Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر - گره استان‌ها: سوم دسامبر مصادف با ۱۲ آذر از سال ۱۹۹۲ و از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد به عنوان روز جهانی معلولین اعلام شده است. روز جهانی معلولان این فرصت را در اختیار جامعه قرار می‌دهد که چگونگی اقدامات را برای زیست اجتماعی این قشر از جامعه مورد بازخوانی دوباره قرار گیرد. روز جهانی معلولان می‌توان فرصتی برای شناخت بهتر نیازهای آنها در جامعه شود و اینکه سازمان‌های دولتی و غیر دولتی تاکنون چگونه برای حضور بیشتر معلولان در جامعه فضاسازی کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس هیأت مدیره شورای هماهنگی تشکل‌های مردم نهاد معلولان استان فارس در گفتگو با خبرنگار مهر با گرامیداشت ۱۲ آذر روز جهانی معلولان گفت: هدف از نام‌گذاری سوم دسامبر با عنوان روز جهانی معلولین افزایش آگاهی عمومی، درک و پذیرش افراد دارای معلولیت و تجلیل از دستاوردها و مشارکت‌های آن‌ها است.

سعید فانی با اشاره به منشور سازمان ملل که روز معلولان را برخاسته از نیازهای افرادی می‌داند افزود: به رغم محدودیت‌های حسی و حرکتی باید مانند دیگران از امکانات رفاهی و اجتماعی برخوردار شوند؛ که طبق این منشور معلولین نیز صرف نظر از علت، کیفیت، و حدت نقص و ناتوانی‌شان، دارای همان حقوق اساسی هستند که سایر هموطنان هم سن‌شان از آن‌ها برخوردارند.

فانی با اشاره به برخی از این حقوق افزود: حق برخورداری از یک زندگی دلپذیر وحتی عادی، در رأس این حقوق قراردارد، حق بهره مندی از خدمات آموزش و پرورش، بهداشت، مسکن، اشتغال، امکانات تفریحی، حقوق مدنی، سیاسی و حفظ حیثیت انسانی معلولین، حق ذاتی آن‌هاست.

رئیس هیأت مدیره شورای هماهنگی تشکل‌های مردم نهاد معلولان استان فارس با بیان اینکه ۷۰ تشکل غیر دولتی به عنوان شورای هماهنگی فعالیت می‌کنند، افزود: تمامی معلولین جسمی و حرکتی، نابینا، ناشنوا، ضایعات نخاعی و کم توان ذهنی و … در این شورا حضور دارند و از زمان تشکیل در سال ۸۳ جزو اولین تشکل‌های کشوری معلولان در کشور بوده است.

فانی با یادآوری اینکه این تشکل در تصمیمات مهم یکی از رکن‌های اصلی بوده است افزود: در بحث تدوین لایحه قانون جامع حمایت از حقوق معلولان نماینده این تشکل در تمام جلسات کشوری به همراه نماینده بهزیستی حضور داشته است.

قانون جامع حمایت از حقوق معلولان معلق مانده است

رئیس هیأت مدیره شورای هماهنگی تشکل‌های مردم نهاد معلولان استان فارس با یادآوری اینکه قانون جامع حمایت از حقوق معلولان در سال ۱۳۸۳ به تصویب مجلس رسید و در سال ۹۶ و با اصلاحیه در سال ۹۷ به دولت ابلاغ شد افزود: متأسفانه این قانون که قرار بود بخش عمده‌ای از مشکلات معلولان در کشور را حل کند همچنان اجرایی نشده و نه در سال ۹۷ و نه سال ۹۸ به آن بودجه اجرایی اختصاص پیدا نکرده است.

این فعال فرهنگی با اشاره به اینکه امید ما به سال ۹۹ بود افزود: متأسفانه تا امروز و در سالگرد روز جهانی معلولان هنوز این قانون اجرا نشده و به گفته مدیر بهزیستی کشور تنها ۱۰ درصد از بودجه آن اختصاص پیدا کرده و همچنان ۹۰ درصد بودجه آن اجرایی نشده است.

فانی با بیان اینکه تا بودجه اجرایی نشود این قانون ضمانت اجرایی نخواهد داشت، گفت: انتظار جامعه معلولان این بود که با اجرا شدن این قانون اصلی ترین مشکلات معلولین حل شود که متأسفانه همچنان مشکلات پابرجاست.

