Web Analytics Made Easy - Statcounter

لایحه بودجه ۱۴۰۰ توسط معاون پارلمانی رئیس جمهور به نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تقدیم شد که غیبت رئیس جمهور در این جلسه در تاریخ مجالس بعد از انقلاب بی سابقه است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، هر ساله دولت در آذرماه لایحه بودجه سال آینده را به مجلس شورای اسلامی ارائه می‌کند. این لایحه توسط رئیس جمهور همراه با دفاعیات خود تقدیم رئیس مجلس می‌شود، اما امسال متفاوت‌تر از سال‌های گذشته لایحه بودجه به مجلس رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
  استمرار قرنطینه روحانی 
با اغاز اپیدمی کرونا در کشور حسن روحانی رئیس جمهور با قرنطینه کردن خود در محل کار، مدیریت کشور را به صورت مجازی و از راه دور اداره کرد یا اقدامات لازم توسط رئیس دفتر یا معاونین خود به صورت حضوری انجام شد. حتی رئیس جمهور برای دفاع از وزرای پیشنهادی دولت هم حاضر نشد در صحن علنی مجلس حضور پیدا کند و برای توجیه اقدام خود مصوبه ستاد کرونا بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی را یادآور شد.   بی اعتنایی دولت همچنان ادامه دارد
اما این بار اقدام دولت و رئیس جمهور در شان مجلس شورای اسلامی نبود. ابتدا معاون رئیس سازمان برنامه و بودجه ضمن اعلام مخالفت دولت با طرح اصلاح ساختار احکامی از بودجه سال ۱۴۰۰، گفت: دولت لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ را تنظیم کرده و امکان تغییر آن طبق طرح نمایندگان وجود ندارد چرا که موجب به تعویق افتادن تقویم لایحه به مجلس می‌شود. پورمحمدی تصریح کرد: روز ۱۲ آذرماه لایحه از سوی دولت به مجلس تقدیم خواهد شد.
بعد از چنین اظهار نظری از سوی معاون نوبخت خبر آمد که نوبخت قصد دارد لایحه بودجه ۱۴۰۰ کشور را خود تقدیم مجلس کند و باز خبری از حضور روحانی در مجلس شورای اسلامی نبود. رئیس‌جمهور امروز درباره عدم حضور خود در مجلس گفت: عدم‌حضور من در مجلس به‌خاطر مصوبه دیروز مجلس نیست که البته دولت با آن مصوبه موافقت ندارد و آن را برای روند فعالیت‌های دیپلماتیک مضر می‌داند اما نرفتن من به مجلس صرفاً به‌دلیل رعایت پروتکلهای بهداشتی است.

وی افزود: علاقمند بودم طبق روال سال‌های گذشته سخنان امروزم خطاب به مردم عزیز و نمایندگان محترم در خانه ملت و صحن علنی مجلس شورای اسلامی ایراد می‌شد و عدم‌حضور در مجلس صرفاً به‌دلیل مصوبات ستاد ملی کروناست و ما همه موظف هستیم دستوراتی را که ستاد ملی کرونا صادر می‌کند برای سلامت جامعه به‌عنوان وظیفه قانونی و شرعی اجرا کنیم.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: گمانه‌زنی‌هایی که ممکن است در رسانه‌ها مطرح شود که عدم‌حضور من در مجلس به‌خاطر مصوبه دیروز مجلس است، این‌طور نیست که البته دولت با آن مصوبه موافقت ندارد و آن را برای روند فعالیت‌های دیپلماتیک مضر می‌داند اما نرفتن من به مجلس صرفاً به‌دلیل رعایت پروتکل‌ها بوده است و نه مسئله دیگر.

