Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@07:40:06 GMT

ساده‌انگاری پاشنه‌آشیل مهار کرونا در گلستان

تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۹۰۶۵۸

ساده‌انگاری پاشنه‌آشیل مهار کرونا در گلستان

 در آغاز طرح سراسری اعمال محدودیت‌ ترددی و شغلی از اول آذرماه جاری، چهار شهرستان‌ "گرگان، بندرترکمن، آق قلا و کلاله" دارای وضعیت قرمز کرونا و ۱۰ شهرستان دیگر گلستان در وضعیت زرد یا نارنجی قرار داشتند اما رعایت نکردن توصیه ها همراه با افزایش تعداد مبتلایان، پنج شهر دیگر را وارد محدوده قرمز این بیماری کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متولیان حوزه بهداشت و درمان برخی شهرهای گلستان معتقدند: با وجود این‌که راهکار مقابله و پیشگیری از شیوع کرونا بارها از طریق رسانه‌ها آموزش داده می‌شود اما عده‌ای از شهروندان به این آموزش‌ها کم توجه بوده و آن‌را در زندگی فردی و اجتماعی خود به‌کار نمی‌گیرند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان گنبدکاووس در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: عوامل متعددی در تغییر وضعیت کرونا از نارنجی به قرمز در این شهرستان موثر بود که دورهمی‌های خانوادگی، رعایت نکردن فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده نادرست از ماسک از جمله این دلایل است.

دکتر فرهاد بدیعی افزود: ۷۰ تا ۸۰ درصد مردم گنبدکاووس هنگام خروج از منزل از ماسک استفاده می‌کنند اما تا زمانی که این آمار به بالای ۹۵ درصد نرسد، عملا نتیجه مطلوب در مقابله با شیوع کرونا حاصل نخواهد شد.

وی با گلایه از استفاده نادرست ماسک توسط برخی افراد، گفت: برنداشتن ماسک هنگام صحبت کردن، جاگذاری درست آن بر صورت و شست و شوی مداوم و بهداشتی ماسک‌های پارچه‌ای از مهمترین نکات ضروری استفاده از این ابزار اصلی مقابله با کرونا است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان گنبدکاووس از مردم خواست رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی را فقط معطوف به وضعیت قرمز کرونا ندانند، چرا که برگزاری جشن‌های عروسی با تعداد زیاد مهمانان و دورهمی‌های خانوادگی در وضعیت زرد و نارنجی، باعث شکل‌گیری موج سوم شیوع بیماری کووید۱۹ در شهرستان شده است.

رییس مرکز بهداشت کلاله نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، کم توجهی به رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی هنگام برپایی جشن‌های عروسی را مهمترین عامل قرمز شدن وضعیت کرونا دراین شهرستان دانست و گفت: طی ۲ هفته اخیر با تشدید محدودیت‌ها و ممنوعیت برگزاری عروسی‌ها، شیوع کرونا در کلاله روند کاهشی گرفته است.

دکتر رشید آتا با اشاره به این‌که نمی‌توان به صورت مداوم جلوی برگزاری جشن‌ها عروسی را گرفت، افزود:‌ مراسم و جشن‌های عروسی در صورت بهتر شدن وضعیت شیوع کرونا در کلاله باید با تعداد بسیار محدود مهمان و نظارت دستگاه‌های مرتبط برگزار شود. 

وی از همکاری مردم کلاله در اجرای طرح تشدید محدودیت‌های ۲ هفته‌ای کرونا قدردانی کرد و اظهار داشت: با اینکه استفاده از ماسک، شست و شوی مداوم دست‌ها و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی به‌خوبی در این شهرستان فرهنگ‌سازی شده است اما این رویه باید تا بهبودی کامل شرایط این بیماری استمرار یابد.

آتا همچنین اجرای طرح شهید قاسم سلیمانی برای غربالگری محله به محله را در کنترل شیوع کرونا موثر دانست و اضافه کرد: ترس مردم از محیط‌های بیمارستانی و مراجعه دیر هنگام آنان عامل مهمی در افزایش فوتی‌ها است که امیدواریم با اجرای این طرح، بیماران کرونایی به موقع شناسایی و درمان شوند.  

