Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: در بحبوحه گرانی کالاهای اساسی شاید برخی خوراکی‌ها که پیش تر در صدر خرید خانوار قرار داشتند اینک به اولویت دوم یا سوم تبدیل شده‌اند. محصولاتی که نیاز اساسی است منتها شرایط اقتصادی نامساعد این معادلات را بر هم می‌زند و باعث می‌شود یک نیاز اساسی توسط سرپرست خانوار تأمین نشود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از این دست اقلام را می‌توان میوه‌ها دانست. خوراکی‌ای که این روزها با رشد قیمت نقشش در سفره خانواده‌ها کم رنگ تر شده و گاهی باید اذعان کرد که به کلی حذف شده است. به منظور بررسی قیمت‌ها، کیفیت و استقبال مردم از خرید میوه‌های مختلف به میدان تره و بار بجنورد می‌رویم. محلی که محصولات به صورت کلی فروخته می‌شود و نسبت به مراکز شهر حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد زیر قیمت است.

با گشتی در بازار متوجه فراوانی میوه شدیم. به نظر می‌رسید میزان میوه موجود در بازار مناسب بوده و از این بابت کمبودی در بجنورد وجود ندارد؛ اما نکته قابل توجه خلوت بودن قابل تأمل این مرکز خرید است. به طوری که اغلب فروشنده‌ها در کنار محصولات خود نشسته بودند و برای حضور یک مشتری انتظار می‌کشیدند.

میوه‌ای زیر ۱۰ هزار تومان نیست!

ابتدا به سراغ قیمت‌ها رفتیم. طبق مشاهدات انجام شده اغلب میوه‌ها بالای ۱۰ هزار تومان در هر کیلو معامله می‌شد. انار درجه یک حدود ۱۲ هزار تومان، پرتغال بین ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان، لیموشیرین حدود ۱۳ هزار تومان، کیوی ۱۱ هزار تومان، نارنگی ۱۰ هزار تومان و سیب ۷ هزار تومان. این رقم‌ها در شرایط خرید کلی لحاظ می‌شد و در صورتی که خرید یک یا چند کیلو باشد، حدود ۲۰ درصد قیمت آن افزوده می‌شود.

در این بین محصولات دیگری همچون سیب زمینی و پیاز با قیمت ۴ هزار تومان و گوجه فرنگی به قیمت ۱۲ هزار تومان معامله می‌شد.

با یک حساب سرانگشتی اگر سرپرست خانواده بخواهد چند قلم میوه حتی به مقدار بسیار اندک با قیمت خرید کلی تهیه کند باید بیش از ۵۰ هزار تومان را کنار بگذارد. این جمله را یکی از خریداران به ما گفت و ادامه داد: یک جعبه ۱۲ عددی لیمو شیرین خریداری کردم و حدود ۳۰ هزار تومان شد؛ در این جعبه ۱۲ عدد لیمو وجود دارد؛ در واقع هر لیموشیرین نزدیک ۲ هزار و ۵۰۰ تومان هزینه داشته است.

علت گرانی میوه‌های ایرانی چیست؟

وی افزود: با توجه به اینکه هر جعبه میوه کمتر از ۱۰ کیلو نیست اگر بخواهیم یک جعبه انار یا پرتغال بخریم باید بیش از ۱۰۰ هزار تومان فقط برای یک میوه هزینه کنیم و اگر بخواهیم جزئی‌تر خرید کنیم قیمت‌ها بسیار بالاتر می‌رود.

این شهروند بجنوردی با تاکید بر اینکه میوه فروشی‌های درون شهر قیمت‌های بالاتری نیز دارند، گفت: اگر از درون شهر بخواهیم خرید کنیم به راحتی تمام این قیمت‌ها حداقل ۳۰ درصد رشد می‌کند.

وی اضافه کرد: با این شرایط اقتصادی چرا باید قیمت میوه‌هایی که در داخل کشور تولید می‌شود این چنین گران باشد؟ آیا از کشاورز اینقدر گران می‌خرند؟ چرا باید پرتغال و انار ایرانی ۱۳ هزار تومان باشد؟

هزینه میوه؛ ماهانه ۶۰۰ هزار تومان

این سرپرست خانوار با گلایه از شرایط نامناسب بازار گفت: دو فرزند دارم و اگر هر نفر از اعضای خانواده روزانه فقط ۲ عدد میوه استفاده کنند هزینه ماهانه میوه ما حداقل ۶۰۰ هزار تومان می‌شود؛ این در حالی است که وقتی هزینه اجاره منزل و قسط‌ها را می‌دهم در مجموع یک میلیون تومان برایم باقی می‌ماند.

