Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-25@22:58:52 GMT

تلاوت نور در مساجد و تداوم آن در منازل

تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۷۷۱۲۲

تلاوت نور در مساجد و تداوم آن در منازل

برنامه فرهنگی و قرآنی تلاوت نور روزانه کانون های فرهنگی و هنری مساجد با توجه به محدودیت های شیوع کرونا در منازل تداوم یافته و هر خانه محلی برای این فعالیت شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، طرح تلاوت نور که پس از اقامه نماز ظهر و عصر و یا پس از نماز مغرب و عشا یک صفحه از قرآن توسط قاریان قرآن تلاوت و تفسیر و ترجمه آن نیز بیان می شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این طرح که سال ها در مساجد کشور اجرا و به مناطق روستایی و بخش های مختلف نیز رسیده بود، در مدت ایام شیوع بیماری کرونا اجرا نشده و یا جمعیت کمتری را تحت پوشش قرار داده که برای تداوم آن ابتکار عمل و اقدام متناسب با این ایام نیاز دارد.

برنامه فرهنگی و قرآنی تلاوت نور روزانه کانون های فرهنگی و هنری مساجد با توجه به محدودیت های شیوع کرونا در منازل تداوم یافته و هر خانه محلی برای این فعالیت شده که به برپا بودن این اقدام کمک کرده است.

 

برخی از نهادهای فرهنگی مساجد با انجام فعالیت هایی مثل اهدا تفسیر قرآن و ترغیب به تلاوت از طریق شبکه های مجازی پرچم طرح تلاوت نور را بالا نگه داشته اند.

 

تلاوت یک صفحه قرآن از طریق شبکه های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پس از پخش اذان و اقامه نماز و نیایش فرصت خوبی برای اجرای یکپارچه و منسجم این طرح خواهد بود که تعامل بین ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور و حتی استان ها با صدا و سیما قادر به اجرای چنین اتفاق متحدی خواهد شد.

 

استفاده از قاریان قرآن نوجوان و جوان هر منطقه در این فعالیت علاوه بر تداوم طرح به معرفی چهره ها نیز کمک می کند که البته تفسیر قرآن و بیان اعجاز و توصیه های آن از طریق رسانه های عمومی و تولید محتواهای چند رسانه ای از اهمیت خاصی برخوردار است.

 

*ضبط و انتشار تلاوت آیات قرآن در شبکه های اجتماعی

تعدادی از  کانون های فرهنگی و هنری مساجد با اجرای طرح های قرآنی ابتکاری این دسته از فعالیت ها را در شرایط سخت و بحرانی کرونا تداوم داده و فرصتی برای تبادل نظر و توسعه این دسته از فعالیت ها شدند.

 

برخی از مدیران این مراکز با برنامه ریزی در کانون، تلاوت های روزانه قاریان قرآن را ضبط  و در شبکه های اجتماعی منتشر کرده که بخش زیادی از مردم از این فرصت استفاده برده اند و تلاوت روزانه داشته اند.

 

تفسیر قرآن و بیان فضائل آیات این کتاب آسمانی در قالب بخش تولیدات چند رسانه ای از دیگر ابتکاران مراکز فرهنگی و قرآنی محسوب می شود که این روزها در حال اجرا است.

 

*فعالیت های قرآنی و مذهبی بر بستر اینترنت

 

مدیر ستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد اصفهان گفت: امسال بسیاری از فعالیت های قرآنی و فرهنگی کانون ها بر بستر شبکه های اجتماعی و اینترنت اجرا شد.

 

حجت الاسلام «محمدرضا نیستانی» با اشاره به اینکه طرح بچه های آسمانی یکی از فعالیت های شاخص کانون های مساجد در فصل تابستان بود، افزود: این طرح با حمایت بنیاد خیریه المهدی اصفهان برگزار شد که از طریق وب سایت کودکان و نوجوانان از فعالیت های فرهنگی و مذهبی استفاده کردند.

