Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-25@04:27:14 GMT

بحران‌شناسی خاورمیانه

تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۷۹۸۰۸

بحران‌شناسی خاورمیانه

 خلاقیت، تازگی و نوآوری بحث ها من را مشتاق کرد تا آن را به دانشجویان و پژوهشگران معرفی کنم. نوآوری از این منظر که این نوع آثار معمولا ترجمه پژوهشگران بیگانه است و کمتر با نگاه ایرانی به آن پرداخته ایم. کتاب در هفت گفتار به پارادایم قدرت صور بنیادی حیات نفتی، قرارداد اجتماعی خاورمیانه، بازی تمایز و تضاد برای فهم تاریخ ذهنیت توسعه، تاریخ ذهنیت توسعه در غرب، فراسوی ریاضیات توسعه و تولد زیست فرهنگ در جهان در حال شدن پرداخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنچه از دیدگاه من بسیار قابل توجه است گفتارهای دوم در پرداختن به صور بنیادی حیات نفتی و گفتار سوم قرارداد اجتماعی خاورمیانه ای است که در استدلالی به هم پیوسته به شکل یافتن خاورمیانه بر مبنای هیدروکربنیسم و مصرف نفت برای زندگی سیاسی پرداخته است. بدون شک خواننده به راحتی درک می‌کند که هیدروکربنیسم چگونه رفتار فردی و جمعی و سیاسی در خاورمیانه را شکل داده است که کمتر به موضوعات ایدئولوژیک مرتبط است.

شاید اگر نفتی در کار نبود، تحرکات سیاسی و جنگ سالاری نیز به این شکل وجود نداشت. نکته قابل اهمیت این است که نویسنده در گفتار سوم به بحران های نفت سالاری، یوتوپیا و اتوریته در خاورمیانه پرداخته است و راه حل های خود را برای حل بحران از جمله لویاتان مالیاتی و قانون اساسی گرایی مسئولیت محور ارائه داده است. دیدگاه های کتاب بینش جدید و علامت سوال های بسیاری را ایجاد می کند، به ویژه از این منظر که حکمرانان خاورمیانه و حتی دنیا با چه هزینه های سنگین و بی ربطی جهان را اداره می کنند.

شکاف عمیقی بین حکمرانان با نگرش سنتی به قدرت  سیاسی و ملت ها در حال ایجاد است. این کتاب بازگشت به اخلاق سیاسی و سیاست وزری عالمانه را توصیه می کند. من خواندن عمیق این کتاب را به ویژه دانشجویان، جوانان و صرفاً به دوستداران منافع ملی ایران توصیه می‌کنم، دوستدارانی که مدام به راهکارهایی برای فقرزدایی، ثروتمند شدن مردم و عظمت واقعی کشور را جستجو می‌کنند و برای نویسنده خوش‌فکر و متفکر این کتاب نیز آرزوی موفقیت و نوشتن آثار برجسته تری را آرزو دارم.

310311

کد خبر 1461891

منبع: خبرآنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۷۹۸۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علی مشهدی و شهرام قائدی با «بدل» به شبکه سه می‌آیند

سریال «بدل» هم اکنون مراحل پایانی تدوین و صداگذاری خود را می‌گذراند و قرار است بعد از سریال «هفت سر اژدها» به روی آنتن شبکه سه سیما برود.

در سریال «بدل» بازیگرانی همچون شهرام قائدی، هادی عامل هاشمی، داریوش سلیمی، اصغر حیدری، ساعد هدایتی، اشکان اشتیاق، فرزانه سهیلی، ابوالفضل رجبی و پریسا مقتدی به ایفای نقش پرداخته‌اند.

این سریال به کارگردانی و نویسندگی علی مشهدی (علیرضا مسعودی) و به تهیه کنندگی رضا نصیری محصول سیما فیلم است و در فضایی طنز به تحول انسان پرداخته است.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون

دیگر خبرها

  • سریال جدید شبکه سه مشخص شد
  • سرنوشت سیاسی بایدن در گروِ تحریم نفتی ایران | فارن پالسی: بایدن به دام افراطیون برای تحریم ایران نیفتد
  • تهدید زوال باغ ملی گیاه‌شناسی بر اثر توسعه شهری نامتوازن
  • جلد دوم کتاب «تاریخ تحلیلی جامعه شناسی دیوان سالاری در ایران» چاپ و رونمایی شد
  • علی مشهدی و شهرام قائدی با «بدل» به شبکه سه می‌آیند
  • امام گفتند امروز، موضوع‌شناسی هم کار فقیه است!
  • بحران نبود آب آشامیدنی در افغانستان
  • ابراز نگرانی سازمان ملل از بحران آب آشامیدنی در افغانستان
  • پشت پرده بحران اقتصادی ونزوئلا / تاراج منابع نفتی توسط مدیران حکومتی
  • مطالعات جامعه‌شناسی فاجعه