Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-03-29@09:05:25 GMT

تغییر اقلیم و آلودگی هوا در تهران

تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۷۷۷۸۳

رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم گفت: تغییر اقلیم یکی از اساسی‌ترین و چالش‌ترین موضوع قرن بیست و یکم دانست که بسیاری از کشور‌های دنیا با آن روبرو هستند. سید محمد مهدی میرزایی قمی، رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم در گفت‌وگو با میزان در خصوص برگزاری رویداد کلیماتون و تغییر اقلیم هوای تهران و شهر‌ها گفت: تغییر اقلیم را شاید بتوان اساسی‌ترین چالش قرن بیست و یکم دانست که بسیاری از کشور‌ها با آن روبرو هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


میرزایی قمی ادامه داد: گرمایش جهانی ناشی از افزایش میزان انتشار گاز‌های گلخانه‌ای موجب ایجاد تغییرات اب و هوایی شده است که پیامد‌های بسیاری شامل انتشار گرد وغبار، وقوع سیلاب ها، کم شدن رطوبت خاک و از بین رفتن پوشش گیاهی به طور مستقیم و تاثیراتی در حوزه سلامت و افزایش بیماری‌ها به صورت غیرمستقیم دارد. اهمیت مقابله با پدیده تغییرات اقلیم و گرمایش زمین به عنوان یک موضوع جهان شمول به حدی است که کشور‌ها برای کاهش شدت و اثرات آن با همدیگر مشارکتی جدی را برنامه ریزی کرده اند.
رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم افزود: بر اساس مطالعات، شهر‌ها به دلیل تراکم بالای جمعیت و فعالیت‌ها، سهمی در حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد از میزان انتشار گاز‌های گلخانه‌ای در جهان را به خود اختصاص داده‌اند. از همین روست که قرن ۲۱ را به عنوان قرن شهر‌ها نامیده‌اند، لذا نیاز به تغییر پارادایم در برنامه ریزی و طراحی شهری داریم.
وی ادامه داد: این تغییر نگرش در برنامه ریزی، برای کشور‌هایی نظیر ایران که هم با اثرات تغییر اقلیم به شکل ملموس مواجه شده است و هم جزو ۱۰ کشور اول در انتشار گاز‌های گلخانه‌ای است، بسیار ضروری می‌باشد. پیچیدگی چالش‌های مربوط به تغییرات اقلیمی در کلانشهر‌های ایران بیشتر است، چرا که این مسئله علاوه بر تاثیرپذیری بسیار از تراکم جمعیتی، با مسایل اجتماعی، سلامت و معیشت ترکیب شده است و علاوه بر سیاست‌گذاری و اقدامات اجرایی، نیازمند همکاری بخش خصوصی و سازمان‌های مردم نهاد نیز می‌باشد.
میرزایی‌قمی در خصوص تاثیرات متقابل تغییر اقلیم هوا و آلودگی هوا توضیح داد: آلودگی هوا و تغییر اقلیم از طریق اثرات متقابل و درهم تنیده در جو بر همدیگر اثر می‌گذارند؛ زیرا افزایش گاز‌های گلخانه¬ای باعث تغییر بیلان انرژی جو و سطح زمین، تغییر دما و در نتیجه تغییر در ترکیب شیمیایی جو می‌شود.
وی همچنین عنوان کرد: بر اساس مطالعات، تغییرات اقلیمی در شهر تهران، انواع مختلفی از مخاطرات اقلیمی را تشدید می‌کند. تغییرات اقلیمی سبب تشدید پایداری حرارتی و افزایش دوره استیلای پرفشار جنب حاره‌ای بر روی ایران است که موجب تغییر در الگوی بارش می‌گردد.
وی گفت: همچنین پایداری برودتی نیز که معمولا با وارونگی دما همراه است شدت می‌یابد. این مساله به خصوص برای کلانشهر تهران حائز اهمیت است چرا که از نظر جغرافیایی چندان پالایش پذیر نیست و ساختار شهری، دسترسی به از باد‌های محلی و منطقه‌ای را غیرممکن می‌سازد.
رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم بیان کرد: بنا بر مطالعات انجام شده، در برخی سال‌ها، در تهران نزدیک به ۲۰۰ روز را با وارونگی دما مواجه هستیم که در ۹۰ درصد موارد، ارتفاع این وارونگی کمتر از ۵۰۰ متر است. در چنین مواردی آلاینده‌های هوا در این ارتفاع محبوس خواهند شد که معمولا در مناطق مرکز و جنوب شهر تهران و در فصول سرد سال شاهد آن هستیم.

