Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)،  کارگاه آموزش مجازی با عنوان "مردم سالاری دینی در اندیشه امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری"  از سلسله نشست های کارگاه آموزش مجازی "استمرار اندیشه امام خمینی(ره) در اندیشه مقام معظم رهبری" در مرکز فرهنگی دانشگاهی امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این نشست محمدرضا مرندی از اساتید فرهیخته دانشگاهی به بیان جایگاه مردم سالاری دینی در اندیشه امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری پرداخت.

مرندی ابتدا به وجوه تشابه شخصیت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری اشاره کرد و افزود: امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری از دو وجه علمی و عملی دارای تشابهات هستند که در ادامه این کارگاه ابعاد این وجوه تشابه تبیین شد.

این استاد دانشگاه در ادامه به بیان دیدگاه‌های موجود در باب مردم سالاری دینی پرداخت و ضمن اشاره به مفاهیم مختلف از دمکراسی، مفهوم مردم‌سالاری و چالش های نظری و رویکردهای مختلف در این خصوص توضیح داد.

وی در بخش دیگری از مباحث خود به بحث مشروعیت سیاسی، منابع مشروعیت سیاسی و مشروعیت فقهی اشاره کرده و به دسته بندی دیدگاه‌های فقهی مشروعیت سیاسی میان تشیع و اهل سنت پرداختند. استاد دانشگاه شهید بهشتی، در ادامه وارد بحث مردم‌سالاری دینی و رویکردهای موجود در این زمینه شدند و به طور خاص به بحث ولایت فقیه و بیان دیدگاه‌های نصب و انتخاب پرداخت.

دیدگاه نصب معتقد به ولایت عام فقیه چه در امور حسبی و چه در امور سیاسی بوده و اینکه ولی فقیه حایز شرایط در جامعه کشف و منصوب می شود. در حالی که در دیدگاه انتخاب ولی فقیه دایره اختیاراتش محدود است و در زمان نبود معصوم(ع)، امور مردم به خود آنها واگذار شده و مهم این است که قوانین اسلامی اجرا شوند و امور سیاست از طریق مشورت پیش می رود.

وی به طور جامع به بیان دیدگاه‌های جمع در بین فقهای شیعه از جمله دیدگاه امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری پرداخت.

این استاد دانشگاه به جایگاه مردم سالاری دینی در اندیشه امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری اشاره کرده و ادله عقلی و نقلی را در تایید این دیدگاه بیان کرد و اظهار گفت: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز در چارچوب نظریه جمع است. مرندی در بخش پایانی مباحث  به دو شرط اساسی زمامداری حکومت اسلامی یعنی: علم اجتهادی و عدالت اشاره کرد.
 این جلسه با پرسش و پاسخ مدرسان پایان یافت. لازم به ذکر است که فایل کامل مباحث کارگاه فوق در سایت مرکز فرهنگی دانشگاهی امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی بارگزاری خواهد شد.

انتهای پیام/

حبیبه رحیمیان کد خبر: 1082484 برچسب‌ها امام خمینی مرکز امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی کلاس کارگاهی حکومت اسلامی

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: دانشگاه آزاد اسلامی امام خمینی مرکز امام خمینی ره و انقلاب اسلامی کلاس کارگاهی حکومت اسلامی مقام معظم رهبری مردم سالاری دینی امام خمینی ره اندیشه امام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۷۹۲۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحقق شعار سال و اجرای منویات مقام معظم رهبری، با حمایت از سرمایه‌گذاران امکان پذیر است

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز چهارمحال و بختیاری؛ افزود: در سال جدید تلاش خواهد شد با مشارکت واحد‌های صنعتی، زمینه‌های رونق هرچه بیشتر تولید و اشتغال در استان فراهم شود.
وی گفت: حرکت در راستای تحقق پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب و جلب رضایت و رفع موانع واحد‌های صنعتی، از مهمترین برنامه‌های این اتاق در سال جدید است که تلاش خواهیم کرد از تمامی ظرفیت‌های موجود، برای تحقق این هدف مهم استفاده کنیم.
نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن استان با بیان اینکه در سطح استان ظرفیت‌های بسیار مناسبی برای افزایش تولید و اشتغال وجود دارد، گفت: زنجیره آبزیان یکی از این ظرفیت هاست که این منطقه را به قطب فرآوری ماهی و تولید خوراک آبزیان تبدیل کرده است.
امین مالکی افزود:در چند سال گذشته، قدم‌های بسیار مناسبی برای رشد تولید در صنعت استان برداشته شد که این اقدامات در سال جدید نیز با قدرت هرچه تمام‌تر ادامه خواهد داشت.
به گفته مالکی بزرگترین واحد تولیدی زنجیره آبزیان حدود سه هزار نفر اشتغال دارد که روند تولید آن امسال ۳۰ درصد توسعه خواهد داشت.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی دانلود

دیگر خبرها

  • ۱۲ فروردین روزی فراموش نشدنی در تاریخ انقلاب اسلامی است
  • حمایت از تولید داخلی کشور را به یک قدرت اقتصادی تبدیل می‌کند
  • شاعر بوشهری بی نشان را به مقام معظم رهبری تقدیم کرد
  • آیا خواسته مقام معظم رهبری درباره شعار سال «۱۴۰۲» محقق شد؟
  • ایده «محفل امام حسنی ها» برگرفته از فرمایشات مقام معظم رهبری است
  • تحقق شعار سال و اجرای منویات مقام معظم رهبری، با حمایت از سرمایه‌گذاران امکان پذیر است
  • دیدار زیاد النخاله با مقام معظم رهبری
  • کارگروه پیگیری شعار سال در وزارت کار تشکیل شد
  •  نقش حوزه علم و فناوری در بیانات نوروزی مقام معظم رهبری
  • محمد غلوم: مادحین برای تولید اثر جهانی فکر کنند / امروز خیلی‌ها در دنیا فارسی یاد می‌گیرند که صحبت‌های مقام معظم رهبری را متوجه شوند+فیلم