Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-20@15:02:04 GMT

معلولیت امروز سهم ما، شاید فردا برای شما

تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۹۱۵۲۹

معلولیت امروز سهم ما، شاید فردا برای شما

سوم دسامبر مصادف با ۱۳ آذر از سال ۱۹۹۲ روز جهانی معلولان است که این روز به منظور ارتقای مشارکت افراد دارای معلولیت برای دستیابی به توسعه فراگیر، عادلانه و پایدار است، فرصتی برای تغییر نگرش جامعه نسبت به معلولان و زمینه سازی حمایت جمعی و اجتماعی از این افراد است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، روز جهانی معلولان با هدف تلاش برای بالا بردن سطح فرهنگ عمومی در شناسایی انواع معلولیت‌ها نام‌گذاری شده است، در یک جامعه همه افراد شبیه به هم نیستند و شرایط متفاوتی را تجربه می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان ممکن است برخی در ابعاد مختلف دچار معلولیت شوند اما به این معنی نیست که توانایی انجام هیچ کاری را نداشته باشند، متأسفانه در سال‌های اخیر جامعه معلولان به نوعی شرایط دشوارتری را نسبت به گذشته تحمل می‌کنند، تورم، گرانی وسایل توانبخشی و اعمال جراحی، عدم مناسب بودن معابر برای تردد، پایین بودن مستمری‌ها و بیکاری از جمله مشکلاتی است که زندگی را برای آنها سخت کرده است و باید حمایت اساسی از سوی دستگاه‌های ذیربط انجام شود، این در حالی است که هر ساله در روز جهانی معلولان وعده‌هایی از سوی مسئولان به این قشر داده می‌شود اما بیشتر آنها به مرحله اجرایی نمی‌رسد.

معلولان را شهروند واقعی محسوب کنید

جواد ابوالفضلی یک معلول جسمی حرکتی در گفت وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار می‌کند: به نظر می‌رسد در کشور ما افراد دارای معلولیت جز شهروندان اصلی جامعه حساب نمی‌شوند و به زعم هزینه بر بودن حساب این افراد را از بقیه شهروندان جدا کرده‌اند! و به عنوان بار اضافه به معلولان نگاه می‌کنند، مستمری ۷۰ هزار تومانی کدام مشکل یک معلول را حل می‌کند؟ ما در کشورمان همیشه مناسبتی عمل می‌کنیم و در روز جهانی معلولان تبریک‌ها زیاد می‌شود و همه وعده‌های از روزهای بعد به دست فراموشی سپرده می‌شوند.

وی ادامه می‌دهد: اگر سری به معابر شهری بزنید، رمپ‌های غیراستانداردی ساخته شده که عبور و مرور افراد معلول عملاً غیرممکن است، گویا مسئولان دغدغه‌های بیشتری از معلولان دارند به طوری که مشکلات ما معلولان در آنها گم است، باید معلولان را شهروند واقعی به حساب بیاورند تا بتوانند مشکلات آنها را حل کنند، باید بدانیم معلولان جزئی از جامعه هستند و باری برای جامعه نیستند.

وی با بیان اینکه با شیوع کرونا مشکلات معلولان بیشتر شده است، می‌افزاید: در این ایام هزینه‌های پنهانی برای معلولان پیش آمده و برای تأمین مایحتاج خود و ترددها با مشکلات جدی روبرو هستند، با ایجاد شرایط سخت اقتصادی در جامعه مشکلات بیش از آنچه تصور می‌شود کار را برایمان سخت کرده است، باید نسبت به معلولان احساس مسئولیت شود و آنها را شهروندان درجه یک به حساب بیاورند، وقتی نگاه انسانی در جامعه برقرار شد درصدد رفع مشکلات خواهیم بود.

روز جهانی معلولان نشانگر مهم بودن نیازهای معلولان است

ولی‌الله نصر اصفهانی سرپرست بهزیستی استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: بهزیستی با توجه به داشتن رسالت‌هایی در حوزه معلولان تلاش می‌کند در راستای خدمت رسانی به مردم و به ویژه جامعه معلولان قدم بردارد، روز جهانی معلولان یک نماد است تا مسئولان و شهروندان، نیازهای معلولان را مهم بشمارند و این افراد در جامعه و کشورمان فراموش نشوند، معلولان همچون افراد عادی حق رفاه اجتماعی، حق برخورداری از امکانات شهری را دارند، روز جهانی معلولان برای این پاس داشته می‌شود که نیازهای عزیزان معلول فراموش نشود.

