Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومی مجتمع سنگ آهن سنگان خواف علی همتی افزود: با تامین و تکمیل زیرساختهای این مجتمع نظیر آب، احداث جاده‌های دسترسی و اتصال راه آهن هرات - خواف، تحولی عظیم در شرق کشور ایجاد و ثمرات این طرح شامل حال مردم محروم منطقه می‌شود.

 یکی از پروژه های جهش تولید در بخش ریلی، راه‌آهن خواف-هرات است که تا چند هفته دیگر با حضور روسای جمهوری دو کشور ایران و افغانستان به صورت ویدئو کنفرانسی افتتاح می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قبل از بهره‌برداری رسمی این خط آهن یک مرحله آزمایش باری آن طی همین هفته انجام می شود و نخستین ارسال محموله ریلی به افغانستان به صورت آزمایشی تا چند روز آینده انجام خواهد شد.

خیراله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی پیش تر اعلام کرده بود این خط ریلی حدود ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه داشته که ارزش روز آن به حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان می‌رسد.

سال شروع ساخت این پروژه در دهه ٨٠ است و به همین دلیل معادل نرخ روز تفاوت قیمت ساخت آن چشمگیر است.

۷۸ کیلومتر این مسیر در خاک کشورمان و حدود ۶۰ کیلومتر آن در خاک افغانستان است و با افتتاح این مسیر ریلی، افغانستان از طریق شبکه ریلی ایران به همه بنادر جنوبی متصل می‌شود ضمن این که قرار است این خط ریلی پس از هرات به مزار شریف و در نهایت ازبکستان متصل شود کهً باعث می شود ارتباط راه آهن ایران از این طریق با ازبکستان و پس از آن چین برقرار شود.

استخراج هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تن سنگ آهن در مجتمع سنگ آهن خواف

مدیرعامل مجتمع سنگ آهن سنگان خواف گفت: شرکتهای معدنی مجتمع سنگ آهن سنگان خواف افزون بر هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تُن سنگ آهن طی هشت ماهه امسال استخراج کردند.

خادمی افزود: با وجود بحران شیوع ویروس همه‌گیر کرونا با تلاش کارکنان این مجتمع اقدامات خوبی برای تامین سنگ آهن کارخانه‌های کنسانتره سنگان در دست انجام است و از ابتدای امسال با فعالیتهای ۲ پیمانکار معدن تاکنون افزون بر هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تُن سنگ آهن از معادن استخراج و تحویل کارخانه های کنسانتره فعال منطقه شده است.

همتی با اشاره به اشتغال به کار ۸۰۰ نفر به صورت مستقیم و حدود ۲ هزار و ۵۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم در این مجتمع افزود: با راه‌اندازی دیگر کارخانه‌های منطقه سنگان، میزان اشتغال زایی و ایجاد ارزش افزوده از محل استخراج سنگ آهن و تولید کنسانتره و گندله افزایش می یابد و با جلوگیری از خام فروشی، بیش از پیش شاهد توسعه پایدار در این منطقه خواهیم بود.

مجتمع سنگ‌آهن سنگان خواف با یک میلیارد تُن ذخیره، یکی از ۱۰ معدن بزرگ سنگ‌آهن در جهان و تامین‌کننده خوراک اولیه برای تولید ۱۷.۵ میلیون تُن کنسانتره، ۱۵ میلیون تن گندله و پنج میلیون تن سنگ‌آهن در ایران است.

مجموعه کانسارهای سنگان با ۳۰ درصد ذخایر سنگ‌آهن کشور در گستره‌ای به طول ۲۲ کیلومتر و عرض ۱۰ کیلومتر در ۳۰۰ کیلومتری جنوب شرقی مشهد، ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر خواف و ۱۸ کیلومتری شمال شرقی سنگان در جنوب شرقی خراسان رضوی و نزدیک مرز افغانستان قرار دارد. 

بارزترین ویژگی‌های این معادن سنگ‌آهن، امکان فعالیت‌های معدنکاری در طول ۱۲ ماه سال، وجود ماده معدنی در سطح زمین، کاهش هزینه‌های استخراج و معدنکاری و وجود عناصر نادر خاکی است که با مشارکت بخش‌ دولتی و سازمان توسعه و نوسازی صنایع و معادن ایران (ایمیدرو)، فولاد سنگان، مجموعه اپال پارسیان، شرکت فراگیر توسعه سناباد و تعدادی دیگر از شرکت‌های بزرگ معدنی ایران الگوی موفق سرمایه‌گذاری و نمونه بسیار خوبی برای سایر نقاط کشور است.

مرکز شهرستان ۱۵۰ هزار نفری خواف با ۱۲۳ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان در فاصله  ۲۶۷ کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است.