مدیر شبکه بهداشت و درمان مراوه‌تپه نیز مهمترین عامل قرمز شدن وضعیت کرونایی شهرستان را کم‌توجهی مردم نسبت به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و برگزاری پرشمار مراسم عروسی، عزا و جشن‌ تولد اعلام کرد.

دکتر منصور خوجملی با تاکید بر اعمال محدودیت‌ها بر اساس وضعیت قرمز کرونایی در مراوه‌تپه، افزود: اقناع‌سازی مردم نسبت به رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی با استفاده از ظرفیت روحانیان، علما و افراد معتمد و متنفذ در اولویت برنامه‌های حوزه بهداشت و درمان این شهرستان برای بهبود وضعیت کرونا و بازگشت به وضعیت زرد قرار دارد. 

وی اضافه کرد: بسیاری از مردم به محض بهبود نسبی شرایط بیماری کرونا، موضوع را تمام شده فرض کرده و شیوه نامه‌های بهداشتی را کمتر رعایت می‌کنند درحالی که تا بهبودی کامل وضعیت بیماری باید اصول بهداشتی به صورت کامل ادامه یابد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان نیز ۲ روز گذشته اعلام کرده بود: پیش از شروع دور جدید اعمال سراسری محدودیت‌های کرونا فقط چهار شهرستان گرگان، بندرترکمن، آق قلا و کلاله در وضعیت قرمز شیوع این بیماری قرار داشتند اما اکنون گنبدکاووس، علی‌آبادکتول، مراوه‌تپه، بندرگز و گمیشان هم به جمع این شهرستان‌ها اضافه شدند.

عبدالرضا فاضل اضافه کرد: رامیان که هفته قبل در وضعیت زرد شیوع کرونا قرار داشت اما در نتیجه کم توجهی به شیوه‌نامه‌های بهداشتی به جمع شهرستان‌های گالیکش، مینودشت، آزادشهر و کردکوی در وضعیت نارنجی پیوست.

طبق آخرین اعلام دانشگاه علوم پزشکی گلستان تا دیروز چهارشنبه ۵۷۹ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری بودند که از این تعداد ۱۰۸ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه (آی‌سی‌یو) بستری و ۵۲ بیمار به علت وخامت اوضاع به دستگاه ونتیلاتور متصل هستند ضمن اینکه شمار جان باختگان ویروس کرونا در این استان تاکنون به یک هزار و ۲۰۰ نفر رسیده است.

همچنین سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دیروز گفت: تاکنون ۹۸۹ هزار و ۵۷۲ بیمار قطعی مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شده و با فوت ۳۶۲ بیمار دیگر از مبتلایان قطعی در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جانباختگان قطعی بیماری کووید۱۹ در کشور به ۴۸ هزار و ۹۹۰ نفر رسید.

برچسب‌ها گنبدکاووس ویروس کرونا گنبد قابوس گلستان مراوه تپه کلاله محدودیت های کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گنبدکاووس ویروس کرونا گنبد قابوس گلستان مراوه تپه کلاله محدودیت های کرونا گنبدکاووس ویروس کرونا گنبد قابوس گلستان مراوه تپه کلاله محدودیت های کرونا اخبار کنکور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۹۰۶۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت شیوع بیماری‌های اورولوژی/ علت نارسایی کلیه

به گزارش خبرنگار مهر، سیدامیرمحسن ضیایی رئیس جامعه اورولوژی ایران، روز سه شنبه در نشست خبری بیست و هفتمین کنگره سالیانه جامعه اورولوژی، گفت: همایش سالیانه جامعه اورولوژی، فرصت مغتنم برای گردهمایی همکاران با آشنایی با تازه‌های رشته اورولوژی و تبادل تجربیات است.

وی افزود: برای مراقبت از کلیه‌ها و دستگاه ادراری، دو رشته مهم نفرولوژی و اورولوژی را داریم که اهمیت رشته اورولوژی در بحث مراقبت و درمان، بیشتر خودنمایی می‌کند.

ضیایی ادامه داد: بیماری‌های کلیوی، مجاری ادراری، سرطان‌های دستگاه ادراری و…، همگی تحت الشعاع رشته اورولوژی است.

وی تاکید کرد: اورولوژی جزو رشته‌های پیشرو بوده که وابسته به دستگاه است.

رئیس جامعه اورولوژی ایران افزود: در سطح منطقه، جزو بهترین ارائه دهندگان خدمات تشخیصی و درمانی بیماری‌های اورولوژی هستیم.

