Web Analytics Made Easy - Statcounter

اولین مورد ابتلا به ایدز در ایران درسال۱۳۶۵ شناسایی شد این ویروس رفته رفته مکانیسم دفاعی بدن را تضعیف می کند و هنوز درمان قطعی ندارد استفاده از لوازم شخصی و بهداشتی در محیط های عمومی و شرکت درطرح غربال گری بیمارن راه ایمن شدن از این بیماری است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصر همدان؛ هر ساله در این ایام هفته ای برای اطلاع رسانی و تعیین شعار برای یک سال در جهت کاهش ابتلا به ویروس ایدز وقت گذاشته می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روز اول دسامبر مطالبق با ۱۱ آذر ماه به عنوان روز جهانی ایدز معرفی شده است.

اچ آی وی در واقع یک عفونت ویروسی است که از طریق خون، از مادر به فرزند در دوران بارداری، بدو تولد یا شیر دهی، و رابطه جنسی قابل انتقال است. بدون مصرف دارو، سال ها طول می کشد تا ویروسHIVسیستم ایمنی بدن فرد مبتلا را تضعیف و به نقطه ای برساند که فرد را مبتلا به بیماری ایدز دانست. این بیماری می تواند فرد مبتلا به ایدز را به مرور و با توجه به شدت بیماری به کام مرگ بکشاند. بیماری ایدز سیستم ایمنی بدن فرد مبتلا را با سرعت کمی از بین می برد و در نتیجه بدن در برابر نفوذ ویروس ها، باکتری ها، انگل ها، مواد آلاینده، مواد سرطان زا ، سموم و قارچ ها قادر به مقاومت نیست.

در ایران اولین مورد ایدز در سال ۱۳۶۵ در یک کودک پنج ساله هموفیلی تشخیص داده شد.  با بررسی تمام افراد هموفیلی در کشور که تعداد آنها در آن زمان به حدود ۲۰۰۰ نفر می‌رسید و همه آنها نیز از فاکتورهای خونی ۸ و ۹ وارداتی استفاده کرده بودند، مشخص شد که حدود ۱۵ درصد از آنان به ویروس ایدز مبتلا شده‌اند. با بررسی فراورده های خونی و استفاده از فراورده های حرارت داده شده انتقال ویروس از طریق تزریق خون آلوده متوقف شد اما به دلیل بدون علامت بودن این بیماری تا سالها بعد از آلودگی، از این تاریخ به بعد زنجیره ی انتقال این بیماری در ایران ادامه یافت.

در سالهای اول آغاز این فرایند، در کشورمان انتقال از طریق سرنگ و تیغ های آلوده اولین رتبه را دارا بود اما طی چند سال اخیر با توجه به متداول شدن مصرف مواد محرک صنعتی از نوع آمفتامین‌ها و متافتامین‌ها که تزریق غیر اصولی را کاسته و در مقابل منجر به رفتارهای جنسی مهار گسیخته‌ای می‌شوند، در صورت عدم توجه به مشکل اعتیاد به مواد محرک‌های جدید مانند آمفتامین‌ها و متافتامین‌ها، این نگرانی وجود دارد که در طی چند سال آینده موج سوم همه گیری اچ آی وی و ایدز از تماس جنسی مهارگسیخته ناشی شده، جای خود را در جامعه به ویژه در میان جوانان و نوجوانان باز کرده و مشکلات جدیدی را برای کشور به وجود آورد. متاسفانه در حال حاضر هیچ درمانی برای ایدز وجود ندارد اما داروهایی هستند که می توانند به طور چشم گیری سرعت رشد این بیماری را کند کنند. این داروها، دربسیاری از کشورای توسعه یافته میزان مرگ و میر بر اثر ابتلا به ایدز راکاهش دادند، اما در آفریقا، هائیتی و بخش هایی از آسیا، ایدز تلفات زیادی داشته است.

رئیس مرکز توسعه سلامت در خصوص روز جهانی ایدز به اهمیت مقوله پیشگیری از ابتلا به عفونت HIV از طریق آموزش های خانواده‌ها و اولیای مدارس، اشاره کرده و گفت: آموزش های لازم در این خصوص باید در مدارس به ویژه دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها، برای پیشگیری از ابتلا به عفونت HIV به جوانان ارائه شود. اداره کنترل ایدز و بیماریهای آمیزشی مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی «همبستگی جهانی، مسئولیت مشترک» را شعار روز جهانی ایدز اعلام کرد.

