Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@09:16:23 GMT

نقش راهبردی قانون اساسی

تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۷۴۶۰۱

نقش راهبردی قانون اساسی

قائم مقام دبیر شورای نگهبان به مناسبت پاسداشت سالروز تصویب قانون اساسی یادداشتی با عنوان " نقش راهبردی قانون اساسی" منتشر کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان، ره‌پیک استاد حقوق دانشگاه و قائم مقام دبیر شورای نگهبان به مناسبت چهل و یکمین سالروز تصویب قانون اساسی، به نقش راهبردی قانون اساسی پرداخت که متن کامل آن به شرح زیر است:

اگرچه قانون اساسی غالبا به عنوان موضوعی حقوقی مورد توجه قرار می‌گیرد ولی با عنایت به سطح، عمق وگستردگی مفاهیم و گزاره‌های قانون اساسی نقش و کارکرد این هنجار مهم با وسعت زیاد قابل تعریف و نفوذ آن در همه شؤون و ابعاد نظام اداری، سیاسی و اجتماعی قابل مشاهده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لذا باید اذعان کرد روش شناسی درک قانون اساسی بسیار اهمیت دارد. بازتاب چگونگی فهم و بکارگیری این روش شناسی در ایجاد، تفسیر و اجرای گزاره های هنجار اساسی قابل ملاحظه خواهد بود.

یکی از لایه های مهم سیاستگذاری عمومی که در مرز نظر و اجرا قرار می‌گیرد لایه ی راهبردی است. این لایه کارویژه های بسیار مهمی در حوزه های سیاستگذاری و سیاستگزاری دارد. بخشی از روش شناسی درک قانون اساسی به چگونگی مواجهه با سطوح مختلف سیاستگذاری عمومی از جمله لایه‌ی راهبردی باز می‌گردد. فهم صحیح این مواجهه مقدمه‌ی برخورداری از فواید هنجارگذاری اساسی است. در این یادداشت کوتاه تنها به دو نمونه از این مواجهه اشاره می شود:

۱-معیارگذاری و سنجش اولویت در رفتارهای نهادهای اساسی:


تحدید و تعیین آرمان ها و ارزش های بنیادین در قوانین اساسی بر خلاف برخی تصورات امری تشریفاتی واخلاقی نیست. نتیجه این تصور غلط ،تفسیر اشتباه از این تحدیدات است. در نگاه صحیح، واضعان، مفسران و مجریان ارزش ها ی بنیادین را به مثابه ی معیار سنجش رفتارها و تشخیص اولویت ها تلقی می کنند و اجازه ی نادیده گرفتن آنها را نمی دهند. این نگاه راهبردی موجب انسجام رفتاری وهم افزایی قدرت خواهد بود.

۲-حل تعارضات در تصمیم گیری های اساسی :


چگونگی تنظیم روابط نهادهای اساسی وتعیین الگوهایی که روان ترین و موثرترین ارتباطات را ایجاد کند و نیز تبیین سازوکارهایی که تعارضات احتمالی را با کمترین هزینه و بیشترین سرعت حل و فصل نماید از اصلی ترین دغدغه های حوزه ی سیاستگذاری عمومی است.تلاقی هنجارهای اساسی با این رویکرد نقش، اهمیت و فایده قانون اساسی را مشخص می کند.

در ذیل این سرفصل دهها مسأله ی کلیدی و پر فایده قابل طرح و بررسی است که در مجال دیگر باید به آن پرداخت. در هر حال توسعه ی معرفت شناسی و روش شناسی قانون اساسی و حقوق اساسی نیازمند همت علمی استادان و دانش پژوهان جوان أین حوزه است که امیدوار به تحقق آن هستیم.

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: شوراي نگهبان قانون اساسی روش شناسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۷۴۶۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای خط دوم انتقال آب سد یامچی به تصفیه خانه آب اردبیل

رسول سیفی گفت: با راه‌اندازی کامل این طرح در ماه‌های آینده، مشکلات کیفی آب آشامیدنی اردبیل تا حد قابل توجهی بهبود خواهد یافت.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای اردبیل با اشاره به احداث آبگیر در سد یامچی اردبیل افزود: طرح احداث آبگیرهای سد اردبیل و تاسیسات وابسته از اوایل دهه‌ ۹۰ آغاز شده و تاکنون بالغ بر یک هزار میلیارد ریال در قالب طرح‌‎های گوناگون زیر مجموعه این طرح هزینه شده است.