یکی دیگر از مشتریان که مشخص بود بازنشسته است و در حال گشت در میدان میوه و تره بار بود به خبرنگار ما گفت: در میدان می‌چرخم تا یک بار مناسب‌تر پیدا کنم و آن را تهیه کنم.

وی افزود: پسرم تازه ازدواج کرده و به سر خانه و زندگی خود رفته و برای کمک به آنها به صورت جعبه‌ای میوه می‌خرم تا مقداری نیز به او دهم زیرا می‌دانم شرایط اقتصادی‌اش مناسب نیست و حالا که با این شرایط ازدواج کرده نباید پشیمان شود.

این پیرمرد خوش رو تصریح کرد: متأسفانه قیمت‌ها به شدت بالا است و کاهش پیدا نمی‌کند؛ قطعاً بسیاری از خانواده‌ها از خرید مقدار اندک میوه نیز ناتوان هستند که باید فکری به حال این وضعیت شود.

کاهش فروش نسبت به سال گذشته

اما خلوتی بازار ما را به سمت فروشنده‌ها نیز کشاند تا از وضعیت بازار سوال کنیم. یکی از فروشنده‌ها که در غرفه خود پرتغال و نارنگی داشت پس از تعارف کردن میوه در پاسخ به سوالات ما اظهار کرد: متأسفانه قیمت‌ها نسبت به سال گذشته حداقل ۷۰ درصد رشد داشته که درآمد مردم این مقدار رشد نکرده و طبیعی است که میزان خرید مردم کاهش پیدا کند.

آقای رحیمی بیان داشت: اگر سال پیش روزانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلو میوه فروش داشتم اکنون حتی در برخی روزها به زیر ۱۵۰ کیلو نیز می‌رسد.

وی افزود: در میدان تره بار معمولاً میوه‌ها به صورت جزئی فروش نمی‌رود اما قیمت‌های بالا باعث شده از جعبه‌های بسیار کوچک استفاده کنیم تا فروش به حالت جزئی دربیاید زیرا بسیاری از مردم توان خرید میوه با این قیمت‌ها را ندارند.

این کاسب در انتها گفت: کسبه نیز تمایل دارند قیمت‌ها کاهش یابد تا بازار رونق داشته باشد اما اینگونه نیست و باعث ضرر و زیان ما هم شده است.

هرچند این قیمت‌ها ممکن است به نسبت قیمت میوه در شهرهای بزرگ و پایتخت کشور کم باشد، اما برای مردم کم درآمد خراسان شمالی به شدت بالا است. مردم خراسان شمالی طبق آمار رسمی جزو چند استان انتهایی میزان درآمد هستند و این مسئله اگر با گرانی‌ها پیوند بخورد مشکلات بسیاری را برای مردم به وجود می‌آورد.

از سوی دیگر با نزدیک شدن به شب یلدا نگرانی برای افزایش قیمت‌ها نیز بیشتر می‌شود. از این رو نیاز است نهادهای نظارتی از همین حالا دست سودجویان و محتکران را قطع کرده تا بازار از تعادل خارج نشود. همچنین دیگر مسئولان مرتبط می‌بایست با تدابیری به فکر کاهش قیمت میوه برای شب یلدا باشند.

کد خبر 5085862

منبع: مهر

کلیدواژه: میدان میوه و تره بار قیمت میوه بجنورد شب یلدا ویروس کرونا محسن فخری زاده محدودیت های کرونایی شیراز بارش باران کرمانشاه بارش برف ترور دانشمندان هسته ای شیوع کرونا بوشهر آمار کرونا گرگان شهرستان کرج تعطیلی ادارات هزار تومان میوه ها قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۷۹۶۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش قیمت تخم‌مرغ در میادین و بازارهای میوه و تره‌بار

طبق نرخنامه مصوب سازمان مدیریت میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران قیمت تخم‌مرغ کاهش یافت. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، براساس نرخنامه مصوب سازمان مدیریت میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران، قیمت هرکیلوگرم تخم مرغ غیر بسته‌بندی  30 عددی در میادین میوه و تره‌بار 42هزار و 500 تومان و هر شانه 30 عددی بسته‌بندی شانه‌های خمیری شیرینگ شده  با قیمت 89 هزار تومان به فروش می‌رسد.