ضیایی با اشاره به اهمیت عمل‌های جراحی کم تهاجمی، تاکید کرد: در حال حاضر کمتر از ۵ درصد جراحی‌های سنگ کلیه به شکل باز انجام می‌شود.

وی افزود: سنگ‌های ادراری، پروستات، عفونت‌های دستگاه ادراری و سرطان‌های دستگاه ادراری، به ترتیب شایع‌ترین بیماری‌های اورولوژی محسوب می‌شوند.

رئیس جامعه اورولوژی ایران، از افزایش سطح سواد سلامت جامعه به عنوان یکی از دلایل افزایش تشخیص بیماری‌ها نام برد و تاکید کرد: اگر کشور بر روی سواد سلامت جامعه سرمایه‌گذاری کند، می‌توان از افزایش بار بیماری‌ها جلوگیری کرد.

در ادامه، محمدعلی زرگر عضو هیأت جامعه اورولوژی ایران گفت: جامعه اورولوژی هر سال در اردیبهشت ماه یک کنگره برگزار می‌کند که هدف آن، به روزرسانی اطلاعات و معلومات همکاران اورولوژیست است.

وی افزود: پروستات، یکی از بیماری‌های شایع است که دو نوع خوش خیم و بدخیم دارد.

زرگر ادامه داد: جامعه اورولوژی ایران از جایگاه بالایی در دنیا برخوردار است و شاید در بحث دسترسی به دستگاه‌های مورد نیاز با محدودیت مواجه باشیم.

وی از فشارخون و دیابت به عنوان دو عامل نارسایی کلیه نام برد و افزود: نارسایی کلیه یکی از بیماری‌های هزینه ساز است.

رباب مقصودی استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران و عضو هیأت مدیره جامعه اورولوژی ایران نیز گفت: عمل‌های جراحی کم تهاجمی در کشور از رشته اورولوژی شروع شده و خیلی از جراحی‌ها با این روش انجام می‌شود.

وی افزود: با عمل‌های کم تهاجمی برای درمان سنگ کلیه، بیمار می‌تواند خیلی سریع به شرایط عادی باز گردد.

مقصودی ادامه داد: یکی از معضلات خانم‌ها در سنین بالا، عارضه بی اختیاری ادراری است که اقدامات درمانی در کشور برای این عارضه به خوبی انجام می‌شود.

وی افزود: جراحی کم تهاجمی، فیلد زیادی از بیماری‌های اورولوژی را در بر می‌گیرد.

محمدهادی رادفر عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دبیر جامعه اورولوژی ایران نیز گفت: ایران، یکی از دو کشور برتر رشته اورولوژی در منطقه است.

وی افزود: در حال حاضر پیشرفته‌ترین اعمال جراحی رشته اورولوژی در اقصی نقاط کشور انجام می‌شود.

رادفر گفت: جامعه اورولوژی ایران در انجمن جهانی این رشته بسیار فعال است.

بیست و هفتمین کنگره سالیانه جامعه اورولوژی ایران، در روزهای ۱۲ تا ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مرکز همایش‌های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی (ابوریحان) برگزار می‌شود.

کد خبر 6086051 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • وضعیت شیوع بیماری‌های اورولوژی/ علت نارسایی کلیه
  • واعظ آشتیانی: امیدوارم خریداران به وضعیت سرخابی‌ها سر و سامان بدهند/ گرانی فوتبال پاشنه آشیل ورزش کشورمان است
  • ۲ توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا | بخش عمده‌ سرماخوردگی‌ها کروناست | شیوع یک سویه بسیار واگیر کرونا
  • رعایت توصیه‌های بهداشتی، ضامن تولید واحدهای مرغداری است
  • واعظ آشتیانی: امیدوارم خریداران به وضعیت سرخابی ها سر و سامان بدهند/ گرانی فوتبال پاشنه آشیل ورزش کشورمان است
  • خطر نادیده انگاری پاندمی‌های جدید
  • خطر نادیده انگاری پاندمی های جدید
  • آسوشییتدپرس: ایران و اسرائیل از آستانه یک جنگ تمام عیار بازگشتند/ سیاست خارجی، پاشنه آشیل جو بایدن در سال انتخابات شد
  • ضعف قوانین، پاشنه آشیل تعاونی‌ها در اقتصاد ایران