Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا،   «عبدالباری عطوان» امروز (سه شنبه) در مقاله‌ای در روزنامه «رأی الیوم» چاپ لندن با اشاره به اهداف سفر «جرد کوشنر» داماد و مشاور دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به عربستان و قطر که قرار است در روزهای آینده انجام شود، نوشت:  یکی از مهمترین دستاوردهای پیروزی «جو بایدن» و شکست دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری اخیر آمریکا این است که حداقل تا چهار سال آینده چهره «جرد کوشنر» را نخواهیم دید زیرا این داماد که دانش آموخته «نتانیاهو» و پدرخوانده مسیر عادی‌سازی روابط و کسی است که پول کشورهای عرب را دوشیده است، با رفتن ترامپ از کانون توجهات ناپدید خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی افزود: کوشنر کسی که به عنوان داماد مغرض‌ترین رییس جمهور آمریکا موفقیت خود را در روابط با صهیونیست‌ها و حمایت از جنبش صهیونیستی و جنگ‌ها و کشتارها در مناطق عربی و خاورمیانه می‌داند و در نزد اعراب مسلمان منفور است در روزهای آینده به بهانه تلاش برای دستیابی به مصالحه بین دو کشور قبل از خداحافظی [ تیم ترامپ ] از کاخ سفید، به عربستان سعودی و قطر سفر خواهد کرد. 

ما اعتقاد نداریم که داماد ترامپ در آخرین سفر خود پیش از خداحافظی از کاخ سفید مشتاق باشد که گامی در جهت خدمت به برخی از اعراب و به ویژه کشورهای حوزه خلیج فارس بردارد زیرا هدف اصلی وی شکست انزوای  رژیم اشغالگر اسرائیل و تکریم رهبری این رژیم برابر امت عربی، انحلال آرمان فلسطین و دور شدن اعراب از مردم فلسطین است و  حضور دو تَن از بزرگترین شخصیت های ضد عرب مانند «آوی بیرکوویچ » مشاور ترامپ در امور خاورمیانه و «برایان هوک» نماینده سابق رئیس جمهور آمریکا در امور ایران، این واقعیت را تایید می‌کنند. 

اینکه این سفر در کمتر از یک هفته پس از ترور «محسن فخری زاده» دانشمند هسته‌ای ایران توسط "موساد" اسرائیل و عوامل آن انجام می‌شود، بیانگر اهداف این سفر یعنی تلاش برای گسترش حلقه ائتلاف رژیم اسرائیل با کشورهای عربی و بسیج آن‌ها برای شرکت در جنگ‌ها یا اقدامات تروریستی علیه کشورها و گروه‌های محور مقاومت است.

تمام اخبار منتشر شده توسط روزنامه‌های آمریکایی مانند "وال استریت ژورنال" روزنامه مورد علاقه ترامپ درباره قصد «کوشنر» و تیمش برای دستیابی به صلح  بین عربستان سعودی و قطر، دروغ، افترا و گمراه کردن برای پنهان کردن هدف اصلی سفر کوشنر  است .چرا که :

اول: کوشنر در طی چهار سال گذشته که در کاخ سفید حضور داشته است هیچ تلاش جدی برای صلح بین قطر و عربستان نکرده است و اگر او قصد این کار را داشته است چرا ۶ هفته قبل از ترک قدرت می‌خواهد آن را انجام دهد؟ .  

دوم: اگر او واقعاً خواهان این آشتی بود چرا سفر وی سه کشور دیگر شریک عربستان سعودی در اختلاف با کشور قطر یعنی مصر، امارات و بحرین را شامل نمی‌شود؟ .  

سوم: تلاش برای حل اختلاف کشورهای خلیج فارس با دو بخش آن یعنی قطر و عربستان به منزله در انزوا قراردادن طرف‌های دیگر و کاشتن بذر اختلاف در محور دشمنی با قطر است مگر اینکه «کوشنر» آگاه است که عربستان می‌خواهد ائتلاف خود  با امارات، مصر و شاید بحرین را بشکند و به ائتلاف قطر ترکیه بپیوندند و او شخصاً به این سمت فشار می‌آورد و این یک احتمال غیرواقعی است. 

