Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@03:53:57 GMT

مناقشه قره‌باغ و پافشاری معترضان در ارمنستان

تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۶۹۷۸۱

مناقشه قره‌باغ و پافشاری معترضان در ارمنستان

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری تاس، خبرنگار این خبرگزاری روسیه گزارش داد که روز گذشته نیز بار دیگر شماری از معترضان به دنبال مسدود کردن خیابان " ماشتوتس" در مرکز این شهر بودند که پلیس وارد عمل شد و شروع به بازداشت شماری از فعالان معترض کرد.

خبرنگار خبرگزاری تاس در ادامه در تشریح این اعتراض عنوان کرد که معترضان بار دیگر خواستار استعفای نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان به گزارش خبرگزاری تاس، به رغم حضور نیروهای پلیس، معترضان بار دیگر تلاش کردند این خیابان مرکزی ایروان و خیابان های اطرافش را مسدود کنند.

 از زمان حصول توافق جدید آتش‌بس میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان، معترضان در ارمنستان به شدت از امضای این توافق نامه توسط دولت نیکول پاشینیان انتقاد کرده و خواستار کناره گیری نخست‌وزیر از سمتش شده اند و به نظر می رسد که بر این درخواست شان نیز اصرار دارند.

آرمن سرکیسیان رئیس‌جمهوری ارمنستان نیز که پیشتر خواستار استعفای پاشینیان و دولتش شده بود، طی اظهارنظری جدید بار دیگر درخواست کناره‌گیری دولت و برگزاری انتخابات جدید ظرف یکسال اینده را مطرح کرد.

سرکیسیان همچنین روز گذشته در نامه‌ای به ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه، برای آزادی نظامیان ارمنی که در اسارت ارتش جمهوری آذربایجان به سر می‌برند تقاضای کمک کرد.

وی در نامه ای به پوتین نوشت: جامعه ارمنستان و دیاسپورهای ارمنی (جوامع ارمنی مقیم کشورهای دیگر) از وضعیت پیرامون نظامیان ارمنی اسیر و غیرنظامیان ارمنی دستگیر شده در آذربایجان بشدت نگران است. 

از زمان حصول توافق جدید میان ایروان- باکو بر سر منطقه قره باغ، اعتراض هایی در ارمنستان برگزار شد و معترضان خشم خود را نسبت به این توافق نامه اعلام کردند. با این حال پاشینیان تاکید کرد در قدرت باقی خواهد ماند و قصدی برای استعفا ندارد. اما در این میان برخی مقامات دولتی از جمله وزیر خارجه و دفاع از کار برکنار شدند.

پاشینیان اخیرا در مورد درخواست برخی در ارمنستان برای کناره‌گیری از قدرت به دنبال توافق اخیر با جمهوری آذربایجان در مورد قره‌باغ خاطر نشان کرد: تضمین ثبات و امنیت در داخل جامعه از جمله دستورکار من است. مساله دیگری در برنامه کاری من وجود ندارد.

باید منتظر تحولات آتی در ارمنستان بود و اینکه معترضان تا چه زمانی به اعتراض های خود ادامه خواهند داد. با توجه به عدم کناره گیری پاشینیان از قدرت و پافشاری مخالفان در این کشور، این سوال مطرح است که آیا احتمال پیچیده شدن اوضاع ارمنستان وجود دارد؟

در این میان وزارت دفاع جمهوری آذربایجان دوشنبه شب درباره ورود ارتش این کشور به شهرستان "لاچین "واقع در 454 کیلومتری جنوب غرب باکو در قره باغ خبر داد. این شهرستان از سال 1992 میلادی در اختیار نیروهای ارمنستان بود و بر اساس توافق سه جانبه 9 نوامبر ( 19 آبان) روسای جمهوری آذربایجان، روسیه و نخست‌ وزیر ارمنستان  قرار بود اول دسامبر ( 11 آذر) به جمهوری آذربایجان پس داده شود.

لاچین به مساحت یک هزار و 835 کیلومتر مربع  یک شهرستان  استراتژیک در منطقه قره باغ  و عمده محور ارتباط مستقیم میان ارمنستان و شهر"خانکندی "مرکز قره باغ کوهستانی به شمار می رود.

به ابتکار روسیه، بامداد دهم نوامبر (۲۰ آبان) سندی برای تحقق آتش‌بس کامل و رفع تمام خصومت‌ها در منطقه درگیری قره‌باغ به امضای «علی‌اف»، «پاشینیان» و «پوتین» رسید. وظیفه نظارت بر رعایت آتش بس بین دو طرف را نیروهای صلح بان ارتش روسیه به عهده دارد.

برچسب‌ها مناقشه قره باغ جمهوری آذربایجان ارمنستان پروندهٔ خبری قره باغ و مناقشه جدید جمهوری آذربایجان و ارمنستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مناقشه قره باغ جمهوری آذربایجان ارمنستان مناقشه قره باغ جمهوری آذربایجان ارمنستان اخبار کنکور جمهوری آذربایجان کناره گیری بار دیگر قره باغ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۶۹۷۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

به توافقات انجام شده میان آذربایجان و ارمنستان احترام می‌گذاریم

به گزارش خبرگزاری مهر، «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص توافق اخیر جمهوری آذربایجان و ارمنستان در مورد برخی مسائل مورد اختلاف مرزی اظهار داشت: ما به توافقات انجام شده بین جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان در نشست کمیسیون تحدید حدود بین دو کشور احترام می‌گذاریم.

کنعانی افزود: استمرار تلاش‌های دو کشور برای حل و فصل مسائل مرزی با توسل به روش‌های مسالمت آمیز در چارچوب احترام متقابل دو کشور به حاکمیت و تمامیت ارضی یکدیگر لازمه استقرار صلح و ثبات پایدار در قفقاز جنوبی است.

کد خبر 6086108 نفیسه عبدالهی

دیگر خبرها

  • علی‌اف: دستیابی به توافق صلح با ارمنستان تا نوامبر ممکن است
  • الهام علی‌اف: متن توافق صلح بین باکو و ایروان وارد جزییات شده است
  • علی‌اف: از هر زمان دیگری به توافق صلح با ارمنستان نزدیکتر هستیم
  • کنعانی: به توافقات انجام شده بین آذربایجان و ارمنستان احترام می‌گذاریم
  • استقبال ایران از توافق مرزی آذربایجان و ارمنستان
  • کنعانی: به توافقات انجام شده میان آذربایجان و ارمنستان احترام می‌گذاریم
  • به توافقات انجام شده میان آذربایجان و ارمنستان احترام می‌گذاریم
  • کنعانی: به توافق ارمنستان و آذربایجان احترام می‌گذاریم
  • آغاز تعیین حدود مرز‌های ارمنستان با جمهوری آذربایجان 
  • معترضان ارمنی جاده ارمنستان به گرجستان را بستند