تنها ۳۰ درصد از مناسب سازی فضای شهری در شیراز برای معلولان انجام شده است

رئیس هیأت مدیره شورای هماهنگی تشکل‌های مردم نهاد معلولان استان فارس با اشاره به قانون استاندارد سازی و مناسب سازی شهری برای زندگی معلولان گفت: خوشبختانه در طی سه سال اخیر فعالیت‌های خوبی از سوی شورای اسلامی شهر شیراز و شهرداری در این زمینه انجام سده است اما همچنان ۷۰ درصد فضای شیراز برای زندگی راحت و مناسب معلولان مناسب نیست.

فانی با بیان اینکه خیلی از ادارات ومجتمع های تجاری و خدماتی برای معلولان مناسب نیست گفت: بسیاری از مدیران مناسب سازی را تنها احداث شیب و رمپ در پیاده رو و ورودی ساختمان‌ها می‌دانند در حالی که زمانی می‌توان از مناسب سازی سخن گفت که یک معلول با ویلچر و بدون همراه بتواند از خانه خارج از وسایل نقلیه عمومی استفاده کند سر کار برود و به خانه برگردد، به نحوی که تمام محیط شهری ایمن و قابل دسترس باشد.

انزوا و خانه نشینی معلولان ناشی از عدم امکان حضور در جامعه است

رئیس هیأت مدیره شورای هماهنگی تشکل‌های مردم نهاد معلولان استان فارس با اشاره به اینکه نبود امکانات ایمن و استاندارد برای فعالیت معلولان در جامعه منجر به خانه نشینی و انزوای معلولان شده است افزود: تمامی تلاش انجمن‌ها و تشکل‌های ما بر حضور و استفاده از پتانسیل و توانایی معلولان در جامعه است.

فانی با اشاره به فعالیت معلولان در عرصه‌های مختلف فرهنگی، ورزشی و اجتماعی گفت: رنگارنگ ترین مدال‌های ورزشی کشور در مسابقات جهانی و پارالمپیک مدیون حضور و توانایی معلولان است و بسیاری از پست‌های کلیدی علمی نیز در اختیار معلولان ماست.

وی با بیان اینکه همچنان نگرش جامعه نسبت به معلولان نگرشی منفی است، افزود: در بسیاری از برخوردها با معلولان نگاه منفی وجود دارد و بی توجه به توانایی‌هایی این افراد حتی در بحث اشتغال به آنها توجه نمی‌شود.

فانی با یادآوری قوانین مصوب در زمینه زندگی معلولان در جامعه گفت: به طور مثال قانون مصوب ۳ درصد که به الزام حضور معلولین در ادارات دولتی و استخدام آنها تاکید دارد در بسیاری از موارد رعایت نشده است.

وی با اشاره به دیگر قوانین در این خصوص افزود: یا قانون استفاده از سهمیه برنامه‌های صدا و سیمای کشور در خصوص حداقل ۲ ساعت برنامه هفتگی و قوانین معافیت مالیاتی، شهریه دانشگاه که متأسفانه سالهاست فراموش است.

نمایندگان مردم در مجلس معلولان را فراموش کرده اند

رئیس هیأت مدیره شورای هماهنگی تشکل‌های مردم نهاد معلولان استان فارس خاطر نشان کرد: اجرای قانون جامع حمایت از حقوق معلولان می‌تواند بسیاری از این مشکلات را بصورت قانونی پیگیری و حل کند که نیاز به همت و توجه نمایندگان مجلس شورای اسلامی دارد که نباید فراموش کنند بخشی از آرای خود را مدیون جامعه معلولان هستند.

فانی با اشاره به سایر مشکلات معلولان افزود: متأسفانه گرانی‌ها و شرایط اقتصادی بسیار به این بخش جامعه فشار وارد کرده است و معلولان خصوصاً کم توان ذهنی به دلیل عدم توانایی در احقاق حقوق خود مظلوم واقع شده و با مشکلات بسیاری روبرو هستند.

این فعال اجتماعی افزود: تجهیزات پزشکی و توان پزشکی بسیار گران است بطور مثال یک ویلچر ساده به بیش از ۵ میلیون رسیده و یا پای مصنوعی از ۳۰ میلیون به بالا قیمت دارد.

وی در خصوص مراکز اشتغال زایی و با تولیدی‌ها و کارخانجات مختص معلولان گفت: متأسفانه در فارس مراکزی که با اکثریت نیروی معلول فعالیت کند وجود ندارد.