وی ادامه می‌دهد: هر یک از معلولان اعم از نابینایان، ناشنوایان، معلولان جسمی حرکتی، بیماران روانی مزمن، سالمندان نیازهایی دارند که باید بررسی و با تلاش حداکثری برطرف شوند، در واقع این روز تأکیدی است تا بهزیستی به این رسالت خود بیش از گذشته توجه کند.

سرپرست بهزیستی استان اصفهان در خصوص مطالباتی که سازمان بهزیستی از دیگر دستگاه‌ها برای معلولان دارد، می‌افزاید: علاوه بر تلاش بهزیستی نیاز است تا برای خدمت دهی به جامعه معلولان، دیگر دستگاه‌ها یاری‌گر باشند، شورای شهر، شهرداری، فرمانداری و اماکن شهری باید همچون گذشته در صحنه باشند تا به کمک سازمان‌های مردم نهاد و خیریه‌ها بتوانیم به وظایف محوله عمل کنیم.

انسجام کانون‌های معلولان سیاست اصلی بهزیستی است

وی با اشاره به برنامه‌های آتی بهزیستی برای جامعه معلولان، تصریح می‌کند: مشکلی که در حوزه معلولان وجود دارد این است که در هر حوزه تشکل‌های زیادی شکل گرفته است، به طور مثال در حوزه ناشنوایان در استان اصفهان سه انجمن یا کانون فعالیت می‌کنند یا در حوزه نابینایان شش گروه فعالیت می‌کنند و بعضاً ناهماهنگی‌هایی بین این انجمن‌ها به وجود می‌آید که اگر قصد تخصیص امکانات از سوی خیران و دستگاه‌های دولتی وجود داشته باشد نگرانی‌هایی بابت اعتراض دیگر گروه‌ها پیش می‌آید بنابراین یکی از اصلی‌ترین سیاست‌های بهزیستی استان اصفهان این است که گروه‌هایی که در حوزه معلولان فعالیت می‌کنند منسجم‌تر شوند.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان ادامه می‌دهد: در خصوص تعداد انجمن‌ها یا کانون‌ها مشکلی نیست و می‌توانند به فعالیت بپردازند اما در راستای رفع نیازها معلولان باید هماهنگی وجود داشته باشد و مطالبه‌گری‌ها واحد و مشخص باشد. خوشبختانه انجمن‌ها و کانون‌های معلولان در هر حوزه فعالیت‌های مؤثری انجام داده‌اند اما آسیب شناسی‌ها در مدت حضور بنده انجام شده و سعی داریم با جلسات متعدد این کانون‌ها با یکدیگر هم‌صدا شده تا بتوانند نیازهای گروه هدف خود را آسان‌تر برطرف نمایند و اثر گذاری بیشتری داشته باشند.

با بازگشایی ادارات، جلسه ستاد مناسب سازی برگزار می‌شود

وی می‌افزاید: طبق قانون جامع حمایت از حقوق معلولان، دبیر ستاد مناسب سازی، بهزیستی هر استان است، دستگاه‌های عضو در جلسات خواسته‌های خود را از هر سازمان درخواست می‌کنند و هر دو ماه یک بار این جلسات برگزار می‌شود که نمایندگان معلولان نیز در جلسات شرکت می‌کنند، امیدوارم بعد از بازگشایی دستگاه‌های اجرایی، اولین جلسه ستاد مناسب سازی با حضور بنده در استانداری برگزار شده و معضلات بررسی شود.