چهارم: آنچه این روزها منطقه خلیج فارس و خاورمیانه را به خود مشغول کرده است، حل اختلاف کشورهای خلیج فارس نیست بلکه وضعیت در حال افزایش تنش کنونی است که ناشی از تجاوز رژیم اسرائیل به ایران و واکنش پیش بینی شده و اجتناب ناپذیر ایران است که ممکن است منجر به یک جنگ منطقه‌ای شود بنابر این احمقانه است که اکنون در زمانی که ناوهای هواپیمابر آمریکایی و کشتی‌های جنگی به همراه بمب افکن‌های غول پیکر "B۵۲" به آب‌های خلیج فارس اعزام شده‌اند، درباره مصالحه صحبت کنیم. 

اکنون نگاه‌ها به جلسه‌ای دوخته شده  است که قرار است بین «کوشنر» و   « محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی در شهر «نیوم»   برگزار شود . آیا این جلسه فقط به ۲ نفر و ۲ هیات آن‌ها محدود می‌شود یا اینکه «بنیامین نتانیاهو» و «یوسی کوهن» رئیس موساد به آن می‌پیوندند، جایی که یک هفته پیش در جلسه خطرناکی با مشارکت «مایک پمپئو»  وزیر امور خارجه شرکت کردند.  

عطوان با اشاره به اینکه گزارش روزنامه "فایننشال تایمز" می‌گوید برجسته‌ترین هدف سفر  «کوشنر» برقراری آشتی بین کشورهای خلیج فارس است، افزود: این نشان دهنده یک جهل آشکار از درک تحولات سیاسی کنونی منطقه است.  وی افزود:  پس چرا داماد ترامپ این برنامه را مطرح می‌کند که بن سلمان می‌خواهد به عنوان یک هدیه به رئیس جمهور جدید که شکست او یکی از مهمترین اهداف دولت در حال خروج ترامپ است، ارائه دهد؟  

وی ادامه داد: شاهزاده بن سلمان در مقابل فشارهای شدید دولت ترامپ برای عادی‌سازی روابط و مصالحه [ با قطر ] مقاومت کرده است زیرا از خطراتی که ممکن است از این طریق به وجود آید می ترسد، علاوه بر این متوجه می‌شود که عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی یا آشتی با قطر باعث نمی‌شود که «بایدن» برنامه‌های خود از جمله پرونده نقض حقوق بشر در عربستان،  توقف توافقات تسلیحاتی و مجبور کردن عربستان سعودی برای توقف جنگ یمن را کنار بگذارد. 

بطور خلاصه «کوشنر» به دنبال آینده و منافع مالی و تجاری خود در منطقه و سرمایه گذاری در دستاوردهایی است که در زمینه عادی‌سازی روابط به دست آورده است و هر گونه سخن دیگر، تفسیر نادرستی از واقعیت منطقه و تحولات آن است . پس چرا رهبران عربستان و قطر امتیازاتی به داماد ترامپ شکست خورده می‌دهند که پس از ۶ هفته دیگر کنار می‌رود در حالی که امیر فقید کویت سه سال آخر  عمر خود را برای یافتن راه حلی برای حل اختلاف کشورهای خلیج فارس اختصاص داد اما آن‌ها اقدامی نکردند. 

 «کوشنر» و معامله قرنش و توافق نامه‌های عادی‌سازی که مهندسی شده برای منافع اسرائیل بود و در وقت‌های اضافه دولت ترامپ اتفاق افتاد، بزرگترین بلایی است که بر سر متحدان آمریکا در خلیج فارس آمد و اثرات منفی آن در روزها، ماهها و سال‌های آینده برای ما ظاهر می‌شود. 

