Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «انرژی امروز»
2024-04-19@04:47:50 GMT

اروپا:عده‌ای نمی‌خواهند برجام احیاء شود

تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۸۱۱۱۹

اروپا:عده‌ای نمی‌خواهند برجام احیاء شود

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می گوید: «کسانی هستند که نمی خواهند برجام احیاء شود. ما با وجود خروج آمریکا تلاش کردیم تا این توافق را زنده نگه داریم.»

به گزارش «انرژی امروز» از یورو نیوز، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه شنبه به همراه خاویار سولانا و فدریکا موگرینی، دو نفر از کسانی که پیش از او این سمت را برعهده داشتند در یک گفتگوی اینترنتی شرکت کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نشست آنلاین یکی از رشته رویدادهایی بود که به مناسبت دهمین سالگرد تشکیل سرویس کنش خارجی اتحادیه اروپا برگزار می شود. سه دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا در دو دهه اخیر در این نشست چالش ها و فرصت های پیش روی سیاست خارجی این اتحادیه را بررسی کردند. یکی از موضوعات مورد بحث در این گفتگوی اینترنتی رابطه با ایران و میانجیگری اتحادیه اروپا در پرونده هسته ای ایران بود.

خاویر سولانا که بین سال های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۹ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بود در این نشست به اولین سفرش به تهران در سال ۲۰۰۳ و پیچیدگی مذاکرات با تهران در دورانی اشاره کرد که آمریکا بدون حضور در مذاکرات مایل به مشارکت در روند گفتگوها با ایران بود.

خاویر سولانا همچنین به یکی از سفرهایش به تهران پیش از پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۳ (۱۳۹۲ شمسی) اشاره کرد. به گفته وی حسن روحانی در جریان آن سفر هر چند هنوز رئیس جمهوری ایران نبود اما به خاویر سولانا گفت که تهران مایل به مذاکره با آمریکا است.

مسئول پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود که به دنبال موافقت باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق ایالات متحده با اصل گفتگو با ایران ابتدا مذاکرات محرمانه و سپس گفتگوهای رسمی آغاز شد. او همچنین اعلام خروج آمریکا از توافق هسته ای با ایران را یکی از «غم انگیزترین» خبرهایی دانست که تاکنون شنیده است.

فدریکا موگرینی نیز در جریان این گفتگوی اینترنتی به دوره ای اشاره کرد که مذاکرات با ایران بر سر برنامه هسته ای تهران هفته ها بدون پیشرفت ادامه می یافت. او نیز مانند خاویر سولانا ضمن اشاره به تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری کنونی آمریکا برای خروج از برجام از دوره «دشوار» پس از آن سخن گفت.

به گفته فدریکا موگرینی تصمیم دونالد ترامپ «آزمایشی» برای ظرفیت اتحادیه اروپا با وجود «فشارهای زیاد واشنگتن» بود.

فدریکا موگرینی با اشاره ضمنی به پایان کار دولت دونالد ترامپ از لزوم آماده سازی و کمک به ایران و آمریکا برای بازگشت به برجام و اجرای کامل این توافق سخن گفت. مسئول پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا دوره کنونی در روابط اتحادیه اروپا با ایران و آمریکا را «حیاتی» توصیف کرد.

جوزپ بورل نیز در این نشست اینترنتی تاکید کرد که آنچه چند روز پیش برای محسن فخری زاده، مقام عالی رتبه وزارت دفاع ایران روی داد «ترور» نام داشت. او افزود که ترور دانشمند هسته ای ایران «اقدامی جنایتکارانه» بود. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود که چنین اقداماتی راهی برای حل مشکلات محسوب نمی شود. او افزود که با کشتن کارشناس هسته ای ایران نمی توان مانع از پیشرفت برنامه هسته ای تهران شد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: «کسانی هستند که نمی خواهند برجام احیاء شود. ما با وجود خروج آمریکا تلاش کردیم تا این توافق را زنده نگه داریم.»