مستمری‌های معلولان ناچیز است

نصر اصفهانی در پایان در خصوص مستمری‌هایی که به معلولان استان تعلق می‌گیرد، تصریح می‌کند: متأسفانه مبلغی که باید به معلولان تحت عنوان مستمری پرداخت شود همیشه کمتر از میزان تعیین شده است و این به دلیل پایین بودن بودجه‌های مربوط به مستمری است، حتی با توجه به شرایط کرونایی کمک هزینه‌هایی به معلولان صورت گرفته اما بازهم ناچیز است، امیدوارم با رفع مشکلات اقتصادی مستمری به جایگاه واقعی خود برسد و اعتبارت به حدی برسد تا حداقل نیازهای معلولان را جوابگو باشد.

معضلات بیشمار در خدمات رفاهی و درمانی معلولان

مرضیه سادات معتمدی رئیس هیئت مدیره جامعه معلولین استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار می‌کند: حدود ۱۰ درصد جامعه ما دارای معلولیت هستند اما آمار دقیقی در این خصوص نداریم به این دلیل که برخی خانواده‌ها از اعلام معلولیت فرزند معلول خود خودداری می‌کنند، شاید این را ضد ارزش دانسته و از بیان آن خجالت می‌کشند، پرونده‌هایی در سازمان بهزیستی وجود دارد که در خصوص آمار معلولان برخی روستاها بی‌اطلاع هستند، بیشتر آمار معلولان افراد جسمی حرکتی هستند، شهر اصفهان در افراد معلول جسمی حرکتی آمار بالایی دارد.

بدون کمک خیران زندگی برای بیشتر معلولان غیرقابل تحمل بود

وی می‌گویدد: معمولاً حقوق اجتماعی معلولان رعایت نمی‌شود و در هر حوزه‌ای اشکالاتی وجود دارد، به طور مثال پیشنهاد تأسیس باشگاه‌های ورزشی و فرهنگسراهایی برای معلولان شد اما آن نیز نوعی جداسازی این افراد از اجتماع است که از لحاظ روحی معلولان را دچار مشکل می‌کرد، در هر حال جامعه معلولان به همین پروژه‌ها راضی و دلخوش بودند اما هنوز خبری از وعده‌های پیشین نیست.

معتمدی می‌افزاید: جلسات متعددی در خصوص ستاد مناسب سازی برگزار شده اما هنوز با وجود تلاش بسیار دستگاه‌های مختلف معلولان برای استفاده از پارک‌های شهری با چالش‌های جدی روبرو هستند، موانعی که برای عدم ورود موتورسیکلت‌ها وجود دارد باعث سختی تردد برای معلولان و به ویژه ویلچرنشنین‌ها شده است، البته پارک ناژوان برای معلولان مناسب سازی شده اما مگر می‌شود معلولی برای تفریح از مناطق دورتر تنها به پارک ناژوان بیاید؟

وی تصریح می‌کند: علاوه بر خدمات رفاهی معضلات بیشماری در ارائه خدمات درمانی به معلولان وجود دارد، همه جامعه در وضعیت نابسامان اقتصادی قرار دارند و این موضوع برای معلولان دوچندان است، مطمئناً اگر حمایت خیران نبود زندگی برای اکثر معلولان و خانواده‌هایشان غیرقابل تحمل بود.

رئیس هیئت مدیره جامعه معلولین استان اصفهان می‌گوید: در بحث پیشگیری هیچ دستگاهی تا به حال اقدام خاصی انجام نداده است تا معلولیت ادامه پیدا نکند، به طور مثال در حادثه‌های رانندگی مصدوم بدون آموزش از سوی افراد جابجا می‌شود که باعث ایجاد ضایعه نخاعی می‌شود، نیاز است تا در این مورد تولید محتوا شود و در شبکه‌های اجتماعی آموزش‌های لازم در حوزه پیشگیری انجام شود.

هزینه اعمال جراحی معلولان بسیار بالاست

وی با اشاره به هزینه بالای اعمال جراحی برای معلولان، می‌افزاید: به همه معلولان مستمری تعلق نمی‌گیرد و تنها معلولان با شرایط متوسط یا حاد مستمری می‌گیرند، به طور مثال در موضوع زخم بستر هزینه عمل حدود ۷ میلیون است و به روز قیمت‌ها بالا می‌رود که بعد از عمل حدود ۲۶ میلیون تومان برآورد می‌شود و هیچ توانایی برای پرداخت از سوی افراد معلول وجود ندارد، یا افراد اوتیسم مستمری ۴۰۰ هزارتومانی دریافت می‌کنند که هرگز کفاف مخارج زندگی آنها را نمی‌دهد.

