Web Analytics Made Easy - Statcounter

ناصر نبی پور در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به افزایش قیمت تخم مرغ در بازار گفت: میانگین قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ درب مرغداری به حداکثر ۱۵ هزار تومان رسیده که البته این قیمت هنوز با قیمت تمام شده تولید فاصله دارد.

به گفته وی، قیمت تمام شده هر کیلوگرم تخم مرغ در حال حاضر برای تولیدکننده ۱۶ هزار و ۲۰۰ تومان است که معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی و ستاد تنظیم بازار نیز این نرخ را قبول دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نبی پور با اشاره به اینکه صادرات تخم مرغ مشروط به موافقت وزارت جهاد کشاورزی است و با تعرفه انجام می‌شود، گفت: با این شرایط می‌توانیم بگوییم که تقریباً مجوزی برای صادرات صادر نمی‌شود و در حال حاضر روزانه کل صادرات ما حدود ۲۰ تن است، این در حالی است که قبلاً تا ۴۰۰ هزار تن صادرات در روز نیز داشتیم و همین امسال در برخی از ماه‌ها صادرات تا ۱۴ هزار تن نیز رسیده بود.

تولید تخم مرغ ۲۵ درصد کاهش یافت

این مقام مسئول با بیان اینکه در حال حاضر عملاً صادراتی نداریم، افزود: با شرایط فعلی و افزایش قیمتی که رقم خورده، به نظر می‌رسد تولید بین ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش یافته است.

نبی پور، افزایش قیمت نهاده‌های دامی را در کاهش تولید تأثیرگذار دانست و عنوان کرد: سازمان دامپزشکی نیز اخیراً در بخشنامه‌ای خواستار حذف گله‌های مرغ تخمگذار با سن بالای ۷۰ هفته شده و دلیل این مسئله شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در برخی از نقاط کشور بوده است.

وی با بیان اینکه در بخشنامه سازمان دامپزشکی، استان‌هایی مانند تهران، البرز، قم، آذربایجان شرقی و اصفهان در اولویت اجرای طرح مذکور هستند، گفت: ۷۰ درصد تولید تخم مرغ در این استان‌ها انجام می‌شود و اگر قرار باشد که این اتفاق بیفتد و گله‌ها حذف شوند، تخم مرغ به شدت گران می‌شود.

نبی پور با اشاره به اینکه بخشنامه سازمان دامپزشکی از نظر علمی درست است، افزود: با این حال این بخشنامه از نظر ابعاد اقتصادی و اجتماعی پیامدهایی را به دنبال خواهد داشت، ضمن اینکه سازمان دامپزشکی دلیل این خواسته خود را کاهش ایمنی گله‌ها عنوان کرده است و ما معتقدیم بهتر است اول از گله‌ها آزمایش انجام شود و بعد از مشخص شدن نتیجه آزمایش، اقدام به حذف کنند.

دولت در تهیه واکسن آنفلوانزا به مرغداران کمک کند

سخنگوی اتحادیه مرغداران میهن با اشاره به اینکه سازمان دامپزشکی اعلام کرده اگر تولیدکنندگان می‌خواهند این مرغ‌ها را نگه دارند باید واکسن سوم را به طیور بزنند، گفت: قیمت واکسن طی ماه‌های اخیر هفت برابر شده و برای خیلی از مرغداران امکان دریافت واکسن سوم وجود ندارد. به اعتقاد ما اگر سازمان دامپزشکی بر این دستورالعمل اصرار دارد باید دولت برای خرید واکسن به مرغداران کمک کند.

نبی پور تصریح کرد: در صورتی که گله‌های تخم گذار حذف شوند تا چند سال آینده نیز نمی‌توان بازار تخم مرغ را ساماندهی کرد، چرا که تولیدکنندگان در شرایطی که نهاده‌های دامی و سایر هزینه‌های تولید پایین بوده، اقدام به ایجاد واحدهای تولیدی و جوجه ریزی کرده اند و حذف آنها به راحتی قابل جبران نیست.

وی درباره شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور نیز گفت: این بیماری در استان‌های اردبیل، مازندران و اراک در جمعیت غاز و اردک‌های وحشی دیده شده است.

کد خبر 5085966 زهرا مهدوی

منبع: مهر

کلیدواژه: قیمت تخم مرغ آنفلوانزای فوق حاد پرندگان ویروس کرونا قیمت دلار شاخص کل بورس اوپک وزارت جهاد کشاورزی قیمت مرغ بانک مرکزی ایران نهاده های دامی قیمت یورو پالایشی یکم بازار سهام قیمت نفت قیمت طلا بورس تهران سازمان دامپزشکی تخم مرغ نبی پور گله ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۸۱۱۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح‌های کشاورزی در انتظار ابلاغ اعتبار/ تولیدات باغی افزایش یافت

‌به گزارش خبرنگار مهر، سید عماد شاهرخی امروز پنج‌شنبه جلسه شورای معاونین و مدیران سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به رشد چهار برابری تولید گندم در لرستان، اظهار داشت: درحالی‌که تولید و خرید گندم در کشور دو و نیم برابر افزایش پیدا کرد در لرستان با رشد بیش از چهار برابری مواجه بودیم.

افزایش تولید محصولات باغی در لرستان

وی به پیشرفت مناسب طرح جهش تولید در دیمزارها هم اشاره کرد و گفت: سال اول اجرای جهش تولید در دیمزارها تعداد ادوات خریداری شده ۸۵ دستگاه بودند، درحالی‌که سال ۱۴۰۱ به ۲۷۵ دستگاه افزایش پیدا کرد، سال ۱۴۰۲ هم به ۵۲۷ دستگاه افزایش پیدا کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به افزایش سطح زیر کشت دانه‌های روغنی، گفت: سطح زیر کشت گیاهان دارویی از دو هزار و ۲۰۰ هکتار به شش هزار و ۸۰۰ هکتار افزایش پیدا کرد؛ یعنی با رشد سه برابری مواجه بودیم.

