Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@11:19:54 GMT

منافع ملی یا مصلحت جناحی؟

تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۸۶۹۹۱

منافع ملی یا مصلحت جناحی؟

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین محمدتقی فاضل میبدی در یادداشتی در شبکه های اجتماعی، نوشت: "در کشور گروهی هستند که نه خیلی دغدغه منافع ملی دارند و نه مصلحت کشور را در نظر می‌گیرند یعنی گروهی هستند که فقط براساس منافع خودشان می‌اندیشند و تحرکاتشان نیز در راستای جریانات خاص خودشان است با این حال با کمال تاسف عده‌ای از این افراد امروز به نهادهای انتخابی راه یافته‌اند و حرکتی که از این عده شاهد هستیم بیشتر مقابله با دولت است".

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: "اساسا برخورد احساسی با حوادثی که در جامعه اتفاق می‌افتد فقط به ضرر کشور است در مساله شهادت دکتر فخری‌زاده، پیش از ترور وی نهادهای مربوطه بایستی تدبیر دقیق تری به خرج می دادند و نباید اجازه داده می شد که افراد ارزشمندی مثل شهید فخری‌زاده این‌چنین از دستمان بروند".

فاضل میبدی افزود: "البته پیداست که ممکن است کشورهای منطقه از جمله رژیم‌صهیونیستی از این فضا سود ببرند چرا که آنها به دنبال این هستند که ایران از برجام خارج شود، در این میان عده‌ای نیز در داخل تلاش دارند این اتفاق رقم بخورد".

به تعبیر وی، "بنابراین آنهایی که طرح و لایحه می‌دهند که مساله خروج از برجام را تقویت کنند یا دولت را ملزم به خروج از این توافقنامه کنند در کنار بدخواهان نظام در کشورهای منطقه که در پی خروج ایران از برجام هستند تا یک بار دیگر اجماع جهانی علیه ایران شکل بگیرد ناخواسته در یک مسیر حرکت می‌کنند".

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در بخش دیگری از این یادداشت آورده است: "چندین سال است که زبانمان بیشتر زبان احساسی شده است و سیاست خارجی ما نیز در یک مسیر درست قرار نگرفته است. این حمله‌های نابخردانه به دکتر ظریف، دولت و برجام احساسات جریانی است که بیشتر منافع جناحی خود را در نظر می‌گیرد..."

 وی افزود: "در مجلس فعلی می‌بینیم برخی نمایندگان در موضع‌گیری‌ها براساس احساسات رفتار می‌کنند. از طرفی حاکمیت ما یک کل به‌هم‌پیوسته است و در اختیار جریان خاصی نیست؛ بنابراین کل حاکمیت باید تصمیم بگیرد که سیاست خارجی خود را در چه مسیری قرار دهد که بر اثر آن تعداد دشمنانان کشور در دنیا کاهش پیدا کند و همچنین بتوانیم تحریم‌ها را نیز لغو کنیم".

به گفته وی، :با تمام انتقاداتی که به دولت وارد است اما امروز قوه مجریه به‌گونه‌ای مورد هجوم قرار گرفته کانه وزارت امور خارجه در کشور هیچ‌کاره‌ است و مرتب باید به دستور دیگران عمل کند".

نمایندگان در جلسه روز گذشته خود طرح ۹ ماده‌ای موسوم به "اقدام راهبردی مجلس برای مقابله با تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران: را تصویب کردند.  

صبح امروز هم نمایندگان برای رفع  ایراد شورای نگهبان ماده ۶ این طرح را اصلاح کردند.

بر اساس این ماده «دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است در صورت عدم اجرای کامل تعهدات کشورهای متعاهد توافق هسته‌ای در قبال ایران و عادی نشدن روابط کامل بانکی و عدم رفع کامل موانع صادرات و فروش کامل نفت و فرآورده های نفتی ایران و برگشت کامل و سریع ارز منابع حاصل از فروش، ۲ ماه پس از لازم الاجرا شدن  این قانون در مجلس شورای اسلامی اجرای داوطلبانه سند (پروتکل) الحاقی را متوقف کند.»

بسیاری از کارشناسان این طرح را مخل روند فعالیت های دیپلماتیک کشور و تقویت کننده احتمال اجماع سازی دوباره بین المللی علیه منافع ملی ایران دانسته اند اما طراحان و نمایندگان موافق این طرح می گویند، تصویب آن برای پایان دادن به جاده یکطرفه تعهدات برجامی ایران، لازم بوده است. / 

برچسب‌ها برجام قم مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم محسن فخری‌زاده پروندهٔ خبری ترور دانشمند ممتاز هسته ای و دفاعی ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: برجام قم مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم محسن فخری زاده برجام قم مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم محسن فخری زاده اخبار کنکور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۸۶۹۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گروسی: ایران باید بیشتر با آژانس همکاری کند/ قصد دارم به زودی به ایران بروم

به گزارش قدس آنلاین، "رافائل گروسی" مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگویی مدعی شد که غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران و نبود دسترسی بازرسان بین‌المللی به تاسیسات اتمی آن، به نگرانی‌ها درباره فعالیت‌های هسته‌ای آن دامن می‌زند.

