Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-20@01:42:20 GMT

«آقازاده»؛ بیان کژی‌ها در قالب درامی همه‌پسند

تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۸۰۶۲۸

«آقازاده»؛ بیان کژی‌ها در قالب درامی همه‌پسند

سریال آقازاده به کارگردانی بهرنگ توفیقی و نویسندگی و طراحی حامد عنقا که به قسمت بیست‌وسوم رسیده به روایت آمار و ارقام سریال پرمخاطبی است و در چند نوبت رکورد میزان دقیقه تماشا در سامانه های اینترنتی را شکسته است. همزمان درون‌مایه سریال محل بحث رسانه‌ها و مخاطبان بوده است. این سریال با گذشت یک قسمت از پخش توانست پربیننده‌ترین سریال پلتفرم‌ها باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ضمن این که از زمان آغاز پخش آن در پلتفرم‌ها، تقریبا در صدر جدول پربازدیدهای هفته نماوا و فیلیمو قرار داشت.  همچنین نسخه فیزیکی (دی وی دی) اولین قسمت این سریال، در فاصله ۲۴ ساعت پس از توزیع تمام شد.
نقطه تمایز دیگر این مجموعه داشتن طولانی ترین قسمت اول بدون بخش‌هایی همچون «آنچه گذشت» و «آنچه خواهید دید» است؛ ضمن این که تیتراژ آن هم نه جداگانه بلکه روی تصاویر سریال پخش می شد. سریال آقازاده که به مسائل روز جامعه می‌پردازد با جمعی از ستارگان سینما و تلویزیون از همان ابتدا توجه مخاطبان را جلب کرد. 
 بررسی آماری دقایق تماشای سریال‌ها و رئالیتی‌شوها در هفته اول انتشار  نشان می دهد رکورد قسمت نخست با ۲۷ میلیون و ۶۴۷ هزار و ۹۲۰ دقیقه تماشا نیز این گفته را تاحدی ثابت می‌کند.

عنقا در مقام طراح، فیلم‌نامه‌نویس و تهیه‌کننده سریال آقازاده به شخصیت‌های خلق شده در جهان داستانی‌اش، صورتی نمادین بخشیده و از همین زاویه واقعیت را تحلیل کرده است. این زاویه نگاه به آقازاده البته مختص خالقش نیست و در میان مخاطبان بعضی هم به هوس «بیشتر دانستن» سریال را ذره‌بین به‌ دست دنبال می‌کنند تا مگر واقعیتی را کشف کنند که حدس می‌زنند سازندگان آن را در زرورقی از کنایه و استعاره روایت کرده‌اند.

دایره این جنس مواجهه با سریال حتی محدود به مخاطبان هم نیست؛ واکنش وکیل مدافع شهردار اسبق تهران در واکنش به بعضی شباهت‌های یکی از شخصیت‌های آقازاده به موکلش، که موضعی صریح گرفت و حتی تهدید به پیگیری قضایی کرد، از نمونه این رویارویی‌ها با سریال است. این واکنش‌ها طبیعتاً ریشه یکسانی ندارند و هر یک بر مبنای تحلیلی متفاوت از دیگری، ابراز شده اما شباهتی ناخواسته در پشت این واکنش‌ها نهفته است؛ گویی انطباق کامل اجزای داستانی سریالی از جنس آقازاده بر واقعیت‌های پیرامونی ضرورتی پذیرفته شده است و حالا باید بر مبنای کم‌وکیف پایبندی به این قاعده، سریال را تحلیل کرد. 

اقتباس از واقعیت
داستان سریال آقازاده از جنس «اقتباس از واقعیت» است. حامد عنقا تلاش کرده داستانی مستند به مستندات واقعی به‌ویژه در حوزه مفاسد اقتصادی،‌ داستانی خیالی را خلق کند و در بستر آن تصویرگر تقابلی میان دو آقازاده باشد؛ حامد تهرانی (سینا مهراد) و نیما بحری (امیر آقایی).
عنقا در اقتباس از پرونده‌های فساد واقعی و به‌روز نیز ارجاعات هدفمند به شخصیت‌های واقعی در طراحی مناسبات داستانی آقازاده استفاده کرده است. او که در دوره‌های فعالیت با اصحاب قدرت و دولتمردان ارتباط داشته مواجهه‌اش با پدیده «آقازادگی» فارغ از تجربه‌های شخصی نیست و توانسته با بهره‌گیری از کلیشه‌های داستانی و ارائه تصویری از شخصیت‌های سیاه‌وسفید و آشنا برای مخاطب، طیف گسترده‌تری از مخاطبان عام را با خود همراه کند.
 به تعبیر ساده‌تر عنقا روایتش را در زرورقی از یک «قصه عامه‌پسند» پیچیده تا آنچه انگیزه طرحش را داشته، هرچه بیشتر به یک «تجربه جمعی» نزدیک شود و برای همه آشنا به نظر بیاید. از سوی دیگر به نظر می‌رسد بر مبنای طرح کلی این سریال، به همان اندازه که حواس طراحان متوجه مهندسی حواشی برای موج‌سازی در فضای رسانه‌ای بوده، نیم‌نگاهی به کدگذاری‌های کلیدی برای مخاطبان جدی‌تر همراه با نشانه‌هایی برای تحریک شاخک‌های حساس برخی ناظران و حتی مدیران داشته‌اند.

