Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه بعد از اینکه با ۲۵۱ رای از ۲۶۰ نماینده حاضر در جلسه علنی کلیات طرح اقدام راهبردی برای مقابله با تحریم‌ها را تصویب کردند، در دو نوبت صبح و بعد از ظهر ۹ ماده آن را هم تصویب کردند.

این طرح چه می‌گوید

شاید بتوان هدف مدنظر نمایندگان از طرحی که امروز توجه رسانه‌های ایران و جهان را به خود معطوف کرد در اظهارات محمد باقر قالیباف پس از تصویب این طرح دریافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییس مجلس در این خصوص گفت: امیدواریم بتوانیم رفع تحریم کنیم. غربی‌ها مطمئن باشند تا به تعهدات خود عمل نکنند این مسیر را پیش خواهیم برد و اگر به تعهدات خود عمل کردند براساس ماده ۷ این طرح، قابل مذاکره است و امیدواریم بتوانیم تحریم را با این مسیر برداریم.

ماده۱: در راستای تامین شروط ۹ گانه مقام معظم رهبری در خصوص توافق هسته ای، سازمان انرژی اتمی ایران موظف است بلافاصله پس از تصویب این قانون جهت مصارف صلح آمیز، نسبت به تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد اقدام و سالانه به میزان حداقل ۱۲۰ کیلوگرم آن را در داخل کشور ذخیره کند و همچنین سازمان مذکور موظف است نیاز کشور برای مصارف صلح آمیز به اورانیوم با غنای بالای ۲۰ درصد را به طور کامل و بدون تأخیر تأمین کند.

ماده ۲: در راستای اجرای بند ۳ قانون اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۹۴ و در جهت تحقق ظرفیت یکصد و نود هزار سو غنی سازی، سازمان انرژی اتمی ایران مکلف است بلافاصله پس از تصویب این قانون، ظرفیت غنی سازی و تولید اورانیوم غنی سازی شده با سطح غنای متناسب هر یک از مصارف صلح آمیز کشور را به میزان ماهانه حداقل ۵۰۰ کیلوگرم افزایش دهد و نسبت به نگهداری و انباشت مواد غنی شده در کشور اقدام نماید.

ماده ۳: برای تحقق هدف مندرج در ماده ۲، سازمان انرژی اتمی ایران مکلف است حداکثر ظرف مدت ۳ ماه پس از تصویب این قانون عملیات نصب، تزریق گاز، غنی سازی و ذخیره سازی مواد را تا درجه غنای موردنیاز، با حداقل ۱۰۰۰ دستگاه ماشین‌های نسل دوم پیشرفته ( IR-۲m ) آغاز کند و همچنین در همین بازه زمانی، عملیات غنی سازی و تحقیق و توسعه با ماشین های نسل ششم (IR-۶ )را با حداقل ۱۶۴ ماشین از این نوع آغاز نموده و آن را ظرف مدت یک سال پس از تصویب این قانون به ۱۰۰۰ دستگاه ماشین توسعه بدهد.

تبصره: سازمان انرژی اتمی ایران مکلف است برای انتخاب و تعیین مکان نصب و استقرار ماشین‌های ذکرشده، استانداردهای سازمان پدافند غیرعامل را اخذ و اجراء نماید.

ماده ۴ : سازمان انرژی اتمی مکلف است نسبت به بهره برداری از کارخانه تولید اورانیوم فلزی در اصفهان ظرف ۵ ماه از تصویب این قانون اقدام کند.

ماده ۵: سازمان انرژی اتمی ایران مکلف است، در راستای بند ۴ قانون اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران، همزمان با عملیات بهینه سازی و راه اندازی عامل واکنش (راکتور) ۴۰ مگاواتی آب سنگین اراک، نسبت به طراحی یک عامل واکنش (راکتور) آب سنگین ۴۰ مگاواتی جدید با هدف تولید همسانهای پایدار (رادیو ایزوتوپ) بیمارستانی با جدول زمانبندی اقدام کند و جدول زمان بندی این موضوع را ظرف یک ماه پس از تصویب این قانون به اطلاع مجلس شورای اسلامی برساند.

