Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: آیین نامه پیشگیری و منع انگ و تبعیض علیه کسانی که با اچ آی وی زندگی می‌کنند، به همه مراکز ارائه کننده خدمات سلامت دولتی و خصوصی ابلاغ و لایحه قانون پیشگیری و کنترل اچ آی وی با امضای مشترک وزرای دادگستری و وزارت بهداشت به مجلس تقدیم می‌شود. به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، سعید نمکی، روز سه شنبه در پیامی که همایش ویدئو کنفرانسی روز جهانی ایدز فرستاد، افزود: نظام سلامت جهان امروز در یک وضعیت غیر قابل پیش بینی و در حال تغییر دائمی و سریع به سر می‌برد از یک سو همه توجهات در همه گیری کووید۱۹ و تاثیر آن بر سلامت مردم و زندگی و معیشت آن‌ها متمرکز و از سوی دیگر بقیه خدمات سلامت بر اساس رویکرد‌های عدالت محور تحت تاثیر این همه گیری قرار گرفته است که از جمله بارزترین آن‌ها تحت این همه گیری بر آچ آی وی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



نمکی گفت: تجربه جهانی ۴۰سال اخیر به ما آموخته است پاسخ به همه گیری ایدز نیازمند همبستگی جهانی و مسئولیت مشترک است که می‌تواند تسهیل کننده مسیر پیش روی ما باشد. این امر مستلزم آن است که این همبستگی و مسئولیت روز به روز بیشتر گسترش یابد.

وی ادامه داد: نظام‌های سلامت امروزه آن قدر توانمند شده اند که امکان آموزش و پیشگیری، دسترسی به تست‌های تشخیصی و دارو‌های درمان و سایر نیاز‌های تخصصی کسانی را که در معرض ابتلا به اچ آی وی قرار دارند یا مبتلا به آن هستند به صورت عادلانه در اختیار آن‌ها قرار دهند تا از آثار منفی عفونت اچ آی وی بر سلامت و معیشت مردم کاسته شود و گام مهمی برای بهبود کیفیت زندگی کسانی که با اچ آی وی زندگی می‌کنند برداشته شود.

نمکی گفت: هر چند تلاش‌های ۴۰ سال اخیر در مبارزه با این همه گیری شاهد دستاورد‌ها و توفیق فراوان بوده، اما باید اعتراف کرد هنوز چالش‌های فراوان پیش روی نظام سلامت جهان و جامعه بشری قرار دارد.

وی افزود: ۴۰ سال مبارزه با همه گیری اچ آی وی دستاورد‌های مهمی در رویکرد‌های عدالت محور و پاسخگویی در این همه گیری برای ما داشته است. ما آموختیم پاسخی می‌تواند در کشور و جهان اثربخش باشد که رویکرد عدالت محور، جامعه محور، دانش محور آگاهانه و با ملاحظه شرایط اعتقادی و فرهنگی و با مهربانی و با اولویت دادن افرادی که در معرض بیشترین ابتلا قرار دارند اجرا شده باشد. پاسخی که یک رکن اساسی آن توانمندسازی مبتلایان، افراد در معرض خطر و خانواده آن‌ها در جهت مراقبت در برابر این ویروس و ایجاد اعتماد در سایر جوامع، دولت و سایر ارکان نظام است.

وزیر بهداشت گفت: روز جهانی ایدز امسال برای ما معنای ویژه‌ای پیدا کرده است آیین نامه پیشگیری و منع انگ و تبعیض علیه کسانی که با اچ آی وی زندگی می‌کنند، توسط مسئولان آگاه و با درایت وزارت دادگستری با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تهیه و به همه مراکز ارائه کننده خدمات سلامت دولتی و خصوصی ابلاغ می‌شود. همچنین مقرر است لایحه قانون پیشگیری و کنترل اچ آی وی با امضای مشترک وزرای دادگستری و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تقدیم مجلس بشود.

نمکی ادامه داد: دسترسی به همه خدمات پیشگیری و درمان ایدز از جمله تست‌های تشخیصی دارو، خدمات پیشگیری و خدمات کاهش آسیب، مراقبت از سلامت روان و توسعه آزمایشگاه‌های تشخیصی پیشرفته در اختیار بیماران قرار گرفته و در سراسر کشور قابل دسترسی است.

وزیر بهداشت گفت: اطمینان داریم آنچه تاکنون انجام داده ایم برای پایان دادن به همه گیری ایدز نه تنها دچار انحراف نشده و به دلیل همه گیری کووید ۱۹ عقب نشینی نکرده است بلکه با همه توان قوت جلو می‌رود و دولت جمهوری اسلامی ذره‌ای برای پایان این همه گیری دست بر نداشته است

وی ادامه داد: اقدامات پیشگیری و مراقبت از اچ آی وی بعد از پاندمی کووید۱۹ انجام شده است. دستورالعمل مراقبت، درمان و توزیع دارو را تجدید نطر کردیم و نهایت تلاش انجام شد تا جای ممکن خدمات آنلاین جایگزین خدمات حضوری شود به شرطی که آسیبی متوجه این برنامه نشود و نهایت رضایت افرادی که با ایدز زندگی می‌کنند و خانواده آن‌ها فراهم شود. متون آموزشی برای افرادی که با اچ آی وی زندگی می‌کنند و باید درباره کووید۱۹ بدانند از طریق شبکه‌های مجازی در دسترس آن‌ها قرار گرفته است.

