Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-25@21:01:24 GMT

قصه جدایی

تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۷۷۸۳۴

قصه جدایی

این ستون درباره شرایط فعلی است و اصلاً ربطی به سالگرد تولد یا مرگ کسی ندارد؛ حتی اگر از من بخواهند درباره بهرام صادقی بنویسم که 12 آذر سالمرگش بود و البته که یکی از درخشان‌ترین‌هاست. اما از صبح که از خواب بیدار شدم چشمم روی یک سری کتاب می‌رود و می‌آید.

دلم می‌خواهد درباره این کتاب‌ها بنویسم ،اما فکر می‌کنم چه مناسبتی می‌تواند داشته باشد این است که به تقویم نگاه می‌کنم و می‌بینم تولد نویسنده‌اش 21 آذر است و در خوش‌بینانه‌ترین حالت محتوای این ستون را باید هفته آینده بنویسم؛ اما آقایان و خانم‌ها این شما و این هم احمد شاملو که متولد آذر است و کتابی عظیم دارد به‌ نام کتاب «کوچه»؛ کتابی که فرهنگ عامیانه را در خودش جا داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما چه شد که فکر می‌کنم باید درباره این کتاب یا کتاب‌های مشابه آن بنویسم. دلیلش همین شرایط امروز جهان است؛ از صبح فکر می‌کنم اگر این قرنطینه‌ها و این بیماری ویروسی بخواهد حالا حالاها بماند چه بلایی سر فرهنگ عامه می‌آید. اصلاً فرهنگ عامه لزومش در ارتباط بودن است و این ویروس خودش را به در و دیوار می‌زند تا آدم‌ها را از هم جدا کند. اما به خودم نوید می‌دهم که  روابط مجازی شده است و حتماً شکلی دیگر از فرهنگ عامه به‌وجود می‌آید. اما فکر می‌کنید از این مجازی چه چیزی عایدمان می‌شود؟ فکر کنید یکی از همین نسل جدیدی‌ها بخواهد فرهنگ عامه در مجازی خلق کند؛ این است که می‌نویسد: «چرا ج نمی‌دی؟» قطعاً ج یعنی جواب و البته همین را هم فینگیلیش می‌نویسد که فاتحه خط و خطوط فارسی را هم می‌خواند و اگر هم ازآنان بخواهید فارسی تایپ کنند سخت‌شان است. اما همین «ج» در فرهنگ عامیانه می‌دانید چه خصوصیاتی دارد؟ بیایید سری به کتاب «کوچه» احمد شاملو بزنیم و از «ج» خبر بگیریم؛ در ابتدای جلد یازده این کتاب ذیل حرف «ج» نوشته: «ج از اسماء طلسمات است. اگر به همین‌ صورت «ج» بیست‌.چهار بار بر نبات مصری نویسد و به خورد صاحب قلنج دهد شفا یابد.»
می‌بینید که این حرف چقدر در فرهنگ عامه خاصیت دارد، البته خاصیت‌های دیگری هم دارد که حتماً شما را ارجاع می‌دهم به کتاب شاملو تا بخوانید و ببینید از حرف «ج» چه کارهایی ساخته است؛  در فرهنگ عامه مجازی این‌روزهای ایران هم از این حرف خیلی کارها بر می‌آید که شما را با تخیلات‌تان همراه می‌کنم تا کاربرد‌های آن را پیدا کنید.
خب اگر فرهنگ عامه تولید نشود چه اتفاقی می‌افتد؟ زندگی آیا متوقف می‌شود؟ بعید است زندگی متوقف شود، اما از غنای زندگی کم می‌شود؛ اصطلاحات رنگ و روی شان کم می‌شود و مثل‌ها و متل‌ها رنگ می‌بازند. فکر کنید پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها بخواهند برای نوه‌های‌شان قصه بگویند شب تا شب پیام تصویری با نوه عزیزشان بدون هیچ محبتی چه قصه‌ای در خودش دارد؟ تنها و تنها این قصه قصه جدایی است. آدمی تنهاست اما در جمعیت معنا پیدا می‌کند. معنای زندگی آدمی هم که گفتم همین فرهنگ عامه‌ای است که قرن‌هاست با ماست؛ تلاشی که اشخاصی مانند علی‌اکبر خان دهخدا یا صادق هدایت و دیگران در گردآوری آن کرده‌اند. اما فکر می‌کنم همین روابط مجازی هم نیاز به جمع‌آوری اصطلاحات دارد؛ این‌که آن‌قدر زمان انگار فشرده شده است که جای کلمه ناقابل «که» می‌نویسند «ک» یا جای کلمه بی‌چاره «به» می‌نویسند «ب». اما من هنوز که و به را همان‌طور که هستند دوست دارم.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: فرهنگ عامه فکر می کنم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۷۷۸۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح نور با جدیت ادامه می‌یابد