ماده ۶ : دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است در صورت عدم اجرای کامل تعهدات کشورهای متعاهد طرف از جمله کشورهای ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلستان، چین و روسیه) توافق هسته ای در قبال ایران و عادی نشدن روابط کامل بانکی و عدم رفع کامل موانع صادرات و فروش کامل نفت و فرآورده های نفتی ایران و برگشت کامل و سریع ارز منابع حاصل از فروش، یک ماه پس از تصویب این قانون در مجلس شورای اسلامی، نظارت های فراتر از پادمان از جمله اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند.

بر اساس تبصره این ماده منظور از دولت در این قانون حسب مورد قوه مجریه، هیأت وزیران و کلیه دستگاه‌های اجرایی ذی ربط است.

ماده ۷ :‌ چنانچه کشورهای متعاهد۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلستان، چین و روسیه)، نسبت به اجرای تعهدات خود و رفع کامل تحریم‌ها از جمله هسته‌ای، نظامی، حقوق بشری و امثال آن علیه جمهوری اسلامی ایران اقدام کنند، دولت موظف است گزارش دقیق اقدامات انجام شده را به مجلس ارائه دهد. کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و نیز کمیسیون انرژی ارزیابی خود را، به استناد ماده ۴۵ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی به مجلس ارائه می‌کنند.

ماده ۸ : رییس جمهور، مقامات و مدیران مربوط و دستگاه‌های اجرایی مسوول اجرای صحیح و کامل این قانون می‌باشند.

ماده ۹: مستنکفین از اجرای این قانون به تناسب امتناع یا ممانعت از اجراء به مجازات تعزیری درجات ۲ یا ۵ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ محکوم می‌شوند.

واکنش ها به طرحی که ادعای راهبرد دارد

نخستین واکنش به طرح راهبردی نمایندگان را علی ربیعی سخنگوی دولت و سعیدخطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه داشتند. «علی ربیعی» سخنگوی دولت در نشست خبری روز سه شنبه و همزان با بررسی جزئیات طرح در بهارستان درخصوص این طرح گفت: «به نظر دولت، مسئولیت هرگونه تصمیم درباره برجام و برنامه های هسته ای براساس اصل ۱۷۶ قانون اساسی فراقوه ای بوده و موضوع از اختیارات شورای عالی امنیت ملی است. هیچ نهاد و قوه ای به تنهایی نمی تواند خارج از این چارچوب اقدام کند و به نظر می رسد مجلس هم نمی تواند در این موضوعات وارد شود و قطعا شورای نگهبان در مورد این طرح به این موارد توجه خواهد کرد و به محدودیت‌های قانونی، ملاحظات و مصلحت های ملی توجه خواهد شد.»

«بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی هم در جلسه علنی مجلس برای بررسی این طرح تاکید کرد: «اجرای پروتکل الحاقی هیچ مشکلی را در روند برنامه غنی سازی ایجاد نمی‌کند اما عدم اجرای پروتکل الحاقی باعث تردید و ابهام نسبت به برنامه هسته‌ای ایران می‌شود.»

 

«سعید خطیب زاده» سخنگوی وزارت امورخارجه هم تصریح کرد: «درباره این طرح، دولت نظرات خود را بیان و به صراحت تاکید کرده که موافق این طرح نیست. چرا که این طرح ضروری و مفید نبوده و معلوم نیست حقوق ملت با این طرح محقق شود. متاسفیم نظرات ما منعکس نشده و مجلس مسیر دیگری را طی کرده است. امیدواریم نظرات کارشناسی وزارت خارجه لحاظ شود.»

البته طی روزهای اخیر برخی کارشناسان و تحلیلگران نسبت به تبعات این طرح واکنشهایی داشتند صبح امروز «حشمت الله فلاحت پیشه» رییس پیشین کمیسیون امنیت ملی مجلس هم به ایرنا گفت: «از دل طرح راهبردی مجلس برای لغو تحریم‌ها، ساز و کاری برای رفع تحریم‌ها بیرون نیامده و حتی تنش‌های بین المللی را تحکیم می‌بخشد. موضوع هسته‌ای جزو مقوله‌های کلان سیاست خارجی کشور است که مسوولیت آن بر عهده شورای عالی امنیت ملی بوده و در آنجا تصمیم‌گیری می‌شود.»