پیش از این کارخانجات مخابراتی ایران با تعدادی از کارمندان معلول فعالیت می‌کرد و یا کارخانجات مخابراتی راه دور بیش از ۶۰ نیروی معلول مشغول به کار داشت اما با تعطیلی و یا تعدیل نیرو بخشی از معلولان همچنان به حق و حقوق خود نرسیده اند.

رئیس هیأت مدیره شورای هماهنگی تشکل‌های مردم نهاد معلولان استان فارس با بیان اینکه نیاز اصلی معلولان نیاز به حس همدلی و همراهی است گفت: بزرگترین کمک مردم به جامعه معلولین همراهی و همدلی بدور از ترحم یا نگرش منفی نسبت به آنان می‌تواند باشد، اینکه مردم در مواجهه با معلولان به جای دیدن ناتوانی و معلولیت به توانایی‌های افراد توجه کنند.

کد خبر 5085877

منبع: مهر

کلیدواژه: معلولان معلولیت سعید فانی مناسب سازی معابر روز جهانی معلولان ویروس کرونا محسن فخری زاده محدودیت های کرونایی شیراز بارش باران کرمانشاه بارش برف ترور دانشمندان هسته ای بوشهر آمار کرونا شیوع کرونا گرگان شهرستان کرج تعطیلی ادارات قانون جامع حمایت از حقوق معلولان روز جهانی معلولان معلولان در جامعه مناسب سازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۷۸۷۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهیا کردن بستر لازم برای رونق کسب و کار نسل جدید

 نمایندگان سازمان های مردم نهاد شهرستان زرند به اتفاق رییس اداره بهزیستی و ورزش و جوانان و هلال احمر با فرماندار زرند دیدار کردند.

سید رضا حسینی نژاد، فرماندار شهرستان زرند در این جلسه ضمن تبریک ماه مبارک رمضان و آغاز سال جدید، گفت: نگاه سمن ها باید نگاه رشد، تعالی، تثبیت و تکثیر باشد و پس از یک سال از فعالیت در میان جامعه، افراد زیادی را مانند خود تکثیر داده و فعال کنند و راه را برای حضور جوانان دیگر و نقش آفرینی آن ها هموار کنند.

وی همچنین با اشاره به منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در نامگذاری سال افزود: اگر مردم در تولید مشارکت داشته باشند، می توانند برای اقتصاد خانواده و شهرستان، مفید باشند.

فرماندار زرند تصریح کرد: ما شاهد خلاقیت نوجوانان و جوانان زرندی در عرصه های تولیدی در بخش کشاورزی، دامپروری و صنعت هستیم و سازمان های مردم نهاد باید با شناسایی و حمایت خود، زمینه حضور این قشر خلاق را در فعالیت های تولیدی و اقتصادی شهر فراهم آورند و فرمانداری در کنار ادارات متولی، بستر لازم برای رونق کسب و کارهای جدید و نوآورانه برای این قشر را فراهم می آورد. 

 حسن زاده، نماینده تشکل های مردم نهاد شهرستان زرند با ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته، ظرفیت های موجود و برنامه های پیش رو گفت: خوشبختانه رویکرد مدیریت شهری به ویژه فرماندار شهرستان، حمایت از جوانان و تشکل هایی مردم نهاد است و این تشکل ها و سمن ها با توانمندی که دارند می‌توانند کمک حال سیستم های اجرایی شهرستان باشند.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • سامانه ۱۳۷ برای خدمت رسانی به معلولین فعال است+فیلم
  • جامعه نخبگان کار و تولید به کمک مردمی سازی اقتصاد بیایند
  • مردمی سازی اقتصاد در کرج ریل گذاری می شود
  • امانی، عضو شورای شهر تهران: ساخت این مسجد وقفی در پارک قیطریه، خلاف قانون است
  • مهیا کردن بستر لازم برای رونق کسب و کار نسل جدید
  • امیدواریم در مجلس یازدهم «قانون تشکل‌های مردم‌نهاد» تصویب شود
  • همسان‌سازی حقوق بازنشستگان با پافشاری مجلس محقق شد
  • ممنوعیت استفاده از شبکه‌های مجازی برای زیر ۱۴ سال
  • ممنوعیت استفاده از شبکه‌های مجازی حتی با اجازه والدین!
  • برخورد قانونی با متصرفان طبیعت در اشنویه