Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-25@16:20:06 GMT

دومین تلسکوپ رادیویی بزرگ دنیا تخریب شد

تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۸۰۴۱۱

دومین تلسکوپ رادیویی بزرگ دنیا تخریب شد

به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از زومیت، رامون لوگو، رئیس انستیتوی فضایی فلوریدا (FSI) در دانشگاه فلوریدای مرکزی در این خصوص به مجله ساینس گفت که کابل‌های رصدخانه حوالی ساعت ۸ صبح به وقت محلی جدا شدند و سکوی معلق روی بشقاب ۳۰۰ متری این رصدخانه سقوط کرد. تلسکوپ رادیویی آرسیبو که متعلق به بنیاد ملی علوم (NSF)  ایالات متحده آمریکا است، تحت مدیریت انستیتوی فضایی فلوریدا قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تاکنون جزئیات تخریب این سازه‌ی عظیم‌الجثه منتشر نشده، ولی خرابی دو رشته کابل اصلی این تأسیسات در مرداد و همین آبان بار زیادی را بر دوش سازه‌های پشتیبان آن وارد آورده بود. آقای لوگو در ادامه به مجله ساینس گفت که طی هفته گذشته، رشته‌ کابل‌ها همچنان در جای اصلی‌ خود قرار داشتند، ولی به‌سرعت در حال باز شدن بودند و تقریبا هر روز یک رشته‌ کابل باز می‌شد که نگرانی‌های زیادی را به وجود آورده بود. بنا به گزارش‌هایی که به تأیید بنیاد ملی علوم نیز رسیده، در روال فروپاشی کنترل‌شده‌ی این تأسیسات به هیچکس آسیبی وارد نشده است.

دبورا مارتورل، کارشناس هواشناسی از پورتوریکو، صبح امروز ساعت ۷:۱۸ به وقت محلی در حساب توییتر خود عکس‌هایی از رصدخانه آرسیبو منتشر کرد. مارتورل دو عکس مختلف از تأسیسات تلسکوپ رادیویی آرسیبو را یکی مربوط به دوشنبه و دیگری مربوط به بعد از تخریب آن را در توییتر خود گذاشته بود. در عکسی که روز دوشنبه گرفته شده، می‌توان سکوی معلق رادیو تلسکوپ را بر فراز قله‌ها مشاهده کرد، ولی در عکس دوم که صبح امروز گرفته شده، این سکوی ۹۰۰ تنی کاملا تخریب شده است.

رصدخانه آرسیبو در سال ۱۹۶۳ در یک گودال طبیعی ساخته شد و در زمان ساخت بزرگ‌ترین تلسکوپ تک‌بشقابی جهان به حساب می‌آمد. ستاره‌شناسان از بشقاب عظیم این رادیو تلسکوپ برای شناسایی اجرام نزدیک به زمین از جمله سیارک‌ها و دنباله‌دارها استفاده می‌کردند. این رصدخانه در سال ۱۹۷۴ پیام مشهور به «پیام آرسیبو» را به فضا مخابره کرد. این پیام به خوشه‌ی ستاره مسیه ۱۳ فرستاده شد تا صدای ساکنان زمین را به گوش موجودات فضایی که احیانا در حال رصد فضا هستند برساند. البته هدف اصلی ارسال این پیام نمادین بیشتر نشان دادن قابلیت‌های تجهیزات جدید بود.

حال این تلسکوپ رادیویی آرسیبو پس از ۵۷ سال در سالی که بدترین سال عمرش نیز بود، تخریب شد. در ابتدای سال ۲۰۲۰ زلزله‌ای مهیب این تلسکوپ مشهور را لرزاند و پس از آن هم روز ۲۰ مرداد یکی از رشته‌ کابل‌های سنگین این تأسیسات پس از سقوط موجب به وجود آمدن شکاف ۳۰ متری در بشقاب شد. چند ماه بعد و روز ۱۶ آبان هم یکی از رشته‌ کابل‌های اصلی پشتیبان برج که پیش‌تر یکی از رشته‌هایش در مرداد ماه باز شده بود نیز باز شد. اگرچه دانشمندان خوش‌بین بودند تا بتوانند تلسکوپ را تعمیر کنند، ولی خسارات وارده به این تأسیسات به‌حدی بود که مقامات بنیاد ملی علوم اواخر آبان تصمیم گرفتند تا رصدخانه آرسیبو را برای همیشه از رده خارج کنند.  

این سازمان پس از تخریب سکوی رصدخانه آرسیبو، در پیامی در توییتر نوشت:

بنیاد ملی علوم از این بابت متأثر است. هرچه پیش‌تر می‌رویم، به‌دنبال راه‌هایی هستیم تا به جامعه‌ی علمی یاری رسانده و روابط مستحکم خود با مردم پورتوریکو را کماکان حفظ کنیم.

