Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-03-29@12:40:21 GMT

کم‌خوابی چه بلایی سرتان می‌آورد؟

تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۸۵۹۱۱

در سال ۱۹۴۲ میلادی متوسط خواب شبانه ۸ ساعت بود، در حالی که هم اکنون این میزان به ۸. ۶ ساعت رسیده است؛ میزان متوسط خواب ایده‌آل برای هر فرد بالغ در طول ۲۴ ساعت شبانه روز بین ۷ تا ۹ ساعت است.   به گزارش ایرنا، در اینجا می توانید جدی ترین هشدارهای ناشی از کم خوابی و بی خوابی را دنبال کنید:   کاهش روحیه و افسردگی: با گذشت زمان، کمبود خواب و اختلالات خواب باعث بروز علائم افسردگی می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در یک نظرسنجی معلوم شد، افراد مبتلا به افسردگی و اضطراب به احتمال زیاد کمتر از ۶ ساعت در شب می خوابند.   بی خوابی اغلب یکی از نخستین علائم افسردگی است. بی خوابی و افسردگی یکدیگر را تقویت می کنند، یعنی کم خوابی علائم افسردگی را بدتر می کند و افسردگی به خواب رفتن را سخت تر می کند. از طرفی درمان مشکلات خواب مثل کم خوابی به بهبود افسردگی و علائم آن کمک می کند و بالعکس.   اختلال در عملکرد شناختی: به صراحت می توان گفت کمبود خواب تفکر و توانایی های یادگیری شما را تحت تاثیر قرار می دهد و هشیاری، تمرکز، استدلال و قدرت حل مشکل را مختل می کند.   این در حالی است که خواب کافی به شما در ذخیره سازی تجربیات و اطلاعات جدید در هارد دیسک مغز کمک می کند. چرخه خواب نقش مهمی در تقویت حافظه دارد.   پیری زودرس: در حالی که با افزایش سن و کاهش سطح تستوسترون در مردان، علائم پیری به خصوص در پوست خود را نشان میدهند، کمبود خواب نیز می تواند همین عارضه را داشته باشد و منجر به تیره شدن پوست و چین و چروک های زودرس شود.   هنگام محرومیت از خواب، کورتیزول یا همان هورمون استرس، بیشتر آزاد می شود و در حجم های بالاتر می تواند کلاژن پوست را تجزیه کند و انعطاف پذیری و صافی پوست را از بین ببرد.   افزایش وزن: علم این نکته را تایید کرده که ساعات کم خواب بر وزن شما، سایز دور کمر و سایز شکم تاثیر می گذارد. بدخوابی و بی خوابی مغز شما را به مصرف مواد غذایی بیشتر ترغیب می کند و متابولیسم شما را نیز کاهش می دهد.   گرلین، حس گرسنگی را تحریک می کند و لپتین پیام سیری را به مغز می فرستد و اشتها را سرکوب می کند. کاهش زمان خوابیدن باعث کاهش لپتین و افزایش گرلین می شود. کمبود خواب نه تنها اشتها را تحریک می کند، بلکه میل به مصرف مواد غذایی چرب و شیرین را افزایش می دهد.   خطر ابتلا به بیماری های مزمن: اختلالات مربوط به خواب و کم خوابی طولانی مدت خطر ابتلا به بیماری های زیر را افزایش می دهند:   بیماری های قلبی حمله قلبی نارسایی قلبی بی نظمی ضربان قلب فشار خون بالا سکته مغزی دیابت   مشکلات سیستم گوارشی: از هر ۲۵۰ آمریکایی یک نفر به بیماری التهاب روده مبتلا است و اختلالات خواب نیز علائم این بیماری را افزایش می دهد. در صورتی که کم خوابی بصورت مداوم تکرار شود، سندروم التهاب روده شدید تر می شود، بطوریکه ۱۰ تا ۱۵ درصد از آمریکایی به علت بی خوابی با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند.   همچنین باید به این نکته اشاره کرد افرادی که از بیماری کرون رنج می برند، در صورت بی خوابی دو برابر سایر افراد در معرض خطر عود کردن این سندرم در مقایسه با افراد عادی قرار دارند. لینک کوتاه: asriran.com/003BRF

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: کم خوابی کمبود خواب بی خوابی کم خوابی کم خواب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۸۵۹۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نفخ معده نشانه هشداردهنده این سرطان است

آفتاب‌‌نیوز :

در برخی از شرایط نفخ دیگر یک علامت مزاحم نیست و می‌تواند نشانه‌های نگران کننده‌ای داشته باشد به طوری که نیاز به توجه فوری پزشکی را ایجاد کند.