عنقا توانسته با استفاده از رویدادها و پرونده‌های قضایی و فسادهای اقتصادی سال‌های اخیر که اتفاقا در رسانه‌ها نیز دنبال شده و بازتاب یافته فیلم‌نامه‌ای را بنویسد که از یک طرف مطابق عین واقعیت‌های این پرونده‌ها نیست ولی از هر کدام نشانی دارد و با این راهکار هم از ممیزی و نشانه‌رفتن مستقیم شخصیت‌ها و برچسب‌های گروه‌های مختلف و طرفداران آنها خلاص شده و هم داستان خود را بر اساس واقعیات روز جامعه پیش برده و به ذهن و زبان مخاطب عام و در واقع حرف دل آنها نزدیک کرده است.  

آقازاده نشان داد دورازذهن‌ترین مناسبات و رویدادها هم می‌تواند زمانی رنگ «واقعیت» به خود بگیرد. آنچه به ‌عنوان رابطه راضیه (مانلی) و حامد در سریال به تصویر درآمده، برای بخش عمده‌ای از مخاطبان سریال غریب و دور از ذهن می‌نماید. آنچه از روابط سطح بالای نیما بحری در بدنه قوه قضاییه و دیگر نهادهای بالادستی نشان داده می‌شود، برای بسیاری مخاطبان عام از جنس اغراق است. آنچه از جنایت و فساد جنسی در بخش‌هایی از داستان اشاره می شود هم برای عده‌ای بعید به نظر می‌رسد. 
با این همه آقازاده کژی ها را در قالب یک درام، بیان کرده و نشان داده می توان نیش زد بدون آن که چارچوب کشور را زیر سوال برد. سریال به مسئولان تلنگر می زد تا حواس شان بیش از پیش جمع باشد. در عین حال به مخاطب نوید می دهد اگر نیماهای خون آشام در جامعه جولان می دهند، حامدهای جان برکف در تعقیب شان هستند و داد شما را می ستانند.

برچسب‌ها آقازاده کامبیز دیرباز سینا مهراد حامد عنقا امیر آقایی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آقازاده کامبیز دیرباز سینا مهراد حامد عنقا امیر آقایی آقازاده کامبیز دیرباز سینا مهراد حامد عنقا امیر آقایی اخبار کنکور سریال آقازاده شخصیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۸۰۶۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۰ سالگی «داستان عامه‌پسند» در جشنواره کلاسیک

 

به گزارش تابناک، به نقل از ددلاین، هاروی کایتل، ساموئل ال.جکسون، اوما تورمن و جان تراولتا دیروز پنج‌شنبه در جشنواره فیلم کلاسیک TCM در سینمای چینی هالیوود گردآمدند تا با حضور در مراسم سی‌امین سالگرد «داستان عامه پسند» این فیلم را گرامی بدارند.

موضوع جشنواره امسال فیلم کلاسیک تی‌سی‌ام که تا یکشنبه ۲۱ آوریل ادامه دارد، «تحت تعقیب: جنایت و عدالت در فیلم» است. فیلم‌های مهم دیگری در کنار «پالپ فیکشن» در برنامه امسال جای گرفته‌اند که «محله چینی‌ها»، «هری کثیف»، «بعد از ظهر سگی»، «در کمال خونسردی»، «شمال از شمال غربی» و «در بارانداز» از آن جمله هستند.

طبق سنت جشنواره، همه نمایش‌ها با برنامه مقدمه ویژه‌ای درباره زمینه فیلم‌ها همراه هستند و برای نمایش «پالپ فیکشن» هم ابتدا برنامه گفت‌وگو با تراولتا، تورمن، جکسون و کایتل برگزار شد. از دیگر بازیگران سینما روزانا آرکت، فیل لامار، بور استیرز، اریک استولتز، جولیا سوینی و فرانک ویلی هم در این برنامه حضور داشتند.

«داستان عامه‌پسند» یا «پالپ فیکشن» سال ۱۹۹۴ به کارگردانی کوئنتین تارانتینو اکران شد. او و راجر آواری برای نوشتن فیلمنامه این فیلم برنده جایزه اسکار شدند.

امسال پانزدهمین دوره جشنواره فیلم‌های کلاسیک برگزار می‌شود و قرار است بیلی دی ویلیامز بازیگر و لوییس بوول چهره‌پرداز تجلیل شوند. جینی بسینگر نویسنده نیز جایزه رابرت آزبورن را دریافت می‌کند و جودی فاستر در مراسم ثبت جای دست خود حضور می‌یابد.

دیگر خبرها

  • «هفت سراژدها» و معمای چند مجهولی فساد
  • ۳۰ سالگی «داستان عامه‌پسند» در جشنواره کلاسیک
  • کشف بیش از ۴۵ هزار نخ سیگار قاچاق در چهابرج
  • راه هموار تیم هندبال مس کرمان برای قهرمانی در لیگ برتر
  • افزایش مخاطبان رسانه ملی
  • روایت متفاوت نورالدین خانزاده از سریال مختارنامه در «نون.خ۵» + فیلم
  • افخمی: به نظرم به آوینی ایدئولوژیک بودن نمی‌چسبد
  • زشت و زیبای سریال افعی تهران | سحر دولتشاهی تراپیست است یا ...؟
  • زشت و زیبای سریال افعی تهران | سحر دولتشاهی تراپیست است یا ...؟ |‌ ویدئویی از شروع رابطه عاشقانه سحر دولتشاهی و پیمان معادی در سریال مطرح
  • «بوستان سعدی» با صدای ساعد باقری