Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-03-28@12:13:56 GMT

طلای سفیدی که در قوزک نماند

تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۸۴۴۴۸

طلای سفیدی که در قوزک نماند

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، این روز‌ها اگر سری به برخی از شهرستان‌ های خراسان جنوبی از جمله بشرویه بزنیم زمین‌ های یک دست سفیدی را نظاره می‌ کنیم که برای برداشت محصول آماده هستند. به علت شیوع ویروس کرونا و کمبود نیروی انسانی پنبه‌ ها همچنان در قوزک باقی مانده است.

این روزها، روز‌های پرکاری برای پنبه کاران خراسان جنوبی است و دشت‌ های یک دست سفید کویر بشرویه نوید روز‌های پر کار برای برداشت طلای سفیدی را می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طلای سفیدی که در کشور جایگاه پنجم را دارد و در بشرویه هزار و ۸۰۰ هکتار محصول پنبه زیرکشت حفاظتی و مستقیم است که با بذر کاری مستقیم کشت شده و از رقم خرداد سالانه هزار تن در این شهرستان تولید می‌ شود.

بیشتر بخوانید

مشکلات طلای سفید بشرویه چیست؟ / صنعت پنبه در سراشیبی

مدتی پیش گزارشی از روز‌های سیاه طلای سفید در بشرویه را منتشر شد، گزارشی که حکایت از آن داشت که پنبه کاران به دلیل نبود نیروی کار و کارگر مشکلاتی داشتند و پنبه‌ ای که باید تا بهمن ماه برداشت می‌ شد تا فصل کشت پنبه روی زمین‌ها مانده است. حال امسال مسئولان با دادن تسهیلات لازم به فکر خرید دستگاه کمباین افتاده تا از طریق آن بتوانند پنبه را از طریق دستگاه مکانیزه جمع آوری کنند.

یکی از کشاورزان پنبه کار در بشرویه که این روز‌ها به خاطر محصول خوب پنبه خدا را شاکر است گفت: خوشبختانه امسال با وجود دستگاه مکانیزه کار برداشت پنبه بسیار راحت‌ تر شده است و دیگر دغدغه‌ ای برای برداشت محصول نداریم.

او ادامه داد: پنبه بشرویه از کیفیت خوبی برخوردار است که تا سال قبل به دلیل اینکه به صورت دستی جمع‌آوری می شد برای کشاورز دغدغه و هزینه فراوانی داشت.

دیگر کشاورز پنبه کار بشرویه‌ای نیز افزود: یکی از رمز‌های موفقیت ما امسال در برداشت خوب پنبه استفاده از روش‌های نوین آبیاری است که سبب شده تا کشت ما دو برابر شود.

سرچاهی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بشرویه نیز با بیان اینکه برداشت پنبه در بشرویه قطب تولید این محصول در خراسان جنوبی آغاز شده است گفت: پنبه بشرویه به لحاظ طول و استحکام الیاف در کشور نمونه است.

او از وجود سه دستگاه کمباین برای برداشت پنبه در این شهرستان خبر داد و افزود: با این سه دستگاه کار برداشت پنبه راحت‌ تر و از دغدغه پنبه کاران کاسته شده است.

سرچاهی بیان کرد: ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی بشرویه زیر کشت پنبه است که کشاورزان پنبه کار در این شهرستان تلاش می‌ کنند با استفاده از کشت بقایای محصول قبلی اراضی و به کار بردن روش‌های آبیاری نوین عملکرد محصول در سطح افزایش دهند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بشرویه اظهار کرد: پنبه کاران بشرویه در خراسان جنوبی تلاش می‌ کنند با برداشت مکانیزه، سطح کشت و تولید این محصول را در سال آینده افزایش دهند.

