Web Analytics Made Easy - Statcounter

یکی از حوزه‌های سودآور در بخش کشاورزی که تا حدودی از نظرها دور مانده، تولید گیاهان دارویی است. استان قزوین از اقلیم‌های مناسب جهت کشت این گیاهان است و در سال‌های اخیر تولید گیاهان دارویی در قزوین جهش قابل توجهی در این زمینه داشته است.


مهندس علیرضا نوروزیان معاون بهبود تولیدات گیاهی و کارشناس گیاهان دارویی جهاد کشاورزی استان قزوین درباره شرایط کشت گیاهان دارویی در این استان به خبرنگار «ایران» گفت: «در حال حاضر سطح زیر کشت کل گیاهان دارویی در استان قزوین بالغ بر 770 هکتار است که بیشترین میزان آن مربوط به گل محمدی با 96 هکتار و زعفران با 80 هکتار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

596 هکتار از اراضی کشاورزی استان قزوین نیز به کشت دیگر گیاهان دارویی از جمله گل‌گاوزبان، سماق، آویشن، مریم گلی و... اختصاص یافته است؛ البته در کنار آن گیاهان مرتعی نیز بیش از 4 هزار هکتار را در بر‌می‌گیرند.»
وی توسعه کشت گیاهان دارویی در سال‌های اخیر را یکی از برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی دانست و بیان کرد: «سطح زیر کشت گل محمدی در سال‌های اخیر از سوی کشاورزان قزوینی بویژه در بخش کوهین و کشت زعفران نیز در تاکستان و بوئین زهرا رونق گرفته است.»
این مقام مسئول با بیان اینکه قزوین استعداد کشت بالایی در زمینه گیاهان دارویی دارد، اظهار داشت: «استان قزوین به دلیل داشتن اقلیم مناسب از پتانسیل خوبی جهت کشت انواع گیاهان دارویی برخوردار است. به لحاظ شرایط آب و هوایی و دارا بودن خاک مناسب، از نقاط مستعد کشور برای کشت انواع گیاهان دارویی بخصوص گل گاوزبان، شیرین بیان، بابونه، سماق، زعفران و گل محمدی به شمار می‌رود. استان قزوین با توجه به اقلیم مناسب می‌تواند به یکی از قطب‌های تولید زعفران و گل محمدی در ایران تبدیل شود، اما هنوز از این فرصت استفاده نشده است. آب و هوای متنوع سرد و خشک تا گرم و مرطوب این قابلیت را ایجاد کرده که در هر منطقه کشت انواع گیاهان وجود داشته باشد. بویژه منطقه الموت در این خصوص می‌تواند به عنوان یکی از قطب‌های تولید گیاهان دارویی در کشور تبدیل شود. در استان بیش از ۲۰۰ گونه داروی گیاهی شناسایی شده که در تولید برخی نیز جزو سرآمدها در کشور است اما تا رسیدن به نقطه مطلوب در این حوزه فاصله زیادی دارد.»
وی درباره موانع موجود بر سر راه توسعه کاشت گیاهان دارویی گفت: «نبود بازار خرید و فروش و خریدار مطمئن از دیگر مشکلات این حوزه است. همین موضوع باعث شده پای دلالان به این مزارع و باغات باز شود و بیشترین بهره را آنها ببرند. به عنوان مثال گل گاوزبان الموت جزو مرغوب‌ترین گل گاوزبان ایران است اما هر ساله در فصل برداشت دلالانی از استان‌های مختلف از جمله تهران و خراسان رضوی به مزارع الموت می‌آیند و محصولات برداشتی را یکجا و فله‌ای خریداری می‌کنند در حالی که اگر صنایع بسته‌بندی در مزارع تولید این محصول وجود داشته باشد، ارزش افزوده قابل توجهی نصیب کشاورزان می‌شود.»
نوروزیان اضافه کرد: «گل محمدی نیز در صورت اسانس‌گیری از ارزش افزوده بالایی برخوردار است و در صنعت داروسازی و عطرسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد و اگر به شکل انبوه به تولید برسد مشتریان خارجی دست به نقدی دارد که می‌تواند ارزآوری قابل توجهی نیز برای کشور به همراه داشته باشد.»
برنامه‌ای برای جذب سرمایه‌گذار وجود ندارد  
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر برنامه مشخصی برای جذب سرمایه‌گذار در این زمینه وجود ندارد، افزود: «بخش زیادی از ظرفیت این بخش عقیم مانده و حتی‌الامکان نیاز است با تشکیل یک کارگروه ویژه و فراخوان سرمایه‌گذاری و حمایت‌های ویژه از متقاضیان ظرفیت‌های این بخش را فعال و چراغ سرمایه‌گذاری در این بخش پردرآمد و ارزآور در استان قزوین را بیشتر روشن کرد.»
معاون بهبود تولیدات گیاهی و کارشناس گیاهان دارویی با اشاره به اینکه کشت گیاهان دارویی در استان قزوین بیشتر به‌طور پراکنده و سنتی انجام می‌شود، افزود: «البته سال گذشته یک باغ ۲۰ هکتاری گل محمدی با سرمایه‌گذاری یک شرکت داروسازی در شهرستان بوئین زهرا ایجاد شد که امیدواریم توسعه پیدا کند.» این مسئول، نبود صنایع تبدیلی و فرآوری و بسته‌بندی در زمینه گیاهان دارویی را بزرگترین مانع توسعه عنوان کرد و گفت: «توسعه کشت گیاهان دارویی می‌تواند ضمن اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم و کسب درآمد برای روستاییان، به پیشبرد اهداف جهش تولید در این استان کمک کند بنابراین این شرایط می‌طلبد که در این حوزه شاهد یک تجدید نظر و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود و بالفعل کردن آنها باشیم.»
نوروزیان با بیان اینکه در پی این هستیم انجمن تولید کنندگان گیاهان دارویی در قزوین را ساماندهی کنیم، اظهار داشت: «تشکیل تعاونی‌های روستایی در زمینه تولید، بسته بندی و فرآوری گیاهان دارویی در نقاط مستعد استان قزوین ضروری است که البته تحقق این کار باید با همگرایی دستگاه‌های اجرایی شکل بگیرد.»
وی ایجاد و استقرار صنایع داروسازی را نیز شرط اصلی رشد تولید گیاهان دارویی در قزوین دانست و افزود: «معمولاً بیشتر تولیدات گیاهان دارویی قزوین از سوی دلالان و واسطه‌ها حین برداشت محصول خریداری می‌شود و مقدار کمی از آن نیز توسط یک شرکت دارویی مستقر در قزوین خرید می‌شود. در محصول گل محمدی به دنبال ایجاد کارگاه‌های اسانس‌گیری و بسته بندی بودیم اما با محدودیت‌هایی که در مقررات حوزه غذا و دارو وجود دارد، کارها در این حوزه به کندی پیش می‌رود با وجود این می‌توان با رعایت حداقل‌ها چنین کارگاه‌هایی را نیز ایجاد کرد که نیازمند هم‌افزایی و همکاری بین دستگاهی است.»