به گفته او، اعتبار مورد نیاز برای اتمام این طرح در سال ۱۴۰۳ نزدیک به ۹۰۰ میلیارد ریال برآورد گردیده است.

سیفی همچنین افزود: محور اصلی خط دوم انتقال آب، مربوط به احداث برج آبگیر در کنار سد یامچی است که دهانه‌های آبگیر و خطوط آب‌آور این سازه، آب را از عمق مورد نظر در مخزن سد برداشت نموده و از طریق کانال آب‌آور در نهایت به تصفیه‌خانه اردبیل انتقال می‌دهد.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای اردبیل ادامه داد: علاوه بر خط جدید، خط قبلی نیز به‌صورت فعال مورد استفاده قرار گرفته و در آینده پس از اصلاح تمام موارد جزئی فنی و مهندسی، انتقال آب فقط از طریق خط جدید انجام خواهد شد.

سیفی از تست اولیه خط دوم انتقال آب از سد یامچی خبر داد و گفت: با هدف ارتقا کیفیت آب آشامیدنی شهر اردبیل، تست اولیه خط دوم انتقال آب از سد یامچی به تصفیه خانه آب شرب شهر اردبیل با موفقیت مورد آزمایش قرار گرفت.

او افزود: افتتاح خط دوم انتقال آب می‌تواند اجازه انتخاب از با کیفیت‌ترین لایه مخزن را در اختیار ما قرار داده و به تبع آن مواد شیمیایی و ضدمیکروبی کم‌تری نیز در تصفیه خانه آب مورد استفاده قرار گرفته و در نهایت سلامت آب آشامیدنی مرکز استان را به میزان قابل توجهی ارتقا دهد.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای اردبیل ادامه داد: در این عملیات، خط دوم انتقال آب از سد یامچی به تصفیه‌خانه اردبیل زیر بار قرار گرفته و ضمن استحصال آب از دهانه‌ سوم آبگیر سد که نزدیک‌ترین دهانه به تراز سطح آب دریاچه در حال حاضر است، آغاز شد.

سیفی اظهار کرد: این فرآیند در فاز نخست موجب جایگزینی بیش از ۳۵ درصد آب استحصالی از پایین‌ترین تراز آبگیری سد با آب ترازهای بالاتر شده و موجب کاهش هزینه‌های تصفیه‌ و بهبود کیفیت آب شهر اردبیل خواهد شد

او ضمن ارایه توضیحاتی پیرامون وضعیت کیفی و زیست‌محیطی سد یامچی اردبیل بیان کرد: لایه‌بندی حرارتی مخزن سد یامچی معمولا با شروع فصل بهار و گرم شدن آب و هوا و جذب انرژی خورشیدی شروع شده و در فصل تابستان شدت بیشتری یافته و هر لایه حرارتی نیز معمولا خصوصیات کیفی متفاوتی از سایر لایه‌ها داشته و این لایه‌بندی به کیفیت آب هر لایه مورد نظر تاثیر مستقیمی دارد.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل اردبیل

دیگر خبرها

  • کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در اردبیل برگزار شد+فیلم
  • اجرا خط دوم انتقال آب سد یامچی به تصفیه خانه آب اردبیل
  • اجرای خط دوم انتقال آب سد یامچی به تصفیه خانه آب اردبیل
  • چه کسانی کاندیدای رهبری نظام بعد از امام بودند و چند رأی بدست آوردند؟ /وقتی متمم قاون اساسی با حکم ۲ رهبر به تصویب رسید!
  • روز تحلیف پوتین مشخص شد
  • واکاوی اصل ۲۲ قانون اساسی در سلسله جلسات شرح مبسوط قانون اساسی
  • حکم دو رهبر پای متمم قانون اساسی ایران
  • تلاش ناکام تندروهای مجلس برای بررسی محرمانه یک طرح دیگر
  • افشای ۸۵ای کردن طرح دیگر در مجلس انقلابی | تندروها دنبال بررسی محرمانه چه چیزی بودند؟
  • تلاش ناکام نمایندگان تندرو مجلس برای بررسی محرمانه یک طرح دیگر /۱۳۷ رای مخالف در مقابل ۴۷ رای موافق!