برچسب‌ها قطر مسير اشتباه آسیای غربی عربستان سعودی عبدالباری عطوان رسانه های عربی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: قطر مسير اشتباه آسیای غربی عربستان سعودی عبدالباری عطوان رسانه های عربی قطر مسير اشتباه آسیای غربی عربستان سعودی عبدالباری عطوان رسانه های عربی اخبار کنکور کشورهای خلیج فارس عادی سازی روابط عربستان سعودی خلیج فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۷۰۲۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مخالفت افکار عمومی داخلی و متحدان رژیم صهیونیستی با حمله به ایران

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، پس از اجرای حمله مستقیم و بی‌سابقه جمهوری اسلامی ایران به سرزمین‌های اشغالی تحت عنوان عملیات «وعده صادق» سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، لفاظی‌های مقامات صهیونیست افزایش یافته و برخی از اعضای کابینه رژیم از پاسخ به ایران صحبت می‌کنند. این در حالی است که حامیان اصلی رژیم صهیونیستی از جمله آمریکا، انگلیس و فرانسه تلویحا اعلام کرده‌اند که اسرائیل را در چنین اقدامی همراهی نخواهند کرد و همین امر احتمال اقدام مستقیم از سوی اسرائیل را کاهش می‌دهد. صباح زنگنه -سفیر اسبق ایران در سازمان همکاری‌های اسلامی و تحلیلگر مسائل منطقه- در گفتگو با ایسکانیوز به بررسی احتمال پاسخ رژیم صهیونیستی پرداخت.

بیشتر بخوانید: رژیم صهیونیستی در برزخ «بقا به شرط بحران» و «ناتوانی در جنگ»

از نظر وی، مجموعه شرایط داخلی و خارجی برای رژیم صهیونیستی نشان دهنده این است که احتمال حمله مستقیم نظامی منتفی نیست اما بسیار پایین است، این تحلیلگر منطقه با بیان اینکه نیروهای نظامی و خلبانان اسرائیل توان اجرای عملیات علیه ایران را ندارند، گفت: باید به این نکته نیز توجه کرد که توان استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی رژیم بسیار کاهش یافته و از طرف دیگر حامیان و متحدان اسرائیل به آنها توصیه کرده‌اند که دست به چنین اقدامی نزنند.

زنگنه با اشاره به اینکه تنها چند وزیر افراطی کابینه رژیم صهیونیستی اصرار به حمله دارند، تصریح کرد: حمایت مردمی و افکار عمومی داخلی حامی چنین اقدامی نخواهد بود. وی افزود: هر گونه حمله به ایران مستلزم جلب حمایت و پشتیبانی کامل آمریکا -هم به لحاظ تامین مالی و هم به لحاظ تامین تسلیحاتی و مهمات- است و بعید است که چنین حمایت و پشتیبانی اکنون از سوی ایالات متحده آمریکا وجود داشته باشد. به گفته زنگنه، نکته مهم دیگر این است که نه خود رژیم و نه هیچ یک از متحدان آن قادر به پیش‌بینی و محاسبه پاسخ احتمالی ایران به چنین حمله‌ای نیستند.

سفیر اسبق ایران در سازمان همکاری‌های اسلامی با اشاره به تاکید مسئولین و مقامات نظامی ایران مبنی بر حملات شدیدتر در صورت پاسخ اسرائیل، اظهار کرد: آثار حمله مجدد ایران به اسرائیل به هیچ وجه قابل محاسبه نیست و احتمالا مهاجرت گسترده ساکنان سرزمین‌های اشغالی را از داخل به خارج به دنبال خواهد داشت و این مسئله معادله را برای آنها پیچیده خواهد کرد. وی افزود: جمهوری اسلامی ایران در پاسخ اولیه خود مسائل انسانی را کاملا مراعات و از حمله به مدارس، بیمارستان‌ها و مراکز جمعیتی اجتناب کرد اما اگر حمله‌ای از سوی رژیم صهیونیستی به داخل سرزمین ایران رخ دهد، محاسبات جمهوری اسلامی تغییر خواهد کرد.

