Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@17:00:35 GMT

گذرگاه جریشان؛ کریدور آمریکا برای قاچاق به عراق

تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۸۰۸۷۲

گذرگاه جریشان؛ کریدور آمریکا برای قاچاق به عراق

به گزارش ایرنا، گذرگاه جریشان در استان بصره در جنوب عراق و در مرز این کشور با کویت قرار داد. با وجود گذشت 17 سال از جنگ علیه عراق، این گذرگاه همچنان در کنترل نیروهای اشغالگر آمریکایی است و تنها نیروهای مرزبانی عراق در آنجا مستقر هستند، اما دولت بغداد کنترلی بر این گذرگاه ندارد.

همین امر باعث شده که محافل سیاسی عراق در مناسبت‌های مختلف خواهان بازگشت کنترل آن به دولت این کشور شوند، زیرا نیروهای آمریکایی از طریق این گذرگاه آزادانه و بدون هرگونه نظارتی تردد و تجهیزات و نیروهای خود را وارد یا از عراق خارج می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته برخی منابع عراقی، واشنگتن از این گذرگاه به منظور رساندن پشتیبانی لوجستیکی برای نیروهایش در پایگاههای خود در عراق از جمله «عین الاسد» استفاده می‌کند که بزرگترین پایگاهش در استان «الانبار» در غرب عراق به شمار می‌رود.

هفت ماه پیش بود که «بدر الزیادی» عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق گفت که این گذرگاه همچنان در کنترل آمریکا و خارج از سیطره دولت بغداد است.

وی تصریح کرد: همه گذرگاههای مرزی در استان بصره در کنترل دولت است؛ به استثنای گذرگاه جریشان در مرز با کویت.

این درحالی است که در طول هفته‌های اخیر گذرگاه غیرقانونی «الولید» در مرز سوریه و شمال عراق نیز شاهد تردد و جابجایی کاروان‌های نظامی ارتش آمریکا بود و چندین کاروان از طریق این گذرگاه غیرقانونی وارد این کشور شدند و سپس مشخص شد که آنها با ورود از این گذرگاه به عراق و عبور از خاک این کشور از طریق مرز با کویت وارد این کشور شده‌اند.

این بدان معنا است که آمریکا از گذرگاههای الولید و جریشان به عنوان کریدوری برای جابجایی و تردد بین کویت و سوریه از طریق خاک عراق استفاده می‌کند.

نبود کنترل دولت عراق بر گذرگاه مرزی جریشان باعث اعتراض محافل سیاسی عراق شده است؛ بویژه که آنها می‌گویند که آمریکا از این گذرگاهها برای وارد کردن هرچیزی که می‌خواهد، استفاده می‌کند و درباره خطر این اقدام و تداوم نقض حاکمیت عراق هشدار می‌دهند.

محافل سیاسی می‌گویند که استفاده آمریکا از گذرگاه جریشان صرفا محدود به جابجایی نیروها و تجهیزات نظامی نمی‌شود، بلکه از آن برای قاچاق به داخل عراق نیز استفاده می‌کند.

در همین راستا، در تازه‌ترین واکنش، «فالح الخزعلی» نماینده «ائتلاف الفتح» عراق به ریاست «هادی العامری» هشدار داد که سلاح، دارو و مواد غذایی فاسد از طریق گذرگاه جریشان وارد عراق می‌شود.

وی از دولت عراق خواسته است تا گذرگاه جریشان را از کنترل آمریکاییها خارج کرده و تحت کنترل خود در بیاورد و به وظایفش در قبال حفاظت از حاکمیت ملی عراق عمل کند.

این درحالی است که آمریکا با حضور در چند پایگاه نظامی در عراق نیز به نقض حاکمیت و حریم هوایی و زمینی این کشور ادامه می‌دهد که با موج درخواستهای داخلی برای خروج آمریکا از عراق روبرو شده است.

در همین راستا، دور جدید پافشاری محافل پارلمانی عراق بر لزوم اخراج نیروهای بیگانه از این کشور در راستای اجرای مصوبه پارلمان که از بیش از یک ماه پیش آغاز شده، همچنان ادامه دارد.

نمایندگان پارلمان عراق در مناسبت‌های مختلف بر لزوم خروج نیروهای بیگانه از خاک این کشور تاکید و حضور نیروهای آمریکایی در کشورشان را تهدیدی برای امنیت ملی عراق  می‌دانند.

آنها همچنین واکنش شدیدی را نسبت به تاخت وتاز آمریکا در حریم هوایی عراق بدون وجود هرگونه عامل بازدارنده، نشان داده‌اند.

نیروهای اشغالگر آمریکایی در چند پایگاه در مناطق مختلف عراق مستقرند که بزرگترین پایگاه آنها عین الاسد در استان الانبار در غرب این کشور است.

پارلمان عراق در پی جنایت ترور سردار سپهبد شهید حاج «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس و شهید «ابومهدی المهندس» معاون سازمان «الحشد الشعبی» عراق با صدور مصوبه‌ای بر لزوم خروج نیروهای بیگانه از خاک این کشور تأکید کرده است.

