Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، لایحه بودجه ۱۴۰۰ صبح چهارشنبه ۱۲ آذر ماه و چند روز زودتر از موعد قانونی از سوی حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور به مجلس تقدیم شد که در برخی حوزه ها نسبت به بودجه ۹۹ تغییراتی دارد و البته در یکی دوبخش هم تغییری نداشته است.

یکی از بخش های بودجه ۱۴۰۰که نسبت به امسال تغییری نداشته، وام ازدواج است که سقف این وام همان ۵۰ میلیون تومان باقی مانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این تسهیلات به زوج‌هایی تعلق می‌گیرد که تاریخ عقد ازدواج آن‌ها بعد از اول فروردین ماه سال ۱۳۹۷ باشد و تاکنون وام ازدواج دریافت نکرده باشند و دوره بازپرداخت آن هفت ساله تعیین شده است. طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته در لایحه پیشنهادی بودجه اخذ یک نامه معتبر و سفته برای پرداخت تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی ازدواج به زوجین کافی است.

یارانه نقدی همچنان بدون تغییر

و اما بخش ثابت بودجه طی سال های اخیر یارانه نقدی است که سال آینده هم خبری از افزایش آن در کار نیست.  هر ساله دولت برای حمایت از اقشار ضعیف جامعه مبالغی را به عنوان یارانه نقدی و معیشتی در بودجه سال قید می‌کند. طبق لایحه بودجه ۱۴۰۰ رقم این یارانه ها برای سال آینده بدون تغییر باقی مانده است و مبلغ یارانه نقدی همچون سال های گذشته همان ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان باقی می ماند و یارانه معیشتی هم طبق روال امسال خواهد بود.

طبق گفته نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه تمام کسانی که اکنون یارانه ۴۵ هزار تومانی می گیرند در سال آینده همچنان یارانه بگیر خواهند بود. همچنین  ۵۰ هزار میلیارد تومان برای رفع فقر مطلق در نظر گرفته ایم.

در مقابل یارانه نان سال آینده با افزایش ۱۰۰ میلیارد ریالی مواجه خواهد شد که در کل به ۲۲۰ میلیارد ریال می رسد.

همچنین در این لایحه برای ساماندهی تولید و خرید تضمینی چای کشور ۲۰۰۰ میلیارد ریال، تنظیم بازار کالاهای اساسی و ضروری و تادیه تعهدات مربوطه (۳۵۰۰) و شیر مدارس (۵۰۰۰) ۸۵۰۰ میلیارد ریال  و برای خرید واکسن واکسیناسیون دام (۳۵۰۰) و یارانه سود تسهیلات سرمایه درگردش واحدهای پرورش نژاد آرین (۱۶۸۰)، ۵۱۸۰ میلیارد ریال یارانه در نظر گرفته است.

افزایش ۲۵ درصدی حقوق کارمندان

مهمترین افزایش از نظر معیشتی دربودجه ۱۴۰۰، افزایش حقوق کارمندان است که ۲۵ درصد در لایحه دولت نظر گرفته شده است.

در این خصوص رئیس سازمان برنامه و بودجه ضمن اعلام اینکه همه کارکنان دولت،  افزایش۲۵ درصدی حقوق را سال آینده شاهد خواهند بود گفت:  سال ۱۴۰۰ تعداد قابل توجهی استخدام کادر درمان خواهیم داشت و حقوق سربازان خدمت وظیفه هم دو برابر می شود.

بحث دیگر بودجه که با معیشت افراد رابطه مستقیم دارد، مالیات بر حقوق است. افرادی که زیر ۴ میلیون تومان حقوق می گیرند سال آینده نباید نگران پرداخت مالیات حقوق خود باشند چرا که در بودجه ۱۴۰۰  سقف معافیت مالیاتی حقوق ماهیانه ۴ میلیون تومان تعیین شده در واقع سقف معافیت مالیاتی موضوع ماده ۸۴ قانون مالیات‌های مستقیم در لایحه بودجه ۱۴۰۰، سالانه مبلغ ۴۸ میلیون تومان پیش‌بینی شده است.