 

وی ادامه داد:طرح تلاوت نور که در سه هزار مسجد اصفهان اجرا می شود نیز در این روزها در برخی از مساجد با رعایت دستورالعمل های بهداشتی و قرآن شخصی اجرا و در مابقی شهرها و روستاها از طریق شبکه های مجازی متعلق به کانون ها اجرا می شود و یا هر فرد به صورت شخصی در منزل تلاوت انجام می دهد.

 

*اجرای طرح تلاوت نور در سه هزار مسجد استان اصفهان

 

معاون فرهنگی و هنری ستاد کانون های فرهنگی و هنری کشور با اشاره به اجرای طرح «تلاوت نور» در بیش از ۳۰ هزار مساجد کشور، گفت:  طرح «تفسیر نور» در هفت هزار مسجد کشور اجرا می شود.

 

«سعید سعادتی» با بیان اینکه طرح تلاوت نور یکی از فعالیت قرآنی برجسته کشور است، افزود: این برنامه به صورت حضوری در مساجد تحت تاثیر شرایط کرونا قرار گرفته اما در بسیاری از خانواده ها به صورت خودجوش این کار را انجام می دهند.

 

وی ادامه داد: تلاوت یک صفحه از قرآن در منزل توسط اعضای خانواده انجام و با توجه به ظرفیت های شبکه های مجازی و ارتباط از طریق شبکه های اجتماعی این طرح تداوم دارد.

 

سعادتی یادآورشد: طرح «خانه های نورانی» در راستای تداوم فعالیت های فرهنگی و قرآنی از ابتدای امسال و در دوران قرنطینه خانگی و کاهش ترددها و عدم برگزاری برخی از برنامه ها اجرایی شد که طرح های متنوعی در قالب این فعالیت توسط کانون ها اجرا می شود.

*اجرای طرح مشترک تلاوت نور در مناسبت ها و مقاطع زمانی خاص

 

طرح تلاوت نور مساجد کشور در برخی از مقاطع زمانی مثل شب عاشورا و همزمان با شهادت شهید فخری زاده به صورت یکپارچه و همکاری شبکه قرآنی در سراسر کشور اجرا می شود.

 

این طرح به صورت گسترده و هماهنگ در بسیاری از استان ها نیز اجرا و شبکه ای به هم پیوسته اجرا شده که متناسب با شرایط کرونا ابتکار عمل هایی داشته است.

 

به گفته رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور همزمان با ترور شهید فخری زاده، تلاوت قرآن و اهدا ثواب به روح این شهید بر بستر شبکه های اجتماعی و سایت بچه های مسجد اجرا شد.

 

حجت الاسلام «حبیب رضا ارزانی» افزود: این طرح همزمان با دیگر مناسبت ها مثل شب عاشورا در سال های گذشته نیز اجرا شده که شبکه قرآن در سال 98 نیز همکاری داشت و این طرح در 200 مسجد کشور به صورت همزمان اجرا شد.

 

وی با بیان اینکه توزیع قرآن، تابلو طرح تلاوت نور و کتاب تفسیر همراه توسط ستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد در بین این مراکز فرهنگی انجام می شود، خاطرنشان کرد: سال گذشته بیش از 6 هزار جلد قرآن، 11 هزار جلد مفاتیح و کتاب تفسیر قرآن در مساجد توزیع شد.

 

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآورشد: خیرین و نهادهای فرهنگی کشور نیز در توزیع قرآن با کانون های مساجد همکاری دارند.

