Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس مسائل بین المللی گفت: ایران باید سیاست متوازنی نسبت به غرب و شرق داشته باشد.

به گزارش برنا، هفته جاری نوزدهمین نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای برگزار شد.

سازمانی که ایران تلاش می کند به عضویت رسمی این سازمان مهم منطقه ای در آید که با موانعی از جمله مخالفت برخی از اعضای آن، رو به رو است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این ارتباط «نوذر شفیعی»، کارشناس مسائل بین الملل، با اشاره به نشست سازمان شانگهای و موانع عضویت ایران در این سازمان به خبرنگار سیاسی برنا گفت: در حال حاضر دو مسأله اصلی، مانع جدی عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای است. یکی اختلاف اعضا است بدین معنا که برخی از اعضا بنا به دلایل سیاسی، مخالف عضویت ایران هستند حال گاهی اوقات به نام ازبکستان است و گاهی اوقات به نام تاجیکستان و در هر حال، یک بهانه این است چون تصمیم گیری در شانگهای باید با اجماع باشد. اگر یک عضو مخالف باشد بنابراین سازمان همکاری شانگهای نمی تواند، کسی را به عضویت بپذیرد. 

او افزود: دلیل دوم، کارکردی است، ظاهرا سازمان همکاری شانگهای، کشوری را که در معرض تحریم های سازمان ملل متحد است و سازمان ملل با آن مشکل دارد، به عضویت نمی پذیرد. حداقل این است که بعد از برجام، بسیاری از تحریم هایی که علیه ایران وجود داشت، برداشته شد اما به رغم این تحریم ها، هنوز سازمان همکاری شانگهای از پذیرش ایران، در واقع اجتناب می کند.

شفیعی ادامه داد: یک دلیل اصلی که به آن معضله یا مشکله اتحاد می گویند که براساس این معضله اتحاد، وقتی یک کشور عضو یک سازمانی می شود از یکسری حقوق برخوردار می شود و یکسری تعهداتی را باید بدهد.

این نماینده پیشین مجلس عنوان کرد: برخی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای، مثل چین و روسیه در واقع نگران این هستند که با ورود ایران به سازمان همکاری شانگهای، این سازمان مجبور باشد خودش را درگیر مسایل و مشکلاتی کند که ایران با جامعه بین المللی دارد و یا مثلا با آمریکا دارد.

نوذر شفیعی اضافه کرد: به عبارت دیگر ورود ایران را برای خودشان، مشکل ساز می دانند البته عضویت ایران می تواند در عین حال، فرصت های بسیاری را در اختیار سازمان همکاری شانگهای قرار دهد. درست است که سازمان همکاری شانگهای یک پیمان اتحاد نیست یعنی یک پیمان نظامی و سیاسی نیست بلکه یک سازمان همکاری است اما همین سازمان هم باید، یکسری تعهداتی را در قبال ایران بدهد که اگر این تعهدات را داد، ممکن است هزینه هایی را برای سازمان به همراه داشته باشد. 

شفیعی تصریح‌ کرد: بنده یقین دارم که روسیه و چین به راحتی می توانند ورود ایران را به سازمان همکاری شانگهای تسهیل کنند اما این کار را انجام نمی دهند در حالی که ما دائما سخن از رابطه با شرق و نگاه به شرق را سر می دهیم، این بدین معنا نیست که نگاه به شرق نباشد اما ترک غرب و نگاه به شرق اشتباه است.

او تاکید کرد: ایران باید سیاست متوازنی نسبت به غرب و شرق داشته باشد و همین طور یک دیپلماسی همه جانبه داشته باشد تا مجبور نشود، پشت درهای یک اتحادیه بماند و به تعبیری تحقیر شود. منطقی است که ایران نباید خود را تنها کند چراکه وقتی تنها باشد، ابتکار عمل ندارد. 

