Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-23@08:36:44 GMT

دو مسیر فوریِ مجلس برای پیگیری مطالبات ایثارگران

تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۸۲۰۴۸

دو مسیر فوریِ مجلس برای پیگیری مطالبات ایثارگران

شاکری دو مسیر فوری برای پیگیری مطالبات ایثارگران معرفی و تاکید کرد که فصل تصویب بودجه ۱۴۰۰ زمان مناسبی برای پرداختن به بخشی از این مطالبات است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، اقبال شاکری نایب رئیس فراکسیون ایثارگران مجلس شورای اسلامی در جلسه اخیر کارگروه امور ایثارگران جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی که به صورت مجازی برگزار شد، ضمن تبریک و تسلیت شهادت دانشمند برجسته هسته‌ای محسن فخری زاده و تاکید بر شتاب بیشتر ملت ایران با وجود این شهادت‌ها در عرصه پیشرفت علمی و امنیت ملی، در توضیح ظرفیت‌ها و امکانات فراکسیون ایثارگران مجلس و ارتباط متقابل جانبازان و ایثارگران با این فراکیسون، توضیح داد: در حال حاضر در مجلس دو فراکسیون به پیگیری امور ایثارگران می‌پردازد که بنده در هر دو فراکسیون حضور دارم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی فراکسیون ایثارگران به ریاست احمد امیرآبادی فراهانی و دیگری فراکسیون فرهنگ ایثار و شهاد به ریاست حسن نوروزی است.

وی افزود: در این فراکسیون‌ها موضوعات ایثارگران جمع بندی و اولویت بندی و برخی از این موضوعات نیز از دستگاه‌های متولی مثل بنیاد شهید، نیرو‌های مسلح و وزارتخانه‌های گوناگون پیگیری می‌شود. در مسائل ایثارگری در برخی موارد نیازمند پیگیری اجرای قوانین موجود و یا نظارت بر نحوه اجرا هستیم تا خانواده جانبازان و ایثارگران از حقوق خود محروم نمانند. در عین حال برخی موضوعات فراگیر بوده و نیازمند تصویب قانون جدید یا اصلاح قوانین قبلی است که مجلس فعلی ظرفیت خوبی برای ورود به این قبیل موارد از طریق فراکسیون ایثارگران دارد.

اقبال شاکری با بیان اینکه فراکسیون ایثارگران آمادگی دارد این قبیل موارد را در قالب طرح دو فوریتی در مجلس مطرح کند، گفت: برای تدوین این طرح‌ها از دیدگاه‌های خانواده ایثارگران که خود ذی نفع هستند نیز بهره می‌گیریم و معمولا قبل از اعلام وصول در هیات رییسه، نظر نمایندگان را از طریق رایزنی برای رای به طرح مذکور جلب می‌کنیم. در این زمینه اخیرا مجلس برای اشتغال خانواده ایثارگران، مصوبه‌ای را در قالب بخشی از برنامه پنج ساله پنجم گذراند که نمونه موفقی از ورود به موضوعات ایثارگری در مجلس فعلی بود.

وی تاکید کرد: در حال حاضر یک مسیر هموار برای پیگیری مطالبات ایثارگران، گنجاندن ردیف‌های مورد نیاز در بودجه سالانه کشور است و با توجه به اینکه فصل تصویب بودجه ۱۴۰۰ در مجلس فرارسیده، باید زمان را از این نظر مغتنم شمرد. از این رو هر طرح و ایده‌ای که بار مالی دارد، باید به صورت مدون در اختیار فراکسیون ایثارگران قرار بگیرد تا بتوانیم در جریان تصویب بودجه برای تامین مالی آن چاره جویی کنیم.

نایب رئیس فراکسیون ایثارگران مجلس در عین حال ادامه داد: برخی از موضوعات ایثارگری نیز بار مالی ندارد، اما نیازمند استفساریه از مجلس یا شورای نگهبان است که فراکسیون ایثارگران آمادگی دارد برای تسهیل اجرای قوانین مربوطه، این موارد را نیز با فوریت دنبال کند.

شاکری در پاسخ به سوال یکی از اعضای کارگروه ایثارگران جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی درباره علت تشکیل دو فراکسیون در حوزه ایثارگری در مجلس کنونی، گفت: در زمان برگزاری انتخابات هیات رییسه فراکسیون ایثارگران، حسن نوروزی، نماینده ادوار مجلس و رییس سابق این فراکسیون جلسه را برای کاری ترک کرد و انتخابات در غیاب وی برگزار شد که اخلاقی‌تر این بود که برگزاری انتخابات به زمان حضور وی در جلسه موکول می‌شد. در این انتخابات احمد امیرآبادی به عنوان رییس فراکسیون انتخاب شد، اما گروهی از نمایندگان مجلس تصمیم گرفتند با توجه به حضور حسن نوروزی در فراکسیون ایثارگران در دوره گذشته، از ظرفیت وی به شکل دیگری استفاده کنند و به این ترتیب فراکسیون فرهنگ ایثار و شهادت در مجلس نیز اعلام موجودیت کرد که اتفاقا با اقبال روبرو شد و حسن نوروزی نیز به عنوان رییس این فراکسیون رای نمایندگان را جلب کرد.