تناقضات بی‌پایان یک طرح و چند ادعا

در خلال بندها و مواد طرح تصویب شده مجلس گرچه وظایف تازه‌ای به دولت و سازمان انرژی اتمی محول شده است اما گزاره‌هایی هم وجود دارد که پاسخ به آن‌ها از سوی سخنگوی دولت و رییس سازمان انرژی اتمی تناقضات هفت سال گذشته درباره برجام و همچنین تناقض میان هدف اعلام شده این طرح و نتیجه‌ای که قرار است عاید کشور شود را نشان می‌دهد. واقعیت این است که مخالفان برجام از همان ابتدای امضای قرارداد برجام تا زمان تصویب طرح قاطعانه از تعطیلی فعالیت‌های هسته‌ای، سانتریفیوژها، مراکز غنی‌سازی و سایت‌های هسته‌ای سخن می‌گفتند. بسیاری از این مخالفان امروز در تصویب طرح اقدام فوری، از سازمان انرژی اتمی خواستند ظرف مدت یک ماه آینده، فعالیت‌های هسته ای ایران را به پیش از اجرای برجام بازگرداند، حال پرسش اصلی این است که اگر برنامه هسته ای ایران به گفته آن‌ها بر اثر برجام نابود شده بود، نمایندگان چگونه انتظار دارند این برنامه عظیم یک ماهه به حالت پیشین بازگردد؟ و اگر برنامه هسته‌ای و فعالیت‌های هسته‌ای ایران نابود و یا حتی متوقف نشده، (به گونه‌ای که یک ماهه قابل بازگشت است) چرا پنج سال تمام قاطعانه مدعی چنین موضوعی بوده‌اند؟ در پاسخ به چنین تناقضاتی کمالوندی برای هزارمین بار تصریح کرده است: «متاسفانه برخی افراد چه آگاهانه و چه ناآگاهانه پیشرفت‌های صنعت هسته ای را زیر سوال می‌برند و می‌گویند که این صنعت نابود شده است. بهترین دلیل نادرستی این ادعا طرح امروز است.» طرح امروز مجلس گرچه در مسیر احیای منافع ملی بیراهه رفتن است اما امید است به دلیل مبرهنی بر پایان ادعاهای سیاسی علیه دولت درباره نابودی برنامه هسته‌ای باشد.

جزییات مواد تصویب شده این طرح هم گرچه برای رسانه‌های داخلی و خارجی خوراک تبلیغاتی است اما تناقضاتی بی‌شماری هم با هدف اعلام شده کلی دارد. نمایندگان با هدف لغو تحریم‌ها از سازمان انرژی اتمی خواسته‌اند ظرفیت غنی سازی اورانیوم را به ۲۰ درصد ارتقا و میزان انباشت اورانیوم در کشور را افزایش دهد. ربیعی اما در واکنش به این ماده طرح پاسخ قابل تاملی داده. گفته است: «انباشت اورانیوم با غنای ۲۰ درصد و عدم اجرای پروتکل الحاقی منجر به دائمی شدن تحریم‌ها می‌شود، در اینصورت به مذاکرات هسته‌ای و برجام نیازی نمی‌بود.» ایران تا پیش از آغاز مذاکرات این بندهای درخواستی نمایندگان را حائز بود و در عین حال تحت تحریم‌های شدید شورای امنیت به زیر منشور فصل هفت سازمان ملل رفته و به ادعای آنان تهدید برای صلح جهانی بود. با این اوصاف نتیجه واضح این طرح نه لغو تحریم‌ها بلکه نابودی کامل برجام و بازگشت ایران به زیر منشور فصل هفت سازمان ملل خواهد بود.

 