نیم نگاه

معاون بهبود تولیدات گیاهی و کارشناس گیاهان دارویی جهاد کشاورزی استان قزوین: نبود صنایع تبدیلی و فرآوری و بسته بندی در زمینه گیاهان دارویی بزرگترین مانع توسعه است در حالی که کشت گیاهان دارویی می تواند ضمن اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم و کسب درآمد برای روستاییان، به پیشبرد اهداف جهش تولید در این استان کمک کند
 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: تولید گیاهان دارویی کشت گیاهان دارویی استان قزوین گل گاوزبان بسته بندی گل محمدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۹۰۳۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید زباله فضایی هند صفر می‌شود

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، سازمان فضایی هند تصمیم دارد برای همه فضاپیما‌هایی که به خارج از جو زمین پرتاب می‌شوند، اقداماتی تدارک ببیند که از مدار خارج شده و شرایط انتقال آنها به نقطه دیگری بدون هیچ‌گونه آسیب و تبعات مهیا باشد.

 سازمان تحقیقات فضایی هند ماه گذشته اعلام کرد که یکی از ماموریت‌های ماهواره‌ای آن پس از بازگشت موشک و هنگام ورود به جو در مدار زمین سوخته و عملا هیچ زباله‌ای باقی نگذاشته است.

رئیس این سازمان هفته گذشته توضیح داد، از تکنیک‌های مشابه خارج کردن مدار برای انجام ماموریت‌های آینده بدون زباله تا پایان این دهه استفاده می‌کند تا در راستای پیشرفت و توسعه ماموریت‌های فضایی از شکل‌گیری آسیب‌های بعدی نیز جلوگیری شود.

سومانات، رئیس این سازمان در جلسه‌ای به میزبانی کمیته هماهنگی زباله‌های فضایی بین سازمانی (IADC) که ۱۳ عضو آن شامل همه کشور‌های اصلی صنعت فضایی است، شرح داد: در طول سال‌هایی که در این حوزه صنعتی مشغول مطالعه و اجرای عملیات هستیم، متخصصان حوزه فضایی به قددی کسب مهارت کرده‌اند که می‌توانند چالش‌های مرتبط با مدیریت زباله‌های ناشی از ماهواره‌ها را حل و فصل کنند. 

در همین راستا هند اهدافی سرمایه‌گذاری کرده است که تا سال ۲۰۳۰ ماموریت‌های فضایی بدون زباله را اجرا کند و این برنامه جهت حفظ فضاپیما‌ها از احتمال برخورد و اجرای ماموریت‌های فضایی به صورت بهینه‌تر است. زباله‌های فضایی یک معضل جدی برای فضاپیما‌ها و موفقیت ماموریت‌ها در فضا به شمار می‌رود و اجرای این طرح اهداف اصلی این کشور شامل کاهش آلودگی و خطرات فضایی و افزایش دقت و ایمنی ماموریت‌های فضایی را به واقعیت تبدیل می‌کند. این پیشرفت مهم فناورانه و علمی نشان از تعهد هند به محیط زیست و امنیت فضایی دارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • به صدا درآمدن زنگ خطر انقراض ۵۰ گونه گیاه دارویی وخوراکی درآذربایجان غربی
  • با کشت هر گونه محصولات زراعی با آب غیرسالم برخورد می‌شود
  • استفاده از هوش مصنوعی در برنامه‌ریزی‌های بخش کشاورزی
  • تدوین ۱۱ برنامه کشاورزی برای تحقق شعار سال در قزوین
  • خبر‌های کوتاه شهرستان بردسکن
  • گل محمدی به عنوان گیاهی اقتصادی برای کشاورزان یزدی
  • تولید زباله فضایی هند صفر می‌شود
  • قرار گرفتن گل محمدی در برنامه‌ی توسعه‌ی کشت استان یزد
  • تولید سالانه ۱۶هزار تن گیاهان دارویی در لرستان
  • خطر دستبرد به طبیعت با برداشت بی رویه گیاهان دارویی!