معتمدی با اشاره به قانون دفاع از حقوق معلولان، تصریح می‌کند: این قانون در سال ۸۸ تصویب شد، اما امروز در سال ۹۹ هستیم و عملاً هیچ نشانه‌ای از اجرای این قانون نمی‌بینیم، که عدم بودجه کافی را علت آن می‌دانند در حالی که بودجه‌ها در حوزه‌های دیگر به راحتی خرج می‌شود اما در حوزه معلولان با انفعال دستگاه‌ها روبرو هستیم.

وی با اشاره به روز جهانی معلولان و عدم برگزاری مراسم‌های مرتبط با توجه به شیوع کرونا، می‌گوید: خوشبختانه امسال هیچ مراسمی برگزار نمی‌شود چرا که مسئولان با حضورشان تنها وعده می‌دهند، معلولان در این مراسم‌ها آسیب‌های روحی زیادی متحمل می‌شوند چرا که تنها دلخوش به آینده و قول و قرارها می‌شوند اما از فردای مراسم همه چیز فراموش می‌شود، تحقیر، ترحم و نادیده گرفتن شدن از سوی جامعه مثلثی است که معلولان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

وسایل توانبخشی متناسب با استانداردهای روز نیست

رئیس هیئت مدیره جامعه معلولان استان اصفهان، در مورد کیفیت پایین وسایل توانبخشی که از سوی هلال‌احمر ساخته می‌شود، تصریح می‌کند: متأسفانه تحولی از لحاظ تجهیزات هلال‌احمر شاهد نیستیم، وسایل توانبخشی متناسب با استانداردهای روز نیست و دیده شده که استفاده از این وسایل باعث ناهنجاری‌هایی برای معلولان شده است.

معتمدی در پایان با بیان اینکه فرهنگ برخورد با معلولان نیازمند تغییرات جدی است، می‌افزاید: هر کدام از ما هیچ فاصله‌ای با معلولیت نداریم، بنابراین باید خود را جای معلولان بگذاریم، واقعاً دید جامعه در خصوص معلولان درست نیست، حتی با یک لبخند می‌توان به معلولان امید داد اما این را از آن‌ها دریغ می‌کنیم امیدواریم ریشه‌های فرهنگی دچار تغییرات جدی شود و ارزش‌های انسانی اهمیت داشته باشد، حتی پیشنهاد می‌شود پویشی در خصوص حمایت از معلولان داشته باشیم تا نگاه‌ها تغییر کند.

بیکاری معلولان و تنگناهای اقتصادی بیشمار

سیدمحمد منصوری، مشاور استاندار اصفهان در امور معلولان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: تلاش می‌کنیم نگرانی‌ها و دغدغه‌های معلولان را به افراد تصمیم گیرنده و مسئولان منتقل کنیم، نکته مهم در خصوص دولت‌ها مسئله آگاه سازی است، ماده ۸ قانون حمایت از افراد دارای معلولیت دولت‌ها را متعهد کرده است تدابیر فوری، مؤثر و مناسب را در زمینه افزایش آگاهی در تمام جامعه در مورد افراد دارای معلولیت و ترویج احترام به آن‌ها اتخاذ نمایند، همچنین مبارزه با اقدامات کلیشه‌ای، جانبدارانه و مضر در رابطه با افراد دارای معلولیت از جمله موارد مهم است.

وی تصریح می‌کند: ارتقای ظرفیت‌ها و مشارکت افراد دارای معلولیت تدابیری می‌طلبد که شامل حفظ جریان آگاه سازی عمومی مؤثر، تقویت پذیرش حقوق افراد دارای معلولیت، ارتقا ادراک مثبت و آگاهی‌های اجتماعی بیشتر نسبت به افراد معلول است چرا که معلولیت از هیچ کسی ابایی ندارد و هر لحظه امکان دارد این اتفاق برای همه بیفتد.

