Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@05:05:42 GMT

ایدز قابل کنترل است

تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۶۹۶۳۵

ایدز قابل کنترل است

شعار امسال اول دسامبر (۱۱ آذر ماه) روز جهانی ایدز «همبستگی جهانی، مسوولیت مشترک» نامگذاری شده  است، این شعار در حالی است که در سال ۲۰۲۰ توجه جهانی بر اپیدمی کووید ۱۹ و تاثیر آن بر زندگی و معیشت افراد متمرکز است.

کارشناسان بر این باور هستند حذف انگ و تبعیض، توجه به عموم افراد جامعه برای دریافت خدمات سلامت بر اساس رویکردهای عدالت محور از کلیدهای اصلی مواجه به اپیدمی هایی از قبیل کووید - ۱۹ و اچ آی وی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش دانشگاه علوم پزشکی ایران، دکتر علی گل محمدی با یادآوری نامگذاری اول دسامبر (۱۱ آذر ماه) به عنوان روز جهانی ایدز، گفت: افزایش تاب آوری سازمانی و افزایش دسترسی به خدمات و مطالعات در شرایط بحران، خانواده واچی آی وی، رسانه و اج آی وی، جوانان، نوجوانان و اچ آی وی  و مسوولیت اجتماعی و اچ آی وی عناوین روزهای هفته ایدز امسال هستند که از امروز یازدهم آذر ۱۳۹۹ آغاز شده است.

وی اظهار داشت: انتخاب شعار همبستگی جهانی، مسئولیت مشترک برای روز جهانی ایدز امسال نشان می دهد که بیماری های واگیر مانند کووید - ۱۹ و اچ آی وی محدود به یک مرز جغرافیایی مشخص یا فرهنگ و نژاد خاص نیستند و باید تمام کشورهای دنیا با همبستگی و مسئولیت مشترک به مقابله و کنترل این بیماری ها بشتابند.

مدیر گروه مدیریت پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان این که تزریق موادمخدر با وسایل مشترک در معتادین، رابطه جنسی و انتقال از طریق مادر به نوزاد شایع ترین عوامل انتقال ویروس اچ آی وی در کشور هستند، گفت: در بین موارد ابتلا که در سال ۱۳۹۸ تشخیص داده شده اند، موردی از انتقال ویروس به علت تزریق فرآورده های خونی گزارش نشده است.

گل محمدی به تدوین برنامه ملی استراتژیک کنترل عفونت اچ آی وی با مشارکت ۲۳ وزارتخانه، سازمان و نهاد در کشور اشاره کرد و افزود: توجه ویژه به سلامت جنسی در گروه های پرخطر و جوانان، گسترش پوشش خدمات برای کاهش آسیب در مصرف کنندگان تزریقی مواد، ارتقای برنامه های شناسایی افراد مبتلا به اچ آی وی به ویژه زنان باردار و همچنین پایش مبتلایان و افزایش پوشش درمان ها و بهبود زنجیره تامین و توزیع دارو مهمترین بخش های این برنامه را تشکیل می دهند.

وی همچنین در خصوص خدماتی که در مراکز مشاوره بیماریهای رفتاری ارایه می شود، گفت: در این مراکز با به کارگیری کارکنان دوره دیده خدمات آموزشی، مشاوره، مراقبت و درمان و پیشگیری انجام می شود؛ این خدمات شامل فراهم کردن امکان دسترسی عموم مردم به مکانی مطمئن برای کسب اطلاعات در خصوص راههای انتقال و پیشگیری از بیماری، امکان دسترسی گروه های در معرض بیشترین خطر ابتلا به خدمات آموزشی، مشاوره تشخیص اچ آی وی، کاهش آسیب و مراقبت و درمان بیماریهای مقاربتی می شوند.

به گزارش ایرنا، روز جهانی ایدز از سال ۱۹۸۸ به منظور افزایش بودجه‌ها و افزایش آگاهی، آموزش و مبارزه با تبعیض‌ها به اول دسامبر (برابر ۱۱ آذر) هر سال اطلاق می‌ شود و هر ساله برای این روز، شعار خاصی نیز در نظر گرفته می‌شود. هدف عمده از این کار این است که به عموم مردم یادآوری شود که HIV از بین نرفته‌ است و هنوز کارهای زیادی است که باید انجام شود.