اگر قرار بر گفت و گو نیست، چرا برای ایران دست برتر می‌تراشید

تمام تقلای نمایندگان مجلسی در تصویب این طرح خروج ایران از پروتکل الحاقی است اما آیا این اقدام تحریم‌ها را از میان برمی دارد؟ سخنگوی دولت به این پرسش هم گفته است: «ما قبل از برجام، پروتکل الحاقی را اجرا نمی‌کردیم و صدها کیلوگرم اورانیوم با غنای ۲۰ درصد در اختیار داشتیم اما همچنان ذیل سخت‌ترین تحریم‌های چندجانبه شورای امنیت سازمان ملل بودیم.» خروج از پروتکل الحاقی که به نظر نمی‌رسد عقلای کشور موافقتی با آن داشته باشند، تنها به بازگشت اجماع جهانی علیه ایران کمک خواهد کرد و عجیب است که با روشن بودن نتیجه هریک از این اقدامات چرا نمایندگان مجلس طرح خود را لغو تحریم نامگذاری کرده‌اند این در حالی است که افق دیده شده در این طرح به تشدید تحریم‌ها منجر خواهد شد. ادعای موافقان این طرح هم در نوع خود جالب بوده و اعلام کرده‌اند چنین طرحی دست دولت را برای مذاکره با آمریکا بازخواهد گذاشت و ایران دست برتر را خواهد داشت. این ادعا هم در تناقض آشکار با فریادهایی است که از زمان پیروزی بایدن بر سر روحانی کشیده شده است که مبادا با کاخ سفید از در گفت و گو درآید. اگر قراری بر گفت و گو نیست چرا برای دولت دست برتر می‌تراشند و اگر گفت و گو ممکن و محتمل است چرا در تقبیح آن ساعت ها سخن می گویند؟ دولت تا پیش از این دست اقدامات بارها اعلام کرده بود درباره موضوع برجام و فعالیت‌های هسته‌ای ایران هیچ مذاکره ای در کار نخواهد بود و بازگشت به تعهدات برجامی خواسته ایران است، با تصویب و اجرای چنین طرحی غرب بار دیگر مدعی مذاکره درباره فعالیت‌های هسته ای خواهد شد و مشخص نیست نتیجه آن تا چه میزان سودمند باشد.

آتش در خرمن مدعیان

تقابل ۶ ماهه با رییس جمهوری، با برنامه‌ها و تصمیمات دولت با انواع ترفندها از نامه سرگشاده تا تهدید به اعدام، از استیضاح وزرا تا معطل نگه داشتن لوایح معیشتی دولت، با تصویب طرح جدید ابعاد تازه‌ تری یافت و فرامرزی شد. نمایندگان بیش از چهار روز است که شهادت، شهید «محسن فخری زاده» معاون وزیر دفاع و رییس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع را به عنوان تازه‌ترین دستاویز هجمه به دولت قرار داده و انواع اتهامات را متوجه قوه مجریه و دستگاه دیپلماسی کردند. با انتشار تصاویر اهدای مدال خدمت از سوی حجت الاسلام روحانی به این دانشمند شهید مشخص شد که دولت گرچه در پاسخگویی به ادعاهای خلاف واقع استراتژی سکوت و کناره‌گیری از حاشیه‌ها را برگزیده اما حقیقت برای همیشه پنهان نخواهد ماند. دولت بنایی بر افشای صدها ناگفته برجامی ندارد اما برخی اشاره‌های ظریف به آنچه مدعیان امروز برنامه هسته ای، در گذشته انجام دادند، آتشی بوده است که در خرمن برخی انداخته شد و طرح امروز مجلس را می توان دود بلند شده از همان آتش دانست. پنهان کردن انگیزه‌های سیاسی تخریب پشت ترور غیرانسانی شهید فخری زاده و اقدامات با چنین انگیزه ای همان خطر بازی کردن در زمین حریف تروریستی است که هفته‌هاست درباره پیامدهای آن هشدار داده می‌شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: شهید فخری مقدم برجام لغو بازرسی مجلس بایدن سازمان انرژی اتمی ایران مکلف پس از تصویب این قانون جمهوری اسلامی ایران فعالیت های هسته ای مجلس شورای اسلامی اورانیوم با غنای برنامه هسته ای پروتکل الحاقی هسته ای ایران سخنگوی دولت غنی سازی امنیت ملی لغو تحریم تصویب طرح تحریم ها گفت و گو ۲۰ درصد یک ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۷۴۴۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جنگ اوکراین در پی سرنگونی یک بمب افکن راهبردی روسیه تشدید شد

به گزارش جماران، روسیه اعلام کرد حملات گسترده ای به زیرساخت‌های نظامی و انرژی اوکراین و انبارهای تسلیحات این کشور انجام داده و چند فروند هواپیمای جنگی اوکراین را منهدم کرده است. مقامات اوکراین نیز از تداوم حملات خود به پست‌های فرماندهی، سربازان و تجهیزات نظامی روسیه خبر دادند.

