Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-24@14:01:37 GMT

اعتراض قالیباف، پاسخ روحانی

تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۹۰۲۷۴

اعتراض قالیباف، پاسخ روحانی

رئیس جمهوری: شرایط را مناسب می دانیم که سال آینده فروش نفت را افزایش دهیم گروه سیاسی/ لایحه بودجه ۱۴۰۰ صبح دیروز تقدیم مجلس شورای اسلامی شد. البته این برای نخستین بار در دوره‌های گذشته بود که نه رئیس جمهوری آن را به مجلس برد و نه رئیس مجلس آن را دریافت کرد.

 حسینعلی امیری، معاونت پارلمانی رئیس جمهوری در جلسه علنی حضور پیدا کرد و بودجه سالانه کشور را به علی نیکزاد، نایب رئیس دوم مجلس داد تا بلافاصله حرف و حدیث‌ها و انتقادات بالا بگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه وقتی فرصت دفاع از لایحه بودجه در بهارستان مهیا نشد، رئیس جمهوری در پاستور و در جلسه هیأت دولت ویژگی‌های سند دخل و خرج یک ساله کشور را تشریح کرد.

چارچوب‌های مد نظر قالیباف برای بودجه
جلسه صبح دیروز به ریاست محمدباقر قالیباف  و نطق پیش از دستور او آغاز شد؛ نطقی که ساعاتی قبل از ارائه لایحه بودجه به همین موضوع اختصاص داشت و البته رنگ و بویی سیاسی و تبلیغاتی هم پیدا کرد چرا که رئیس مجلس بی توجه به اینکه تدوین لایحه بودجه از اختیارات قوه مجریه است، چارچوب‌های مورد نظر و مطلوب خود را بیان کرد و همزمان باید و نبایدهای بودجه‌ای را به دولت گوشزد کرد! رئیس مجلس در همین چارچوب گفت: «تلاش خواهیم کرد در همین لایحه فشار کسری بودجه به عنوان
ام المصائب اقتصادی و خلق نقدینگی و تورم را کاهش دهیم. این هدف با نقش دادن بیشتر به مردم، برداشتن موانع تولید و کسب و کار و اصلاح ساختار بودجه‌ریزی ممکن خواهد شد و ابداً دور از ذهن نیست.  در وضعیت معیشتی مردم به خصوص اقشار ضعیف بسیار تحت فشار هستند، بودجه باید آرایش حمایت از محروم‌ترین طبقات را به خود بگیرد؛ بودجه‌ای که بند بند آن با حمایت از محرومان نوشته نشده باشد، تبعیض نامه‌ای علیه آرمان‌های انقلاب اسلامی است. تبعیض، اژدهای هفت سری است که در بسیاری از بخش‌ها رسوخ پیدا کرده و ما باید در همه تصمیم‌گیری‌های خود آن را هدف قرار دهیم، مجلس مصمم به کاهش تبعیض‌های اقتصادی است به همین جهت یکپارچه سازی و هماهنگی سیاست‌های حمایتی از موضوعات مهم مد نظر مجلس است.»
به گزارش ایسنا، او افزود: «بودجه‌ عادلانه و مردمی و کاهش وابستگی به نفت می‌تواند اقتصاد ما را قوی کند. ما با توجه به لایحه پیشنهادی دولت تلاش خواهیم کرد تا برخی محورهای اصلی اصلاح ساختار بودجه را بر مبنای این پیشنهاد فعلی عملی کرده و مقدمات اصلاح نهایی را از همین امسال آغاز کنیم. یکی دیگر از موارد مورد توجه ما در بررسی لایحه بودجه  توجه به اقشار ضعیف خواهد بود و تلاش می‌کنیم تا بخشی از خسارت‌هایی که به واسطه کرونا و شرایط خاص اقتصادی به وجود آمده را جبران کنیم. مجلس بسته حمایت معیشتی را در بودجه سال آینده دنبال خواهد کرد و تعلل در حمایت از اقشار ضعیف را گناهی نابخشودنی در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی می‌داند.»
جابه جایی پر حرف و حدیث رئیس جلسه