این معلول جسمی حرکتی تصریح می‌کند: باید بدانیم معلولیت امروز برای ماست و ممکن است فردا برای شما باشد، نگاه‌های اجتماع باید به گونه‌ای باشد که حقوق معلولان اجرا شود، قانون حمایت از معلولان قانون کامل و جامعی نیست اما در حال حاضر مبنا همین است، انتظار می‌رود دولت و حاکمیت قانون حمایت از معلولان را اجرا و حقوق معلولان ایفا شود.

وی می‌افزاید: مسئله اشتغال معلولان بسیار حائز اهمیت است، اگر معلولان شغل متناسب با شرایط خود را داشته باشند می‌توانند هزینه‌های خود را پوشش دهند، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها تنگنای اقتصادی افراد دارای معلولیت است، افراد سالم می‌توانند دست به مشاغلی بزند که به هر صورتی پول دربیاورند اما فرد معلول قادر به انجام هر کاری نیست، حتی دیده شده که با شیوع کرونا برخی مشاغل معلولان تعطیل یا معلق شده، بنابراین باید برای جبران خسارت‌های مشاغل معلولان، بخشی از اعتباراتی که برای دیگر مشاغل در نظر گرفته شده به معلولان هم پرداخت شود.

مناسب‌سازی معابر با روندی کند پیش می‌رود

منصوری در خصوص وسایل توانبخشی، می‌گوید: وسایل توانبخشی به روز نبوده و همان وسایل قدیمی دوباره ساخته می‌شوند حتی آلیاژهای استفاده شده در این وسایل از استحکام کافی برخوردار نیستند، اگر عنوان می‌شود تحریم باعث جلوگیری از ورود وسایل جدید می‌شود چرا شرکت‌های داخلی از شرایط تحریم استفاده نمی‌کنند و دست به ابتکار نمی‌زنند تا خودکفایی بیشتر شود.

منصوری با بیان اینکه دستگاه‌ها در خصوص مناسب سازی شهر دستگاه‌ها با سرعت پایینی عمل می‌کنند، می‌افزاید: به جرأت می‌توان گفت مشکلی نبوده که به طور قطع ادعا کنیم آن معضل حل شده تا به سراغ مشکلات بعدی برویم، انبوهی از مشکلات در جلسات مطرح می‌شود اما هنوز در ساده‌ترین مشکلات مانده‌ایم، به طور مثال مشکلات عبور از پل عابر پیاده هزاران بار مطرح شده اما هنوز به قوت خود باقی است، محدودیت استفاده از وسایل نقلیه عمومی و هزینه سهمیه بنزین معلولان نیز معضل بزرگی برای جامعه معلولان است، همچنین رایگان بودن استفاده از وسایل نقلیه عمومی مطرح شد اما هنوز سازوکار و جزئیات این طرح مشخص نیست.

کد خبر 459183

منبع: ایمنا

کلیدواژه: روز جهانی معلولان معلولیت وسایل توانبخشی مناسب سازی معابر انجمن معلولان اشتغال معلولان قانون حمایت از معلولان شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق بهزیستی استان اصفهان افراد دارای معلولیت روز جهانی معلولان حوزه معلولان ستاد مناسب سازی وسایل توانبخشی جامعه معلولان حقوق معلولان برای معلولان افراد معلول طور مثال جسمی حرکتی دستگاه ها اما هنوز کانون ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۹۱۵۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت از دسترس‌پذیری معلولان به خدمات گردشگری

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، با بررسی وضعیت آمار و ارقام شاخص های کمّی وکیفی گردشگری داخلی می توان به وجود مسئله جدی در امکان بهره‌مندی از مزایای گردشگری در بین دهک‌های متوسط و پایین و افراد معلول و سالمند جامعه پی برد. بین سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰ از نظر کمیت (به جز ایام محدودیت‌های بیماری کرونا) گردشگری داخلی در ایران رو به افزایش بوده است.