مردم عراق نیز در مناسبت‌های مختلف، مخالفت خود را با اشغالگری آمریکا اعلام داشته‌اند.

برچسب‌ها ایالات متحده آمریکا قاچاق بغداد

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ایالات متحده آمریکا قاچاق بغداد ایالات متحده آمریکا قاچاق بغداد اخبار کنکور گذرگاه جریشان عراق نیز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۸۰۸۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارتش غافلگیر شده بود؟ /سند سِری ارتش درباره آغاز جنگ تحمیلی

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ۲۹ فرودین ماه در تقویم رسمی کشور به نام «روز ارتش» نام گذاری شده است. حضرت امام خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در پیامی خطاب به ملت ایران روز ۲۹ فروردین را «روز ارتش» اعلام کردند تا ارتش در این روز در شهرستان‌های بزرگ با ساز و برگ به رژه بپردازد و پشتیبانی خود را از جمهوری اسلامی و ملت بزرگ ایران و حضور خود را برای فداکاری در راه استقلال و مرزهای کشور اعلام کند.

بنا به روایت ایسنا، این اقدام به فاصله حدود دو ماه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و دو هفته پس از برگزاری همه پرسی در مورد نظام سیاسی آینده کشور و رأی مردم به تغییر رژیم شاهنشاهی و برپایی حکومت جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت.

امیر سرتیپ مسعود بختیاری از فرماندهان دفاع مقدس و پژوهشگران حوزه جنگ در رابطه با نقش ارتش در دوران دفاع مقدس توضیح داده است: «ساده‌اندیشی است اگر باور داشته باشیم که توقف نیروهای عراقی در اوایل جنگ ناشی از وصول به اهداف خود و برابر طرح ریزی قبلی بوده است، زیرا یک تجزیه و تحلیل کارشناسی نظامی نشان می‌دهد که عراق بجز تصرف ناتمام خرمشهر، به هیچ یک از اهداف تاکتیکی خود دست نیافته و بایستی پیشروی خود را ادامه می‌داد، ولی در اثر شدت پایداری نیروهای ما، ناچار در میان بیابان‌های وسیع خوزستان و مناطق کوهستانی ایلام و کرمانشاهان زمین گیر و سنگرنشین شد و آن تفریح نظامی رویایی صدام حسین به چنان کابوس هولناکی تبدیل شد که هشت سال رژیم بعثی را امکان خلاصی از آن نبود. با شعله ور شدن آتش جنگ تحمیلی، ارتش جمهوری اسلامی ایران، برای برقراری کنترل و اداره و هدایت جنگ تا سرکوب متجاوز و پیروزی نهایی، استراتژی عملیاتی خود را که شامل ۳ مرحله کلی زیر بود انتخاب و اقدام به اجرای آن کرد:

مرحله اول: متوقف کردن هر چه سریعتر پیشروی دشمن در همه محورها.

مرحله دوم: پدافند در مقابل دشمن و اقدام به بازسازی نیروهای خودی برای کسب آمادگی حمله متقابل.

مرحله سوم: اجرای حملات متقابل به منظور آزادسازی مناطق اشغالی و انهدام نیروی متجاوز.

این که می‌گویند ارتش غافگیر شد، کاملا نادرست است

همچنین امیر سرتیپ دوم مروت آزادبخت فرمانده «تیپ ۵۵ هوابرد» در دوران دفاع مقدس می‌گوید: عناصر اطلاعاتی ارتش و ژاندارمری پیش از آغاز رسمی جنگ، فعالیت‌ها و تحرکات ارتش عراق را زیر نظر داشتند. به دنبال این رصدها، گروه‌های اطلاعاتی ارتش مانند امیر سید تراب ذاکری تمام فعالیت‌های رژیم بعثی صدام را گزارش می‌دادند و پوشش اطلاعات گسترده‌ای را از سال ۱۳۵۸ تا لحظه آغاز رسمی جنگ داشتیم. از همین رو این که می‌گویند ارتش غافگیر شد، کاملا نادرست است.

پیش از ۶ ماه اول سال ۱۳۵۹ از سوی عراق ۶۳۶ بار مرزهای ایران مورد تجاوز نیروهای هوایی، زمینی و دریایی قرار گرفت که ۴۹۰ مورد آن از سوی وزارت خارجه ایران به سازمان ملل متحد گزارش شد. در آن زمان به دلیل مسائل بعد از انقلاب، ارتش در حال کوچک شدن بود و عده‌ای می‌خواستند تا این یگان نظامی منحل شود.