 
اما امروز در صحن علنی مجلس شورای اسلامی فارغ از حضور روحانی اتفاقی افتاد که برای همگان جای شگفتی داشت. محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور نه تنها در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حضور نیافت بلکه لایحه بودجه ۱۴۰۰ بدون دفاعیات دولت توسط حسینعلی امیری معاون پارلمانی دولت به علی نیکزاد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی که ریاست جلسه را برعهده داشت تقدیم شد.   البته قالیباف و قاضی زاده هاشمی به عنوان رئیس و نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه امروز برای تقدیم بودجه غایب بودند که نشان از اعتراض آنها به رفتار روحانی داشت.   حضور رئیس مجلس در زمان تقدیم لایحه بودجه در ساختمان مشروطه   باید رئیس جمهور لایحه بودجه ۱۴۰۰ را امروز تقدیم مجلس می‌کرد
در این باره احد آزادی خواه در نشست علنی مجلس شورای اسلامی در تذکری با استناد به ماده ۱۸۲ آئین نامه داخلی مجلس، گفت: دستور نخست بعد از پایان تنفس تقدیم لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ بود حال براساس آئین نامه داخلی مجلس هر نماینده می‌تواند در زمان بررسی دستور تذکر و اخطار بدهد.  
نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما شرایط کشور و وضعیت شیوع بیماری کرونا و مصوبات ستاد مقابله با این بیماری را کاملا درک می‌کنیم و خوشبختانه تدابیر لازم بهداشتی و همچنین پروتکل‌های مربوطه برای برگزاری جلسات علنی صورت گرفته تا کار در مجلس تعطیل نشود.
وی گفت: ما امروز مهم‌ترین مسئله کشور در سال ۱۴۰۰ یعنی بررسی و تصویب بودجه را در دستور داشتیم که در این لایحه حقوق معلمان، کارکنان، کارگران، کشاورزان و همچنین اعتبارات حوزه‌های مختلف از جمله جاده، راه، ریل، سرمایه گذاری و مالیات دیده می‌شود از این رو هم مجلس و هم دولت نباید نسبت به این مسئله کم توجهی کنند.
آزادیخواه افزود: به نظر من سزاوار بود که آقای روحانی به خاطر مردم و آینده کشور و با تشدید مراقبت‌های بهداشتی در پارلمان، در صحن علنی امروز حضور پیدا می‌کرد و توضیحاتی را درباره لایحه بودجه ۱۴۰۰ می‌داد تا مردم در این رابطه اطلاع کسب کنند حال من قضاوت را به مردم می‌سپارم.
در این نشست علی نیکزاد نایب رئیس مجلس در پاسخ به تذکر این نماینده، گفت: من با فرمایشات شما موافقم، اما براساس ماده ۸۲ آئین نامه داخلی مجلس، دولت موظف به تقدیم لایحه بودجه است.   به گزارش دانشجو، متن لایحه بودجه چاپ خواهد شد و در راستای بررسی این مهم در اختیار نمایندگان قرار خواهد گرفت؛ و نمایندگان ۱۰ روز فرصت دارند پیشنهادات خود را درباره لایحه بودجه به کمیسیون تخصصی ارائه دهند همچنین کمیسیون مربوطه نیز دو هفته مهلت خواهد داشت تا این پیشنهادات را بررسی کند. پس از پایان مهلت دو هفته‌ای کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ تشکیل خواهد شد.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: مجلس مجلس شورای اسلامی دولت روحانی لایحه بودجه بودجه علنی مجلس شورای اسلامی لایحه بودجه ۱۴۰۰ نایب رئیس مجلس صحن علنی مجلس صحن علنی رئیس جمهور بودجه سال سال ۱۴۰۰ عدم حضور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۸۴۲۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گزارش بخش دوم بودجه تا پایان هفته آینده به صحن مجلس ارائه می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، حمیدرضا حاجی‌بابایی در توضیح جلسه امروز کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۳ برای بررسی جداول تفصیلی، گفت: در این جلسه جداول تفصیلی لایحه بودجه ۱۴۰۳ مورد بررسی قرار گرفت و چند مورد از مغایرت‌های لایحه با قانون مصوب مجلس در بخش اول لایحه بودجه اصلاح شد.

وی با اشاره به تشکیل کمیته‌هایی در کمیسیون تلفیق بودجه، گفت: ۱۲ کمیته در کمیسیون تلفیق برای بررسی نیازهای بودجه دستگاه‌های دولتی تشکیل شد. این کمیته‌ها با محوریت هیأت رئیسه تلفیق، نماینده سازمان برنامه و بودجه و اعضای کمیسیون‌های تخصصی به بررسی جداول، اشکالات و اصلاحات موجود در آن می‌پردازند. بعد از آن گزارش کمیته‌ها به کمیسیون ارائه شده تا کمیسیون گزارش نهایی برای بررسی به صحن مجلس را تهیه کند.

حاجی‌بابایی درباره زمان بررسی گزارش کمیسیون تلفیق در صحن مجلس، گفت: تلاش کمیسیون تلفیق بر این است که تا پایان هفته آینده گزارش مصوبات خود در بخش دوم لایحه بودجه را ارائه کند تا در دستور صحن قرار گیرد.

کد خبر 6081072 زهرا علیدادی

دیگر خبرها

  • بررسی ظرفیت‌های مصوب شده قم در قانون بودجه ۱۴۰۳
  • واکنش واعظی به ادعای مقام دولت رئیسی علیه روحانی
  • واکنش واعظی به ادعای خیالی مشاور وزیر کشور درباره روحانی و ظریف
  • وعده نائب رئیس مجلس برای برخورد با بی‌حجابی
  • رییس کمیسیون حقوقی مجلس: ایرادات لایحه حجاب را برطرف کردیم، ببینیم شورای نگهبان چه کار می‌کند/ طرح نور نیروی انتظامی جدا از قانون مجلس است
  • کاهش درآمدهای مالیاتی به میزان ۸۵ همت در بخش دوم بودجه ۱۴۰۳
  • تغییرات دولت در بخش اول لایحه بودجه اصلاح شد/گزارش بخش دوم بودجه تا پایان هفته آینده به صحن مجلس ارائه می شود
  • گزارش بخش دوم بودجه تا پایان هفته آینده به صحن مجلس ارائه می‌شود
  • واکنش معاون پارلمانی رئیس‌جمهور به احتمال استیضاح «مراد صحرایی»
  • پخش زنده| نشست وزرا و معاونان رئیس‌جمهور در حاشیه جلسه دولت