با وجود این آمارها نشان از کوچک شدن سهم سفر و تفریح از سبد هزینه خانواده‌های ایرانی دارد. کمیت سفرها به دلیل عواملی چون تکرار سفر خانوارهای برخوردار یا افزایش سفرهای اجباری بوده و این امر موجب توسعه کیفی این حوزه نشده است. یکی از موارد قابل توجه عدم توزیع متوازن مکانی و زمانی سفرهای داخلی در سراسر کشور است، به طوری که بیش از ۵۰ درصد سفرها در محدوده کمتر از ۲۰ درصد استان های کشور و عمدتاً در ایام نوروز و چند تعطیلی متراکم مناسبتی صورت می گیرد. علاوه بر آن عمدتاً این سفرها با خودروی شخصی (۷۷ درصد) و مبتنی بر اقامت در خانه آشنایان و بستگان (۷۶ درصد) است.

* وضعیت گردشگری داخلی از منظر دسترس‌پذیری برای اقشار مختلف جامعه

به واسطه این وضعیت دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، در گزارشی با عنوان «بررسی وضعیت گردشگری داخلی از منظر دسترس‌پذیری برای اقشار مختلف جامعه و ارائه بسته تقنین» مطرح می‌کند که همواره بخش عمده‌ای از دهک‌های متوسط و پایین جامعه و همچنین اقشار کم‌توان، معلول و سالمندان جامعه به‌دلیل فراهم نبودن زیرساخت و سیاست‌های حمایتی، از مزایای گردشگری محروم بوده‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد سیاستگذاری در حوزه توسعه گردشگری داخلی دسترس‌پذیر در دهه‌های اخیر ناموفق بوده است و گردشگری به‌عنوان محصولی با کیفیت و در دسترس برای عموم جامعه نیست. حتی افزایش تعداد سفر‌های داخلی با تقویت الگوی گردشگری بدون برنامه، وابسته به خودروی شخصی و مبتنی‌بر اقامت در خانه اقوام و دوستان موجب نشده تا کارکرد‌های مورد انتظار از گردشگری داخلی برای خانوار‌های ایرانی فراهم شود. 

براساس یافته‌های این گزارش، شاخص‌های آماری قابل استنادی از وضعیت گردشگری داخلی و دسترس‌پذیری سفر خانوار‌های کشور وجود ندارد، اما با تأکید بر داده‌های موجود می‌توان، عدم دسترس‌پذیری سفر در بین دهک‌های پایین جامعه و افراد معلول و سالمند را مورد تأکید قرار داد. از سوی دیگر، گردشگری داخلی ایران با تصمیمات خانوار‌ها برای صرفه‌جویی در هزینه‌های اولیه سفر روبه‌رو شده و افزایش فشار‌های اقتصادی گرایش گردشگران داخلی به سفر‌های غیر‌برنامه‌ریزی و مبتنی‌بر ماشین شخصی را نیز افزایش داده و فاصله معنادار بین تعداد خانوار‌های سفر رفته و سفر نرفته در بخش آمار‌های مرتبط با خانوار‌های فاقد خودرو شخصی قابل مشاهده است. درواقع خودروی شخصی نقش قابل‌توجهی در توزیع سفر در خانوار‌های ایرانی دارد و دسترس‌پذیری به خودرو شاخصی تعیین‌کننده برای دسترسی به گردشگری داخلی است. 

* ساماندهی تعطیلات 

این گزارش ادامه می‌دهد که هرچند ساماندهی تعطیلات باید با توجه به ابعاد احتمالی ازدحام، مصرف سوخت و تقاضای پنهان گردشگری خودرو مدنظر قرار گیرد، اما یکی از مبانی مهم برای دسترس‌پذیر کردن گردشگری، افزایش و توزیع تعطیلات (با رویکرد تعادل در سفر‌های فصلی) در تقویم کشور است. ضرورت حمایت‌ها به‌منظور سفر اختیاری دهک‌های پایین جامعه با توجه به کاهش هزینه‌های سفر و تفریح در سبد هزینه‌های دهک‌های پایین جامعه مشاهده می‌شود، این درحالی است که سفر‌های گروهی و مبتنی‌بر استفاده از تور‌ها و حمایت‌های مالی طرف عرضه‌کننده خدمات گردشگری و مصرف‌کننده مغفول مانده است و به‌دلیل عدم وجود ضمانت اجرایی، وجود ابهام در متن قوانین، عدم تأمین اعتبار در بودجه سنواتی، ناهماهنگی بین‌بخشی، اقدامات تقنینی موجود در حوزه توسعه گردشگری داخلی با رویکرد دسترس‌پذیری اقشار موفق نبوده است. 

