Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-20@02:29:42 GMT

رئیس جمهور پیشین فرانسه درگذشت

تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۹۱۳۷۷

رئیس جمهور پیشین فرانسه درگذشت

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صداوسیما از پاریس‏، والری ژیسکاردستن رئیس جمهور اسبق فرانسه در سن ۹۴ سالگی درگذشت.

والِری ماری رنه ژرژ ژیسکاردِستَن متولد دوم فوریه ۱۹۲۶ در کوبلِنتس آلمان سیاست‌مدار اهل فرانسه بود. او در دانشگاه پلی‌تکنیک پاریس تحصیل کرد و در ۱۹۶۲ توسط ژنرال دوگل به وزارت دارایی منصوب شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ژیسکاردستن در انتخابات ۱۹ مه ۱۹۷۴ بر فرانسوا میتران پیروز شد و به‌ عنوان بیستمین رئیس‌جمهور فرانسه و سومین رئیس‌جمهور از جمهوری پنجم انتخاب شد.

در سال ۱۹۷۹م/ ۱۳۵۷ش میزبان کنفرانس گوادلوپ بود. والری ژیسکاردستن در سن ۹۴ سالگی پیرترین رئیس‌جمهور پیشین فرانسه به شمار می رفت.

ژیسکار دستن اولین بار در تاریخ بیست‌ونهم دی‌ماه ۱۳۵۰/ ژانویه ۱۹۷۲ در سِمَت وزیر اقتصاد و دارایی فرانسه از ایران دیدار کرد و توافق‌هایی در زمینه استخراج گاز و همکاری در زمینه تحقیقات هسته‌ای و تأسیس رآکتور اتمی به امضای او رسید اما فرانسه هیچگاه به تعهدات خود عمل نکرد.

در زمان ژیسکاردستن و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، فرانسه پناهندگی سران نظام پهلوی و در راس آنها شاپور بختیار را پذیرفت و بعد از آن نیز با اعطای پناهندگی به مسعود رجوی سرکرده گروهک تروریستی منافقین و ابوالحسن بنی‌صدر و همچنین دادن پناهندگی به ربایندگان ناوچهٔ تبرزین در سپتامبر ۱۹۸۱، این کشور به مرکز مخالفین نظام جمهوری اسلامی ایران و ملت آزادیخواه ایران تبدیل شد.

دوره ریاست جمهوری ژیسکاردستن همزمان با دومین دوره ریاست جمهوری محمدعلی رجایی در ایران به پایان رسید.

منبع: تابناک

کلیدواژه: محسن فخری زاده پروتکل الحاقی طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها مصباح یزدی لایحه بودجه 1400 فرانسه رئیس جمهور پیشین پیرترین رئیس جمهور محسن فخری زاده پروتکل الحاقی طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها مصباح یزدی لایحه بودجه 1400 رئیس جمهور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۹۱۳۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام تسلیت رئیس مجمع تشخیص مصلحت در پی درگذشت دکتر پرویز داوودی



به گزارش خبرگزاری صداوسیما، متن پیام آیت الله صادق آملی لاریجانی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
انالله و انا الیه راجعون

خبر درگذشت دکتر پرویز داوودی عضو فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام موجب تاسف و تاثر اینجانب گردید.
مرحوم دکتر پرویز داوودی انسانی فرهیخته، مومن و دارای فضائل اخلاقی و از اعضا و همکاران فعال مجمع تشخیص مصلحت نظام بودند که در طول زندگی خود منشاء خدمات فراوان از جمله آثار تحقیقاتی ارزشمند بوده اند.
اینجانب ضایعه فقدان ایشان را به اعضای محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام ، همکاران و دوستان و علاقه مندان، بویژه خانواده محترم تسلیت عرض نموده و از درگاه خداوند متعال ضمن درخواست رحمت و مغفرت الهی، صبر وبردباری بازماندگان را مسئلت می نمایم.

صادق آملی لاریجانی
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام

دیگر خبرها

  • تسلیت قالیباف در پی درگذشت پرویز داوودی
  • پیام تسلیت رئیس مجمع تشخیص مصلحت در پی درگذشت دکتر پرویز داوودی
  • تسلیت مسئولان دولتی و کشوری در پی درگذشت پرویز داودی
  • پیام تسلیت رئیس قوه قضائیه برای درگذشت پرویز داوودی
  • تسلیت رئیس جمهور در پی درگذشت دکتر پرویز داودی
  • تسلیت رئیس جمهور در پی درگذشت پرویز داودی
  • رئیس جمهور در پیامی درگذشت مرحوم پرویز داوودی را تسلیت گفت
  • تسلیت رییس‌جمهور در پی درگذشت «پرویز داوودی»
  • پیام تسلیت رئیس‌جمهور در پی درگذشت پرویز داودی
  • آقای احمدی نژاد! اسرائیل، کشور است؟ /ناگفته هایی درباره واکنش معنادار رئیس جمهور پیشین به حمله موشکی سپاه