در لایحه بودجه ۱۴۰۰ برای وام ودیعه مسکن هم افزایشی در نظر گرفته شده و وام قرض الحسنه ودیعه مسکن ۷۰ میلیونی برای خانوار‌های با ۳ فرزند اختصاص یافته که در جهت حمایت از فرزند آوری و کمک به معیشت خانوار تعیین شده است.

جزئیات افزایش مالیات

و اما سال هاست که بر افزایش درآمد مالیاتی دولت تاکید شده و این نکته در لایحه بودجه ۱۴۰۰ مد نظر قرار گرفته است به طوری که  درآمدهای پیش بینی شده از انواع مالیات‌ها افزایش یافته و مالیات بر درآمدها بیشترین افزایش را نسبت به باقی مالیات‌ها داشته است. مجموع درآمدهای مالیاتی کل کشور در بودجه سال آینده ۲,۵۱۵,۲۲۸,۱۳۵ (میلیون ریال) در نظر گرفته شده است.

میزان مالیات اشخاص حقوقی ۵۸ هزار میلیارد تومان، مالیات بر درآمدها ۴۸ هزار میلیارد تومان، مالیات بر ثروت ۲۳ هزار میلیارد تومان، مالیات بر واردات ۲۲ هزار میلیارد تومان و مالیات بر کالاها و خدمات ۹۴ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

درآمد مالیاتی پیش‌بینی شده برای سال ۱۴۰۰ در مقایسه با رقم مصوب سال جاری ۵۲ هزار میلیارد تومان افزایش دارد.

سهم نفت در بودجه ۱۴۰۰

بر اساس این گزارش یکی از موارد مهمی که در بودجه ۱۴۰۰ مشاهده می شود افزایش سهم نفت است به طوری که برای سال آینده پیش فروش نفت در نظر گرفته شده است.

بودجه ۱۴۰۰ سقف درآمدهای نفتی را ۱۹۹ هزار و ۲۷۲ میلیارد تومان تعیین کرده که نسبت به قانون بودجه امسال، وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی را به ۲۳.۷ درصد افزایش داده است.

در این ارتباط نوبخت تصریح کرد: لایحه بودجه سال آینده  ۱۹۹ هزار میلیارد تومان فروش نفت یعنی برابر ۲۳ درصد سهم نفت در بودجه را پیش بینی کرده است.

او بیان کرد: رییس جمهور دستور دادند که در صورت فروش ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت در روز، مطابق مبلغ یک میلیون بشکه آن را وارد بودجه نکنیم. این یعنی ما همچنان بودجه را به نفت اتکا نداده ایم.

ارز ۴۲۰۰ تومانی فدای معیشت مردم می شود؟

اما سوال مهم دیگری که برای افراد پیش می آید وضعیت ارز در بودجه ۱۴۰۰ است و اینکه آیا ارز ۴۲۰۰ تومانی باز هم در سال آینده ادامه خواهد داشت یا خیر؟ طبق لایحه بودجه ارز تک نرخی و با روش ETS محاسبه خواهد شد البته طبق توضیح سازمان برنامه و بودجه این به معنای حذف قطعی ارز ۴۲۰۰ هزارتومانی از لايحه بودجه ۱۴۰۰ نیست و اگر اين ارز حذف شود صرف معيشت و سلامت مردم خواهد شد.

خانلو سخنگوی ستاد بودجه در این ارتباط توضیح داد: ارز بودجه در سال آینده یکسان خواهد بود و نرخ ارز متفاوت نداریم، در ‌ETS که سامانه معاملات ارزی بانک مرکزی است مشخص می‌شود؛  در واقع ارزی است بین ارز نیمایی و ترجیحی و طراحی شده که نرخ این دو ارز را به هم نزدیک  می کند. به این معناست که نرخ ارز ترجیحی در بودجه نرخ  ETS خواهد بود.

نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه هم در این خصوص گفت:  ارز ۴۲۰۰ تومانی همچنان پا برجاست اما جایی که ارز ۴۲۰۰ تومانی خطرزا باشد آن را حذف می کنیم و از آن طرف یارانه معیشتی را افزایش می دهیم.

