Web Analytics Made Easy - Statcounter

پس از گذشت بیش از سه سال از آغاز بحران در روابط میان قطر و چهار کشور عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر، برخی منابع از پیشرفت میانجیگری کویت برای پایان این بحران خبر می‌دهند.

به نوشته روزنامه الاخبار، پیش‌نویس طرح کویت برای حل بحران مذکور به مراحل نهایی خود رسیده و به گونه‌ای است که تمامی طرف‌ها بتوانند خود را پیروز ماجرا معرفی کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

توافق برای کاهش تنش‌های رسانه‌ای نیز در این پیش نویس مطرح شده و دولت سعودی نیز از این طرح استقبال کرده است.

به نوشته این روزنامه، کویت مدت‌هاست برای وساطت تلاش می‌کند، اما این بار احتمال موفقیت آن بیش از گذشته است. کویت سعی دارد تا پیش از نشست سالانه سران شورای همکاری خلیج فارس در منامه که ماه آتی برگزار می‌شود، طرف‌های بحران را راضی کند تا به طور علنی اختلافات را حل و فصل کنند و در این راستا هر یک از کشورها باید از برخی مواضع خود کوتاه بیایند.

الاخبار در ادامه نوشت که «نواف الاحمد» امیر جدید کویت از سه هفته گذشته میانجیگری خود را شدت بخشیده و در این راستا نشست‌های محرمانه‌ای در سطح وزرای خارجه انجام گرفته است. در این راستا «سامح شکری» وزیر خارجه کویت سه روز در کویت مانده است تا در خصوص طرح مورد نظر کویت به گفت‌وگو بپردازد. طرحی که از قاهره می‌خواهد موضع خود را در قبال اخوان‌المسلمین و همچنین شبکه الجزیره تلطیف کند. از این شبکه قطری نیز خواسته شده تا از شدت بیان خود در قبال دولت مصر بکاهد و رسانه‌های مصری نیز باید اقدام متقابل انجام دهند.

طرح کویت همچنین شامل بازگشت روابط به پیش از آغاز بحران در تمامی سطوح است. در این راستا باید پروازها از سر گرفته شود و شهروندان قطری بتوانند آزادانه به چهار کشور سفر کنند و فعالیت‌های تجاری از سرگرفته شده و مرزها بازگشایی شوند. همچنین قطر کمک مالی به بحرین برای عبور از بحران اقتصادی ارائه دهد.

منابع مطلع به روزنامه الاخبار گفته‌اند که کویت به تمامی کشورهای دخیل در بحران برای پذیرش توافق فشار می‌آورد و پیش‌نویسی توافق شده با «سامح شکری» در ماه جاری، به قاهره ارسال شده تا بررسی بیشتری روی آن صورت گیرد. عبدالفتاح السیسی نیز در دیدار با «احمد ناصر الصباح» وزیر خارجه کویت که برای پیشبرد طرح به قاهره رفته بود، از بازگشت وحدت عربی استقبال کرده، اما گفته است که باید مراقب «کارشکنی» قطر بود و دوحه را به بی صداقتی در خصوص این توافق متهم کرده است.

الاخبار در ادامه نوشت که کویت در حالی نقش میانجیگری را بر عهده گرفته که تلاش زیادی می‌کند که حد میانه را نگه دارد. به خصوص اینکه اسلامگراها در پارلمان این کشور، بر روی سیاست خارجی کویت تأثیرگذار هستند و کویت تنها کشوری عربی حاشیه خلیج فارس است که پارلمان تا حدودی در تصمیم‌گیری‌ها نقش دارد.

از سوی دیگر، یکی از دلایل تمایل عربستان و امارات برای حل بحران، سوگیری عمان به سمت قطر است و «هیثم بن طارق» سلطان جدید عمان به دلیل بحران اقتصادی کشورش بیش از گذشته به دوحه نزدیک شده است.