ارتش روسیه مدعی است تعدادی از جنگنده‌های میگ-۲۹ و هواپیماهای ترابری نظامی آن-۲۶ اوکراین را در فرودگاهی در اوکراین منهدم کرده است. وزارت دفاع روسیه همچنین از دفع تعدادی موشک و پهپاد اوکراینی توسط سامانه پدافند هوایی این کشور خبر داد.

مقامات اوکراین نیز با اعلام سرنگون کردن یک هواپیمای بمب‌افکن روسی، از تداوم حملات خود به پست‌های فرماندهی، سربازان و تجهیزات نظامی روسیه خبر دادند.

وزارت دفاع روسیه گزارش داد که ارتش روسیه در هفته گذشته ده‌ها حمله همه‌جانبه به زیرساخت‌های نظامی و انرژی اوکراین، ساختارهای جذب نیروی نظامی، انبارهای تسلیحات و سایر اهداف انجام داده و مواضع مطلوب‌تری را در نقاط مختلف در شرق اوکراین از جمله کوپیانسک و دونتسک اشغال کرده است. مقامات روسیه همچنان از دفع چندین حمله اوکراین خبر دادند.

ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین نیز در همان روز در گزارش خود از وقوع ده‌ها درگیری با نیروهای روسیه در خط مقدم و انجام حملات متعدد به پست‌های فرماندهی روسیه، پرسنل و تجهیزات و سایر اهداف روسی خبر داد.

کمیسر نظامی منطقه اودسا با انتشار بیانیه‌ای در شبکه های اجتماعی اعلام کرد که روسیه زیرساخت های بندری را مورد حمله موشکی قرار داده است. به گزارش مقامات اوکراینی، یک نفر در این حمله زخمی شده است.

روز جمعه، آژیرهای خطر حمله هوایی در شمال، مرکز و شرق اوکراین از جمله در کی‌یف، پایتخت این کشور به صدا درآمد. حملات هوایی روسیه همزمان با نشست ویژه شورای پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و اوکراین، در بروکسل رخ داد.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز جمعه اعلام کرد کشورهای عضو این پیمان با ارسال سامانه‌های دفاع هوایی بیشتر از جمله سامانه‌های پاتریوت به اوکراین موافقت کرده‌اند.

در همان روز، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در حساب رسمی خود در شبکه‌های اجتماعی نوشت که در این نشست به نیاز اوکراین به حداقل هفت سامانه دفاع هوایی پاتریوت یا سامانه‌های مشابه و نیاز فوری ارتش این کشور به موشک‌های دوربرد و تسلیحات توپخانه اشاره کرده است. او همچنین از وعده دریافت یک میلیون گلوله توپ سخن گفت.

رای‌گیری مهمی نیز روز شنبه در کنگره آمریکا درباره تصویب کمک ۶۱ میلیارد دلاری  نظامی به اوکراین صورت می‌گیرد. اوکراین چندین ماه است در انتظار نتیجه این رای‌گیری است. 

اوکراین از انهدام یک بمب‌افکن تو-۲۲ بر فراز روسیه خبر داد

بر اساس اظهارات مقامات اوکراین، ارتش این کشور یک فروند بمب‌افکن توپولف تو-۲۲ را بر فراز روسیه سرنگون کرده است. گفته شده است ارتش روسیه توسط این نوع از هواپیماهای جنگی موشک‌های کروز به سمت اوکراین شلیک کرده است.

بنا بر اظهارات نیروی هوایی اوکراین در روز جمعه ۱۹ آوریل (۳۱ فروردین)، ارتش این کشور یک فروند بمب‌افکن تو-۲۲ نیروی هوایی روسیه را بر فراز روسیه منهدم کرده است.

گفته شده است نیروهای اوکراین برای اولین بار از زمان شروع جنگ تجاوزکارانه روسیه علیه این کشور تاکنون، یک فروند از این نوع بمب‌افکن‌های مافوق صوت روسیه را سرنگون کرده‌اند.

به گفته ارتش اوکراین، این عملیات با همکاری سرویس اطلاعات دفاعی این کشور صورت گرفته و "ضربه دردناکی" به نیروی هوایی روسیه وارد کرده است.