زنگنه در خصوص دیدگاه‌های افراطی نتانیاهو و برخی اعضای دیگر کابینه در خصوص پاسخ به ایران گفت: حمله به ایران به معنای جنگ طولانی مدت خواهد بود و رژیم صهیونیستی به خوبی می‌داند که تاب آوری در یک جنگ فرامرزی با جنگ علیه مردم غزه و در محدوده جغرافیایی سرزمین‌های اشغالی متفاوت است و محاسبات متفاوتی دارد؛ یعنی کنترل همه عناصر موثر در یک عملیات از اختیار رژیم صهیونیستی خارج خواهد بود و توان اسرائیل برای مدیریت یک جنگ طولانی محدود است.

از نظر سفیر اسبق ایران در سازمان همکاری‌های اسلامی بررسی جنگ‌های پیشین رژیم صهیونیستی با دولت‌های عربی نشان می‌دهد که اسرائیل تا حد زیادی به نیروی هوایی خود متکی است و قدرت آنها محدود به محدوده اطراف سرزمین‌های اشغالی است که فاصله چندانی با آنها ندارد. اما تاکین سوخت جنگنده‌ها برای مسافت‌های دور کار آسانی نیست. وی افزود: حتی تامین سوخت جنگنده و جت‌ها برای آمریکا هم بسیار دشوار است زیرا در آمریکا تولید نمی‌شود و حتی خود این کشور متکی به پالایشگاه سایر کشورها از جمله روسیه است. لذا با توجه به قطع تجارت بین آمریکا و روسیه، تامین سوخت در حد زیاد برای آنها امر ساده‌ای نیست و رفت و برگشت یک جنگنده از فلسطین اشغالی تا محدوده جغرافیایی ایران بسیار سخت خواهد بود.

زنگنه با در نظر گرفتن ملاحظات ذکر شده، دست زدن به عملیات‌های خربکارانه و ترور را گزینه محتمل‌تری دانست و خاطر نشان کرد: این احتمال هم وجود دارد تا اسرائیل با فشار بر کشورهای غربی، خواستار اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران شود. وی در پاسخ به سوالی در مورد مشارکت اردن در رهگیری پهپادهای ایرانی گفت: اگر اردن چنین اقدامی انجام داده باشد، جای تاسف دارد. زیرا خود اردن آسیب‌های زیادی از سوی رژیم صهیونیستی متحمل شده و حتی آب‌های اردن مورد مصادره رژیم قرار دارد. وی افزود: اکثر مردم اردن مخالف روابط دولت این کشور با رژیم صهیونیستی هستند و مشارکت این کشور با اسرائیل جای تعجب دارد.

انتهای پیام/

مجید فرخی کد خبر: 1227377 برچسب‌ها رژیم صهیونیستی غزه آمریکا

دیگر خبرها

  • درخواست مقام ارشد اسرائیل برای عادی سازی روابط با عربستان
  • عضو ارشد کابینه جنگ اسرائیل؛ دنبال کودتای بزرگ هستیم | درخواست مهم از عربستان
  • تغییر محسوس سیاست خارجی عربستان
  • مخالفت افکار عمومی داخلی و متحدان رژیم صهیونیستی با حمله به ایران
  • عطوان:تهدید اسرائیل جنگ روانی است/صهیونیست‌ها توانایی دفاع از خود در برابر ایران را ندارند
  • کمک عربستان و امارات به اسرائیل برای مقابله با حملات سپاه؟
  • عطوان: تهدید اسرائیل علیه ایران جنگ روانی است
  • ادعای یک کانال عبری: عربستان در مقابله با حمله ایران به اسرائیل کمک کرد
  • نگاه دولت‌های عربی به درگیری ایران و اسراییل
  • عربستان در مقابله با حمله ایران به اسرائیل نقش داشت