اما پس از این اظهارات، نمایندگان که از پیش منتظر محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه برای تقدیم لایحه بودجه بودند و به نوعی از عدم حضور حسن روحانی به دلیل مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا خبر داشتند، به یکباره با معاون پارلمانی رئیس جمهوری روبه‌رو شدند. حسینعلی امیری که در تمام جلسات علنی هفتگی مجلس حضور دارد، این بار اما با لایحه بودجه 1400 به صحن آمد و نمایندگان را غافلگیر کرد. این اتفاق آنجا حاشیه‌ساز شد که محمدباقر قالیباف که ریاست جلسه را برعهده داشت، با حضور امیری برای تقدیم لایحه بودجه، صندلی خود را ترک کرد. تا اینجای کار ممکن است که همه چیز خیلی طبیعی به نظر برسد و مانند سایر جلساتی باشد که در اواسط آن جای خود را به یکی از نوابش می‌دهد. اما قالیباف بعد از ترک صندلی، ریاست جلسه را ترک نکرد و به ساختمان مشروطه رفت، یعنی جایی که تعدادی از نمایندگان به دلیل محدودیت‌های کرونایی به صورت مجازی در جلسات مجلس شرکت می‌کنند. همین حرکت زمینه‌ساز این گمانه شد که اقدام رئیس مجلس در حقیقت نوعی اعتراض به عدم حضور رئیس جمهوری یا رئیس سازمان برنامه و بودجه بوده است.
انتقادها به عدم حضور روحانی یا نوبخت البته به این اقدام رئیس مجلس محدود نماند و برخی نمایندگان هم در نطق‌ها یا تذکرات خود به همین مسأله اشاره کردند چنان که احد آزادیخواه نماینده ملایر در تذکری گفت: «ضمن خداقوت به آقای نوبخت و همکاران‌شان و آقای امیری معاون پارلمانی رئیس جمهوری، نظر ما این بود که سزاوار این است آقای روحانی به خاطر مردم و کشور مراقبت‌های بهداشتی را تشدید می‌کرد و به مجلس می‌آمد تا بودجه را تقدیم مجلس کند. قضاوت به عهده مردم است.» در پاسخ به این تذکر، علی نیکزاد که اداره جلسه را برعهده داشت با رد آن حضور برای ارائه لایحه را منوط به یک فرد خاص ندانست و گفت: «طبق ماده ۸۲ آیین‌نامه، «دولت» موظف به ارائه لایحه بودجه است.» اعتراض و انتقاد احمد مرادی، نماینده بندرعباس اما نشانی از رعایت ادب و شأن نمایندگی نداشت و اگر چه حضور نیافتن رئیس جمهوری در مجلس را توهین به 85 میلیون ایرانی خواند، خودش اما از بیان تذکر توهین آمیز به رئیس جمهوری دریغ نکرد!
نماینده دولت فرصت دفاع نیافت
ماجرا البته به همین جا ختم نشد و بعد از ارائه لایحه بودجه، معاون پارلمانی رئیس جمهوری به عنوان نماینده دولت اجازه دفاع از برنامه دخل و خرج سالانه کشور را نیافت. البته که اگر فرصتی هم پیدا می‌شد، چندان کارگر نبود چرا که به نظر می‌رسد در بهارستان گوشی برای شنیدن حرف‌های دولت وجود ندارد و اکثریت نمایندگان اصل را بر مخالفت با دولت گذاشته‌اند چنان که تاکنون چند طرح پر حاشیه و از جمله طرح موسوم به «لغو تحریم‌ها» بدون توجه به مخالفت پاستور تصویب شده است. بماند که نطق قالیباف هم و تشریح چارچوب‌های مدنظر مجلس حکایت از آن دارد که روزهای آینده شاهد تنش‌های بیشتر بر سر لایحه بودجه خواهیم بود.
دفاع از بودجه در پاستور
با این وجود رئیس جمهوری روز گذشته در جلسه هیأت دولت به دفاع از لایحه بودجه پرداخت. او البته ابتدا توضیح داد که چرا به بهارستان نرفته است. روحانی با بیان اینکه گمانه‌زنی‌هایی ممکن است در رسانه‌ها مطرح شود که عدم حضور من در مجلس شورای اسلامی به خاطر مصوبه سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی است، تصریح کرد: «البته دولت با آن مصوبه موافق نیست و آن را برای روند فعالیت‌های دیپلماتیک مضر می‌داند اما نرفتن به مجلس صرفاً به دلیل پروتکل‌های بهداشتی و نه مسأله دیگر بوده است.» او البته  ابراز امیدواری کرد در آینده فرصتی فراهم شود تا بتواند در جمع نمایندگان مجلس در خانه ملت حضور یابد.
