Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-16@10:24:31 GMT

اعلان جنگ آمریکا علیه لبنان با تهدید بانک مرکزی

تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۶۸۶۰۶

اعلان جنگ آمریکا علیه لبنان با تهدید بانک مرکزی

آمریکا در توطئه‌های جدید خود ضد لبنان این بار با تهدید به تحریم بانک مرکزی این کشور که عملا به معنای نابودی اقتصاد لبنان است، جدا از حزب‌الله علیه همه لبنانی‌ها اعلان جنگ کرده است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه الاخبار، فشار روز افزون آمریکا بر لبنانی‌ها دیگر منحصر به مقاومت و متحدان آن نیست؛ بلکه این بار ایالات متحده همه لبنان را مورد هدف قرار داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روز گذشته روزنامه «وال استریت ژورنال» گزارش داد که واشنگتن بانک مرکزی لبنان را تهدید به تحریم کرده است. البته این تحریم شامل «ریاض سلامه» رئیس این بانک که تحت حمایت آمریکایی‌هاست نمی شود. بنابراین اگر آمریکا بانک مرکزی لبنان را تحریم کند این به معنای اعلان جنگی بزرگ ضد لبنانی ها با هدف نابود کردن اقتصاد شکننده این کشور است؛ چرا که تحریم بانک مرکزی به معنای منزوی شدن دائمی لبنان از سیستم مالی جهانی است.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال اینستاگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

در این میان رئیس بانک مرکزی لبنان از نظر آمریکا یک عنصر قابل اعتماد برای واشنگتن بوده و نباید مسئولیت فروپاشی مالی و پولی لبنان را متوجه او کرد. در همین زمینه «دوروثی شیا» سفیر آمریکا در بیروت در مصاحبه با شبکه «او تی وی» در پاسخ به سوالی درباره نقش ریاض سلامه در بحران اقتصادی لبنان گفت، این درست نیست که از هر شخص یا موسسه‌ای به عنوان گوسفند قربانی فروپاشی اوضاع مالی و اقتصادی لبنان استفاده کرد.

سفیر آمریکا همچنین تاکید کرد که ریاض سلامه اعتبار بالایی در جامعه مالی بین المللی دارد. دوروثی شیا در اظهارات خود هرگونه دفاع غیرمنطقی از ریاض سلامه برای جلوگیری از متهم شدن او ارائه داد. سفیر ایالات متحده همچنین به دیدار «حسان دیاب» نخست وزیر دولت پیشبرد امور در لبنان رفته و صراحتا تاکید کرد که آمریکا هیچ‌گونه جایگزینی برای ریاض سلامه در ریاست بانک مرکزی لبنان نمی پذیرد.

بنابراین وقتی روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی با عنوان «نگرانی های زیادی درباره فساد در بانک مرکزی لبنان وجود دارد» منتشر می‌کند به این معناست که آمریکایی ها مهره خود یعنی ریاض سلامه را هدف نگرفته‌اند ؛ بلکه فشارهای آمریکا ضد لبنان به سمت یک دشمنی بزرگ پیش می رود.

وال استریت ژورنال که روز گذشته خبر تهدید آمریکا به تحریم بانک مرکزی لبنان را منتشر کرد پیش از این، قبل از اعلام رسمی تصمیم وزارت خزانه داری ایالات متحده برای تحریم «جبران باسیل» رئیس جریان آزاد ملی خبر آن را منتشر کرده بود. «روپرت مورداک»، سرمایه دار استرالیایی که به غول رسانه ها شهرت یافته و مالک وال استریت ژورنال، مالک شبکه فاکس نیوز رسانه نزدیک به دونالد ترامپ، رئیس جمهوری کنونی آمریکا نیز هست و در جناح جمهوری‌خواهان آمریکا قرار دارد و چه با تبلیغات رسانه‌ای و چه سرمایه گذاری مالی همواره از کمپین‌های حزب جمهوری خواه ایالات متحده حمایت می‌کند.