او عنوان کرد: بشرویه قطب تولید طلای سفید در خراسان جنوبی است که پیش‌ بینی می‌شود امسال ۹۸۰ تن وش پنبه برداشت شود.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/۲۵۴/ ع

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: طلای سفید کشت پنبه برداشت پنبه پنبه کاران خراسان جنوبی برای برداشت برداشت پنبه پنبه کاران طلای سفید پنبه کار روز ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۸۴۴۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جلوگیری از اضافه برداشت ۲.۳ میلیون مترمکعب آب در خاتم و مروست

مهدی حیدری در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اهمیت حفظ آبخوان‌ها اظهار کرد: در راستای طرح احیا و تعادل بخشی و با تلاش گروه گشت و بازرسی این اداره، ۴۵ حلقه چاه غیرمجاز شناسایی شد همچنین ۲۵ مورد تقلیل منصوبات و کاهش آبدهی چاه‌های مجاز صورت گرفت که این امر صرفه جویی بیش از ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار متر مکعب آب را در یک سال گذشته در پی داشت.

وی با بیان اینکه ۲۵ حلقه چاه غیرمجاز پر شده است، افزود: با انجام دیگر اقدامات حفاظتی، ۱۱ مورد ادوات حفاری غیرمجاز توقیف شد و ۴۱ مورد قطع برق و پلمب منصوبات چاه های مجاز دارای تخلف و سه مورد کشیدن منصوبات غیرمجاز انجام شد.

حیدری با اشاره به همکاری خوب دستگاه قضایی و انتظامی این دو شهرستان برای برخورد با متخلفان و متجاوزان به منابع آب زیرزمینی و سطحی عنوان کرد: این اداره با هرگونه تخلف در زمینه منابع آبی برخورد قانونی و جدی خواهد داشت.

رییس اداره منابع آب خاتم و مروست با بیان اینکه ۲۱۹ مورد مجوز برای جبران کاهش آبدهی مجاز چاه های کشاورزی، صنعت و خدمات و شرب صادر شده است، بیان کرد: ۵۹ مورد مجوز تأمین آب برای واحد های صنعتی، خدماتی و دامی با حجم بیش از ۴۵۰ هزار متر مکعب برای این دو شهرستان صادر شده است.

وی همچنین به وضعیت خوب این دو شهرستان در نصب کنتورهای هوشمند در دو بخش کشاورزی و صنعتی اشاره کرد و گفت: ۷۷ در صد از چاه های صنعتی و ۹۹.۸ درصد از چاه های کشاورزی این دو شهرستان به کنتور هوشمند مجهز شدند و برای سومین سال پیاپی طرح تحویل حجمی آب کشاورزی با همکاری کشاورزان به طور کامل انجام شد.

رییس اداره منابع آب خاتم و مروست افزود: هزار و ۲۱۸ مورد بازدید چاه و قنات و کالیبراسیون کنتورهای هوشمند چاه های کشاورزی و صنعت و خدمات از سوی گروه گشت و بازرسی این اداره انجام شده است.

وی همچنین یادآور شد: در راستای مشارکت همگانی مردم و مسوولان در حفاظت بیشتر از منابع آب، دو جلسه شورای حفاظت از منابع آب و چهار جلسه میز خدمت در محل نماز جمعه برگزار شد.

حیدری با اشاره به بهسازی و ترمیم بندهای خاکی و لایروبی بیش از ۴ هزار و ۸۰۰ متر از رودخانه های این دو شهرستان گفت: عملیات لایروبی رودخانه مرکزی چاهک به طول ۱۴۰۰ متر، رودخانه چنارناز به طول ۲۰۰ متر و رودخانه مروست به طول ۳ هزار و ۲۵۰ متر انجام شده است.

کد خبر 6063198

دیگر خبرها

  • افتتاح اولین مرکز تخصصی فنی پنبه در گلستان
  • برداشت گندم از مزارع هرمزگان ۷۰ هزار تن پیش‌بینی شد
  • دستگیری ۲ سارق و یک مالخر در شهرستان بشرویه
  • اطفای حریق پنبه یک دستگاه تریلی در چمن بید
  • جلوگیری از اضافه برداشت ۲.۳ میلیون مترمکعب آب در خاتم و مروست
  • جلوگیری از اضافه برداشت بیش از ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار متر مکعب آب + عکس
  • جلوگیری از اضافه برداشت بیش از ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار متر مکعب آب
  • جلوگیری از اضافه برداشت ۲.۳ میلیون مترمکعبی آب در خاتم و مروست
  • آغاز برداشت اولین خوشه‌های طلایی گندم کشور در جنوب کرمان
  • جلوگیری از برداشت غیر مجاز سنگ در اراضی ملی روستای سیمین شهرستان همدان