این توضیح ناظر برمصوبات ستاد ملی کروناست که بر اساس آن تشکیل جلسه در مکان‌های مسقف و در شهرهای با وضعیت قرمز، بیشتر از 15 نفر ممنوع است. مصوبه ای که بهارستان توجهی به آن ندارد.  به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، روحانی در ادامه به اهمیت خاص و ویژه بودجه امسال اشاره کرد و گفت: اساساً سال 1400 از جهاتی سال ممتاز و حائزاهمیت است. اولاً سال آینده سال پایانی قرن چهاردهم و در آستانه ورود به قرن جدید خواهیم بود و از طرف دیگر این بودجه در زمانی به مجلس شورای اسلامی تقدیم می‌شود که احساس می‌کنیم شرایط سال آینده با دهه‌ای که گذشت از آغاز سال 90 تا امروز، کمی متفاوت خواهد بود. رئیس جمهور افزود: درآمد عمومی در لایحه بودجه سال آینده  841 هزار میلیارد تومان است که نسبت به سال گذشته افزایش داشته و معتقدیم با کمک همدیگر این رقم در بخش‌های مالیات، گمرکات و عوارض، درآمد نفتی، فروش اوراق مشارکت و سهام که درآمدهای اصلی دولت هستند، قابل تأمین است. روحانی با بیان اینکه همه امکانات خود را بسیج کرده‌ایم و شرایط را مناسب می‌دانیم که سال آینده فروش نفت را افزایش دهیم، گفت: پیش‌بینی ما فروش بیش از 2 میلیون بشکه نفت و میعانات است اما این به معنای افزایش اتکا به نفت در لایحه بودجه نیست. افزایش درآمد نفتی در سال آینده به طور عمده در دو سرفصل «توسعه زیربنایی کشور» و «توانمندسازی اقشار محروم» مصرف خواهد شد و افزایش درآمد نفتی صرف بودجه جاری نخواهد شد.
واگذاری‌ها به مردم ادامه می‌یابد
رئیس جمهوری با تأکید بر ادامه واگذاری سهام دولت به مردم افزود: همچنان علاقه‌مندیم که دولت سهام بیشتری به مردم واگذار کند و این واگذاری به طور عمده از طریق بورس انجام شود تا مردم وارد اقتصاد شوند و مدیریت و مالکیت به مردم واگذار شود.روحانی با تأکید بر اینکه همه تلاش دولت بر این است که منابع درآمدی در بودجه برای توسعه کشور صرف شود، یکی از اولویت‌های دولت را توسعه دولت الکترونیکی و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان عنوان کرد و افزود: در این بخش‌ها کارهای بسیاری انجام شده و تصمیم داریم تا خرداد سال 1400 تکمیل و نهایی شود.  رئیس جمهوری با اشاره به تلاش دولت برای تداوم کمک به اقشار ضعیف در ماه‌های آتی و سال آینده، اظهار داشت: در لایحه بودجه سال 1400 افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان 25 درصد دیده شده، معافیت مالیاتی 4 میلیون تومان در نظر گرفته شده  و حداقل دریافتی از 2.8 میلیون تومان به 3.5 میلیون تومان افزایش یافته و 16 هزار میلیارد تومان نیز برای کاهش فقر مطلق تعیین شده است. روحانی تأکید کرد: کمک‌های معیشتی همچون سابق پرداخت خواهد شد، بیمه رایگان برای 30 میلیون نفر در نظر گرفته شده و اعتبار بخش سلامت  دو برابر شده و استخدام 50 هزار نیروی جدید در بخش بهداشت و درمان مد نظر قرار گرفته است. رئیس جمهوری بودجه عمرانی کشور در لایحه بودجه سال 1400 را  104 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: در بودجه سال آینده توجه خاصی به تولید و اشتغال شده تا بتوانیم در استان‌های مختلف طرح‌ها و پروژه‌های ملی را سریع‌تر تکمیل و راه‌اندازی کنیم.
به گفته روحانی، آب و محیط زیست، زیرساخت‌های نفت و گاز و پتروشیمی، آموزش عالی و آموزش و پرورش، مبارزه با فساد و همچنین ارتقای امنیت غذایی با توسعه زیرساخت‌های کشاورزی از دیگر مواردی است که در لایحه بودجه سال آینده مورد توجه قرار گرفته است. رئیس جمهوری در پایان از مجلس شورای اسلامی و نمایندگان ملت خواست با بررسی و تصویب لایحه بودجه  در زمان مناسب بهمن ماه، این امکان را برای دولت فراهم کنند تا در فرصت باقیمانده تا پایان سال آیین‌نامه‌های لازم را برای اجرای بودجه تصویب کند.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: پارلمانی رئیس جمهوری لایحه بودجه سال مجلس شورای اسلامی بودجه سال آینده رئیس جمهوری ارائه لایحه اقشار ضعیف رئیس مجلس عدم حضور خواهد شد سال 1400

