Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-18@02:22:43 GMT

کتابخانه همسایگی

تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۶۸۶۷۰

کتابخانه همسایگی

همشهری آنلاین_پریسا نوری:  ناگفته پیداست که این تعطیلی برای علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی به‌ویژه در این روزهای خانه‌نشینی اجباری ملال‌آور است، از این‌رو برخی نهادهای فرهنگی دست به کار شده‌اند تا با اجرای طرح‌هایی هرچند موقت و محدود، تا حدودی جای خالی یار مهربان را پر کرده و شمعی در محفل تاریک کتابخوانی روشن کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از این طرح‌ها که این روزها توسط معاونت اجتماعی و اداره فرهنگی شهرداری منطقه ۴ در دست اجراست، راه‌اندازی کتابخانه‌های کوچک در مجتمع‌های مسکونی بزرگ است.

این طرح با نام «کتابخانه همسایگی» چندی پیش در سطح منطقه ۴ آغاز شده و در روزهای کرونا سرعت گرفته است. در گزارش پیش رو به نخستین کتابخانه همسایگی منطقه در یکی از برج‌های مسکونی ناحیه ۹ سر زدیم.

مجتمع مسکونی «البرز» در شهرک «شهید شهپریان» محله کوهسار جایی است که نخستین کتابخانه همسایگی منطقه ۴ در آن راه‌اندازی شده است. مجتمع ۱۰ طبقه و محل سکونت ۸۰ خانواده است. در لابی آپارتمان، کتابخانه‌ای جمع و جور با ۵ ردیف قفسه به دیوار تکیه داده و ده‌ها جلد کتاب را در خودش جا داده است. کتاب‌ها متنوع‌اند و برای رده‌های سنی کودک تا بزرگسال در نظر گرفته شده‌اند.

لابی ساختمان خلوت است و نگهبان مجتمع مشغول مرتب کردن کتابخانه است. او که حالا با راه‌اندازی کتابخانه نقش کتابدار را هم دارد دفتری درست کرده و نام همسایه‌هایی که کتاب امانت برده‌اند به همراه عنوان کتاب و تاریخ را در آن می‌نویسد. همین موقع زن جوانی که پیداست از ساکنان مجتمع است از راه می‌رسد و بعد از سلام و احوالپرسی با نگهبان به طرف آسانسور می‌رود، اما همین که چشمش به کتابخانه می‌افتد، راهش را به سمت قفسه کتاب‌ها کج می‌کند.

او که «سهیلا رستگار» نام دارد از راه‌اندازی کتابخانه در مجتمع مسکونی‌شان خوشحال است و می‌گوید: «این کتابخانه با اینکه جمع و جور است و کتاب زیادی ندارد، اما همین هم برای کسانی که اهل مطالعه هستند یک دلخوشی است. اصلاً حتی اگر کتابخوان هم نباشی همین که وارد مجتمع می‌شوی و چشمت به این کتاب‌ها می‌افتد حالت خوب می‌شود.» او در حالی‌که با اشتیاق کتاب‌ها را ورانداز می‌کند می‌گوید: «در این شهرک و اطراف هیچ کتابخانه عمومی پیدا نمی‌شود و نزدیک‌ترین کتابخانه در محله حکیمیه است، برای همین اینجور کتابخانه‌ها برای همه ساختمان‌های شهرک لازم است.» 

