Web Analytics Made Easy - Statcounter

پژوهشگران ابزار آنالیز خودکار هزاران ذره در تصاویر میکروسکوپ SEM با محدوده زمانی بسیار کم را ساختند.

به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو، دانشمندان دانشگاه ملی تحقیقات هسته‌ای MEPhI روسیه موفق به «آموزش» یک شبکه عصبی شدند تا این شبکه بتواند اقدام به جستجو، تجزیه و تحلیل نانوذرات با کمک میکروسکوپ کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


روش «آموزش» شبکه‌های عصبی که این گروه پیشنهاد کردند امکان نه گفتن به پردازش دستی تصاویر را فراهم می‌کند، که باعث افزایش چندین برابر سرعت و کیفیت تجزیه و تحلیل نانومواد جدید می‌شود.

نتایج یافته‌های این گروه تحقیقاتی در نشریه Ultramicroscopy به چاپ رسیده است.

برای آموزش یک شبکه عصبی به‌ منظور انجام کاری، لازم است که تعداد زیادی مسئله حل شده در اختیار این سامانه قرار گیرد. چنین نمونه‌های آموزشی معمولاً توسط افراد ساخته می‌شود. ده‌ها هزار عکس با برچسب «برای آموزش» شبکه به‌ منظور تجزیه و تحلیل تصاویر مورد نیاز است که به گفته محققان، تهیه آن‌ها بسیار دشوار است.

یکی از این حوزه‌ها، تجزیه و تحلیل داده‌های میکروسکوپی نانوذرات است که تاکنون هیچ ابزار مناسبی برای این کار وجود نداشته است.

محققان دانشگاه ملی هسته‌ای MEPhI نشان داد که در واقع امکان «آموزش» شبکه عصبی برای تجزیه و تحلیل تصاویر میکروسکوپ الکترونی روبشی (SEM) بدون برچسب‌گذاری میکرو عکس‌های واقعی با دست، وجود دارد.

الکساندر خارین، متخصص موسسه فیزیک مهندسی این دانشگاه می‌گوید: «در میکروسکوپ SEM هنگام مطالعه نانوذرات به جای نور مرئی از الکترون استفاده می‌شود. تجزیه و تحلیل عکس‌های SEM شامل تشخیص ذرات و توزیع آن‌ها با توجه به اندازه آن‌ها است.»

هر دو مورد تجزیه و تحلیل تصاویر و برچسب گذاری آن‌ها برای سلول‌های عصبی معمولاً به‌ صورت دستی انجام می‌شود. دانشمندی دوره هر ذره دایره‌ای می‌کشد و اندازه‌گذاری انجام می‌دهد. معماری موجود در شبکه‌های عصبی امکان تجزیه و تحلیل چنین تصاویری را فراهم می‌کند؛ به گفته دانشمندان، مشکل اصلی در این میان، کم بودن اطلاعات برچسب گذاری شده است.

به گفته محققان این پروژه، آن‌ها نشان دادند که امکان کشیدن نانوذرات با استفاده از اطلاعات یک پایگاه داده منبع باز وجود دارد. با این کار مشخص خواهد شد که ذرات در هر تصویر تولید شده در کجا قرار دارند و اندازه آن‌ها چقدر است.

دانشمندان معتقدند نتایج این تحقیق امکان ایجاد خودکار پردازش عکس‌های فوری با SEM را فراهم می‌آورد، زیرا انقلابی در روش‌های استاندارد جستجو در مواد جدید ایجاد کرده است. این روش نه تنها به کاهش زمان تحقیق کمک می‌کند، بلکه به افزایش تعداد ذرات تجزیه و تحلیل شده از صد‌ها به ده هزاران ذره نیز کمک می‌کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: میکروسکوپ نانوذرات فناوری نانو تجزیه و تحلیل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۸۰۱۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدارس غیردولتی می‌توانند به عدالت آموزشی کمک کنند/ مدارس غیردولتی نباید جاده صاف کن این افراد باشند

غلامعلی حداد عادل در نشست ملی مدیران مدارس غیردولتی و هیئت امنایی با بیان اینکه اگر قصد تاسیس مدارس غیردولتی این باشد که مستقل از سطح اقتصادی به فرزندان رسیدگی کنیم افزود: مدارس غیر دولتی می‌توانند در پیشرفت کشور و آموزش اثرگذار باشند.

وی با بیان اینکه هر فرزندی از ایران به عنوان یک استعداد و سرمایه است افزود: زمانی که یک فرد هزینه تحصیل فرزند خود را در مدارس غیردولتی پرداخت کند این امکان فراهم می شود که آموزش و پرورش این هزینه را صرف دانش آموزانی کند که امکان مالی پایینی دارند.

رئیس فرهنگستان زبان وادب فارسی با اشاره به اینکه هر دانش‌آموز در هر مدرسه‌ای باید به گونه‌ای آموزش ببیند که سرباز نظام باشد ادامه داد:مدارس غیردولتی نباید جاده صاف کن افرادی باشند که با پول و مالیات این کشور تحصیل می‌کنند اما در موقع خدمت به خارج از کشور می‌روند.

حداد عادل با بیان اینکه ۲۴ مدرسه در نقاط محروم سیستان و بلوچستان با سه هزار دانش آموز وجود دارد، گفت: برای این مدارس بلوچستان از دانشجوهای حقوق دانشگاه تهران برای تدریس استفاده کردیم و اکنون همان دانش آموزان معلم شدند و به چرخه تحصیل آن منطقه بازگشتند.

وی عنوان کرد وظیفه ما تربیت نیروی انسانی ماهر و مومن است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • با واتس‌اپ بدون اینترنت، فایل منتقل کنید
  • بهترین دوره آموزش ایچیموکو در نکوموکو
  • توسعه بدون وحدت بین مسئولان و مردم امکان‌پذیر نیست
  • افزایش ده برابری هوشمند سازی شبکه برق شیراز
  • تردد در دانشگاه شریف محدود می‌شود
  • شبکه جمع‌آوری فاضلاب بیرجند در حال بهره‌برداری است
  • تحول صنعت رباتیک انعطاف پذیر با جوهر پلیمری نرم اما محکم
  • ساخت انگشت مصنوعی انعطاف‌پذیر بدون اتصال مکانیکی
  • مدارس غیردولتی چگونه می‌توانند عدالت آموزشی را گسترش دهند؟
  • مدارس غیردولتی می‌توانند به عدالت آموزشی کمک کنند/ مدارس غیردولتی نباید جاده صاف کن این افراد باشند