تخصیص ۸ میلیارد دلار ارز دولتی برای کالاهای اساسی

پور محمدی، معاون اقتصادی رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در خصوص اینکه که ارز ۴۲۰۰ تومانی بالاخره از بودجه حذف خواهد شد؟ گفت: در بودجه سال آینده ۸ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی برای کالای اساسی در نظر گرفته شده است. ۶ میلیارد نهاده و کالای اساسی و ۲ میلیارد دلار برای معیشت است. عده‌ای معتقدند همین ارز اختلال زا و تورم زاست.

وی افزود: دولت به دنبال تاثیر مفید بر زندگی اقشار جامعه است. درخواست کردیم در قالب تبصره یک که اگر تشخیص دادیم ارز ۴۲۰۰ تاثیر نداشت آن را حذف کنیم و در صورت سود برای معیشت از آن استفاده کنند.

پور محمدی تاکید کرد: در صورتی که تشخیص دادیم که ارز ۴۲۰۰ تومانی اختلال زاست با نرخ متعادل ارز را تعیین کرده و مابه التفاوت را صرف امور ضروری کند.

پور محمدی بیان کرد: در بسیاری از موارد وجود ارز ۴۲۰۰ تومانی و پرداخت ارز یارانه‌ای ایجاد رانت و افزایش غیرواقعی در اجناس می‌شود در نتیجه دولت این اجازه را از مجلس خواست که شرایط تشخیص صرف ارز با نرخ ۴۲۰۰ را به دولت بدهد.

او  بیان کرد: وقتی می‌توانیم به جای پرداخت ارز یارانه‌ای به دارویی زمینه تولید آن در داخل را فراهم کنیم قطعا این روند را در پیش خواهیم گرفت تا از تولید داخل حمایت کنیم.

بر اساس این گزارش لایحه بودجه ۱۴۰۰ با تمام نقاط قوت و ضعف خود به مجلس تقدیم شده و جزئیات زیادی از آن مورد بحث و بررسی کارشناسان قرار گرفته است ، حال از نمایندگان مجلس شورای اسلامی انتظار می رود که با چکش کاری های خود،  بودجه سال آینده را هرچه بیشتر به نفع کشور و معیشت مردم  کنند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بودجه ۱۴۰۰ سازمان برنامه و بودجه رئیس سازمان برنامه و بودجه هزار میلیارد تومان نظر گرفته شده لایحه بودجه ۱۴۰۰ نظر گرفته شده بودجه سال آینده ارز ۴۲۰۰ تومانی بودجه ۱۴۰۰ میلیارد ریال میلیون تومان پیش بینی شده یارانه نقدی خواهد شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۸۹۹۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشارکت مردم در بهینه‌سازی مصرف انرژی چگونه به جهش تولید و اقتصاد کمک خواهد کرد؟

فرشاد جامع کارشناس انرژی در گفتگو با تابناک اقتصادی با اشاره به نقش کلیدی بهینه مصرف کردن انرژی گفت: انرژی نقش مهمی در توسعه اقتصادی هر کشور ایفا می‌کند. انرژی یک عامل اساسی در هدایت تولید و بهبود استاندارد‌های زندگی است. در سال‌های اخیر، تأکید فزاینده‌ای بر نیاز به اصلاح یارانه‌های انرژی برای ارتقای مصرف بهینه انرژی و رشد اقتصادی در ایران شده است. این رویکرد منطبق بر اصول حاکمیت انرژی است و می‌تواند تا حد زیادی به گذار به سمت یک بازار جامع انرژی با تمرکز بر استفاده مولد از انرژی کمک کند. با مشارکت مردم در فرآیند مصرف انرژی و ایجاد انگیزه برای استفاده کارآمد، کشور‌ها می‌توانند به دستاورد‌های قابل توجهی هم در توسعه اقتصادی و هم در شیوه‌های انرژی پایدار دست یابند.