برچسب‌ها کرونا دانشگاه علوم پزشکی ایران ایدز بیماری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کرونا دانشگاه علوم پزشکی ایران ایدز بیماری کرونا دانشگاه علوم پزشکی ایران ایدز بیماری اخبار کنکور روز جهانی ایدز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۶۹۶۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیماری تب برفکی در شرق کشور تحت کنترل است

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا، 

مجتبی نوروزی در نشست خبری درباره فواصل و حریم‌های بهداشتی مراکز تولیدی و صنایع وابسته دام، طیور و آبزیان در پاسخ به ایرنا در خصوص وضعیت بیماری تب برفکی در کشور افزود: از ابتدای سال تاکنون سه نفر به بیماری تب کریمه کنگو مبتلا شده‌اند که منجر به فوت یک نفر شده است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه این بیماری در استان سیستان و بلوچستان دیده شده، اظهار داشت: با توجه به گرم شدن هوا و بارش‌های شدید و بروز سیل، احتمال طغیان بیماری‌ها و ازدیاد کنه‌ها وجود دارد، بنابراین تولیدکنندگان از دست زدن به کنه‌ها و خون دام به طور جدی خودداری کنند.

وی افزود: امسال نسبت به سال گذشته شاهد کاهش ۴۰ درصدی موارد ابتلا هستیم.

فراهم‌سازی شرایط واردات دام پرواری از ۷ کشور
نوروزی در خصوص واردات دامپرواری تصریح کرد: اکنون شرایط برای واردات دام پرواری از قفقاز، روسیه، گرجستان، قزاقستان، اروگوئه، استرالیا و نیوزلند در حال انجام است و در صورتی که کشور برزیل مستندات لازم را ارائه دهد شرایط برای واردات دام از این کشور نیز انجام می‌شود.

وی گفت: اکنون واردات دام از هند و پاکستان نیز انجام می‌شود که در استان سیستان و بلوچستان قرنطینه و پس از سم‌پاشی و سایر فرایندهای بهداشتی ذبح می‌شود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور درباره سرانه مصرف گوشت قرمز در کشور گفت: طبق گزارش‌های سال گذشته سرانه مصرف گوشت قرمز در کشور هفت کیلوگرم بود که در مقایسه با سال ۱۴۰۱ اندکی کاهش یافته اما این رقم به مصرف گوشت سفید از جمله گوشت مرغ اضافه شده است.

او درباره مجوز صادرات دام از کشور افزود: اکنون کشور برای تأمین گوشت قرمز نیازمند دام است بنابراین هیچ مجوزی برای صادرات دام از کشور صادر نشده است.

نوروزی درباره وضعیت بیماری تب برفکی در کشور اظهار داشت: این بیماری از سال ۱۴۰۲ افزایش معناداری در کشور نداشته و وضعیت به خصوص در استان سیستان و بلوچستان تحت کنترل است.

وی افزود: پیش از این با بیماری تب برفکی در استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی به دلیل واردات دام از مرزهای شمال غرب و غرب کشور و همچنین ترانزیت دام روبرو بودیم که برای کنترل اوضاع ترانزیت دام را ممنوع کردیم.

به گفته نوروزی، اکنون برای مهار بیماری تب برفکی عملیات واکسیناسیون به‌صورت رایگان انجام می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • زنگ خطر مالاریای وارداتی/ مالاریای بومی نداریم
  • افزایش ظرفیت پیش بیمارستانی سازمان اورژانس ایران با اهدای ۴۰ دستگاه دفیبریلاتور
  • افزایش ظرفیت‌های پیش بیمارستانی سازمان اورژانس ایران با اهدای ۴۰ دستگاه دفیبریلاتور
  • افزایش ظرفیت‌های پیش بیمارستانی سازمان اورژانس ایران با اهدای 40 دستگاه دفیبریلاتور
  • کیفیت هوای تهران در سومین روز اردیبهشت
  • بیماری تب برفکی در شرق کشور تحت کنترل است
  • هشدار؛ انتقال ایدز و هپاتیت با زالو درمانی
  • تعرفه‌های خدمات پرستاری رشد قابل توجهی داشته است/ ماندگاری در مناطق محروم با اجرای تعرفه‌های ترجیحی
  • افزایش قابل توجه تعرفه‌های خدمات پرستاری
  • انتقال ایدز و هپاتیت با زالو درمانی | پزشک اجازه تهیه و مصرف زالو برای بیمار را ندارد