به گفته وی، تفکیک وظایف دقیقی میان این دو فراکسیون صورت نگرفته، اما مقرر شده در فراکسیون ایثاگران فقط موضوعات کلان دنبال شود و موارد نظارت و پیگیری صرفا در فراکسیون فرهنگ ایثار و شهادت صور گیرد؛ ضمن اینکه در مسائل تقنینی هر دو فراکسیون به صورت مشترک به موضوع ورود می‌کنند.

در ادامه این جلسه مجتبی شاکری دبیرکل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی و تنی چند از اعضای کارگروه ایثارگران این جمعیت به بیان مهم‌ترین موضوعات مبتلابه جامعه ایثارگری پرداختند. از جمله این موارد عدم تمکین دستگاه‌های دولتی از قوانین استخدامی خانواده ایثارگران بود که به گفته آنها، در حالی که قانون در مورد استخدام ۳۰ درصد کارکنان دستگاه‌های دولتی از خانواده ایثارگران صراحت دارد، اما اغلب دستگاه‌ها و حتی مجموعه بنیاد شهید از اجرای آن سر باز می‌زنند و در خلاء نظارتی مجلس از قانون مذکور تمکین نمی‌کنند. همچنین موضوع استخدام فرزندان جانبازان بالای ۷۰ درصد واجد شرایط از دیگر مواردی است که در قوانین موجود، پیش بینی شده، اما اجرا نمی‌شود.

نواقص متعدد در قانون جامع ایثارگران نیز از دیگر موضوعات مطرح شده در این جلسه بود که مقرر شد جزییات این نواقص به تفصیل در اختیار فراکسیون ایثارگران قرار بگیرد.

گلایه مندی نسبت به تعطیلی معاونت فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران و عدم پرداخت به موضوعات مربتط با ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نیز در این جلسه مطرح شد که اقبال شاکری وعده داد این مساله را نیز در فراکسیون ایثارگران مجلس مطرح کند.

وجود انباشت قوانین در حوزه جانبازان و ایثارگران و تزاحم برخی از این قوانین نسبت به یکدیگر، ضرورت اعمال نظارت بر اجرای قوانین از سوی مجلس و بنیاد شهید به صورت توامان، عدم برخورد مناسب برخی از کارکنان بنیاد شهید با مراجعان، ضرورت برخی تغییرات ساختاری در بنیاد شهید و در صورت امکان قرار گرفتن این نهاد در زمره نهاد‌های تحت نظر رهبری به منظور ایجاد وحدت رویه در این نهاد با وجود تغییر دولت‌ها و پرداختن به اشتغال فرزندان جانبازان و ایثارگران از دیگر موارد مطرح شده در این جلسه بود.

اقبال شاکری نایب رئیس فراکسیون ایثارگران مجلس شورای اسلامی پس از استماع دیدگاه‌های اعضای کارگروه امور ایثارگران جمعیت جابنازان بر ضرورت پیگیری این موارد تاکید کرد و گفت: لازم است این ارتباطات ادامه پیدا کند تا فراکسیون ایثارگران بتواند از ظرفیت و اطلاعات جمعیت جانبازان در زمینه اولویت بندی مسائل مبتلابه جامعه ایثارگری بهره‌مند شود. البته برخی از موارد مطرح شده در حد گله و شکایت بود که ما هم می‌توانیم در قالب تذکر و نطق به این ترتیب گلایه مندی خود را منتقل کنیم. اما برای حل مسائل و پیشبرد امور باید موضوعات و راه حل آن‌ها به صورت مشخص مطرح شود؛ بنابراین خانواده جانبازان برای تسریع در پرداختن به مشکلات باید در این میسر فراکسیون را همراهی کنند.

وی یادآورشد: در کنار فرصتی که از ناحیه تصویب بودجه ۱۴۰۰ در پیش رو قرار دارد، حضور سعید اوحدی در راس بنیاد شهید را نیز باید مغتنم شمرد و از ظرفیت وی برای حل برخی مسائل ریشه دار جامعه ایثارگری استفاده کرد؛ کمااینکه در مدت اخیر برخی از مسائل بر زمین مانده توسط وی حل و فصل شده است.