پایان پیام/128

منبع: شبستان

کلیدواژه: ویروس کرونا کانون های فرهنگی هنری مساجد استان اصفهان کانون های فرهنگی هنری مساجد اصفهان طرح تلاوت نور کانون های فرهنگی و هنری مساجد شبکه های اجتماعی طریق شبکه فرهنگی و قرآنی طرح تلاوت نور فعالیت ها اجرا می شود تفسیر قرآن مساجد کشور اجرای طرح کانون ها اجرا شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۷۷۱۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استفاده از ظرفیت‌های مردمی در برگزاری برنامه‌های دهه کرامت

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله علی خاتمی ظهر چهارشنبه در جلسه ستاد برگزاری مراسم دهه کرامت که در محل دفتر امام جمعه زنجان برگزار شد، با بیان اینکه یکی از ضرورت‌های برنامه‌های این دهه، استفاده از ظرفیت مردمی برای برگزاری هر چه باشکوه‌تر این برنامه‌ها است، گفت: بی‌شک با برخورداری از مشارکت مردمی می‌توان در برگزاری هر چه بهتر این برنامه‌ها گام برداشت.

وی با بیان اینکه در برگزاری برنامه‌های دهه کرامت، همه دستگاه‌ها باید از حداکثر توان خود استفاده کرده و هم‌افزایی در برگزاری این برنامه‌ها را جزو اولویت‌های اصلی خود قرار دهند، افزود: یکی از تأکیدات ما به برگزارکنندگان برنامه‌های دهه کرامت این است که از انجام کارهای موازی به جد اجتناب کنند.

نماینده ولی‌فقیه در استان زنجان با اشاره به اینکه تشکیل کمیته اجرایی و عملیاتی ستاد دهه کرامت یکی از ضروریات برنامه‌های این دهه به شمار می‌رود، اظهار کرد: معتقدیم در برگزاری برنامه‌های دهه کرامت باید رویکرد برنامه‌ها به گونه‌ای باشد که باعث ایجاد نشاط و شادی در مردم شود، به همین خاطر هر چقدر مشارکت مردم در برگزاری این برنامه‌ها بیشتر باشد، به همان میزان نشاط به همراه خواهد داشت.

آیت‌الله خاتمی همچنین به نقش ارزنده دستگاه‌های فرهنگی در برگزاری برنامه‌های دهه کرامت اشاره و خاطرنشان کرد: بدون شک، دستگاه‌های فرهنگی باید به واسطه بودجه‌ای که دریافت می‌کنند، در برگزاری این برنامه‌ها پیشگام بوده و نقش حمایتی خود را در این زمینه به خوبی ایفا کنند.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان زنجان نیز در این جلسه با تاکید بر اینکه می‌توان از ظرفیت کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در استان در برگزاری باشکوه برنامه‌های دهه کرامت استفاده کرد، افزود: یکی از رویکردهای کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان در برگزاری چنین برنامه‌هایی، مردمی کردن این برنامه‌ها است.

محسن اسلامی از فعال بودن ۴۰۰ کانون فرهنگی و هنری مساجد در استان زنجان خبر داد و خاطرنشان کرد: کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان زنجان با توجه به ظرفیت‌هایی که دارد، قادر است برنامه‌ها و جشن‌های امسال دهه کرامت را در مساجد روستایی استان نیز برگزار کند.

کد خبر 6087634

دیگر خبرها

  • مساجد البرز به پرچم فلسطین مزین می‌شوند
  • عضویت ۱۰۶ هزار نوجوان در کانون‌های فرهنگی مساجد آذربایجان‌غربی
  • تحول در رویدادها و برنامه‌های کانون‌های مساجد
  • اجرای طرح "مسجد، پایگاه قرآنی" در ۱۰۲ کانون فرهنگی هنری همدان
  • استفاده از ظرفیت‌های مردمی در برگزاری برنامه‌های دهه کرامت
  • عضویت 106 هزار نوجوان در کانون های فرهنگی مساجد آذربایجان‌غربی
  • عضویت ۱۰۶ هزار نفر در آذربایجان غربی درکانون‌های مساجد
  • افتتاح پایگاه آموزش قرآنی مساجد در مسجد صاحب الزمان (ع) مشهد
  • مشارکت فعال کانون‌های مساجد در رویداد ملی جوانی جمعیت
  • حضور کانون‌های مساجد در رویداد ملی جوانی جمعیت