Web Analytics Made Easy - Statcounter

بارسلونا امشب در شهری به میدان می رود که زادگاه یکی از بزرگترین اسطوره های باشگاه است: لادیسلاو کوبالا. 

بارسلونا در بوداپست باید به مصاف فرانس واروش مجارستان برود؛ کشوری که در دهه 50 و 60 از قدرت های بزرگ فوتبال اروپا بود و با شایستگی کامل لقب جادوگران را یدک می کشید. زمانی که نام مجارستان، به گوش هواداران بارسلونا می رسد، یک نام است که جلوی چشم آن ها می آید: لادیسلاو کوبالا.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

می توانیم از او به عنوان مسی قرن 20 بارسلونا نام ببریم یا نه صبر کنید! مسی کوبالای قرن 21 است!

یادبود لادیسلاو کوبالا

لادیسلاو کوبالا 93 سال پیش (1927) در شهر بوداپست مجارستان متولد شد و کارش را در رده بزرگسالان با فرانس واروش آغاز کرد؛ حریف امشب بارسلونا در لیگ قهرمانان اروپا. پس از مرگ پدرش، لادیسلاو به براتیسلاو مهاجرت کرد، شهر مادرش و همانجا با همسرش آنا داوچیک آشنا شد. کوبالا پیشنهاد واشاش بوداپست را قبول کرد و برای ادامه دوران حرفه ایش به زادگاهش برگشت؛ زمانی که همسرش در اسلواکی باقی ماند. در سال 1948 وضعیت سیاسی مجارستان آنقدر پیچیده شد که لاژو تصمیم گرفت به سمت غرب فرار کند و بدون اینکه به مادرش اطلاع دهد، با لباس یک سرباز روس و به وسیله یک کامیون نظامی به اتریش رفت. فرار کوبالا باعث به وجود آمدن مشکلات زیادی برای وی شد و حدود 3 سال این ستاره مجار تقریبا هیچ تیم ثابتی نداشت. جالب است بدانید وی فاصله زیادی تا سوار شدن به هواپیما تیم تورینو نداشت، سفری که در نهایت منجر به فاجعه سوپرگا شد. 

کوبالا قراردادی با پروپاتریا ایتالیا امضا کرده بود، اما در همان زمان توسط فدراسیون فوتبال مجارستان به عنوان فراری به فیفا معرفی شده بود. در نهایت این ماجرا منجر به محرومیت یکساله وی از فوتبال شد. تیم بعدی کوبالا باستیا بود که شاکله اصلی آن را پناهنده ها تشیل می دادند. تیمی با سرمربیگری فرناندو داوچیک، برادر زن کوبالا، در تابستان 1950 آن ها به تور اسپانیا رفتند و مقابل مادرید، اسپانیول و تیم ملی اسپانیا بازی کردند. همانجا بود که اولین جرقه های انتقالش به بارسلونا زده شد و در نهایت وی در ژوئن 1950 با تیم کاتالانی قرارداد امضا کرد. البته با توجه به مشکلاتی که پیش آمد، هواداران برای دیدن بازی اش باید تا آوریل 1951 صبر می کردند. 

دستاورد های کوبالا در بارسلونا نیازی به تشریح خاصی ندارند. او در لس کورتس یه یک از بزرگترین اساطیر تاریخ باشگاه تبدیل شد و در دورانی که آلفردو دی استفانو و رئال مادرید جام ها اروپایی را درو می کردند، از دلخوشی های بزرگ هواداران به حساب می آمد. او از مهم ترین ارکان سینک کوپس بود، تیمی که در فصل 1951/52 موفق به فتح پنج جام شد. کوبالا آنقدر نقش بزرگی در بارسلونا داشت که برخی تا پیش از آغاز دوره یوهان کرایوف، او را بزرگترین نماد تاریخ باشگاه می دانستند . کوبالا در بارسلونا موفق به کسب 4 لالیگا، 5 کوپا دل ری، 2 قهرمانی کوپا اوا دیوارته، 2 قهرمانی جام بین شهری و 1قهرمانی لاتین کاپ شد . این فوق ستاره مجارستانی در مجموع 345 مرتبه پیراهن آبی و اناری را بر تن کرد و 280 گل نیز برای باسلونا به ثمر رساند.