ضرورت اصلاح یارانه انرژی

وی ادامه داد: یارانه‌های انرژی در صورت اعطای بدون قید و شرط و تنها مبتنی بر مصرف درون کشور نظیر اتفاقی که در کشور ما رخ می‌دهد؛ در نهایت منجر به مصرف بیهوده و ناکارآمد انرژی می‌شود. یکی از رویکرد‌های کلیدی برای دستیابی به مصرف پایدار و بهینه انرژی در کشور، تمرکز بر تبدیل مردم به ذینفعان اصلی کاهش مصرف انرژی در ایران است. ایران می‌تواند با اعطای یارانه انرژی به طور مستقیم به افراد و تشویق مشارکت فعال آن‌ها در بازار انرژی، استفاده بهینه از انرژی را ارتقاء داده و تولید را در بخش انرژی پیش ببرد. این رویکرد با اصول حاکمیت انرژی که بر اهمیت مشارکت ذی‌نفعان مصرف انرژی در فرآیند‌های تصمیم‌گیری و ارتقای شفافیت و پاسخگویی در سیاست‌های انرژی تاکید می‌کند، نیز همسو است.

این کارشناس انرژی با اشاره به لزوم مشارکت مردم در بهینه مصرف کردن انرژی اظهار کرد: به منظور ارتقای مشارکت مردم در مصرف انرژی، فراهم کردن ابزار‌ها و انگیزه‌های افراد برای تصمیم‌گیری بهینه در مصرف انرژی ضروری است. ایران می‌تواند با تغییر نظام سهمیه‌بندی و اعطای سهمیه انرژی به هر فرد و اجازه به آن‌ها برای خرید و فروش واحد‌های انرژی در بازار مبادلات انرژی، خانوار‌ها را تشویق کنند تا مصرف خود را بهینه کنند و بهره وری را افزایش دهند و در عوض از منفعت مالی بیشتری از محل بهینه کردن مصرف خود بهره‌مند شوند. این رویکرد نه تنها به کاهش مصرف بیهوده انرژی کمک می‌کند، بلکه افراد را قادر می‌سازد تا کنترل مصرف انرژی خود را در دست بگیرند و انتخاب‌هایی داشته باشند که هم به نفع مالی خانوار و هم برای محیط زیست و هم برای کشور باشد.

با ایجاد یک بازار مبادله انرژی غیرمتمرکز که در آن افراد می‌توانند آزادانه واحد‌های انرژی را تجارت کنند، دولت‌ها می‌توانند از قیمت گذاری انرژی که به صورت متمرکز کنترل می‌شود فاصله بگیرند و به مردم قدرت دهند تا بر اساس نیاز‌ها و ترجیحات خود تصمیم بگیرند. این رویکرد رقابت و نوآوری را در بخش انرژی تقویت می‌کند و فرصت‌هایی را برای ظهور مدل‌های تجاری و فناوری‌های جدید که مصرف بهینه انرژی را به دنبال دارند؛ ایجاد می‌کند. با مشارکت مردم در فرآیند مصرف انرژی، کشور‌ها می‌توانند فرهنگ مصرف مسئولانه انرژی را ترویج کنند و تولید را در بخش انرژی به سمت استفاده مولد از انرژی هدایت کنند.

 

تشویق مردم به بهینه سازی مصرف انرژی

جامع با اشاره به مزایای مدل جدید اعطای یارانه انرژی و اصلاح یارانه انرژی اظهار کرد: اصلاح یارانه‌های انرژی برای ارتقای مشارکت مردم در مصرف انرژی طیف وسیعی از منافع را هم برای افراد و هم برای جامعه به عنوان یک کل ارائه می‌دهد. با ایجاد انگیزه برای استفاده کارآمد از انرژی ذیل مدل اعطای سهمیه به نفر به جای مدل فعلی که دخالت در کل زنجیره و قیمت‌گذاری دستوری در مصرف انرژی و اعطای بی قید و شرط یارانه انرژی به مشترکان است؛ موجب خواهد شد که اولا مردم به بهینه سازی مصرف انرژی تشویق شوند و در عوض به اخذ مستقیم از منافع مالی حاصل از این بهینه مصرف کردن را به عنوان صرفه اقتصادی دست پیدا کنند.

