Web Analytics Made Easy - Statcounter

طبق اعلام بانک مرکزی،‌ دو احتمال در مورد عدم ترخیص کالا وجود دارد: یا اینکه کالایی به معنای رسوبی نبوده وکالای در جریان بوده و روند معمول را طی کرده است یا اینکه مشکل از سمت کدرهگیری نیست و مشکل از سمت صادرکننده یا واردکننده و یا سایر سازمان‌هاست. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم،‌ حسین تاجیک کارشناس ارشد ارزی بانک مرکزی، با حضور در برنامه «چاپ اول»‌ شبکه خبر، با ارائه توضیحاتی در خصوص  کد رهگیری کالاهای وارداتی، چگونگی تأمین ارز توسط بانک مرکزی را تشریح کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

بانک مرکزی: حذف کدرهگیری تأثیری در ترخیص کالاها از گمرک نداشت



به گفته وی، هر فردی که عملیات ارزی انجام می‌دهد و اقدام به واردات کالا می‌کند در صورتی که شفاف و قانونی عمل کرده باشد، ظرف  24 ساعت می‌تواند کد رهگیری را دریافت کند. 

کارشناس ارزی بانک مرکزی تأکید کرد: سالهاست کدرهگیری در فرایندهای ارزی وجود دارد و حداقل از ابتدای سال 97 این مهم برقرار بوده است. این موضوع که کد رهگیری موجب رسوب کالا شده است ادعای صحیحی نیست، چراکه اگر اینگونه بود، در دو سال اخیر باید منجر به رسوب کالا می‌شد.

وی با بیان اینکه در سال 99 و تا انتهای آبان ماه، بانک مرکزی و بانک‌های عامل 23.2 میلیارد دلار کدرهگیری صادر کردند، تصریح کرد: صدور کد رهگیری به این معناست که فرایند بانکی به پایان رسیده است و مجوز ترخیص از طرف بانک مرکزی صادر شده است.
 
تاجیک اعلام کرد: مدیریت واردات در شرایط تحریم امری بسیار جدی و مهم تلقی می‌شود. در چنین شرایطی به میزان درآمدهای ارزی، ثبت سفارش انجام می‌شود و بخشی از کالاهای غیرضرور ممکن است به دلیل اینکه اولویت کشور نیست، وارد نشود. لذا واردکنندگان کالاهای ضروری و مواد اولیه کارخانجات، در اولویت هستند و می‌توانند راحت‌تر نسبت به ورود کالا و خدمات خود اقدام کنند. 

کارشناس ارزی بانک مرکزی اضافه کرد:‌ در مورد کالاهای اساسی که گفته می‌شود در گمرک رسوب کرده است، این توضیح ضروری است که براساس مصوبات در سال جاری مقرر شده بود، 8 میلیارد دلار واردات انجام شود که از این میزان تاکنون حدود 7 میلیارد دلار تأمین ارز از سوی بانک مرکزی انجام شده است و درخصوص تأمین ارز برای کالای اساسی مطابق مصوبه دولت عمل کرده‌ایم و مشکلی از این باب وجود ندارد. 

وی تأ‌کید کرد: براساس مصوبه‌ای که 12 آبان ماه سال جاری اعلام شد، هر واردکننده‌ای که به هر طریقی اقدام به تأمین ارز کرده است، می‌تواند کالای خود را ترخیص کند و عملاً در چنین فرایندی کد رهگیری کنار گذاشته شد. از این رو پس از مصوبه یاد شده انتظار می‌رفت، ترخیص کالا از اواسط آبان ماه با روند افزایشی همراه شود.

همانطور که در نمودار «ارزش دلاری کالا‌ها در پروانه‌های خروجی گمرک در ماه مختلف سال 1399» مشاهده می‌شود، انتظار می‌رفت که پروانه‌های خروجی در گمرک از اواسط آبان ماه افزایش یابد اما همچنان این روند تغییری نکرده است.

- در نمودار تعداد پته‌های عبوری از گمرک، مجدداً مشاهده می‌شود که علی رغم حذف کدرهگیری از نیمه آبان، همچنان اتفاق خاصی در خروج کالا از گمرک رخ نداده است.  لذا با توجه به این شواهد نمی‌توان مشکل عدم ترخیص کالا را در کدرهگیری و مباحث مرتبط با آن جست‌وجو کرد.

ذکر این نکته ضروری است که پروانه خروجی به این مهم اشاره دارد که تشریفات گمرکی برای کالا تمام شده است اما کالا هنوز خارج نشده است. پته های عبوری از گمرک نیز به خروج کالا از گمرک اشاره دارد.