لادیسلاو کوبالا و آلفردو دی استفانو

 

 در بوداپست به اندازه بارسلونا از او یاد نمی شود اما به هر حال در پایتخت مجارستان یک نماد احترام برای او ساخته شده است: پارک کوبالا که در 22 ژوئن 2017 با حضور فرزندانش و نماینده بارسلونا افتتاح شد. او رهبر نسل فوتبالیستهای جوان مجارستانی بود؛ جوانانی که در دهه 1940 شروع به پایه ریزی تیمی بزرگ کردند. آن تیم طلای المپیک را در سال 1952 به دست آورد، انگلیس را در سال 1953 نابود کرد و در سال 1954 فینالیست جام جهانی بود. بد نیست بدانید که فیلم "Los Ases se la Paz"  در ژانویه 1955 در سینما های اسپانیا اکران شد. داستانی در خصوص فرار عجیب و غریب کوبالا از مجارستان.

به قلم: خوان پوکی برای موندو دپورتیوو با اندکی تغییر

منبع: طرفداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tarafdari.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «طرفداری» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۸۵۶۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصمیم عجیب بارسا: ستاره هلندی در لیست فروش

به گزارش "ورزش سه"، دی یونگ یکی از بازیکنان خوب بارسلونا در این فصل بوده اما مصدومیت‌های متوالی باعث شده است که شرایط سختی را تجربه کند و حالا به نظر می‌رسد که این وضعیت روی تصمیم مدیران باشگاه درباره او هم تاثیر گذاشته است.

مدیران بارسلونا پیش از این هم تصمیم جدی برای فروش او داشتند اما این بازیکن حاضر نشد پیشنهادات ارائه شده را بپذیرد و بر ماندن در این تیم اصرار کرد و توانست خودش را به کادر فنی ثابت کند و عملکرد خوبی را در ترکیب بارسا تحت هدایت ژاوی به نمایش بگذارد.

اما حالا روزنامه اسپورت خبر داده است که این باشگاه به صورت جدی تصمیم دارد که این ستاره هلندی را در پنجره تابستانی پیش رو به فروش برساند و البته این تصمیم تنها به دلیل مشکلات مالی و برای تامین هزینه خریدهای جدید نیست.

کادر فنی به این نتیجه رسیده‌اند که این بازیکن توانایی حضور در میدان به عنوان هافبک دفاعی را ندارد و به همین دلیل قصد دارد که تمرکزشان را روی جذب بازیکنی قرار دهند که بتواند در این پست هم به میدان برود و مشکلات آنها را حل کند.

این تصمیم در حالی گرفته شده است که پیش از این هم گفته شده بود دی یونگ به هیچ وجه تصمیمی برای جدایی از بارسا ندارد و همین موضوع متقاعد کردن او را برای قبول پیشنهادات دشوار خواهد کرد، خصوصا که او یکی از بالاترین دستمزدها را در این باشگاه دریافت می‌کند.

دیگر خبرها

  • بارسلونا به ستاره پی اس جی ساخت!
  • واکنش پپ به بازگشت ستاره منفور بارسا: معلوم نیست
  • شرط ژاوی مشخص شد: خرید ستاره سیتی
  • درخواست ژاوی از ستاره بارسا: به بایرن نرو!
  • وعده گواردیولا: مجانی به بارسا برمی‌گردم!
  • تصمیم عجیب بارسا: ستاره هلندی در لیست فروش
  • ستاره سیتی دیوانه انتقال به بارسلونا
  • یاد نیمار زنده شد؛ پاریس به دنبال تک‌ستاره بارسلونا
  • برای رقص جلوی بارسلونا تمرین کرده بودیم
  • امیدواری بایرن: ستاره مصدوم بارسا مال ما!