Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-03-28@21:05:12 GMT

تصاویر: طبیعت مسحورکننده کویر مرنجاب

تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۷۷۰۹۰

تصاویر: طبیعت مسحورکننده کویر مرنجاب

تصاویر: طبیعت مسحورکننده کویر مرنجاب.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منبع: فردا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۷۷۰۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روستای اصفهک طبس روستایی با قدمت 400 سال در دل کویر

ایسنا/خراسان جنوبی روستای تاریخی اصفهک در 35 کیلومتری شرق طبس قرار گرفته، روستایی زیبا که بازدید از آن خاطراتی شیرین و در عین حال بسیار نوستالژیکی را برایتان به ارمغان می‌آورد.

تمام نقاط کشور ایران پر از زیبایی ها و جذابیت هایی می باشد که می توان پاسخگوی هر سلیقه ای باشد،اگر برای ایام نوروز سفر به روستاهای مقصد گردشگری را انتخاب کرده‌اید؛ اصفهک طبس یکی از بهترین مقاصد است.

از ویژگی های این روستا معماری ویژه و مناسب آن با آب و هوایی کویری می باشد. در این روستای متروکه خبری از هیچگونه سازه های آجری و مدرن نمی باشد. تمام بافت این روستا را خانه های گلی و خشتی، تشکیل داده اند که با هنرمندی تمام در زمان خود توسط قدما و گذشتگان ساخته شده اند.

دیوارهای گلی و سقف‌ها گنبدی شکل که گرمای طاقت فرسای کویر را از بین برده و نسیم خنک هوا را به دل خانه‌های ساکنان این روستا می‌کشاند. از زیبایی‌های این روستا که می‌توان هر گردشگری را ساعت‌ها در دل خود به قدم زدن وادار کند، دیوار های کوتاه گلی پیچ در پیچ که همانند تونلی نسیم خنک را در کل روستا به حرکت در می آورد. اوج زیبایی های این بناها را نخل‌هایی که در بین خانه‌ها کاشته شده است و هوای روستا و منظره آن را بسیار زیبا و چشم‌نوازتر کرده است. نخل‌هایی که از فاصله‌ای دور این روستا را به همگان معرفی می کند.

در کنار تمام جاذبه‌های این روستا می‌توان به مسجد جامع و حمام قدیمی این روستا اشاره کرد. حمام خزینه‌ای و مسجد این روستا که در یک طبقه و به سبک کاملا سنتی و مناسب با آب و هوایی کویر نشینان ساخته شده و هنوز نیز پا برجا می‌باشد. روستای «اصفهک» برای گردشگران و دوستداران به مناطق قدیمی و خالی از سکنه مکانی مناسب می‌باشد. قدم زدن در دل روستا به ویژه در نزدیکی غروب آفتاب منظره‌ای کم نظیر را برای عاشقان عکس و عکاسی به وجود می آورد. می توان از منظره‌های تاریخی و طبیعی این روستا برای برای ثبت و ضبط تصاویر و فیلم‌برداری‌های فیل‌ های تاریخی و قدیمی استفاده کرد.

شب گردی در کویر از لذت بخش‌ترین لحظات و دوست داشتنی‌ترین کارهای عاشقان کویر می‌باشد. تماشای آسمان پرستاره و زیبای کویر یکی از جاذبه‌هایی است که در تمام دنیا مهم‌ترین دلیلی می‌باشد که هر کویر نورد و علاقمندی به کویر به این مناطق سفر می‌کند. ستاره‌ها و کهکشان‌ها را فقط در مناطق کویری می‌توان به این زیبایی تجربه کرد. وجود رصد خانه قدیمی در این روستا نشانگر اهمیت این موضوع در این منطقه تاریخی از سال‌های دور می باشد.

بناهای تاریخی روستای اصفهک طبس

از جمله بناهای تاریخی روستای اصفهک وجود دو حمام قجری در این روستاست. دو حمام سنتی اصفهک در سال 1395 با هزینه بخش خصوصی بازسازی شدند و هم اکنون گردشگران می‌توانند از آنها دیدن کنند. علاوه بر این دو حمام سنتی، مسجد جامع اصفهک نیز یکی از بناهای تاریخی این شهر است. امامزاده زرگ یا همان امامزاده حسین از دیگر بناهای روستای اصفهک طبس است که البته در این سال‌ها مقبره امامزاده بازسازی شده و نسبت به بناب قدیمی تغییرات بسیاری داشته است. 

سوغات اصفهک و صنایع‌دستی اصفهک 

قالی‌بافی، مهم‌ترین صنایع‌دستی مردم این روستاست. در سفر به روستای اصفهک می‌توانید قالی‌هایی بخرید که به دست خود مردمان روستای اصفهک بافته شده. خرما و زعفران نیز دیگر سوغات روستای اصفهک است.

موسیقی و جشن‌های محلی روستای اصفهک در طبس

موسیقی محلی در میان مردم روستا، اهمیت و جایگاه ویژه‌ای دارد. اجرای آهنگ‌ها و ترانه‌های محلی و نوازندگی تار در مراسم شادی و جشن‌های روستا متداول است.

بهترین زمان سفر به روستای اصفهک طبس

اصفهک در منطقه کوهستانی بنا شده و همواره آب و هوای اصفهک معتدل و خنک‌تر از دیگر بخش‌های طبس است. بنابراین برای انتخاب زمان سفر به روستای اصفهک طبس دست‌تان باز است و می‌توانید هر زمانی از سال به آنجا سفر کنید. اما پیشنهاد ما فصول خنک‌تر سال مانند بهار و پاییز است که معمولا زمان مناسب برای سفر به مناطق کویری است. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ممنوعیت ورود گردشگران به کویر مرنجاب و سیازگه
  • ورود مسافران نوروزی به این منطقه گردشگری محبوب ممنوع شد
  • ورود گردشگران به این مناطق گردشگری ممنوع شد
  • ورود گردشگران به این کویر ممنوع شد
  • ورود گردشگران به کویر مرنجاب و سیازگه ممنوع شد
  • تالاب مره قم ثبت ملی شد
  • وجود ۱۹ شهید در بخش نگین کویر فهرج
  • «باغ تیتو» لکه‌ای سبز در دل کویر
  • جریان آب‌های آرام در بستر کویر
  • روستای اصفهک طبس روستایی با قدمت 400 سال در دل کویر