به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد، حجت الاسلام والمسلمین موحدی آزاد در مراسم تکریم و معارفه روسای کل پیشین و جدید دادگستری استان یزد، افزود: با نهاد فراجا و برخی نهاد‌های دیگر نشست‌های متعددی را برگزار کردیم که طرح نور به صورت جامع و با برنامه ریزی تداوم یابد. 
وی بیان کرد: از بانوانی که مخاطب این طرح بودند و نهایت همکاری را داشتند، قدردانی می‌کنم چرا که شخصا از نزدیک دیده ام که اجرای طرح نور در جامعه بسیار موثر بوده است.
دادستان کل کشور در ادامه گفت: هیچگونه قانون جامعی در مورد حقوق عامه و آزادی‌های مشروع که از وظایف قوه قضاییه است، وجود ندارد.
حجت الاسلام والمسلمین موحدی آزاد، افزود: اخیرا لایحه حقوق عامه تکمیل و به معاون حقوقی قوه قضاییه داده شده که باید پیگیری شود تا دادستان‌ها بدانند تکلیف قانونی چیست و حقوق عامه کاملا مشخص باشد چرا که آزادی‌های مشروع نیز از مطالبات رهبر معظم انقلاب است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اسلامیت نظام نیز در مسیر حرکت بوده و در بسیاری از موارد موفقیت‌های خوبی را داریم، اما در برخی موارد فاصله داریم و امیدواریم مجلس بعدی که شکل می‌گیرد بیشتر تلاش کند و برای نزدیک‌تر شدن قوانین به دستورات اسلام و حل مشکلات مردم در سایه احکام اسلامی وضع قوانین داشته باشند.
استاندار نیز در این مراسم با قدردانی از مجموعه دادگستری استان یزد، گفت: محصول عملکرد مجموعه قضایی استان باعث افزایش سرمایه اجتماعی این دستگاه در استان یزد شد و این مجموعه در بالاترین سطح خود از این لحاظ قرار دارد.
فاطمی خاطرنشان کرد: خوشبختانه ارتباط بسیار خوبی بین دستگاه قضایی و مجموعه مدیریت استان وجود دارد و بیشترین تعامل در شورای تامین استان حاصل می‌شود، که موفقیت‌های استان محصول همین همراهی و همگامی است.
در این مراسم از خدمات پنج ساله غلامعلی دهشیری رییس کل پیشین دادگستری استان یزد قدردانی و حجت الاسلام حسین طهماسبی به عنوان رئیس کل جدید دادگستری استان یزد معرفی شد.
همچنین در این مراسم مهدی تشکری بافقی به عنوان معاون قضایی دادگستری استان و غلامعلی دهشیری به عنوان رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح استان یزد معرفی شدند.

دیگر خبرها

  • شهرداری میانه از پیشگامان ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است
  • تعامل فراکسیون دیپلماسی فرهنگی مجلس و مدیران نمایشگاه کتاب ضروری است
  • الزام فرهنگسازی برای کتاب‌های الکترونیکی
  • طرح نور با جدیت ادامه می‌یابد
  • تداوم فرهنگی ایران از دیدگاه اسلامی ندوشن
  • چالشی به نام سرانه مطالعه در ایلام/ کتاب همچنان مغفول است
  • کتاب «اوستا علی» در ترازوی نقد اهالی فرهنگ خراسان جنوبی
  • سهم فرهنگ آب رفت
  • ترویج فرهنگ مطالعه رسالت همگانی است
  • چهل‌ودومین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران فراخوان داد