با این حال، پیش از انتشار این خبر نیز فرماندار منطقه استاوروپل در روسیه از سقوط یک هواپیما خبر داده بود. گفته شده است که خلبانان این هواپیما صندلی‌های پرتاپ شونده خود را فعال کرده‌اند و سقوط این هواپیما تلفاتی جانی به جای نگذاشته است.

گزارش‌ها همچنین حاکی از آن هستند که این حادثه مربوط به سقوط یک جنگنده تو-۲۲ است. منطقه استاوروپل در قفقاز شمالی در مرز با گرجستان واقع شده است.

طبق گزارش‌‌ها، شلیک به سمت این بمب‌افکن از صدها کیلومتر پشت خط جبهه در اوکراین صورت گرفته است.

نقش مهم بمب‌افکن‌های تو-۲۲ نقش در حملات موشکی روسیه

بر اساس اظهارات مقامات اوکراین، روسیه از بمب‌افکن‌های تو-۲۲ برای پرتاب موشک به سمت شهرهای اوکراین استفاده می‌کند.

گفته شده است که این بمب‌افکن‌های استراتژیک که برای اولین بار در دهه ۱۹۶۰ میلادی ساخته شده‌اند، توانایی پرواز طولانی با سرعت بیش از ۲۳۰۰ کیلومتر در ساعت را دارند و توسط آنها، موشک‌های کروز‌ و بمب‌های هدایت شونده دوربرد پرتاب می‌شود.

بر اساس اطلاعات منتشر شده، بمب‌افکن‌های تو-۲۲ می‌توانند از فاصله‌های چند صد کیلومتری به سمت هدف‌ها شلیک کنند.

ترکیب موشک‌های کروز با بمب‌افکن‌های مذکور این امکان را برای ارتش روسیه فراهم کرده است تا دور از دسترس پدافند ضد هوایی و بدون پرواز بر فراز اوکراین به سمت این کشور شلیک کنند.

گفته شده است روسیه در حال حاضر از نزدیک به ۶۰ فروند بمب‌افکن‌ تو-۲۲ باقی‌مانده در ناوگان هواپیماهای جنگی خود برخوردار است.

 

شولتس: جنگ در اوکراین احتمالا سال‌ها ادامه خواهد داشت

طبق اظهارات اولاف شولتس، صدراعظم آلمان جنگ تجاوزکارانه روسیه علیه اوکراین احتمالا در سال‌های آینده نیز ادامه خواهد داشت. او در عین حال ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه را همچنان یک"شریک گفت‌و‌گو" خواند.

جنگ تجاوزکارانه روسیه علیه اوکراین از بیش از ۲۶ ماه پیش تاکنون همچنان در جریان است.

در حالی که ینس استولتنبرگ، دبیر کل پیمان ناتو اخیرا به اراده کشورهای عضو این پیمان برای تقویت دفاع هوایی اوکراین اشاره کرده است، اولاف شولتس، صدراعظم جمهوری فدرال آلمان نیز در حال حاضر احتمالی برای پایان سریع این جنگ نمی‌بیند.

به گفته شولتس، جنگ در اوکراین احتمالا چندین سال دیگر نیز ادامه داشت. او با اشاره به ادامه حمایت نظامی کشورش از اوکراین گفت: «هیچ کس نمی‌تواند پیش‌بینی کند که آیا این جنگ پنج سال دیگر طول خواهد کشید یا نه.»

صدراعظم آلمان افزود: «ولادیمیر پوتین از آغاز جنگ تاکنون هیچ انعطافی در موضع خود نشان نداده است. صلح دیکته شده را نمی‌توان پذیرفت. پوتین نباید در این مورد به هدفش برسد.»

اولاف شولتس اما در عین حال تاکید کرد که در این زمینه "حفظ روابط دیپلماسی مهم است."

صدراعظم آلمان همچنین تاکید کرد که آماده است پس از گذشت یک سال مجددا با پوتین درباره جنگ اوکراین گفت‌و‌گوی تلفنی داشته باشد.

در همین حال، او بار دیگر پوتین را متهم کرد که "اهداف امپریالیستی" دنبال می‌کند و وجود اوکراین را به عنوان یک کشور همچنان زیر سئوال برده است.