باج‌خواهی‌ جدید غربی‌ها از لبنانتاکید عون بر شفاف‌سازی امور مالی/ هشدار درباره توطئه‌های عربی و خارجی برای سقوط لبنان

بنابراین انتشار گزارش وال استریت ژورنال درباره بانک مرکزی لبنان یک موضوع ساده و گذرا نیست و باید به عنوان یک زنگ خطر و تهدید جدی به آن نگاه کرد. همین روزنامه در گزارش خود نوشت که تهدید به تحریم های احتمالی اقدامی است که واشنگتن معمولاً ضد دشمنان خود مانند کره شمالی، ایران و ونزوئلا اتخاذ می کند.

در این شرایط ایالات متحده تصمیم گرفته تا با سوءاستفاده از نیاز شدید لبنان به بودجه مالی اضطراری مطالبات خود را به لبنانی ها دیکته کند. روزنامه وال استریت ژورنال نیز اذعان کرد که واشنگتن از بحران لبنان با هدف کسب دستاوردهای سیاسی مورد نظر خود سو استفاده می کندئ

همچنین اطلاعاتی از مسئولان آمریکایی فاش شده که گفته اند با هیچ طرح نجاتی در لبنان بدون اتکای این کشور به صندوق بین‌المللی پول و پذیرفتن شروط آن موافقت نمی کنند.

بحران کنونی لبنان همچنین فرصت ویژه برای آمریکا جهت سوء استفاده از دیپلماسی مالی برای مقابله با حزب الله فراهم می کند. در همین زمینه گزارشی به نقل از مقامات و دیپلماتهای آمریکایی و غربی منتشر شده مبنی بر اینکه فشارهای آمریکا و بانک مرکزی لبنان در چارچوب یک کمپین بین المللی برای مقابله با حزب الله است.

روزنامه وال استریت ژورنال همچنین درخواست مصاحبه با ریاض سلامه را داد که او نپذیرفت. این روزنامه آمریکایی در همین زمینه به نقل از مقامات غربی گزارش داد که نظارت ضعیف بر بانک مرکزی و سیستم بانکی لبنان منجر به تقویت فساد گسترده در این کشور شده است. وال استریت ژورنال در گزارش خود «احمد صفا» عضو سابق کمیته نظارت بر امور بانکی لبنان را متهم به اداره امور مالی حزب الله کرد.

اینکه وال استریت ژورنال گزارش داده آمریکا بانک مرکزی لبنان را با هدف مبارزه با فساد تهدید کرده است، نمی تواند موجب خوشحالی لبنانی‌هایی که سال‌ها از سیاست‌های مخرب و فاسد ریاض سلامه رنج برده‌اند باشد؛ چراکه واشنگتن هرگز به دنبال مقابله با فساد در لبنان نبوده ،ضمن اینکه رئیس بانک مرکزی لبنان با کارنامه سیاه اقتصادی یکی از مهره های اصلی ایالات متحده و مرد اول آمریکا در لبنان به شمار می‌رود.

سوالی که در اینجا مطرح می‌شود آن است که اصلاً معیارهای فساد مالی از نظر آمریکا چیست و چرا آمریکا دولت لبنان را تهدید کرده که اگر ریاض سلامه برکنار شود وام های خود را به این کشور قطع می کند. آیا آمریکا از ابتدا و از نزدیک در جریان سیاستهای بانک مرکزی لبنان و بازیهای مالی آن نبود و اکنون از سیاست های آن تعجب کرده است?

کاری که اکنون ایالات متحده انجام می دهد یک پروژه خطرناک است و توجیهی که برای تهدید بانک مرکزی لبنان ارائه داده آن است که سیستم مالی لبنان به اندازه‌ای با حزب الله همکاری دارد که قادر به مقابله با آن نیست؛ بنابراین راهی جز رها کردن لبنان برای فروپاشی وجود ندارد تا اینکه نظام جدید در این کشور طبق خواسته های واشنگتن روی کار بیاید.