بچه‌ها کتاب جدید می‌خواهند

بیشتر ساکنان اینجا فرهنگی هستند و از وجود کتابخانه استقبال کردند. این را «احمد جودکی» مدیر مجتمع البرز می‌گوید. او درباره چگونگی اجرای این طرح در مجتمع می‌گوید: «همزمان با اجرای طرح کتابخانه همسایگی توسط شهرداری و به دلیل نبود کتابخانه در شهرک داوطلب شدیم که این طرح در مجتمع ما اجرایی شود و شهرداری یک کتابخانه با ۲۲۰ جلد کتاب با موضوعات مذهبی، اجتماعی، داستانی، ادبیات و... به ما اهدا کرد. همسایه‌ها هم کتاب‌هایی که در خانه داشتند به کتابخانه آوردند و کم‌کم کتابخانه پا گرفت و تقویت شد.»
جودکی با بیان اینکه بچه‌ها از طرفداران پروپاقرص کتابخانه مجتمع هستند، می‌گوید: در این مجتمع حداقل ۵۰ بچه ۵ تا ۱۲ ساله زندگی می‌کنند که بیشترشان علاقه‌مند به کتاب خواندن هستند و در این مدت کوتاه تقریباً همه کتاب‌های کودکانه اینجا را خوانده‌اند. آنها خیلی به اینجا سر می‌زنند و گاهی سر اینکه کی کتاب را زودتر برداشته با هم دعوایشان می‌شود.»

جودکی در ادامه می‌گوید: «این موضوع که بچه‌ها در این روزهای کرونا بیرون نروند و به جایش کتاب بخوانند اتفاق خوبی است، ولی واقعیت این است که تعداد کتاب‌های اینجا کم است و بچه‌ها کتاب جدید می‌خواهند. کتاب هم گران است و چون همه خانواده‌ها فرزند ندارند، نمی‌شود از هزینه مشترک ساختمان برای خرید کتاب استفاده کرد. خوب است این طرح در سایر مجتمع‌های شهرک اجرا شود تا بتوانیم با آنها کتاب تبادل کنیم.» 

کتابخانه را به خانه شما می‌آوریم

طرح «کتابخانه همسایگی» با شعار «حال خوش خواندن؛ حال خوش شهر» و با هدف افزایش دسترسی ساکنان مجتمع‌های مسکونی به کتاب و ترویج فرهنگ «هبه کتاب» از چندی پیش در دستور کار معاونت اجتماعی و اداره فرهنگی شهرداری منطقه قرار گرفته است.

«مرتضی اکبری نظری» مدیر اداره فرهنگی در این‌باره می‌گوید: «کتابخانه‌ همسایگی برای‌ ترویج فرهنگ «هبه» و تبادل کتاب بین همسایه‌ها در مجتمع‌های مسکونی دایر شده و به‌صورت خودجوش توسط ساکنان مجتمع اداره می‌شود.» نظری درباره اجرای این طرح در سایر مجتمع‌های مسکونی منطقه می‌گوید: «در حال حاضر این طرح در مجتمع «البرز» به‌عنوان پایلوت اجرا شده و در نظر داریم در سایر مجتمع‌های مسکونی منطقه که داوطلب اجرای این طرح هستند هم کتابخانه همسایگی برپا شود.» مدیر اداره فرهنگی منطقه از شهروندان می‌خواهد در صورت تمایل به اجرای این طرح در مجتمع مسکونی‌شان با اداره فرهنگی منطقه تماس بگیرند.» 

افتتاح کتابخانه ویژه بانوان در منطقه ۴ 

هفته گذشته و همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی خبرهای خوبی در منطقه چهار به گوش رسید که از آن جمله افتتاح کتابخانه «شهید حسن محمدی» در حوزه علمیه «نورالزهرا(س)» در ناحیه ۷ است. این کتابخانه ۱۸۰‌متر زیربنا دارد و مخزن آن ۲۰ هزار جلد کتاب با موضوعات فقهی، خانواده، تربیتی، زنان، علوم، حدیث قرآنی، ادبیات و... را در خود جای داده و به نوعی نخستین کتابخانه ویژه بانوان منطقه است.

مدیر اداره فرهنگی منطقه در این‌باره گفت: «کتابخانه حوزه علمیه «نورالزهرا(س)» با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و با حضور مدیران حوزه افتتاح شد، اما به دلیل شیوع ویروس کرونا و تعطیلی کتابخانه‌ها فعلاً فعال نیست و بعد از دوره کرونا از ساعت ۸ تا ۱۷ پذیرای بانوان خواهد بود.» کتابخانه شهید حسن محمدی در خیابان سراج، کوچه ممنونی قرار دارد.  

