Web Analytics Made Easy - Statcounter

یوسف غفارزاده روز پنجشنبه اظهار کرد: وسعت فعلی دریاچه ارومیه در مقایسه با ابتدای سال آبی (اول مهر امسال) ۳۳.۲ کیلومترمربع و نسبت به متوسط درازمدت ۱۷۲۶.۵ کیلومترمربع کاهش یافته است.   

وی همچنین ادامه داد: تراز سطح آب دریاچه ارومیه اکنون ۱۲۷۱.۲۲ متر می باشد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲ سانتیمتر و نسبت به ابتدای سال آبی (اول مهر امسال) چهار سانتیمتر کاهش داشته و در مقایسه با متوسط درازمدت، ۳.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۳۴ متر کاهش نشان می دهد.

غفارزاده ادامه داد: حجم آب دریاچه ارومیه در تراز یاد شده  ۳.۲۱ میلیارد مترمکعب برآورد می شود که نسبت به مشابه سال قبل ۵۰ میلیون مترمکعب و نسبت به ابتدای سال آبی امسال ۱۱۰ میلیون مترمکعب و همچنین در مقایسه با میانگین درازمدت، ۱۲.۵۶ میلیارد مترمکعب کاهش یافته است.

عقیل اقدسی، مدیر مطالعات پایه و منابع آب، آب منطقه ای آذربایجان شرقی نیز به ایرنا گفت: کاهش بارندگی و ادامه تبخیر تا دهه اول مهر ماه امسال دلیل اصلی کاهش شاخص های دریاچه ارومیه از نظر تراز و وسعت نسبت به سال گذشته و سال آبی است.

به گزارش ایرنا، دریاچه ارومیه در قالب طرح‌های ستاد احیا قرار است ظرف مدت ۱۰ سال /از ۱۳۹۴/ به تراز اکولوژیک خود برسد که حدود ۱.۵ تا ۲ سال از برنامه عقب است؛ این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین‌المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد.

تراز دریاچه ارومیه از سال ۱۳۴۴ تا سال ۱۳۷۲ خورشیدی، بین یک هزار و ۲۷۴ متر تا یک هزار و ۲۷۸ متر متغیر بود، اما از این تاریخ به بعد روند کاهشی تراز دریاچه آغاز شد و تا سال ۱۳۹۳ کاهش متوسط سالانه ۴۰ سانتی متر و در مجموع ۸ متر از تراز دریاچه ارومیه به ثبت رسید.
پس از تصویب طرح نجات دریاچه ارومیه و با وجود تغییر نداشتن چشمگیر بارش‌های حوضه در چهار سال گذشته، تراز دریاچه ارومیه نسبت به تراز احتمالی از روند گذشته با افزایش همراه شد که این نشان دهنده توقف روند کاهشی و تثبیت وضعیت دریاچه است.

حوضه آبریز این دریاچه با مساحت ۵۱ هزار و ۸۷۶ کیلومترمربع یکی از ۶ حوضه آبریز اصلی کشور است.

47231

کد خبر 1462245

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: ارومیه دریاچه ارومیه محیط زیست تالاب تخریب تالاب ها دریاچه ارومیه تراز دریاچه سال آبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۹۱۵۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم/ واکنش مردم به دریاچه پر آب ارومیه

دریاچه ارومیه پس از بارش های اخیر پرآب شد و همین باعث حال خوب گردشگران پس از دیدن این دریاچه شده است.

دریافت 2 MB

دیگر خبرها

  • کاهش ۷ درصدی تردد در تعطیلات نوروزی در استان قم
  • کاهش ۶ درصدی مراجعان به اورژانس بیمارستان‌ها
  • فیلم/ واکنش مردم به دریاچه پر آب ارومیه
  • کاهش بارندگی در تمام شهرستان‌های خراسان جنوبی
  • کاهش ۱۰ درصدی حوادث ترافیکی نوروزی قم نسبت به سال گذشته
  • تراز دریاچه ارومیه ۵۰ سانتیمتر افزایش یافته است
  • افزایش ۵۰ سانتیمتری تراز دریاچه ارومیه
  • کاهش ۲۹ درصدی میانگین بارش‌ها در خراسان جنوبی
  • تردد کامیون و تریلی در جاده‌های اصلی استان ممنوع
  • کاهش ۱۰۰ هزار تومانی قیمت سکه در روز رشد بهای طلای جهانی