Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-18@00:42:17 GMT

فشنگ‌های استاندارد برای شلیک نداریم

تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۹۰۳۷۲

فشنگ‌های استاندارد برای شلیک نداریم

تیراندازی به اهداف پروازی رشته‌ای است که در المپیک 15 مدال دارد و جزو رشته‌های پرمدال محسوب می‌شود. رشته‌ای که حدود 120 سال پیش فعالیت‌های آن در انگلستان آغاز شد.

 آن زمان، مسابقات این رشته به این شکل بود که پرنده‌هایی که در قفس بودند را رها و در آسمان به آنها شلیک می‌کردند اما بعد محیط زیست به این موضوع اعتراض کرد و به جای آن قرار شد که شیئی درست شود که کار همان پرنده را انجام دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بعد از آن بشقاب‌هایی که در حال حاضر برای این مسابقات وجود دارد، طراحی شد و از حدود 60 سال پیش هم مسابقات آن به المپیک راه پیدا کرد. رشته‌ای که سال‌های زیادی است در ایران نیز علاقه‌مندان آن را دنبال می‌کنند و حتی تیم ملی قبل از انقلاب در بازی‌های آسیایی عنوان سوم این رشته را هم کسب کرده است. با این حال به این رشته از سال 1379 در ایران به صورت جدی‌تری نگاه شد.
در شرایطی که لیگ برتر تیراندازی به اهداف پروازی هفته دوم را هم پشت‌سر گذاشته، بابک یگانه کاپیتان تیم ملی به خبرنگار «ایران» گفت: «تیم ملی که فعلاً برنامه‌ای ندارد و به‌خاطر کرونا در تعطیلی به‌سر می‌برد. ضمن اینکه فدراسیون جهانی هم تا المپیک توکیو مسابقه‌ای را برگزار نمی‌کند. البته ما موفق به کسب سهمیه برای این دوره هم نشدیم و باید تلاش کنیم که برای المپیک بعدی سهمیه بگیریم.»
یگانه که 49 سال دارد و 20 سال است در رشته تیراندازی به اهداف پروازی فعالیت می‌کند، یکی از پرافتخارترین ورزشکاران این رشته در ایران به شمار می‌رود که 170 مدال کشوری در این رشته دارد و مقام‌هایی نظیر دومی غرب آسیا و پنجمی جهان را کسب کرده است. او صحبت‌هایش را اینگونه ادامه داد: «ما اگر می‌خواهیم حرفی برای گفتن در این رشته داشته باشیم، باید به استانداردهای جهانی دست پیدا کنیم ولی هنوز در این رشته نتوانسته‌ایم سهمیه المپیک بگیریم. البته به شرایط سهمیه گرفتن نزدیک شده‌ایم و من قبل از اینکه کرونا شیوع پیدا کند در مسابقاتی که در قطر برگزار شد، به مدال نقره تیمی جهان دست پیدا کردم ولی باید بیشتر از این کار کنیم. در رشته ما 125 پرواز در دو روز انجام می‌شود و باید به اهداف پروازی شلیک کنیم و 6 نفر برتر که بیشترین شلیک موفق را داشته باشند، به فینال می‌رسند و می‌توانند به المپیک راه یابند. البته ما نزدیک شده‌ایم و به‌طور مثال اگر رقیب من 120 شلیک موفق داشته من 119 داشته‌ام.»
او درباره موانع و مشکلاتی که رشته تیراندازی به اهداف پروازی در ایران دارد، چنین نظر داد: «ما از لحاظ باشگاه و بشقاب تقریباً 90 درصد راه را رفته‌ایم و مشکل خاصی نداریم ولی از لحاظ فشنگ از استانداردها دور هستیم. اگر با فشنگ‌های خوب دنیا صد تیر شلیک کنیم، سرعت آن بین 402 تا 406 متر بر ثانیه است ولی در کشور ما با اینکه صنایع دفاع خیلی زحمت می‌کشد و جا دارد که از آنها تشکر کنم، فشنگ‌های استانداردی تولید نمی‌شود و ممکن است سرعت آن از 300 تا 500 متر بر ثانیه باشد. در صورتی که این‌طور نباید باشد و اگر سرعت‌ها کم و زیاد شود، در شکسته شدن بشقاب تأثیر می‌گذارد. یا ممکن است عقب بشقاب زده شود یا جلوی آن. بهترین فشنگ‌ها در ایتالیا و انگلیس تولید می‌شود و قبلاً مقداری وارد می‌شد ولی الان یک‌سال و نیم است که به‌خاطر تحریم‌ها فشنگ استاندارد وارد نمی‌شود.»
یگانه یادآور شد: «یک کار خوبی که در دوره آقای دکتر علی دادگر رئیس فدراسیون تیراندازی انجام شده، برگزاری مسابقات لیگ تیراندازی به اهداف پروازی بعد از 8 سال بود. خوشبختانه هر 2 هفته یک بار مسابقات برگزار می‌شود و از شبکه ورزش هم به مدت یک ساعت و نیم نمایش داده می‌شود. این موضوع باعث شده تا علاقه‌مندان به ورزش با این رشته بیشتر آشنا شوند و آگاهی و اطلاعات‌شان از تیراندازی به اهداف پروازی بالاتر برود.»