او در پایان گفت: در واقع سیاست خارجی ایران دائما در تنگناها دچار فراز و نشیب شده است از این رو باید راهی برای آن پیدا شود و این ها، فرصت هایی است که از دست می‌رود. 4

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: عضویت ایران در دستور کار سازمان همکاری شانگهای سازمان همکاری شانگهای عضویت ایران نگاه به شرق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۷۷۴۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام عملیات «وعده صادق» از نگاه روزنامه مصری: «پا روی خطوط قرمز ایران نگذارید»

یک رسانه مصری در تشریح پیام‌های پاسخ تنبیهی ایران به رژیم صهیونیستی، نوشت که پاسخ ایران زلزله‌ای را در داخل رژیم اشعالگر به وجود آورد و پیام های متعددی به این رژیم و سپس جامعه جهانی مخابره کرد.

به گزارش مشرق، روزنامه مصری «الیوم السابع» در این باره گزارش داد: نخستین پیامی که توسط موشک‌ها و پهپادهای ایرانی به اسرائیل منتقل شد، این بود که «دوباره تهران را امتحان نکنید و خطوط قرمز را زیر پا نگذارید؛ چراکه زرادخانه ایران موفق شد حتی با وجود جدیدترین سامانه‌های پدافندی مانند گنبد آهنین به تل‌آویو نفوذ کنند».

برپایه این گزارش: همین مساله، مقامات اسرائیل را مجبور به پنهان شدن در پناهگاه‌های ضد موشک کرد و منجر به ایجاد رعب و وحشت در تل‌آویو شد.

الیوم السابع در ادامه آورد: پیام دوم به شورای امنیت سازمان ملل متحد بود؛ چراکه تهران موضع آن در قبال حمله به کنسولگری خود در دمشق را دوگانگی در عدم انجام کاری یا محکوم کردن این جنایت و تخلفات اسرائیل علیه ایران در دهه‌های گذشته از جمله ترورها، جاسوسی و غیره می‌دانست. بنابراین موشک‌های ایران پیامی مبنی بر توانایی تهران برای بازدارندگی مستقیم در برابر اقدامات اسرائیل و حتی واکنش‌های آتی ارسال کردند.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شنبه شب (۲۵ فروردین) با صدور اطلاعیه‌ای از شلیک ده‌ها فروند پهپاد و موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی و مواضع رژیم صهیونیستی خبر داد.

در اطلاعیه سپاه آمده است: در پاسخ به جنایت‌های متعدد رژیم صهیونیستی از جمله حمله به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق و شهادت جمعی از فرماندهان و مستشاران نظامی کشورمان در سوریه، نیروی هوافضای سپاه، اهداف معینی در داخل سرزمین‌های اشغالی را با شلیک ده‌ها فروند موشک و پهپاد مورد اصابت قرار داد.

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل نیز اعلام کرد: اقدام نظامی ایران بر اساس بند ۵۱ منشور سازمان ملل متحد در خصوص دفاع مشروع در پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی به اماکن دیپلماتیک کشورمان در دمشق بود.

دیگر خبرها

  • نشست کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگهای
  • نسل Z از نگاه اکونومیست/ چرا نباید نگران این جوانان بود؟
  • رئیس سازمان بسیج: نگاه به ایران بعد از عملیات وعده صادق ارتقا پیدا کرد
  • جامائیکا کشور مستقل فلسطین را به رسمیت خواهد شناخت
  • نشست اتحادیه عرب درباره مسئله غزه و فلسطین
  • تهران و اسلام آباد؛ فرصت‌های پیش رو برای همکاری
  • چالش‌های «شانگهای» برای برقراری صلح در غزه
  • پیام عملیات «وعده صادق» از نگاه روزنامه مصری: «پا روی خطوط قرمز ایران نگذارید»
  • پاکستان، شریک استراتژیک/ فرصت ۱۰ میلیارد دلاری برای ایران
  • رئیسی: ایران و پاکستان روابط اقتصادی- تجاری خود را ارتقا بخشند/ مرز دو کشور یک فرصت است