسهال، تهوع و همچنین افزایش خطر سنگ کلیه در مردان شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

منبع: آفتاب

کلیدواژه: ویتامین C میوه سبزیجات کمبود ویتامین ث ویتامین C رژیم غذایی میلی گرم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۶۸۳۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گیاهی که برای تعدیل قند خون در افراد دیابتی مفید است | فواید بی‌نظیر ریواس : این افراد نباید ریواس مصرف شود

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، مهناز مردانی در خصوص مصرف غذایی گیاهان خوراکی و دارویی طبیعی گفت: یکی از نعمت‌های بی‌شمار خداوندی، وجود گیاهان خوراکی و گاها داروئی در استان حاصلخیز لرستان است.

وی با بیان اینکه استفاده درست و منطقی از این گیاهان منجر به حفظ و ارتقاء سلامت خواهد شد، ادامه داد: از جمله این گیاهان می‌توان به ریواس، کنگر، قارچ کوهی، شنگ یا ریش بز، پای غازان یا در گویش محلی پاغزو، زرشک، موسیر، بن سرخ و... اشاره کرد.

مردانی اضافه کرد: این گیاهان خودرو و ارگانیک سرشار از فیبر، مواد معدنی، ویتامین C ویتامین‌های گروه B و بعضا پیش ساز ویتامین D هستند.

این متخصص تغذیه یادآور شد: فیبر بسیار خوب این گیاهان باعث ایجاد لینت مزاج در افراد و پیشگیری از یبوست‌های مزمن شده و به سلامت سیستم گوارش کمک شایانی خواهد کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان افزود: مصرف مناسب انواع این گیاهان منجر به کاهش چربی‌های خون در افراد مبتلا به دیس لیپیدمی و تعدیل قند خون در افراد دیابتی می‌شود.

خواص ریواس؛ این قسمت از ریواس سمی است | با ریواس چه خوراکی‌هایی درست کنیم؟ | طرز تهیه خورش ریواس

او گفت: از طرفی آنتی اکسیدان‌های موجود در آنها به سلامت قلب و عروق و کبد کمک می‌کنند و نقش ضد سرطانی دارند.

مردانی اظهار کرد: همچنین وجود ویتامین‌های مختلف همچون ویتامین سی و ویتامین آ و برخی مواد معدنی در ساختار این گیاهان، باعث افزایش سیستم ایمنی و در نتیجه افزایش مقاومت بدن در مقابل بیماری‌های مختلف خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: البته هنگام مصرف این گیاهان می‌بایست احتیاط لازم به عمل آید. به طور مثال در مصرف قارچ‌های کوهی باید دقت کافی به عمل آید چرا که برخی از این قارچ‌ها سمی بوده و حتی منجر به فوت مصرف کننده خواهد شد و لذا قارچ‌ها از افرادی که قابل اعتماد هستند خریداری شوند.

این متخصص تغذیه گفت: برخی از این گیاهان، مانند ریواس حاوی مقدار زیادی اگزالات بوده و در نتیجه در افرادی که سنگ کلیه از جنس اگزالات دارند، نباید مصرف شود.

کد خبر 845137 برچسب‌ها خواص مواد غذایی خبر مهم گیاه دارویی

دیگر خبرها

  • رژیم‌های سم‌زدایی از بدن؛ دروغ یا واقعیت؟
  • چهار فایده بی‌نظیر فندق
  • مصرف این ویتامین سبب کاهش وزن می‌شود
  • غذا‌های مفیدی که بدن هر بیماری را تقویت می‌کند
  • محموله ۲۸ تنی مواد غذایی به مناطق سیلزده سیستان و بلوچستان ارسال شد
  • این میوه کمبود‌های بدن را جبران می‌کند
  • مصرف این صیفی همه کمبودهای بدن و ویتامین ها را جبران می کند/ تنظیم آنی فشار و قند خون
  • گیاهی که برای تعدیل قند خون در افراد دیابتی مفید است | فواید بی‌نظیر ریواس : این افراد نباید ریواس مصرف شود
  • ۶ ریزمغذی موثر در جلوگیری از ریزش مو
  • ویژگی رژیم غذایی سالم چیست؟