طبق برخی آمار ها ۶۰ درصد مبتلایان هنوز از آلودگی خود به ویروس HIvمطلع نیستند و بنا بر همین عدم آگاهی با رفتار های پر خطرهر لحظه قادر به انتقال افراد دیگر به این ویروس اند. لذا استفاده از وسایل شخصی در پیرایش گاه ها و اطمینان از رعایت بهداشت در مراکز درمانی می تواند افراد جامعه را در امنیت از این ویروس قرار دهد انجام تست رایگان HIv برای عموم جامعه به غربال گری افراد آلوده کمک خواهد کرد.

روز شمار  هفته اطلاع رسانی ایدز  به شرح زیر اعلام شده است:

– سه شنبه ۱۱ آذر: افزایش تاب آوری سازمانی و افزایش دسترسی به خدمات و مطالعات در شرایط بحران

– چهارشنبه ۱۲ آذر: خانواده و اچ آی وی

پنج شنبه ۱۳ آذر: رسانه و اچ آی وی

– جمعه ۱۴ آذر: جوانان، نوجوانان و اچ آی وی

– شنبه ۱۵ آذر: مسئولیت اجتماعی و اچ آی وی

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: روز جهانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۷۲۰۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش بیماران ام اس در خراسان شمالی

سهیلا پیدا در گفت و گو با خبرنگار جام جم اظهار کرد: در واقع رفت و آمد بیماران مبتلا به ام اس به انجمن رو به افزایش است. وی افزود: ۷۰۰ بیمار مبتلا مبتلا به ام اس تحت پوشش این انجمن هستند که ۶۰۰ بیمار از این تعداد دارای پرونده هستند و ۱۰۰ نفر نیز به دلیل درخواست خود آن ها پرونده تشکیل نشده است. پیدا با اشاره به اینکه تعداد زیادی از بیماران مبتلا به این بیماری زنان هستند، ادامه داد: اما متاسفانه همسران این افراد بعد از اینکه بیماری آن افزایش می یابد، آن ها را ترک می کنند. وی بیان کرد: وجود یک همراه سرا در استان یکی از نیازهای اساسی این بیماران است و ما به دنبال ساخت این مکان هستیم تا آن را برای بیماران بسازیم. مدیر انجمن بیماران ام اس خراسان شمالی تصریح کرد: یکی از بزرگترین مشکلات این انجمن پوشینه بزرگسال است و خیران بیماران این انجمن را در این زمینه یاری کنند. وی خاطرنشان کرد: فضای خود انجمن ام اس به هیچ عنوان مناسب نیست به شدت با کمبود فضا مواجه است بطوریکه به عنوان مثال جایی برای صحبت روانپزشک با بیمار و ... وجود ندارد. پیدا تصریح کرد: استرس یکی از عواملی است که سبب می شود تا شدت بیماری افزایش یابد و تعدادی از بیماران ‌در زمینه هایی همچون اشتغال دچار مشکل هستند که به آن ها استرس وارد می شود و در این زمینه باید به این افراد کمک شود./ خراسان شمالی _خبرنگار جام جم _اسدالله ابراهیمی

دیگر خبرها

  • بیماری ایدز چیست؟ + فیلم
  • همه‌چیز در مورد یک ویروس بهاری؛ بیشتر مراقب کودکان خود باشید
  • ارائه خدمات درمانی به ۱۹۸ بیمار مبتلا به هموفیلی
  • نگرانی سازمان جهانی بهداشت از گسترش آنفلوآنزای پرندگان در بین انسان‌ها
  • کیفیت «گندم» کشور در سطح جهانی است
  • شایع‌ترین نشانه‌های وسواس
  • ردپای ژنتیک در اختلال وسواس
  • ساخت واکسنی که می تواند با هر گونه ویروسی مبارزه کند
  • افزایش بیماران ام اس در خراسان شمالی
  • شناسایی حدود۱۲ هزار بیمار مبتلا به دیابت و فشار خون درنیشابور