شاکری در خاتمه تاکید کرد فراکسیون ایثارگران مجلس چه در بعد نظارتی و چه در بعد تقنینی آمادگی دارد از طریق تعامل با بنیاد شهید و یا گنجاندن ردیف‌های مورد نیاز در بودجه سالانه کشور، مسائل خانواده بزرگ جانبازان و ایثارگران را حل و فصل کند.

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی احزاب سیاسی احزاب فراکسیون ایثارگران مجلس جانبازان و ایثارگران خانواده ایثارگران امور ایثارگران جمعیت جانبازان فرهنگ ایثار تصویب بودجه دو فراکسیون اقبال شاکری حسن نوروزی بنیاد شهید دستگاه ها مطرح شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۸۲۰۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وصول ۴۰ همت مطالبات دولت از پتروشیمی‌های استان بوشهر

رئیس‌ کل دادگستری استان بوشهر از پرداخت ۴۰ هزار میلیارد تومان مطالبات شرکت ملی گاز ایران از سوی شرکت‌های پتروشیمی استان بوشهر خبر داد و گفت: شرکت‌های پتروشیمی‌های استان بوشهر ۵۰ هزار میلیارد تومان دیگر بدهکار هستند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بوشهر، مهدی مهرانگیز ظهر امروز در جمع خبرنگاران در بوشهر سرکشی از زندانیان و خانواده‌های آنان را از برنامه‌های مهم مسئولان دادگستری‌ها و دادستان‌ها و قضات دانست و اظهار داشت: در سرکشی به زندانیان و خانواده‌های آنان مشکلات مختلف زندانی بررسی و راهکارهای لازم برای تحقق مطالبات آن ارائه می‌شود.

وی کمک به خانواده زندانیان نیازمند را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: در سرکشی از این خانواده‌ها مشکلات گوناگون درمانی، معیشتی، اجتماعی، رفاهی تجهیزاتی و فرهنگی بررسی و کمک‌های لازم به آنها عرضه می‌شود.

رئیس کل دادگستری استان بوشهر با بیان اینکه در سال گذشته 34 بار از زندان‌های استان بوشهر بازدید شد، گفت: به مناسبت عید نوروز، ماه مبارک رمضان و عید فطر 650 زندانی مشمول مرخصی شدند.

مهرانگیز، حبس‌زدایی را از تأکیدات رئیس قوه قضایی دانست و بیان کرد: به قضات و مسئولان دادگستری‌های استان بوشهر تأکید شده از مجازات جایگزین حبس استفاده شود و باید در آخرین مرحله از مجازات حبس استفاده شود.

وی پیگیری حقوق عامه را در اولویت دستگاه قضایی استان بوشهر دانست و افزود: یکی از مطالبات مهم دولت در استان بوشهر پرداخت نشدن هزینه گاز مصرفی پتروشیمی‌های استان بوشهر بود که با پیگیری انجام شده بخشی از آن وصول شد.

رئیس کل دادگستری استان بوشهر بدهی پتروشیمی‌های استان به شرکت ملی گاز ایران را 90 هزار میلیارد تومان اعلام و خاطرنشان کرد: با پیگیری انجام شده 40 هزار میلیارد تومان آن وصول شد که سبب حل مشکلات اعتباری برخی دستگاه‌های اجرایی شد. پتروشیمی‌های استان بوشهر 50 هزار میلیارد تومان دیگر به دولت بدهکار هستند که ان‌شاءالله با پیگیری انجام شده وصول شود.

انتهای پیام/190

دیگر خبرها

  • اکثر پرسنل بنیاد شهید به دلیل عدم آشنایی با مشکلات ایثارگران، جانبازان و آزادگان، ناکارآمدند
  • اکثریت پرسنل بنیاد شهید به دلیل عدم آشنایی با مشکلات ایثارگران، جانبازان و آزادگان، ناکارآمدند
  • پیگیری تبدیل وضعیت نیرو‌های ایثارگر در شرکت آبفای استان یزد
  • ۲۸ مرکز درمانی به جانبازان و ایثارگران خدمات رسانی می کنند
  • وصول ۴۰ همت مطالبات دولت از پتروشیمی‌های استان بوشهر
  • جزییات افزایش حقوق خانواده شهدا و جانبازان نیرو‌های مسلح
  • جزییات افزایش حقوق خانواده شهدا و جانبازان نیروهای مسلح
  • جزئیات افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ + آخرین خبر افزایش حقوق جانبازان
  • پیگیری ویژه حمله مسلحانه به منازل جنگل‌بانان در مجلس
  • نظرات و مطالبات مردم از اقتصاد را در «هشت صبح» بشنوید