با این وجود، گروسی گفت که نسبت به حفظ گفت‌وگوها در این باره متعهد است.

خبرگزاری آلمانی دویچه وله گزارش داد که گروسی در گفت‌وگویی با این خبرگزاری مدعی شد ایران "چند هفته، نه چند ماه" با در اختیار داشتن اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساختن یک بمب اتمی فاصله دارد.

او افزود: اما به معنای این نیست که ایران سلاح اتمی دارد یا در این بازه در اختیار خواهد داشت.

مدیرکل آژانس توضیح داد، در حالی که غنی‌سازی اورانیوم در سطح نظامی نگران‌کننده است، نمی‌توان بر اساس این نتیجه گرفت که ایران در حال حاضر یک سلاح اتمی دارد.

گروسی گفت که اهداف ایران در این زمینه مشخص نیست و تنها می‌توان درباره آن گمانه‌زنی کرد.

ابراز نگرانی مدیرکل آژانس در حالی درباره برنامه هسته‌ای ایران مطرح می‌شود که ایران یک سال و نیم پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای(برجام)در سال ۲۰۱۸، متحمل شدن تحریم‌های بازگردانی‌شده واشنگتن و بدعهدی شرکای اروپایی در کاهش تاثیر تحریم‌های آمریکا، اعلام کرد که در پنج گام تعیین‌شده و طبق بند ۳۶ برجام از انجام دادن برخی تعهدات داوطلبانه خود در توافق فاصله می‌گیرد.

محدود کردن امکانات نظارتی آژانس در تاسیسات ایران نیز اقدام متقابل تهران در واکنش به قطعنامه تنبیهی آمریکا و شرکای اروپایی برجام در دو سال گذشته انجام شد. اما مذاکرات میان ایران و آژانس برای حل‌وفصل مسائل پادمانی باقی‌مانده ادامه دارد و ایران تا کنون به تعهدات خود در بیانیه‌های مشترک با آژانس عمل کرده است.
اگرچه، مقامات ایران تاکید کرده‌اند در صورت بازگشت تمامی طرفین توافق به اجرای تعهدات خود، اقدامات انجام‌شده را به حالت اولیه بازمی‌گرداند.

در این میان، مذاکرات میان ایران و طرفین اصلی برجام به منظور احیای این توافق که در مارس ۲۰۲۱ آغاز شد، به بن‌بست رسیده است. ایران طی توافق هسته‌ای متعهد شده بود که در ازای لغو کلیه تحریم‌های آن، فعالیت‌های هسته‌ای خود را محدود کند.
دویچه وله در ادامه نوشت که گروسی مدعی شد، آژانس از سطح دسترسی مورد نیازش در ایران برخوردار نیست که گمانه‌زنی‌ها درباره فعالیت‌های هسته‌ای آن را تشدید می‌کند.

او همچنین به حل‌وفصل نشدن مسئله برخی یافته‌های آژانس، از جمله ذرات اورانیوم در محل‌های پیش‌بینی‌نشده اشاره کرده و گفت که این موضوع به تردیدها درباره شفافیت ایران دامن می‌زند.

گروسی گفت: این موضوع محور اصلی گفت‌وگویی بوده است که تلاش کرده‌ام با ایران برقرار کنم.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ادامه، با اشاره به افزایش تنش‌ها میان ایران و رژیم صهیونیستی در پی اقدامات متجاوزانه این رژیم و پاسخ قاطعانه ایران، هرگونه ایده حمله به تاسیسات هسته‌ای را محکوم کرد.

او بیان کرد:حمله به تاسیسات هسته‌ای امری، مطلقا، ممنوع است.

گروسی همچنین درباره تهدید حملات هسته‌ای نیز گفت: به نظرم عادی‌سازی صحبت کردن از تسلیحات اتمی، استفاده از تسلیحات اتمی، کسب تسلیحات اتمی واقعا اسفناک است.

او همچنین گفت که آژانس همواره از گفت‌وگوها میان ایران و آمریکا حمایت می‌کند.

مدیرکل آژانس همچنین درباره مذاکرات میان ایران و آژانس گفت: آنچه واقعا به آن تمایل دارم، مذاکرات میان ما، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران است، چون چیزهای زیادی وجود دارد که باید درباره آن شفاف‌سازی شود و به همین دلیل است که قصد داریم به زودی به ایران سفر کنیم.

او گفت که پیامش به ایران این است که باید بیشتر با آژانس همکاری کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران نیستیم
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم
  • سفر رئیس جمهور به پاکستان ثبات، امنیت و منافع متقابل را تقویت می‌کند
  • نتایج نمایندگان ایران در روز نخست اسکواش قطر جونیور
  • تبادل ظرفیت‌های متقابل زمینه تأمین منافع و افزایش قدرت ایران و پاکستان است
  • بهادری جهرمی: بخشی از حقابه ایران از هیرمند دریافت شده/ پیگیری برای دریافت کامل حقابه ایران ادامه دارد
  • گروسی: ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست
  • گروسی: ایران باید بیشتر با آژانس همکاری کند/ قصد دارم به زودی به ایران بروم
  • سکانس‌هایی از فیلم مصلحت
  • نگاه ایران و پاکستان در شناخت و بهره‌گیری از منافع متقابل مشترک است