شاهرخی با اشاره به افزایش محصولات باغی، عنوان کرد: تولید سیب از ۶۵ هزار تن به ۷۵ هزار تن در دو سال دولت سیزدهم افزایش پیدا کرد، تولید زردآلو هم از دو هزار و ۵۰۰ تن به دو هزار و ۷۰۹ تن افزایش پیدا کرد.

وی عنوان کرد: تولید انار هم از ۵۵ هزار تن به ۷۰ هزار تن افزایش پیدا کرده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان به افزایش تولید نخود در دولت سیزدهم هم اشاره کرد و گفت: تولید نخود از ۱۶ هزار و ۵۲۷ تن به ۴۳ هزار و ۵۴۳ تن افزایش پیدا کرد؛ یعنی رشد سه برابری.

شاهرخی، افزود: قبل از دولت سیزدهم تولید حبوبات ۶۳ هزار تن بود، درحالی‌که در دولت سیزدهم این رقم به ۸۷ هزار و ۴۰۰ تن افزایش پیدا کرد.

وی با اشاره به افزایش سطح گلخانه‌های استان، گفت: قبل از دولت سیزدهم ۷۴ هکتار گلخانه داشتیم، درحالی‌که ظرف این دو سال ۴۵ هکتار به سطح گلخانه‌های استان اضافه شد.

یکپارچه‌سازی ۱۷۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به اینکه در دولت سیزدهم هزار و ۷۰۰ هکتار به سطح زیر کشت گیاهان دارویی استان اضافه شده است، بیان کرد: ظرف این دو سال همچنین دو هزار هکتار در اراضی شیب‌دار استان کاشت شده است.

شاهرخی به افزایش ۱۰ درصدی محصولات زراعی استان اشاره کرد و گفت: در ماه‌های پایانی سال گذشته درحالی‌که ۷۷ تن گوشت منجمد برای استان مشخص شده بود، اما با مشارکت تشکل‌ها، اتحادیه دامداران و تعاون روستایی ۴۰۰ تن گوشت ارزان‌قیمت توزیع کردیم.

وی با اشاره به رفع تداخلات ارضی استان، ادامه داد: از آغاز اجرای رفع تداخلات ارضی یعنی سال ۹۴ تا ۱۴۰۰ تنها ۷۶ پلاک رفع تداخل شده بود، درحالی‌که در دولت سیزدهم ۹۴۰ پلاک رفع تداخل شده است، به دنبال این هستیم که شهریور سال جاری پروژه رفع تداخلات بسته شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان به صدور سند بعد از رفع تداخلات هم اشاره کرد و گفت: تاکنون ۶۵ درصد سند تک‌برگ بعد از رفع تداخلات ارضی برای کشاورزان صادر شده است.

شاهرخی، بیان داشت: در دو سال گذشته همچنین هزار و ۷۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان یکپارچه‌سازی شده است درحالی‌که قبل از دولت سیزدهم هزار هکتار از اراضی استان یکپارچه‌سازی شده بود.

طرح‌های کشاورزی در انتظار ابلاغ اعتبار

وی با اشاره به اینکه در دولت سیزدهم تولید تخم‌مرغ به ۱۲ هزار تن رسیده است، گفت: با راه‌اندازی دو واحد تولید مرغ ظرف ماه‌های آینده پنج هزار تن به ظرفیت تولید تخم‌مرغ در استان اضافه می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان، احیا و مرمت ۸۰ رشته قنات، تکمیل سه ایستگاه پمپاژ را از دیگر اقدامات سازمان جهاد کشاورزی لرستان عنوان کرد و افزود: با راه‌اندازی چهار مجتمع پرورش ماهیان خاویاری از جمله مجتمع سپیددشت، «درب گنبد» و «رنگین» به قطب پرورش ماهیان خاویاری تبدیل می‌شویم

شاهرخی، به راه‌اندازی ۱۲ واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی در دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: در دولت سیزدهم ۳۸۸ پروژه در بخش کشاورزی به بهره‌برداری رسیده است، همچنین ۲۳۹ واحد راکد و تعطیل به چرخه تولید بازگشتند.

وی با اشاره به کسب رتبه اول جذب تسهیلات تبصره ۱۸ در استان و کشور بیان کرد: در حال حاضر هم ۱۵۰ میلیارد تومان طرح در بانک کشاورزی آماده داریم که منتظر ابلاغ اعتباری هستند.

کد خبر 6064447

دیگر خبرها

  • کاهش ۳۰ درصدی رشد نرخ ارز در دولت سیزدهم
  • اعلام قیمت سنگین‌ترین جریمه رانندگی با اعمال نرخ‌های جدید
  • افزایش ۱۰ درصدی محصولات زراعی در لرستان
  • طرح‌های کشاورزی در انتظار ابلاغ اعتبار/ تولیدات باغی افزایش یافت
  • دولت برای رشد اشتغال‌زایی و کاهش تورم اقتصاد را به مردم بسپارد
  • ۶ هزار دز واکسن نیوکاسل توزیع شد
  • سازندگان واکسن برکت از قهرمانان ملی هستند/ روایتی متفاوت از یک دستاورد علمی
  • توزیع ۶ هزار دز واکسن نیوکاسل بین پرورش دهندگان بومی در قاینات
  • حکایت معنادار افزایش قیمت کارخانه ای و ناترازی در بازار ۱۴۰۲ خودرو
  • حکایت معنادار افزایش قیمت کارخانه و ناترازی در بازار ۱۴۰۲ خودرو