هر شانه تخم مرغ 24 عددی  بسته‌بندی شانه‌های خمیری درب دار یا بسته‌بندی با دو شانه خمیری و شرینگ شده 74هزار و 400تومان، 20 عددی62 هزار تومان، 15 عددی46هزار و 500 تومان، 9 عددی27هزار و 900تومان و 6 عددی 18هزار و 600تومان در میادین میوه و تره‌بار به فروش می‌رسند.

قیمت انواع میوه در میادین و بازارهای میوه و تره‌بار اعلام شد

قیمت گوشت بوقلمون در میادین و بازارهای میوه و تره‌بار اعلام شد

همچنین  سازمان مدیریت میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران، قیمت گوشت بوقلمون از سوی این سازمان به شرح زیر است:

هرکیلوگرم  بازو 71 هزار و 900تومان

هرکیلوگرم بال (بدون نوک بال) 52هزار و 500تومان

هربسته پای بوقلمون پاک شده بدون ناخن 800 گرم 22 هزار و 500تومان

هربسته جگر تازه پاک شده 400 گرمی 56 هزار تومان

هرکیلوگرم گوشت چرخکرده 164 هزار تومان

هربسته دل پاک شده  400 گرمی 56 هزار تومان

هرکیلوگرم ران با پوست و استخوان (با استخوان کمر) 127 هزار و 200تومان

هرکیلوگرم ساق با پوست 110 هزار و 700 تومان

هربسته سنگدان پاک شده 400 گرمی  59هزار تومان

هرکیلوگرم سینه بدون گردن با بال پوست و استخوان 119 هزار و 500تومان

هرکیلوگرم سینه با بال، گردن، پوست و استخوان107 هزار و 800تومان

هرکیلوگرم فیله 171هزار و 800تومان

هرکیلوگرم گردن بدون پوست 86 هزار و 300 تومان

هرکیلوگرم لاشه کامل یا شقه (برش عمودی لاشه) لاشه بالای 15 کیلوگرم 96هزار تومان

هرکیلوگرم مغز ران بی پوست و استخوان 178 هزار و 600تومان

هرکیلوگرم نیم شقه ران، ران با ساق، ران، کعب ران، استخوان پشت و دمبالچه (فله) 98هزار و 200تومان

هرکیلوگرم نیم شقه سینه، سینه با بال، با گردن، با پوست و استخوان(فله) 96 هزار و 400تومان

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تا پایان سال، تعداد بازارچه‌های محله‌ای کرمان به ۱۰عدد می‌رسد
  • ساخت ۱۰ بازارچه محله‌ای «از تولید به مصرف» تا پایان سال‌جاری
  • گوجه سبز سر به فلک کشید؛ هر کیلو گوجه سبز چند؟
  • مبلغ یارانه اردیبهشت اعلام شد / یارانه نقدی این ماه همراه با سورپرایز
  • مبلغ یارانه اردیبهشت اعلام شد / یارانه نقدی اردیبهشت همراه با سورپرایز
  • خالی ماندن ظرفیت رشته‌های جراحی قلب و عروق نگران کننده است
  • انتقاد روزنامه دولتی ایران از تصمیم ایران خودرو/ بانک مرکزی: ۳۰۲ میلیون دلار نیمایی بدون مشتری ماند/ پیمان پاک: گوشت نه تنها افزایش قیمت نداشت، بلکه ارزان هم شد
  • کاهش قیمت تخم‌مرغ در میادین و بازارهای میوه و تره‌بار
  • خبر مهم درباره کارت به کارت و خرید با کارت بانکی
  • نحوه خرید آنلاین از میادین میوه و تره بار شهرداری تشریح شد | امکان بازگرداندن میوه و سبزیجات بی کیفیت