با مشارکت مردم در فرآیند مصرف انرژی، ایران می‌تواند بخش انرژی پویاتر و انعطاف پذیرتری ایجاد کنند که بتواند با شرایط متغیر بازار سازگار شود و توسعه پایدار را ارتقا دهد. علاوه بر این، اصلاح یارانه انرژی می‌تواند تولید در بخش انرژی را به حرکت درآورد و رشد اقتصادی را تحریک کند و همچنین مصرف عمده انرژی کشور نیز به جای اتلاف انرژی در مدل فعلی توزیع یارانه‌ها، به سمت تولید کالا‌های با ارزش افزوده بالا و صادراتی تبدیل شود و رشد اقتصادی را افزایش دهد و در نتیجه درآمد بالایی نیز برای کشور به همراه خواهد داشت.

همچنین با مدل جدید اعطای یارانه انرژی به نفر و حذف قیمت‌گذاری دستوری شاهد خواهیم بود که استفاده کارآمد از انرژی ترویج یابد و این ایجاد انگیزه در بهینه مصرف کردن می‌تواند فرصت‌های جدیدی را برای سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال در صنایع مختلف کشور ایجاد کنند که این موضوع نه تنها به افزایش بهره وری اقتصادی کمک می‌کند، بلکه رقابت پذیری بخش انرژی را در صحنه جهانی افزایش می‌دهد. با مشارکت مردم در فرآیند مصرف انرژی، کشور‌ها می‌توانند از پتانسیل شهروندان خود برای هدایت نوآوری و رشد در بخش انرژی استفاده کنند.

وی در پایان گفت: اصلاح یارانه‌های انرژی مبتنی بر اعطای سهمیه انرژی به هر نفر برای ارتقای مشارکت مردم در مصرف انرژی گامی حیاتی در جهت دستیابی به شیوه‌های انرژی پایدار و هدایت مصرف انرژی به سمت بخش مولد اقتصاد است. دولت سیزدهم با ایجاد انگیزه در مصرف انرژی کارآمد و توانمندسازی افراد برای تصمیم گیری آگاهانه در مورد مصرف انرژی بهینه خود، می‌تواند اتلاف را کاهش دهند، هزینه‌ها را کاهش دهند و رشد اقتصادی را ارتقا دهند. با مشارکت مردم در فرآیند مصرف انرژی، ایران می‌تواند از پتانسیل خود مردم برای هدایت نوآوری و رشد اقتصادی در بخش انرژی استفاده کنند که در نهایت به نفع افراد و جامعه به عنوان یک کل است. از طریق اصلاحات موثر یارانه انرژی و مشارکت مردم در مصرف انرژی، کشور‌ها می‌توانند به دستاورد‌های قابل توجهی در توسعه اقتصادی و شیوه‌های انرژی پایدار دست یابند و راه را برای آینده‌ای مرفه‌تر و پایدارتر هموار کنند.

 

دیگر خبرها

  • صرفه جویی ۵۴ هزار میلیارد تومانی در حوزه آرد و نان
  • صرفه جویی ۵۴ هزار میلیارد تومانی در حوزه آرد و نان با هوشمندسازی
  • ظرفیت ته لنجی برای بهبود معیشت مردم استفاده شود
  • با این ورزش‌های ساده عمر طولانی‌تری داشته باشید
  • دولت حضور بخش خصوصی خالص در عرصه‌های اقتصادی را تسهیل کند
  • قصه های به زبان ساده برای بچه ها در ماه رمضان
  • مشارکت مردم در بهینه‌سازی مصرف انرژی چگونه به جهش تولید و اقتصاد کمک خواهد کرد؟
  • لزوم آینده‌نگری برای رفع مشکل ترافیک اصفهان/تکمیل رینگ چهارم بودجه و حمایت کافی می‌خواهد
  • افزایش ۵ برابری بودجه سال آینده شهرداری تهران نسبت به ۱۴۰۰
  • مشکلات اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی در کردستان+فیلم