به گفته تاجیک با این حال دو احتمال در مورد عدم ترخیص کالا وجود دارد: یا اینکه کالایی به معنای رسوبی نبوده وکالای در جریان بوده و روند معمول را طی کرده است یا اینکه مشکل از سمت کدرهگیری نیست و مشکل از سمت صادرکننده یا واردکننده و یا سایر سازمان‌هاست.

واکنش گمرک به ادعای جدید بانک مرکزی

 

به گزارش تسنیم،‌معاون فنی گمرک در خصوص اظهار نظر بانک مرکزی مبنی بر این که «حذف کد رهگیری بانک تأثیری در ترخیص کالاها از گمرک نداشت» گفت: بانک مرکزی در آمار خود به خروج کالا از محل مجوزهای خاص از جمله صدور حکم و درصدی توجه نداشته است.

ارونقی خاطرنشان کرد: آمار و ارقامی که توسط بانک مرکزی ارائه شده نشان می دهد در روند ترخیص کالاها نیز تفاوت محسوسی مشاهده نشده است، اما ضمن بیان این موضوع که بعد از اجرای مصوبات ستاد هماهنگی اقتصادی دولت بیش از 4 میلیون تن کالای اساسی و غیراساسی ترخیص شده است  باید به نکاتی در این زمینه توجه نمود از جمله این که از اجرای مصوبات تاکنون یعنی ظرف این 25 روز، میزان خروجی کالا بیش از 50 درصد نسبت به 25 روز قبل از اجرای مصوبه افزایش داشته است.

همچنین بانک مرکزی در آمار خود به خروج کالا از محل مجوزهای خاص از جمله صدور حکم و درصدی توجه نداشته است.

تعداد اظهارنامه های اظهار شده به گمرک نیز قریب به 65 درصد افزایش داشته که این کالاها در حین انجام تشریفات گمرکی بوده و به زودی مراحل ترخیص این اقلام صورت خواهد پذیرفت.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: گمرک بانک مرکزی گمرک بانک مرکزی عدم ترخیص کالا ترخیص کالاها خروج کالا مشکل از سمت بانک مرکزی کد رهگیری تأمین ارز آبان ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۸۶۴۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تورم انگلیس ماندگار است؟

عضو کمیته سیاست پولی بانک مرکزی انگلیس اظهار کرد: بانک مرکزی با کاهش نرخ بهره فاصله زیادی دارد.

به گزارش ایسنا، جاناتان هسکل، عضو کمیته سیاست پولی بانک مرکزی انگلیس (BoE) گفت که کاهش نرخ بهره در مسیر طولانی قرار گرفته است.

وی بیان کرد: داده‌های تورم دریافتی در مورد آنچه واقعا برای ما اهمیت دارد حاوی اطلاعات مفیدی نیست و بیانگر تورم مداوم و زمینه‌ای است.

هسکل می‌گوید که رشد دستمزدها بسیار بالاست و احتمالا خودش به آرامی کاهش می‌یابد.

وی همچنین نسبت به بازار کار ابراز نگرانی کرد که نشان دهنده افزایش تعداد مشاغل خالی برای همان تعداد افراد جویای کار است که نشان می‌دهد جویندگان کار ممکن است در مسیر اشتباهی قرار گرفته یا مهارت‌های مغایر با کار ارائه شده داشته باشند.

هسکل نتیجه گرفت که به نظر نمی‌رسد ارقام سرفصل تورم فعلی راهنمای خوبی باشد و هشدار داد که کاهش نرخ‌ها فرآیندی طولانی و آهسته خواهد بود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • افزایش صادرات از گمرک شهرستان پلدشت
  • تورم انگلیس ماندگار است؟
  • نرخ جدید سود سپرده های بانکی در سال جاری + جزئیات
  • بازدیداستاندار آذربایجان شرقی از انبار‌های اموال تملیکی استان
  • ارزیابی کالا‌های ورودی به کیش در انبار صاحبان کالا‌ها
  • روسیه برای دریافت پول فروش نفت به مشکل خورد
  • چطور قسطی لوازم خانه بخریم؟ | همه چیز در مورد وام خرید کالا
  • بررسی احتمال واگذاری سرخابی‌های پایتخت به ۲ بانک
  • بازگشت وجه برنده نشدگان حراج سکه چه شد؟
  • فروش آزاد ۱۷ میلیون دلار در افغانستان