* جرم‌انگاری در مورد ترک فعل دستگاه‌های اجرایی

این گزارش مطرح می‌کند که نظارت بر اجرای قانون، جرم‌انگاری در مورد ترک فعل دستگاه‌های اجرایی و تخصیص ردیف اعتباری مستقل در مورد بُن سفر کارکنان دولت موضوع ماده (۲۵) قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۱) مصوب سال ۱۳۸۰ و آیین‌نامه آن، امکان افزایش فرصت برای توسعه گردشگری داخلی را فراهم خواهد کرد. ایجاد ضمانت اجرایی، تعیین دستگاه مکلف و تقویت نظارت بر اجرای ماده (۲۳) مدیریت خدمات کشور مصوب سال ۱۳۸۶ با موضوع تأسیسات در اختیار دستگاه‌های اجرایی، امکان عرضه این تأسیسات برای عموم مردم را فراهم خواهد کرد. 

در ادامه این گزارش آمده است که الحاق جزء‌های «۲ و ۳» بند «الف» ماده (۱۰۰) برنامه ششم توسعه با موضوع حمایت از توسعه زیرساخت‌های گردشگری به ماده (۷۲) قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور مصوب سال ۱۳۹۶ لازم به‌نظر می‌رسد. با هدف بهره‌گیری از ظرفیت‌های سند راهبردی توسعه گردشگری و رفع مشکلات تقنین آن، لازم است تا شورای‌عالی میراث فرهنگی و گردشگری در مورد ضمانت اجرایی و نظارت‌پذیری بر احکام این سند، مصوبه‌ای تهیه و به تصویب هیئت‌وزیران برساند. 

* حمایت از دسترس‌پذیری معلولان به خدمات گردشگری

مرکز پژوهش‌های مجلس در این گزارش پیشنهاد می‌دهد که در راستای مناسب‌سازی و حمایت از دسترس‌پذیری معلولان به خدمات گردشگری لازم است تا ماده (۳) و تبصره‌های آن (فصل دوم) از قانون حمایت از حقوق معلولان مصوب سال ۱۳۹۷ با رویکرد دسترس‌پذیری سفر و بهره‌مندی افراد معلول از زیرساخت و تأسیسات گردشگری اصلاح شود و در راستای حمایت از گردشگری داخلی لازم است تا پیش‌نویسی در قالب طرح یا لایحه با محوریت تخصیص وام کم‌بهره به خانوار‌های کمتر برخوردار، اولویت‌بندی توسعه زیرساخت‌های گردشگری بین‌راهی، ایجاد انسجام بین‌دستگاهی برای توسعه زیرساخت‌های استانی مرتبط با گردشگری داخلی، تجمیع تعطیلات کشور، توجه به کم‌توان ان و معلولین و تهیه اطلس و برنامه گردشگری تخصصی مبتنی‌بر ظرفیت‌های محلی و بومی تهیه شود. 

متن کامل گزارش را اینجا بخوانید.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آخرین مهلت ثبت نام آزمون استخدامی معلولان ۱۴۰۳ + سایت و افراد مجاز برای شرکت در آزمون
  • حمایت از دسترس‌پذیری معلولان به خدمات گردشگری
  • خدمت رسانی ۱۳ مرکز حرفه آموزی و کارگاه تولیدی به معلولان
  • خدمت رسانی ۱۳ مرکز حرفه آموزی و کارگاه تولیدی در زنجان به معلولان
  • تجلیل معلولان از شهرداری کرمان برای مناسب‌سازی معابر
  • تغییر تاریخ آزمون استخدامی افراد دارای معلولیت
  • امکان ثبت نام مجدد در آزمون استخدامی ویژه افراد دارای معلولیت
  • امکان ثبت‌نام مجدد در آزمون استخدامی افراد دارای معلولیت
  • تجمع تجلیل از فرماندهی انتظامی استان مرکزی
  • برگزاری جشنواره بازی های بومی و محلی مددجویان بهزیستی در بوکان