بنابر اعلام دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، در صورتی که علائم زیر را به دنبال نفخ تجربه کردید حتما باید به پزشک مراجعه کنید:

- درد ناحیه لگن: نفخ همراه با درد در ناحیه لگن شاید نشانه‌ای از ابتلا به سرطان تخمدان باشد. به خصوص اگر با علائم دیگری مثل احساس سیری زودرس در حین غذا خوردن و نیاز ناگهانی و مکرر به اجابت مزاج، همراه باشد.

- کاهش وزن: حدود یک درصد جمعیت به بیماری سلیاک مبتلا هستند. در این بیماری خودایمنی، بدن به گلوتن موجود در مواد غذایی واکنش نشان داده و سطح روده فرد که باید به طور طبیعی دارای پرز باشد، صاف می‌شود. رایج‌ترین علائم سلیاک، اسهال و کاهش وزن است. اما نیمی از افراد مبتلا هم علائمی دارند که در ظاھر، هیچ ربطی به روده ندارد، مثل کم خونی، خارش پوستی، سردرد و مراحل اولیه پوکی استخوان.

- انقباضات شکمی شدید: برخی از افراد، این علامت را با انقباضات شکمی ناشی از عادت ماهیانه یا حتی انگل اشتباه می‌گیرند، اما اگر این انقباضات در پایین و سمت چپ شکم اتفاق افتند، ممکن است که نشانه ابتلا به بیماری دیورتیکولیت باشند. در این بیماری، کیسه‌های کوچکی در آستر بخش‌های پایینی روده بزرگ ایجاد شده و این کیسه‌ها ملتهب می‌شوند. اگر انقباضات شدید با تب ھمراه باشند، باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

- اسهال خونی: اگر نفخ با درد‌های مکرر شکم ھمراه باشد، می‌تواند نشانه بیماری‌های روده‌ای مثل کرون یا کولیت اولسراتیو باشد. در حدود ۴۰ درصد بیماران علائمی به غیر علائم گوارشی را هم تجربه می‌کنند. از جمله این علائم می‌توان به مشکلات دید (درد چشم و تاری دید)، خارش پوستی و خستگی، اشاره کرد.

- سرطان معده: این سرطان معمولا در اوایل بدون علامت است و یا علائم مبهمی مانند نفخ، سوء هاضمه و یا احساس پری در قسمت فوقانی شکم دارد.

- بیماری کرون: این بیماری یک حالت خود ایمنی است که روی دستگاه گوارش تاثیر می‌گذارد و ممولا در روده کوچک یا روده بزرگ است. نفخ یکی از شایع‌ترین علائم کرون است ضمن این که کرون می‌تواند منجر به تنگی و انسداد روده شود و علاوه بر نفخ، کاهش وزن، تهوع و استفراغ بعد از غذا را ایجاد کند.

- سرطان کولون: یکی از شایع‌ترین علائم این سرطان، نفخ است. اگر سرطان قسمت‌های بالاتر روده بزرگ را درگیر کند، نفخ ممکن است تنها علامت اولیه باشد. سرطان روده بزرگ دومین علت شایع مرگ ناشی از سرطان در افراد غیر سیگاری در ایالات متحده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • یافته‌ تازه محققان: تنها ۲ شب کم‌خوابی می‌تواند باعث شود احساس پیری کنید
  • فقط دو شب بی‌خوابی به شما احساس پیری بیشتری می‌دهد
  • محققان: تنها دو شب کم‌خوابی می‌تواند باعث احساس پیری در شما شود
  • محققان : تنها دو شب کم‌ خوابی می‌تواند باعث احساس پیری در شما شود
  • چگونه می‌توانیم به بیماران ای بی کمک کنیم؟
  • بیماری‌هایی که علائم آن نفخ شکم است
  • اگر صبح‌ها با این علائم از خواب بیدار می‌شوید، به پزشک مراجعه کنید
  • آغاز طرح واکسیناسیون دام علیه بیماری طاعون در گیلان
  • نفخ معده نشانه هشداردهنده این سرطان است
  • آیا توصیه به «شمارش گوسفند» برای بی‌خوابی واقعا مفید است؟