Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-19@20:38:51 GMT

ایران در آبان ماه بیش از ۱۰۰۰ بار لرزید

تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۸۸۰۸۵

ایران در آبان ماه بیش از ۱۰۰۰ بار لرزید

شبکه‌های لرزه‌نگاری مرکز لرزه‌نگاری کشوری وابسته به مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران در آبان‌ماه بیش از یک‌هزار زمین‌لرزه را ثبت کردند.

به گزارش ایسنا، بنا بر اعلام مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، شبکه‌های لرزه‌نگاری مرکز لرزه‌نگاری کشوری وابسته به مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، در آبان‌ماه سال جاری تعداد نزدیک به ۱۰۲۴ زمین‌لرزه را ثبت کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این زمین‌لرزه‌ها در نواحی مختلف ایران و نواحی مرزی رخ داده و توسط شبکه‌های لرزه‌نگاری ثبت و تعیین محل شده‌اند.

در آبان‌ماه سال جاری، تعداد ۱۰ زمین‌لرزه با بزرگی بیش از ۴.۰ در داخل کشور توسط مرکز لرزه‌نگاری کشوری به ثبت رسیده است که بزرگ‌ترین آنها در تاریخ سوم آبان ۱۳۹۹ با بزرگی ۵.۴ حوالی آوج واقع در استان قزوین رخ داده‌است.

بر اساس اعلام روابط عمومی دانشگاه تهران، از لحاظ آماری ۹۶۲ زمین‌لرزه دارای بزرگای کوچک‌تر از ۳، تعداد ۵۲ زمین‌لرزه دارای بزرگای بین ۳و۴، تعداد ۸ زمین‌لرزه دارای بزرگای بین ۴ و ۵ و تعداد ۲ زمین‌لرزه دارای بزرگای بین ۵ و ۶ بوده است.

لینک کوتاه: asriran.com/003BRo

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: زلزله زمین لرزه دارای بزرگای دانشگاه تهران آبان ماه لرزه نگاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۸۸۰۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت لرزه‌ نگاری در مرکز اورژانس همدان برای نخستین بار

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان همدان، محمدرضا شکوهی افزود: قبلا هر زلزله‌ای را از مرکز ژئوفیزیک دانشگاه تهران مطلع می‌شدیم که با همکاری این مرکز و نصب سیستم آن در همدان، امروز هر نقطه‌ای از ایران زلزله‌ای باشد، در همدان لرزه نگاری می‌شود. 

او همچنین با اشاره به اینکه اورژانس پیش بیمارستانی همدان برای ناشنوایان خط تلفنی راه‌اندازی کرده که به صورت سامانه پیامکی فعال است گفت: شماره ۵۰۰۰۴۸۱۱۱۵ سامانه پیامکی ناشنوایان اورژانس است که افراد می‌توانند اطلاع داشته باشند و با ما ارتباط گیرند.

بیشتر بدانیم : 

«لرزه نگار» یا «زلزله نگار» (Seismograph) وسیله‌ای است که امواج لرزه‌ای ناشی از زلزله، انفجار یا پدیده‌های دیگر لرزش زمین را ثبت می‌کند. دستگاه‌های لرزه نگاری به سنسورهای الکترومغناطیسی مجهز هستند که حرکت مکانیکی زمین را به تغییرات الکتریکی تبدیل می‌کنند که توسط مدارهای دیجیتالی یا آنالوگ پردازش و ضبط می‌شوند. اصطلاح لرزه نگار و «لرزه سنج» (Seismometer) اغلب به جای هم استفاده می‌شوند. با این حال اگرچه هر دو دستگاه ممکن است امواج لرزه‌ای را شناسایی و اندازه‌گیری کنند فقط یک لرزه نگار ظرفیت ثبت پدیده‌ها را دارد. به اطلاعاتی که توسط لرزه نگار بر روی صفحه نمایش یا کاغذ تولید می‌شود «لرزه نگاشت» (Seismogram) گفته می‌شود. در این مطلب اساس کار زلزله نگار و تاریخچه آن را بررسی می‌کنیم.

دیگر خبرها

  • زمین لرزه در روداب سبزوار/زلزله خسارتی نداشت
  • قرارداد برداشت داده‌های لرزه‌نگاری دشت مغان امضا شد
  • زلزله ۵.۶ ریشتری در ترکیه / آنکارا هم لرزید
  • اولین گزارش از زلزله بامداد امروز در سبزوار
  • اولین گزارش از زلزله بامداد امروز در این شهر
  • زلزله ۴.۲ ریشتری «روداب» سبزوار را لرزاند
  • زلزله ۴.۲ ریشتری "روداب" سبزوار را لرزاند / دامغان هم لرزید
  • زلزله ۴.۲ ریشتری "روداب" سبزوار را لرزاند
  • ثبت لرزه‌ نگاری در مرکز اورژانس همدان برای نخستین بار
  • وقوع زلزله ۴.۸ ریشتری در استان سیستان‌وبلوچستان