برچسب‌ها حمل و نقل ریلی ازبکستان ایمیدرو مشهد افغانستان هرات خواف چین ایران معدن سنگ آهن

منبع: ایرنا

کلیدواژه: حمل و نقل ریلی ازبکستان ایمیدرو مشهد افغانستان هرات خواف چین ایران معدن سنگ آهن حمل و نقل ریلی ازبکستان ایمیدرو مشهد افغانستان هرات خواف چین ایران معدن سنگ آهن اخبار کنکور مجتمع سنگ آهن سنگان خواف جنوب شرقی ن سنگ آهن راه آهن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۸۰۳۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره‌برداری از یکی از بزرگترین طرح‌های صادرات خدمات فنی-مهندسی ایران

پروژه چند منظوره سد و نیروگاه «اومااویا» سریلانکا که مراحل طراحی و ساخت آن توسط شرکت‌های ایرانی انجام شده است، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های حوزه صادرات خدمات فنی-مهندسی کشور در زمینه‌های سدسازی، انتقال آب و تولید برق با حضور روسای جمهور ایران و سریلانکا به شکل رسمی افتتاح و بهره‌برداری رسید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، آیت الله سید ابراهیم رئیسی که صبح امروز چهارشنبه به منظور سفری یک روزه به سریلانکا عزیمت کرده است، در بدو ورود به محل اجرای ابرپروژه سد و نیروگاه «اومااویا» در ۲۳۰ کیلومتری شرق پایتخت این کشور رفت و به همراه «رانیل ویکرمسینگه» رئیس جمهور سریلانکا، یکی از بزرگترین پروژه‌های صادرات خدمات فنی-مهندسی ایرانی را افتتاح کرد.

ابرپروژه «اومااویا» شامل دو سد به نام‌های «دایرابا» و «پوهولپولا»، نیروگاه آبی ۱۲۰ مگاواتی زیرزمینی، ۲۸ کیلومتر تونل‌های انتقال آب و دسترسی، سه شفت عمودی جمعاً به طول ۸۵۰ متر و ۲۳ کیلومتر خط انتقال برق است. پروژه‌ای که فرآیند ساخت، نظارت و مشاوره آن تماماً توسط شرکت ایرانی انجام شده و هزینه ساخت آن به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار توسط دولت سریلانکا تأمین شده است.

با اجرای طرح چند منظوره اومااویا، آب مازاد رودخانه‌های «اومااویا» و «ماهاتوتیلا اویا» واقع در استان اووا «Uva» برای توسعه کشاورزی به منطقه کم‌آب همین استان منتقل می‌شود. این در حالی است که هم‌زمان با تحقق این هدف، تولید انرژی از طریق نیروگاه زیرزمینی به ظرفیت ۱۲۰ مگاوات انجام خواهد شد.

تولید ۲۹۰ گیگاوات ساعت انرژی در سال، تأمین آب مورد نیاز ۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی منطقه خشک جنوب شرقی سریلانکا و انتقال ۱۴۵ میلیون مترمکعب آب از منطقه پرباران به مناطق خشک از جمله اهداف این پروژه بوده است که توسط شرکت ایرانی فراب و به همت متخصصان و مهندسان ایرانی در کشور سریلانکا به مرحله اجرا و بهره‌برداری رسیده است.

این پروژه از نظر اجرای ۲۴ کیلومتر تونل، بدون دسترسی میانی در شرایط بسیار سخت زمین‌شناسی و وجود جریان‌های آبی پرفشار، حفاری یکی از بلندترین شفت‌های (تونل‌های) عمودی دنیا در نیروگاه‌های آبی به طول ۶۱۸ متر، اجرای پوشش فلزی شفت عمودی به وزن تقریبی ۱۰۰۰ تن به صورت معلق و نصب و احداث نیروگاه در حفره و فضاهایی در عمق ۷۵۰ متری زمین، جزو پروژه‌های منحصربه‌فرد مهندسی محسوب می‌شود.

ایران به عنوان یک کشور پیشرو در صنعت آب و برق، جایگاه نخست منطقه را در صدور خدمات فنی و مهندسی در این صنعت دارد و این امر بیانگر دانش و توان بالای فنی و مهندسی متخصصان کشورمان و شرکت‌های ایرانی است. تلاش متخصصان کشور در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی موجب شده تا ایران در میان پنج کشور برتر سازنده توربین نیروگاهی جهان قرار گیرد و بیش از ۹۱ درصد قطعات موردنیاز صنعت نیروگاهی خود را بومی‌سازی کند.

توان فنی و مهندسی کشور در حوزه ابزارهای مدیریت منابع آب از جمله شبکه آبیاری زهکشی، تونل‌ها و سدسازی نیز ۱۰۰ درصد است و ایران در بین ۴ کشور برتر جهان در این حوزه قرار دارد.

در این بین رویکرد دولت سیزدهم مبتنی بر توسعه دیپلماسی منطقه‌ای، از مهم‌ترین راهبردهایی است که به ارتقای صادرات خدمات فنی- مهندسی کشور از جمله صنعت آب و برق کمک شایانی کرده است.

کد خبر 747487

دیگر خبرها

  • آغاز ساخت قطعه چهارم راه آهن خواف-هرات توسط شرکت روسی
  • وزیر نیرو:‌ ایران جزو کشور‌های برتر در سدسازی است
  • بهره‌برداری از یکی از بزرگترین طرح‌های صادرات خدمات فنی-مهندسی ایران
  • نهضت ملی مسکن، تحولی در حوزه روستایی ایجاد خواهد کرد
  • افتتاح مدرسه ۶ کلاسه در شهر نشتیفان خواف
  • مجوز قطار ترانزیتی افغانستان - ترکیه هنوز صادر نشده است
  • مرحله نخست جاده دسترسی مجتمع بندری نگین آماده بهره‌برداری
  • تکذیب ورود قطار ترانزیتی از افغانستان به شبکه ریلی
  • تکذیب ورود قطار ترانزیتی از افغانستان به شبکه ریلی ایران
  • فاز نخست جاده دسترسی مجتمع بندری نگین آماده بهره برداری است