بــــرش
برگزاری هفته سوم به یاد شهید فخری زاده

هفته سوم لیگ برتر تیراندازی به اهداف پروازی گرامیداشت یاد شهید محسن فخری‌زاده جمعه 14 آذر به میزبانی تیم هیأت کرمان برگزار می‌شود. به گزارش روابط عمومی فدراسیون تیراندازی، این مسابقات در 3 راند و طی یک روز با حضور 7 تیم در فضای رو باز میدان اهداف پروازی مجموعه ورزشی آزادی برگزار می‌شود که تیراندازان در ماده‌های تراپ بانوان، تراپ آقایان و اسکیت به مصاف هم می‌روند. در این هفته هوماک با تیم دریاچه ارومیه، صنایع بازیافت راتا شمال با صنایع شیر ایران پگاه و بیمارستان نیکان با هیأت کرمان (میزبان) به رقابت می‌پردازند و دارک شیراز هم استراحت دارد. در پایان این مسابقات مراسم اهدای جوایز نقدی ورزشکاران با حضور مسئولان فدراسیون تیراندازی برگزار می‌شود.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: تیراندازی به اهداف پروازی برگزار می شود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۹۰۳۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محدودیت پروازی به برخی فرودگاه‌های حاشیه خلیج فارس


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، وی اظهار داشت: با توجه به شرایط جوی بوجود آمده در برخی از کشور‌های حوزه خلیج فارس و آبگرفتگی سطوح و معابر، پرواز‌های فرودگاه‌های دبی و شارجه با تأخیر یا ابطال مواجه شده است.
وی ضمن اشاره به محدودیت پروازی به فرودگاه‌های مذکور تا اطلاع ثانوی، به مسافران توصیه کرد: برای سفر به این مقاصد پیش از عزیمت به فرودگاه به منظور اطمینان از وضعیت تاخیر یا ابطال پرواز خود با شرکت‌های هواپیمایی مربوطه تماس حاصل کنند.

دیگر خبرها

  • دستگیری ۲ شکارچی در پارک ملی/ ۲۷ فشنگ چهار پاره کشف شد
  • محدودیت پروازی به فرودگاه‌های دبی و شارجه
  • محدودیت پروازی به برخی فرودگاه‌های حاشیه خلیج فارس
  • آغاز ثبت‌نام آزمون ادواری استاندارد‌های مهارتی بخش فرهنگ و هنر
  • برنامه مسابقات سهمیه المپیک قطر در رشته اهداف پروازی
  • اعزام تیم تیراندازی اهداف پروازی به مسابقات انتخابی المپیک
  • هرگونه محدودیت پروازی و فرودگاهی تکذیب می‌شود
  • محدودیت پروازی در آسمان و فرودگاه‌های ایران تکذیب شد
  • تیراندازی در میاندوآب + فیلم
  • عملیات پروازی در فرودگاه مهرآباد از سر گرفته شد