موضع چین و برگزاری احتمالی کنفرانس صلح در سوئیس

رئیس دولت فدرال آلمان که به تازگی با رئیس جمهور و نخست‌وزیر چین در پکن گفت‌و‌گو کرده است، خاطرنشان کرد: «عملا هیچ رئیس دولتی در جهان وجود ندارد که معتقد باشد که این جنگ روسیه از دیدگاه مسکو معنایی دارد. این دیدگاه همچنین در مورد کشورهایی که روابط خیلی نزدیکی با روسیه دارند نیز صدق می‌کند.»

موضع اخیر چین پیرامون برقراری یک فرآیند دیپلماتیک برای پایان دادن به جنگ، مورد استقبال شولتس قرار گرفته است.

او همچنین برگزاری احتمالی کنفرانس صلح در سوئیس را "مثبت" ارزیابی کرد و اشاره کرد: ‌«این یک دستاوردی است که نمی‌توان آن را دست کم گرفت. ما نمی‌توانستیم سه یا شش ماه پیش انتظار برگزاری این کنفرانس را داشته باشیم.»

سوئیس در حال حاضر به دنبال برنامه‌ریزی یک نشست صلح با حضور نمایندگان نزدیک به ۱۰۰ کشور جهان است. این کنفرانس قرار است در روزهای ۱۵ و ۱۶ ژوئن سال جاری میلادی (۲۶ و ۲۷ خرداد) برگزار شود.

گفته شده است روسیه به این نشست دعوت نخواهد شد، اما کشورهای دوست روسیه مانند چین، برزیل و آفریقای جنوبی قرار است در فهرست شرکت‌کنندگان باشند.

 

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا زیر فشار تصویب لایحه اوکراین

مجلس نمایندگان آمریکا پس از ماه‌ها کشمکش سیاسی لایحه کمک ۶۱ میلیارد دلاری به اوکراین را به رای می‌گذارد. برخی از جمهوری‌خواهان تهدید کرده‌اند در صورت تصویب این طرح، مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان را برکنار می‌کنند.

جمهوری‌خواهان افراطی می‌گویند در صورت تصویب لایحه کمک به اوکراین، مایک جانسون رئیس مجلس نمایندگان را برکنارخواهند کرد

پس از ماه‌ها کشمکش سیاسی، مجلس نمایندگان آمریکا قرار است لایحه اعطای کمک ۶۱ میلیارد دلاری به اوکراین را به رای بگذارد. جمهوری‌خواهان افراطی تهدید کرده‌اند در صورت تصویب این طرح، مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان را برکنارخواهند کرد.

این طرح از ماه‌ها پیش به دلیل مقاومت برخی جمهوری‌خواهان کنگره به بن‌بست رسیده بود و موضع جدید مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در این زمینه اکنون او را تحت فشار گسترده‌ای قرار داده است.

جانسون پیش از این گفته است که او به هر حال این کار را انجام خواهد داد و اطمینان دارد که این لایحه "امروز اکثریت لازم را کسب خواهد کرد."

رئیس مجلس نمایندگان چند روز پیش در گفتگو با خبرگزاری سی‌ان‌ان‌ گفته بود که مطمئن است که این کار در نهایت انجام خواهد شد.

امتیاز به اعضای تندروی جمهوری‌خواه

روز گذشته جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها به توافقی نادر به منظور پیشبرد رای به بسته کمکی ۹۵ میلیارد دلاری رای دادند.

از این رو قرار است که در مورد کمک به اوکراین، اسرائیل و منطقه هند-آرام به طور جداگانه رای‌گیری شود. ناظران، این موضوع را به عنوان امتیازی به جمهوری‌خواهان بدبین تلقی می‌کنند. بخشی از بسته کمکی ۶۱ میلیارد دلاری به اوکراین قرار است به عنوان وام اعطا شود و همچنین انتظار می‌رود لایحه‌ای با تدابیر سخت‌گیرانه‌تر برای تامین امنیت مرزهای آمریکا به رای گذاشته شود.

مایک جانسون پیش از این با تاکید بر حمایت ایالات متحده آمریکا از متحدان خود گفته بود که آمریکا "برای آزادی" خواهد ایستاد تا تضمین کند تا "پوتین در اروپا رژه نرود". او همچنین افزود که "آمریکای قدرتمند برای کل جهان خوب است."