او ابراز امیدواری کرد که اتحادیه اروپا بتواند ایران و آمریکا را به اجرای کامل توافق هسته ای مجاب کند. جوزپ بورل تاکید کرد که اتحادیه اروپا هر آنچه بتواند انجام خواهد داد تا اطمینان حاصل کند که توافق هسته ای با ایران «تامین کننده امنیت» برای منطقه خاورمیانه خواهد بود.

برچسب هااتحادیه اروپا (EU) برجام جوزپ بورل خاویر سولانا فدریکا موگرینی

منبع: انرژی امروز

کلیدواژه: اتحادیه اروپا EU برجام جوزپ بورل خاویر سولانا فدریکا موگرینی آسیا اروپا انرژی امروز ایران بین الملل تحریم خبرگزاری بین المللی خبرگزاری داخلی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا ریاست جمهوری سازمان های بین المللی سایتهای اینترنتی شرکت ملی نفت ایران NIOC شرکت های بین المللی مجلس شورای اسلامی نفت خام وزارت نفت وزارت نیرو مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا فدریکا موگرینی خاویر سولانا جوزپ بورل هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۸۱۱۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استوری جدید گروسی با تگ ایران

  رافائل گروسی که به نیویورک سفر کرده، در جمع خبرنگاران توضیح داد: بازرسان ما در ایران روز گذشته از سوی دولت این کشور مطلع شدند که تمام مراکز هسته‌ای که ما هر روز بازرسی می‌کنیم، بنا به دلایل امنیتی تعطیل است. این مراکز امروز برای ادامه بازرسی‌ها باز شدند اما من تصمیم گرفتم بازرسان ما تا زمانی که اوضاع آرام نشود، بازنگردند؛ بنابراین ما کار خود را از فردا از سر می‌گیریم. وی با بیان این‌که تنش‌های اخیر تاثیری بر فعالیت‌های آژانس نداشته، افزود: ما در ایران هستیم و به کارمان ادامه می‌دهیم. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پاسخ به پرسشی درباره تحولات جدید در برنامه هسته‌ای ایران، برخی ادعاهای سیاسی را تکرار کرد و گفت: ایران از ذخایر اورانیوم غنی‌شده در سطح بسیار بالایی برخوردار است اما این به‌ خودی‌ خود به این معنا نیست که ایران دارای سلاح اتمی است. وی افزود: تا جایی که به آژانس مربوط است (البته باید هنگام اظهارنظرهای عمومی محتاط باشیم) ما هیچ‌گونه اطلاعات یا نشانه‌ای مبنی بر این‌که ایران از برنامه ساخت سلاح اتمی برخوردار است، نداریم. در عین حال ما به طرف ایرانی گفته‌ایم که این سطح از ذخایر مواد اتمی که به لحاظ فنی نزدیک به ساخت سلاح هسته‌ای است، در سطح جهانی پرسش‌برانگیز است و به همین خاطر از آنها خواسته‌ایم که به‌طور کامل با ما همکاری کنند. 
گروسی ابراز امیدواری کرد ظرف چند هفته آینده راهی تهران شود و اوضاع را روی ریل قرار دهد. گفتنی است ایران دو سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و تعلل طرف‌های اروپایی در عمل به تعهدات‌شان در این توافق، گام‌هایی را تحت نظارت آژانس برای کاهش تعهداتش برداشت تا توازن در اجرای این توافق را برقرار کند. جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید کرده که تدابیر صورت‌گرفته برگشت‌پذیر بوده و هر زمان که سایر طرف‌ها به‌طور کامل به تعهدات ‌خود عمل کنند، ایران نیز متقابلا رفتار خواهد کرد. ایران پس از امضای برجام در سال ۱۳۹۴ با هدف لغو تحریم‌های ظالمانه، به‌عنوان کشوری مسئولیت‌پذیر، تعهدات خود را بدون عیب و نقص اجرا کرد و این مسأله در ۱۶ گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مورد