بر این اساس به نظر می‌رسد که تهدید آمریکا متوجه ریاض سلامه نیست؛ بلکه این تهدید علیه لبنان است و بعید نیست که این اقدام در چارچوب رقابت آمریکایی -فرانسوی برای تثبیت ریاض سلامه در ریاست بانک مرکزی لبنان و به دنبال آن افزایش قدرت واشنگتن در تحریم همه جانبه این کشور باشد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: بانک مرکزی لبنان وال استریت ژورنال ایالات متحده ریاض سلامه لبنانی ها حزب الله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۶۸۶۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا قیمت طلا در بازار جهانی رو به افزایش است؟

انتظار کاهش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا در سال جاری میلادی و خرید بالای طلا توسط بانک‌های مرکزی سراسر دنیا از جمله چین از دلایل اصلی افزایش اخیر قیمت طلا در بازار جهانی است. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از سی‌ان‌ان، از بانک‌های مرکزی سراسر دنیا گرفته تا مصرف کنندگان کاستکو، به نظر می‌رسد همه این روزها در حال خرید طلا هستند.

قیمت طلا 16.5 درصد نسبت به متوسط سال گذشته افزایش داشته است.

سرمایه‌گذارانی که انتظار کاهش نرخ بهره فدرال رزرو را دارند اصلی‌ترین عامل بالا رفتن قیمت طلا هستند. اما عوامل دیگری هم دخالت دارند از جمله خرید بالای طلا توسط بانک‌های مرکزی سراسر دنیا از جمله چین جهت پایین آوردن وابستگی به دلار آمریکا.

بانک‌های مرکزی طلا را یک ارزش ذخیره بلندمدت و پشتوانه ایمن در زمان بحران‌های اقتصادی و بین المللی می‌دانند.

طلا یک سرمایه‌گذاری مقاوم است. وقتی نرخ بهره سقوط می‌کند، قیمت طلا افزایش پیدا می‌کند و تمایل به خرید آن نسبت به اوراق قرض بالا می‌رود. سرمایه‌گذاران همچنین از طلا به عنوان پشتوانه‌ای در برابر تورم یاد می‌کنند و عقیده دارند طلا ارزش خود را در زمان افزایش قیمت‌ها حفظ می‌کند.

بانک مرکزی چین در ماه مارس برای هفدهمین ماه پیاپی طلا خریداری کرده و 160 هزار اونس به ذخایر خود اضافه کرده است. ذخایر طلای این بانک در حال حاضر به 72.74 میلیون اونس تروا می‌رسد.

تحقیقات نشان می‌دهد بانک‌های مرکزی جهت دور شدن از دلار، در زمان بی‌ثباتی‌های ژئوپلیتیکی طلا خریداری می‌کنند.

تحلیلگران کاپیتال ایکونامیکس می‌گویند سرمایه‌گذاران چینی از طلا به عنوان یک سرمایه جایگزین در زمان سقوط ارزش مسکن و قیمت سهام طی سال‌های گذشته استفاده کرده‌اند.

سایر بانک‌های مرکزی از جمله هند و ترکیه هم در حال افزایش ذخایر طلای خود هستند. رشد تولید ناخالص داخلی هند یکی از عوامل این خریدها بوده است.

خرید بالای طلا نشانه چیست؟

خرید بالای طلا توسط بانک‌های مرکزی نشانه‌ از بین رفتن وابستگی به دلار است. تحقیقات نشان می‌دهد تمایل برای دلار از سوی بانک‌های مرکزی که می‌خواهند وابستگی اقتصادی خود به آمریکا را کاهش دهند، از بین رفته است.

بانک سرمایه گذاری جی پی مورگان طی یک یادداشت تحقیقاتی اعلام کرده کشورهایی که متحد آمریکا نیستند طلا را خریداری می‌کنند تا از دلار دور شده و آسیب پذیری خود در برابر تحریم‌ها را کاهش دهند.

در این یادداشت آمده است خرید طلا توسط بانک‌های مرکزی عامل اصلی بالا رفتن قیمت این فلز گرانبها از 2022 بوده است. بانک‌های مرکزی در 2022 بیش از دو برابر متوسط سالانه یک دهه گذشته طلا خریداری کردند.