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۹۰۲۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ۱۷۰ هزار میلیاردی مالیات با دستکاری دولت و مجلس

در حالی که با اصلاح بخش دوم بودجه درامدهای مالیاتی ۷۰ همت کاهش یافته به نظر میرسد در صورت تصویب طرح مجلس ۱۰۰ همت از درامدهای مالیاتی نیز با کاهش رو به رو شود. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، بررسی بخش دوم لایحه بودجه نشان میدهد دولت حدود 70 هزار میلیارد تومان از درامدهای مندرج در قانون بودجه را تعدیل کرده است.

این عقب نشینی 70 هزار میلیارد تومانی تحت تاثیر انتقادها از دولت در خصوص افزایش 50 درصدی مالیاتها در 1403 صورت گرفته است.

این درحالی است که مجلس شورای اسلامی نیز به تازگی یک فوریت طرح اصلاح بند س تبصره 6 قانون بودجه را تصویب کرده که در صورت تصویب نهایی حدود 100 همت از درامدهای ناشی از حذف معافیتها کاهش خواهد یافت.

ساماندهی معافیتهای مالیاتی با نقطه نظر مثبت وزیر اقتصاد، رئیس سازمان برنامه وبودجه و رئیس سازمان مالیاتی در دستورکار قرار گرفته بود که نخستین بار رئیس سازمان بورس نسبت به حکم قانون بودجه، نکات انتقادی را مطرح کرد.

بر این اساس مجموعا 170 همت از درامدهای مالیاتی بودجه 1403 کاهش خواهد یافت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پیش بینی دولتمرد حسن روحانی از وضعیت اقتصادی؛ سال سختی پیش‌رو است
  • کاهش ۱۷۰ هزار میلیاردی مالیات با دستکاری دولت و مجلس
  • قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است
  • قالیباف: بانک مرکزی به تعهداتش درباره تخصیص ارز به دارو عمل کرده است
  • قالیباف: پیش از تصویب جداول تخصیص‌های بودجه‌ای علی‌الحساب است
  • قالیباف: گزارش جلسه ارزی مجلس و دولت هفته آینده در صحن ارائه می‌شود
  • تاکید قالیباف بر اتفاق‌نظر دولت‌ومجلس برای مشکلات ارزی
  • قالیباف: دولت و مجلس در موضوعات مرتبط با ارز اتفاق نظر داشته باشند
  • قیمت دلار؛ محور جلسه امروز دولت و مجلس /قالیباف: از دو قوه باید یک حرف شنیده شود
  • تاکید قالیباف بر لزوم اتفاق نظر دولت و مجلس برای مقابله با مشکلات ارزی