تایید قرار گرفت اما پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید، تحریم‌هایی که به واسطه برجام رفع شده بود، با تصمیم یکجانبه وی برای خروج از این توافق در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷(۸ می ‌۲۰۱۸) بازگردانده شد. جمهوری اسلامی ایران سال ۲۰۱۸ سازوکار حل اختلاف را در چارچوب کمیسیون مشترک برجام در سطح وزیران امور خارجه اعضای باقیمانده در این توافق فعال کرد. در نتیجه این نشست، طرف‌های عضو برجام با صدور بیانیه‌ای، ۱۱ تعهد را برای جبران خسارت‌های اقتصادی ناشی از اقدام یکجانبه آمریکا مطرح کردند اما اجرای نامتوازن این توافق از یک طرف و فشارهای ناشی از اعمال و تشدید تحریم‌های یکجانبه آمریکا از طرف دیگر، باعث شد تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام، شورای‌ عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تصمیماتی در راستای متوقف‌کردن گام‌به‌گام اجرای اقدامات داوطلبانه تعهدات هسته‌ای با اعطای فرصت‌های ۶۰روزه به دیپلماسی اتخاذ کند. ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمام تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد که برای تحقق این وعده تلاش کنند اما با توجه به این‌که کشورهای اروپایی به وعده‌های‌شان عمل نکرده‌اند، ایران نیز در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش داد. دولت دموکرات جو بایدن پس از روی کار آمدن در ژانویه ۲۰۲۱، اقدام یکجانبه دولت سابق این کشور را برای خروج از توافق ایران و گروه ۵+۱ محکوم کرد اما همچنان سیاست‌های فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ را در پیش گرفته است. در واقع، تجربه نشان داده که کاخ سفید با وجود ادعای دیپلماسی، اراده لازم را برای تصمیم‌گیری در زمینه بازگشت به برجام و جبران سیاست شکست‌خورده دولت ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا علیه ایران ندارد. مذاکرات برای ازسرگیری اجرای برجام در هشت دور با حضور نمایندگان گروه ۴+۱، اتحادیه اروپا و ایران در وین برگزار شد. هیات آمریکایی نیز به‌صورت غیرمستقیم در گفت‌‌وگوها حاضر بود اما نتیجه مذاکرات به‌دلیل عواملی همچون تناقض در رفتار، تعلل در تصمیم‌گیری، زیاده‌خواهی و طرح درخواست‌های جدید از سوی آمریکا معطل ماند. ایران به‌عنوان کشوری مسئولیت‌پذیر همواره اعلام کرده که برای عقد توافقی پایدار و قابل اتکا که تحریم‌ها را به نحوی تضمین‌شده رفع کند و موضوعی به‌عنوان اهرم فشار جهت استفاده علیه ایران در آینده باقی نماند، آمادگی دارد.

دیگر خبرها

  • واکنش جدید آمریکا و اروپا در واکنش به پاسخ موشکی ایران
  • بورل: غزه مثل سطح ماه شده؛ هیچ چیزی برای زندگی نیست
  • اتحادیه اروپا : غزه مثل سطح ماه شده ؛ هیچ چیزی برای زندگی نیست
  • هیچ رفتاری را که سبب خدشه به تعامل ما با آژانس شود نمی‌پذیریم/ مدیرکل بین برجام و پامان تفکیک قائل شود
  • بازدید منظم آژانس از تاسیسات هسته‌ای ادامه دارد
  • اسلامی: بازدید منظم آژانس از تأسیسات هسته‌ای/ نظارت ۱۲۰ بازرس
  • استوری جدید گروسی با تگ ایران
  • مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: به امنیت اسرائیل متعهد هستیم
  • تغییر محسوس سیاست خارجی عربستان
  • تحولات اوکراین| استفاده آمریکا از کی‌یف برای اهداف نظامی