همچنین تحلیلگران عقیده دارند بالا رفتن قیمت نفت هم اقتصاد آمریکا را تهدید می‌کند. افزایش قیمت نفت نگرانی نسبت به تورم را بالا برده و قیمت طلا را هم افزایش می‌دهد.

درک عمومی نسبت به طلا

افزایش قیمت طلا نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران انتظار دارند نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا در سال جاری میلادی کاهش یابد، اما نسبت به دورنمای تورم بالا بدون وارد شدن اقتصاد آمریکا به رکود مطمئن نیستند.

برخی عقیده دارند کاهش نرخ بهره فدرال رزرو اصلی‌ترین عامل بالا رفتن قیمت طلاست. پایین آمدن نرخ بهره هزینه نگهداری طلا به عنوان یک سرمایه غیر سودده را کاهش داده و تمایل برای خرید آن را بالا می‌برد.

جروم پاول رئیس فدرال رزرو آمریکا در اظهاراتی در سوم آوریل گفت تورم در کشور هنوز تا هدف دو درصد بانک مرکزی فاصله دارد و پایین آمدن نرخ بهره جهت متعادل کردن اقتصاد در سال جاری میلادی اتفاق خواهد افتاد.

51 درصد از سرمایه‌گذاران در حال حاضر انتظار دارند نرخ بهره در ماه ژوئن به پایین بیاید. اما اطلاعات اخیر اقتصادی آمریکا حاکی از به تاخیر افتادن این زمان است.

شاخص قیمت هزینه‌کرد مصرف شخصی در آمریکا که شاخص مورد علاقه فدرال رزرو برای ارزیابی تورم است، 2.5 درصد طی یک سال منتهی به ماه فوریه افزایش داشته است. شاخص ماهانه قیمت مصرف‌کننده هم که شامل مواد غذایی و انرژی نمی‌شود 0.3 درصد افزایش داشته است.

دلیل اصلی افزایش قیمت طلا در حال حاضر چیست؟

برخی سرمایه‌گذاران در حال خرید بالای شمش‌های طلا به دنبال افزایش قیمت این فلز گرانبها هستند که می‌تواند قیمت طلا را بالاتر ببرد. خریداران عموماً حجم ذخایر طلای خود را در فضای عمومی اعلام می‌کنند.

برای مثال کاستکو فروش شمش‌های طلا را در ماه اوت و فروش سکه‌های نقره را در ژانویه آغاز کرده است. این شرکت در حال حاضر ماهانه 200 میلیون دلار طلا و نقره می‌فروشد. گزارش‌ها نشان می‌دهد این شرکت بیش از 100 میلیون دلار شمش طلا در تابستان فروخته است.

به علاوه لازم به ذکر است که طلا همواره یک سرمایه قابل اطمینان در زمان بی‌ثباتی‌های سیاسی بوده است. در بیش از 60 کشور در سال جاری میلادی قرار است انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود و مردم پای صندوق‌های رای بروند. تشدید بی‌ثباتی‌های ژئوپلیتیکی و اقتصادی ارزش ثابت این فلز گرانبها را بالا می‌برد.

انتهای پیام/17

دیگر خبرها

  • متقاضیان وام های بانکی بخوانند
  • تأمین مالی ۳۵۰ همتی با استفاده از ابزارهای نوین
  • تصمیمات جدید بانک مرکزی به بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات
  • خبر جدید بانک مرکزی/ متقاضیان وام‌های بانکی بخوانند
  • تأمین مالی ۳۵۰ همتی با ابزارهای نوین/ سهم ۵۰ همتی فکتورینگ
  • پیش بینی ۳.۲ همت تسهیلات قرض الحسنه برای شرکت‌های دانش‌بنیان
  • تأمین مالی ۳۵۰ همتی با استفاده از ابزار‌های نوین/ سهم ۵۰ همتی فکتورینگ در تامین مالی در سال ۱۴۰۳
  • تأمین مالی ۳۵۰ هزار میلیارد تومانی با استفاده از ابزارهای نوین
  • چرا قیمت طلا در بازار جهانی رو به افزایش است؟
  • سقوط درآمد بزرگترین بانک آمریکا