از جمله آن برخی از طرح‌ها به ارتش ابلاغ شده بود مانند خدمت در موطن اصلی و نصف شدن سربازخانه‌ها. ازهمین رو ارتش نیروی انسانی کارآزموده و خوبی در اختیار نداشت چرا که حتی فرماندهان ارتشی را هم تصفیه می‌کردند. با این حال براساس گزارش‌هایی که ارتش به دولت و مجلس ارائه کرد، «طرح ابوذر» از سوی ارتش در ۷۶ صفحه ارائه شد که درآن به بنی‌صدر رئیس جمهور وقت، گزارش احتمالی حمله ارتش عراق بیان شده بود و ارتش مطابق آن طرح‌هایی داشت.

پیش بینی آغاز جنگ توسط ارتش

در همین رابطه سید تراب ذاکری افسر اطلاعاتی ارتش درباره روزهای نخست جنگ تحمیلی معتقد است: پوشش اطلاعات گسترده‌ای را از سال ۱۳۵۸ تا لحظه آغاز رسمی جنگ داشتیم. از همین رو این که می‌گویند ارتش غافگیر شد، کاملا نادرست است.

در متن این سند «سِری» که روز ۱۲ شهریور ماه ۱۳۵۹ در دو برگ تهیه شده است و به نیروی زمینی و رونوشت آن جهت آگاهی و اقدام مقتضی به ژاجا، نهاجا، نداجا، سماجا (مرکز فرماندهی) و سپاه پاسداران نیز ارسال شده بود، آمده است:

در آخرین بررسی که روی گسترش یگان‌های عراقی در مرز به عمل آمد، قرائن تعرض ارتش عراق در مناطق یادشده زیرین مشهود است. محتمل‌ترین معبر تعرضی ارتش عراق به خاک جمهوری اسلامی ایران عبارت‌اند از:

۱. عماره ـ بستان ـ دوصلق ـ جسر نادری ـ اندیمشک و دزفول.

عماره ـ بستان ـ سوسنگرد ـ اهواز به استعداد یک لشکر، ۲ تیپ مکانیزه و یک تیپ زرهی.

کوت ـ موسیان ـ عین‌خوش ـ اندیمشک ـ دزفول به استعداد یک لشکر.

۲. بصره ـ تنومه ـ شلمچه ـ خرمشهر.

بصره ـ تنومه ـ کوشک ـ اهواز به استعداد یک لشکر، ۲ تیپ پیاده مکانیزه و یک تیپ زرهی.

عملیات بصره ـ خرمشهر به‌وسیله عناصر نیروهای ویژه با عبور از سیبه به آبادان و کوت‌زین به خرمشهر پشتیبانی می‌شود. ضمناً عملیات عبور از رودخانه [اروند]به‌وسیله آتش توپخانه از ساحل دور حمایت می‌گردد.

۳. معبر بعقوبه ـ المنصور ـ جلولا ـ خانقین با یک لشکر زرهی و یک لشکر پیاده مکانیزه به‌اضافة یک تیپ پیاده مکانیزه برای هدف‌های خسروی ـ قصرشیرین و سرپل‌ذهاب. همین تعرض احتمالاً از معبر مندلی ـ سومار ـ گیلان‌غرب ـ قلاجه و اسلام‌آباد.

۴. نیروهای عراقی مستقر در حلبچه ـ چناره ـ پنجوین ـ چوارتا ـ قلعه‌دیزه و مرگه‌سور، تعرض را به‌صورت تک پشتیبانی با فریب و یا نمایش نیرو و یا تظاهر به‌منظور تثبیت نیروهای ایران در منطقه کردستان و آذربایجان‌غربی اجرا خواهند کرد.

۵. احتیاطات تأمینی و آمادگی و مراقبت برای خنثی‌کردن یک تعرض غافلگیرانه در جبهه وسیع را برابر طرح‌های مصوبه داشته باشید.

۶. جابه‌جایی نیروهای عراقی را در مناطق بلافصل مرز و یا تقویت‌های احتمالی را تاحدّ امکان اعلام دارند.

۲۷۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1896617

دیگر خبرها

  • تصاویر جدید از سیلاب در مرز بین المللی ریمدان + ویدئو
  • بایدن : تحریم‌ ها و کنترل‌های صادراتی جدیدی را علیه ایران اعمال می‌کنیم / این تحریم‌ها، رهبران و نهاد‌های مرتبط با سپاه، وزارت دفاع و برنامه موشکی و پهپادی ایران را هدف قرار می‌دهند
  • پیش‌شرط‌های مردمی‌سازی اقتصاد ایران
  • ارتش غافلگیر شده بود؟ /سند سِری ارتش درباره آغاز جنگ تحمیلی
  • کهنه سربازان دفاع مقدس: ۱۶۰۰ میلیارد دلار غرامت جنگ را از عراق طلب داریم
  • اجاره ‏‏‌بها «کنترل» شد یا «رکورد» زد؟
  • مشارکت بالا در «دور دوم انتخابات مجلس» به نفع کشور و نظام است
  • کهنه سربازان دفاع مقدس: 1600 میلیارد دلار غرامت جنگ را از عراق طلب داریم
  • اجاره‏‏ بها «کنترل» شد یا «رکورد» زد؟
  • نظم جدید در غرب آسیا با نقش‌آفرینی ایران