این روزنامه لبنانی همچنین نوشت که عربستان سعودی بیش از امارات و مصر به پایان این بحران علاقه‌مند است تا از این رو ضمن اینکه می‌تواند تمرکز خود را بر روی بحران یمن بگذارد، موجبات رضایت دولت «جو بایدن» را نیز فراهم سازد. دولتی که سعودی‌ها از رفتار احتمالی وی در قبال «محمد بن سلمان» بیم دارند.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: قطر کویت عربستان قطر کویت میانجیگری کشور عربی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۷۶۲۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشنهاد کشور‌های عربی به حماس؛ در ازای دریافت امتیازات سیاسی خلع سلاح شوید

منابع بلندپایه فاش کردند که جنبش حماس در هفته‌های اخیر پیشنهاد‌های زیادی برای تسهیل روند دستیابی به توافق آتش‌بس جامع در نوار غزه و تعیین خطوط سیاسی گسترده برای روند صلح فراگیر در منطقه دریافت کرده است.

به گزارش ایسنا، این منابع به روزنامه «رای الیوم» گفتند یکی از برجسته‌ترین پیشنهاداتی که جنبش حماس از کشور‌های عربی بانفوذ در منطقه دریافت کرده، خلع سلاح کامل تسلیحات نظامی خود و آماده‌سازی آن برای ورود به یک روند سیاسی بزرگ بوده است.

طبق گفته این منابع، پیشنهاد خلع سلاح جنبش حماس جدید نیست، اما اخیرا به اجبار به میز مذاکره بازگردانده شده است. طبق پیشنهادات دریافتی، حماس در ازای خلع سلاح، امتیازات سیاسی «معتبر» مربوط به اوضاع سیاسی داخلی فلسطین و همچنین حمایت قابل توجه کشور‌های عربی را به دست خواهد آورد.

این منابع همچنین فاش کردند که جنبش حماس این پیشنهاد‌ها را قاطعانه رد کرده و آن‌ها را عبور از خطوط قرمز خود می‌داند.

حماس در پاسخ به این پیشنهاد‌ها اعلام کرد آنچه در حال وقوع است، تحولات خطرناک و بی‌سابقه عربی در پرونده مسئله فلسطین است که در راستای شروط «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی پیش می‌رود.

«اسامه حمدان» از رهبران ارشد جنبش حماس نیز در سخنانی ایده خلع سلاح مقاومت را ساده‌لوحانه توصیف کرده و گفت: ایده خلع سلاح مقاومت ساده‌لوحانه است و حقایق را در نظر نمی‌گیرد و صحبت از کنار گذاشته شدن مقاومت فقط یک توهم است.

در همین راستا، «ابراهیم المدهون» نویسنده و محقق سیاسی عرب‌زبان تاکید کرد: صحبت درباره خلع سلاح دقیق نیست و طبیعی است که وقتی کشور فلسطینی تشکیل شود، هیچ جناح مسلحی وجود نخواهد داشت.

وی در ادامه سخنان خود گفت: هدف حماس ایجاد کشور فلسطین است، اما نمی‌خواهد اشتباهاتی را که دیگر طرف‌های فلسطینی قبلا مرتکب شده‌اند، انجام دهد و مقاومت، اعطای امتیازات بزرگ را نمی‌پذیرد.

دیگر خبرها

  • اسکواش قطر جونیور؛‌ شانس ایران برای تصاحب یک طلا و 3 برنز
  • شانس ایران برای تصاحب یک طلا و 3 برنز
  • عرضه چهارنمایشنامه «تیرنگ» در نمایشگاه کتاب
  • تظاهرات دانشجویان در آمریکا یادآور اعتراض‌ها به جنگ ویتنام است
  • نخستین دور گفتگوهای روسیه و اوکراین با میانجیگری قطر انجام شد
  • اتحادیه اروپا : ویزای شنگن 5 ساله برای شهروندان کشورهای عربی خلیج فارس
  • پیشنهاد کشور‌های عربی به حماس؛ در ازای دریافت امتیازات سیاسی خلع سلاح شوید
  • میانجیگری خود را مورد ارزیابی مجدد قرار می‌دهیم
  • افزایش همکاری‌های مرزی ایران و کویت
  • عضو «پنهان» النقب؛ واکاوی همکاری نظامی- امنیتی اردن و صهیونیسم