پورتوریکو مجمع‌الجزایری در حوزه‌ی دریای کارائیب است که از مناطق غیرضمیمه به خاک ایالات متحده آمریکا محسوب می‌شود و به لحاظ سیاسی نیز زیر نظر دولت آمریکاست. این کشور سه‌ونیم میلیون نفری محل استقرار چندین مرکز علمی وابسته به کشور آمریکا و همچنین مراکزی چند ملیتی است.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: رصدخانه رادیو تلسکوپ فضا تلسکوپ رادیویی رصدخانه آرسیبو بنیاد ملی علوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۸۰۴۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دومین کنفرانس مطالعات میان رشته‌ای هنر با حضور اساتید برجسته برگزار می‌شود

محمدرضا عزیزی دبیر اجرایی دومین کنفرانس ملی مطالعات میان رشته‌ای در ادبیات و هنر‌های کاربردی، موسیقی، نمایش و سینما در گفتگو با خبرنگار پژوهش خبرگزاری آنا، از برگزاری این رویداد در ۲۷ شهریور ماه و مصادف با روز ملی زبان و ادبیات فارسی خبر داد و گفت: با توجه به استقبال از اولین دوره این کنفرانس در اسفندماه ۱۴۰۲ که در سطح ملی برگزار شد بر آن شدیم تا دومین دوره آن را در شهریورماه و با همکاری معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد علوم تحقیقات برگزار کنیم. البته در این مسیر پایگاه سیویلیکا، فرهنگستان هنر، دانشگاه هنر، انجمن نشانه شناسی، انجمن زبان فرانسه، انحمن موسیقی، پژوهشگاه هنر هم با ما همراهی و همکاری کردند.

وی به حضور بهنام ترابی به عنوان دبیر علمی در این کنفرانس اشاره کرد و ادامه داد: در این کنفرانس ما از حضور اساتیدی، چون حمیدرضا شعیری، علی عباسی، بهمن نامور مطلق، حمید جعفری، الناز رهبر، رضا زاده به عنوان اعضای کمیته علمی در کنارمان بهره‌مند هستیم که از نظر ارزیابی وزن و اعتبار دو چندان به این رویداد می‌دهند. همچنین آروین صداقت کیش، فرزاد فرزین و احسان ربیعی فرد هم در بحث آهنگسازی در کنارمان هستند.

وی به به برگزاری چند بخش جنبی در این کنفرانس اشاره کرد و بیان داشت: با توجه به رویکرد اصلی کنفرانس که ادبیات است سعی کردیم تا بخش‌های جنبی جایزه آهنگسازی استاد روح الله خالقی، فیلم کوتاه اوزن یونسکو، جایزه نمایشنامه نویسی استاد نعلبندیان، بخش ویژه طراحی لباس و بخش گالری هنر‌های تجسمی را هم تعریف کنیم.

عزیزی در پاسخ به این سوال که چه ارتباطی را با رسانه‌ها برای انعکاس هر چه بهتر این موضوع که از اقبال مخاطبان عام هم برخوردار است کرده اید این طور پاسخ داد: به هر حال موضوعات مطالعات میان رشته‌ای و پژوهش هنر از موضوعات به روزی است و حتی چند سالی است که مطالعات نظری هنری را نیز در دانشگاه‌ها داریم. نیاز است که این مجموعه مطالعات و ره آورد پژوهش‌ها هم به سطح جامعه منتقل شود. این مهم جز با همکاری و نقش افرینی رسانه‌ها در انتقال پژوهش‌های برتر میسر نمی‌شود.

لازم به ذکر است؛ محور‌های دومین کنفرانس ملی مطالعات میان رشته‌ای در ادبیات و هنر‌های کاربردی، موسیقی، نمایش و سینما به مطالعات میان رشته‌ای در ادبیات و هنر‌های کاربردی، مطالعات میان رشته‌ای در هنر‌های موسیقی، مطالعات میان رشته‌ای در هنر‌های نمایشی، مطالعات فلسفی در ادبیات و هنر‌های کاربردی، مطالعات فلسفی در موسیقی و هنر‌های نمایشی، مطالعات جامعه شناسی در ادبیات و هنر‌های کاربردی، مطالعات جامعه شناسی در ادبیات، موسیقی و هنر‌های نمایشی، تحلیل و فرم شناسی در هنر‌های کاربردی، موسیقی و هنر‌های نمایشی، ٰ مطالعات بینامتنیت و بیش متنیت، اسطوره، زبان و نشانه شناسی در ادبیات، هنر‌های موسیقی و نمایش و مطالعات تطبیقی در ادبیات، هنر‌های کاربردی، موسیقی و هنر‌های نمایشی می‌پردازد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • برگزاری دومین رویداد جوانی در استان همدان
  • وعده صادق هژمونی آمریکا را در هم شکست
  • بیماری‌های قلبی عروقی چالش بزرگ نظام‌های بهداشتی دنیا
  • بیماری های قلبی عروقی چالش بزرگ نظام های بهداشتی دنیا
  • «وعده صادق» و شکستن هژمونی آمریکا
  • دومین کنفرانس مطالعات میان رشته‌ای هنر با حضور اساتید برجسته برگزار می‌شود
  • حضور اساتید برجسته در دومین کنفرانس مطالعات میان رشته‌ای در ادبیات و هنر
  • سریع‌ترین مرد دنیا حامی کریس: عاشق رونالدوام!
  • ببینید | حمله هوایی روسیه به برج مخابراتی دومین شهر بزرگ اوکراین
  • حمله هوایی روسیه به برج مخابراتی دومین شهر بزرگ اوکراین