۹۸ درصد مبتلایان شناسایی شده ویروس ایدز به دارو دسترسی دارند

نمکی ادامه داد: ارزیابی‌های بین المللی در ایران نشان داد که در اوج کرونا ۹۸ درصد کسانی که با اج آی وی زندگی می‌کردند دسترسی به دارو برای حداقل یک ماه را داشته اند. ۷۱ درصد دسترسی به ماسک، ۸۱ درصد دسترسی به محلول‌های ضدعفونی کننده و ۹۱ درصد به اقلام کاهش آسیب دسترسی داشته اند.

وی گفت: در یک بررسی در تهران و اصفهان بر روی ۱۲۷۶ فرد اچ آی وی نشان داد فقط ۲۶ نفر از این افراد به کووید۱۹ مبتلا شده اند. این بررسی همچنان ادامه دارد، اما نشان دهنده این است که تا چه اندازه میزان آگاهی افراد مبتلا به اچ آی وی و خانواده آن‌ها بالاست.

دسترسی به تست سریع ایدز در سراسر کشور

نمکی افزود: با تلاش فراوان کیت تشخیص سریع اچ آی وی در سراسر کشور در دسترس قرار گرفته است. یکی از مهمترین ارکان توفیق برنامه مبارزه با اچ آی وی در کشور همکاری با سازمان‌های بین المللی زیر مجموعه سازمان ملل متحد و بهره گیری از تونمندی فنی آن‌ها است. کماکان چالش اول کشور همه گیری کووید۱۹ و گسترس روز افزون آن در سراسر جهان است که ناخواسته بسیاری از عرصه‌های مبارزه با اچ آی وی را در کشور تحت تاثیر قرار داده است.

وی گفت: امیدواریم برنامه اچ آی وی تحت هیچ شرایطی از سوی کوووید ۱۹ تحت تاثیر قرار نگیرد و بنده به عنوان وزیر بهداشت جمهوری اسلامی متعهد می‌شوم اجازه ندهم کوچکترین توفقی در ارائه کیفیت و کمیت این برنامه در کشور رخ دهد.

بر اساس آمار وزارت بهداشت تاکنون حدود ۴۱ هزار فرد مبتلا به اچ آی وی در ایران شناسایی شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: ایدز سلامت روزجهانی ایدز اچ ای وی اچ آی وی زندگی می کنند سراسر کشور وزارت بهداشت همه گیری وزیر بهداشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۶۹۹۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار برای ساخت پروژه های نهضت ملی مسکن در خاک های دارای مشکل

مجید کیانپور رئیس آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک کشور  با بیان اینکه کیفیت خاک پروژه‌های نهضت ملی مسکن به طور قطع در تمامی شهرها و استان های کشور بررسی می شود افزود: در پروژه‌های عمرانی که به آزمایشگاه مکانیک ارجاع می‌شود مشاور این پروژه‌ها، مواردی را به ما ارجاع داده و شرح خدمات مهندسی برای آن طرح تعریف می‌شود؛ ما هم شرایط خاک پروژه را به کارفرما اطلاع می‌دهیم.

وی با بیان اینکه  در برخی استان‌ها بررسی خاک پروژه‌های ساخت مسکن در راستای اجرای طرح نهضت ملی مسکن، به آزمایشگاه مکانیک خاک ارجاع شده است کفت:  در این استان‌ها، تیم‌های کارشناسی ما بر اساس پروژه‌های فنی اقدام به ارائه خدمات می‌کنند.

او گفت: امسال شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با تلاش جهادی که دارد تنوع ارائه خدمات خود را برای ارتقا کیفیت پروژه‌ای عمرانی در کشور افزایش خواهد داد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر این شرکت ۶۹۰ نوع آزمایش کنترل کیفیت را در سراسر کشور ارائه می‌دهد، تصریح‌کرد: با توجه به اینکه شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک یک شرکت دانش بنیان و مردم پایه بوده و با بهره‌گیری از تجهیزات منحصر به‌ فرد در کشور خدمات خود را همگام با پیشرفت تکنولوژی در دنیا ارائه می‌کند، تنوع آزمایش‌های خود را برای حضور قوی در بازارهای جدید به ۷۵۰ نوع خدمت افزایش خواهد داد.

مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با تشکر از همه مدیران و همکاران در سراسر کشور گفت: طی سال گذشته توفیقات زیادی در بخش‌های مختلف نصیب شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک شد و موفق شدیم سال بسیار خوبی را پشت‌سر بگذاریم و تمامی برنامه‌های درآمدزایی محقق و در زمینه ارتقا رفاه همکاران و همچنین انجام به‌موقع تکالیف قانونی در سراسر کشور موفق عمل کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی راه و شهرسازی

دیگر خبرها

  • هوش مصنوعی ناجی مبتلایان به آلزایمر خواهد شد؟
  • توزیع رایگان کیسه‌های پلاستیکی در سراسر کشور ممنوع است
  • گروه های فشار مانع ابلاغ آیین نامه واردات خودروهای کارکرده
  • هشدار برای ساخت پروژه های نهضت ملی مسکن در خاک های دارای مشکل
  • سونامی دیابت در ایران/ بسیاری از مبتلایان به دیابت از بیماری خود بی اطلاع هستند
  • اجرای عدالت در ارائه خدمات بهداشتی از طریق سکو‌های اینترنتی
  • خدمات تخصصی تنها بانک اطلاعات علمی با دسترسی آزاد در کشور
  • دستمزدی که کفاف زندگی را نمی‌دهد/ رزیدنتی و قوانین اجرا نشده
  • دستمزدی که کفاف زندگی را نمی‌دهد/ رزیدنتی و قوانین اجرانشده
  • دستمزدی که کفاف زندگی نمی‌دهد/ رزیدنتی و قوانین اجرانشده