کد خبر 569069 برچسب‌ها کتاب - نمایشگاه داخلی همشهری محله کتاب - نویسندگان و پدید آورندگان کتابخانه، کتابخوانی، کتابداری زنان

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: کتاب نمایشگاه داخلی همشهری محله کتابخانه کتابخوانی کتابداری زنان کتابخانه همسایگی مجتمع های مسکونی طرح در مجتمع اجرای این طرح اداره فرهنگی راه اندازی منطقه ۴ کتاب ها بچه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۶۸۶۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جشنواره «روستای دوستدار کتاب» در مازندران برگزار می شود

به گزارش خبرنگار مهر، سکینه مهدیان پور صبح دوشنبه در گفت وگو با خبرنگاران با تأکید بر اهمّیت ایجاد تفاهم‌نامه‌ی همکاری ادارات کل کتابخانه‌های عمومی و فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تصریح کرد: وجود این تفاهم‌نامه به‌همراه ظرفیّت‌های مختلف دو اداره‌کل، موجب هم‌افزایی و همکاری مضاعف و در نتیجه سبب اجرای بهتر و بیشتر برنامه‌های باکیفیت و تأثیرگذار خواهد شد. این اتفاق منشأ خیر و برکات فرهنگی است، به طوریکه نفع آن به اهالی استان خواهد رسید.

مهدیان‌پور ادامه داد: جشنواره «روستای دوستدار کتاب»، یکی از بندهای این تفاهم‌نامه است که نیاز به حمایت ویژه و برگزاری جلسات مشترک با همکاران وزارتخانه‌ای دارد. احسان آهنگر مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران نیز ضمن تقدیر از تلاش مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان برای ایجاد تفاهم‌نامه‌ی همکاری اذعان داشت: امضای تفاهم‌نامه، اقدام بسیار بسزایی است که موجب همیاری و هماهنگی مؤثر برای تحقق اهداف مشترک دو دستگاه فرهنگی است. وی افزود: ما اولین جلسه مشترک را با اداره‌کل کتابخانه‌های استان داشتیم و این جریان را با سایر دستگاه‌ها نیز خواهیم داشت چراکه اگر قرار است در فضای پیچیده امروز، فعّالیت درست و اصولی داشته باشیم و کارمان به نتیجه‌ی خوبی برسد، می‌بایست همراه و کنار هم باشیم و به‌تنهایی، اعمالمان تأثیرگذار نخواهند بود. آهنگر بر لزوم تعامل و همکاری متقابل دستگاه‌های مختلف فرهنگی تأکید کرد و ادامه داد: در جلسات متعدّدی با استاندار گفتیم که طی ۴۵ سال انقلاب اسلامی، هماهنگی و تفاهم دستگاه‌ها گسترش یافته است و باید قدردان این نعمت‌ها باشیم و فرصت‌ها را دریابیم. این مسئول در پایان خاطرنشان کرد: ما دامنه و گستره‌ی برنامه‌های مشترک مختلفی هستیم و می‌بایست باهَم برای توسعه‌ی فرهنگ کتابخوانی و مطالعه، تلاش مؤثری داشته باشیم. کد خبر 6078575

دیگر خبرها

  • بازگشت چند کتاب کمیاب به کتابخانه تربیت تبریز
  • اهدای کتابخانه شخصی به کتابخانه عمومی خلیج فارس بوشهر
  • تشکیل باشگاه کتابخوانی در ۱۲ باب از کتابخانه‌های کانون مساجد زنجان
  • اهدای ۵۰۰ جلد کتاب با‌ارزش به کتابخانه‌های عمومی بوشهر
  • «تاریخ طب در ایران» معرفی و بررسی می‌شود
  • فعالیت ۷۹ کتابخانه عمومی در استان بوشهر
  • مسابقه کتابخوانی با محوریت کتاب «فتح خون» برگزار می شود
  • رونمایی از چهار قرآن نفیس خطی در دانشگاه بین المللی
  • جشنواره «روستای دوستدار کتاب» در مازندران برگزار می شود
  • امانت ۶ هزار کتاب در ماه در کتابخانه مرکزی میبد