بیشتر بخوانید:
دور تسلسل سیل   انتهای پیام/ برچسب ها: اقلیم آب و هوا محیط زیست آلودگی هوا

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اقلیم آب و هوا محیط زیست آلودگی هوا رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم گاز های گلخانه ای تغییرات اقلیم آلودگی هوا کشور ها شهر ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۷۷۷۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت آلودگی هوای تهران امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق

کیفیت هوا در کلان‌شهر تهران امروز با قرار گرفتن روی شاخص ۴۸ در وضعیت هوای پاک (سبز) ثبت شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سنجش کیفیت هوا امروز _جمعه دهم فروردین_ در دستگاه سنجش کیفیت هوای ایستگاه‌های پاسداران با شاخص ۱۰۹، پیشوا با شاخص ۱۲۹، در وضعیت هوای ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی) قرار دارد.

بر این اساس سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه‌های اسلام‌شهر با شاخص ۹۹، باغستان شهریار با شاخص ۵۳، باقرشهر با شاخص ۶۷، پارک رازی با شاخص ۵۹، پاکدشت با شاخص ۸۰، تربیت مدرس منطقه شش با شاخص ۶۰، دانشگاه تهران با شاخص ۵۹، دانشگاه شهید بهشتی با شاخص ۵۳، دماوند با شاخص ۵۵، رباط‌کریم با شاخص ۵۷، ستاد بحران منطقه هفت با شاخص ۶۰، در وضعیت هوای سالم (زرد) ثبت شدند.

همچنین ایستگاه‌های سلامت با شاخص ۸۳، شریف منطقه دو با شاخص ۵۵، شهرری منطقه ۲۰ با شاخص ۵۴، شهرداری منطقه چهار با شاخص ۵۷، شهرداری منطقه ۱۱ با شاخص ۷۰، شهرداری منطقه ۱۹ با شاخص ۸۰، شهرداری منطقه ۲۱ با شاخص ۷۱، فرمانداری شهرری با شاخص ۷۵، ملارد با شاخص ۵۴، منطقه ۱۵ با شاخص ۵۴، میدان فتح منطقه ۹ با شاخص ۷۰، ورامین با شاخص ۵۹، در موقعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد.

به این ترتیب، دستگاه سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه‌های آتی ساز با شاخص ۲۶، اتوبان محلاتی منطقه ۱۴ با شاخص ۳۹، اقدسیه منطقه یک با شاخص ۴۲، امام خمینی با شاخص ۲۵، پونک با شاخص ۴۱، پیروزی منطقه ۱۳ با شاخص ۲۳، تهران پارک شکوفه با شاخص ۴۰، چشمه با شاخص ۴۴، ژئوفیزیک با شاخص ۴۳، سرخه حصار با شاخص ۱۰، شهرداری منطقه دو با شاخص ۳۹، شهرداری منطقه ۲۲ با شاخص ۴۰، علم و صنعت با شاخص ۲۶، گلبرگ منطقه هشت با شاخص ۳۲، لواسانات با شاخص ۲۵، مسعودیه منطقه ۱۵ با شاخص ۲۹ و وردآورد منطقه ۲۲ با شاخص ۴۹ در وضعیت هوای پاک (سبز) ثبت شدند.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.

کد خبر 740098

دیگر خبرها

  • وضعیت آلودگی هوا در دهمین روز فروردین ۱۴۰۳
  • وضعیت «قابل قبول» هوای تهران ادامه دارد
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • تغییر ژن‌های ایمنی در خون بیماران آلزایمر
  • از هوای تهران چه خبر؟
  • کوچک‌شدن طبقه متوسط؛ مهم‌ترین تغییر اجتماعی سال ۱۴۰۲
  • خواب آلودگی راننده پراید در محور دماوند - تهران حادثه آفرید
  • افشای اولین جزئیات درباره گلکسی S25 اولترا
  • هوای تهران قابل قبول شد
  • کنفرانس بین‌المللی مهار آب در افغانستان