کارشناسان نسبتا اطمینان دارند که بسته‌های کمکی پیشنهادی، اکثریت را در کنگره به دست خواهند آورد. جمهوری‌خواهانی مانند جرد موسکوویتز، علنا از کمک به اوکراین حمایت کرده‌اند و گفته‌اند که ایالات متحده، از این طریق به متحدان خود در سراسر جهان پیام می‌دهد که "می‌توانند به آمریکا تکیه کند و قدرت بیشتری به روسیه و چین منتقل نخواهد شد." این نماینده جمهوری‌خواه همچنین گفته بود که "اگر این قانون شکست بخورد، روسیه و چین برنده خواهند بود."

برخی از نمایندگان جمهوری‌خواه همچنان با این طرح مخالفند

به رغم تعدیل مواضع بسیاری از سیاستمداران حزب جمهوری‌خواه درباره مساله اوکراین، برخی از اعضای تندروی جمهوری‌خواهان همچنان به شدت با حمایت از کی‌یف مخالف هستند و اعلام کرده‌اند که به همین دلیل می‌خواهند مایک جانسون رئیس مجلس را برکنار کنند.

کوین مک‌کارتی رئیس پیشین مجلس نمایندگان آمریکا نیز پیش‌تر در شرایطی مشابه برکنار شده بود. یکی از مخالفان تصویب این لایحه، توماس مسی از کنتاکی است که گفته است "نگران است که مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان، به جای تامین امنیت مرزها، با دموکرات‌ها برای تامین بودجه جنگ‌های خارجی توافق کرده باشد."

پیش از این دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا از تلاش‌های مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان در مقابله با مخالفانش در فراکسیون جمهوری‌خواهان، حمایت کرده بود.

کارشناسان می‌گویند حتی در صورت تصویب بسته‌های کمکی امروز، هنوز مراحل دیگری باقی می‌ماند و این لایحه باید توسط سنا و جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا تایید و امضا شود.

دولت اوکراین همواره اعلام کرده که اکنون به شدت به ارائه این کمک‌ها نیاز دارد و از ایالات متحده خواسته است که این طرح را تصویب کند.

جانسون که رهبری اکثریت جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان ایالات متحده را بر عهده دارد، پیش از این به رغم درخواست‌های پیاپی ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین و هممچنین فشارهای دولت بایدن، مانع از رای‌گیری این لایحه در مجلس نمایندگان شده بود اما به نظر می‌رسد که او طی هفته‌های اخیر نظر خود را عوض کرده است.

 

دیگر خبرها

  • جنگ اوکراین در پی سرنگونی یک بمب افکن راهبردی روسیه تشدید شد
  • رهبر انصارالله: عملیات ایران، معادلۀ جدیدی برای پاسخ به حملات اسرائیل ایجاد کرد/ برخی کشورهای عربی به بهانه جلوگیری از تشدید تنش، به دنبال ممانعت از واکنش ایران بودند/ عربستان و امارات خود را رهبر کشور‌های عربی معرفی می‌کنند، اما حمایتی از فلسطین نکردند
  • اعتراف به اصابت موشک‌های ایران به تاسیسات هسته‌ای و نظامی |‌ مقابله ۹۹ درصدی با موشک‌های سپاه دروغ بود
  • مراکز هسته‌ای کشور در امنیت کامل/ آمادگی مقابله با هرگونه تهدید رژیم صهیونیستی را داریم
  • مراکز هسته‌ای کشور در امنیت کامل است/ در صورت خرابکاری هسته‌ای به سرعت مقابله به‌مثل می‌کنیم
  • اطلاعات ایران از مراکز هسته ای اسرائیل چقدر است؟ |‌ وضعیت امنیت مراکز هسته ای ایران با توجه به تهدید صهیونیست ها
  • دیپلمات روس: شورای امنیت تحریم اسرائیل را بررسی کند
  • رأی‌گیری مجلس نمایندگان آمریکا در مورد کمک‌های جدید به اوکراین و رژیم صهیونیستی
  • آمریکا به بهانه حمایت از مخالفان مادورو تحریم‌های نفتی ونزوئلا را تمدید می‌کند
  • تصویب برنامه جامع مقابله با گرد و غبار در ۱۱ استان